Перегляд за Автор "Романова, І. А."
Зараз показано 1 - 19 з 19
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В СОЦІАЛЬНОМУ ВИХОВАННІ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРАХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ(ГО «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», Київ, 2022) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.У сучасних умовах актуальною суспільною потребою є підвищення ефективності соціально-виховної роботи в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей з вихованцями підліткового віку з формування їхньої соціальності. Саме соціальне виховання є визначальним у процесі становлення та розвитку особистості, оскільки спрямоване на формування в дитини ієрархії соціальних цінностей, соціальних якостей, просоціальної поведінки. При цьому дієвими суб’єктами соціально-виховного процесу в зазначених соціальних інституціях, від професійних дій яких залежить його ефективність, є соціальні педагоги. Від використання фахівцями арсеналу методів, засобів організації соціально-виховної діяльності з підлітками, які перебувають у складних життєвих обставинах, залежить ефективність соціального виховання вихованців. У статті розкрито особливості дітей підліткового віку, що перебувають в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей, їхні потреби; уточнено суть поняття «соціальне виховання підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації дітей». Зважаючи на доведений потенціал засобів театрального мистецтва у соціальному вихованні особистості, що виражається в ігровій природі сценічної дії, синтезі багатьох видів мистецтв, колективному характері театральної творчості, схарактеризовано актуальність використання цихизасобів у роботі з підлітками в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей. Розкрито форми роботи, спрямовані на активізацію соціальноготрозвитку вихованців з метою підвищення рівня їхньої соціальності. Основнітметоди, використані в дослідженні, – теоретичний аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, порівняння. In modern conditions, the urgent social need is to increase the effectiveness of social and educational work in the centers of social and psychological rehabilitation of children with adolescents to form their sociality. It is social education that is decisive in the process of formation and development of personality, as it is aimed at forming in the child a hierarchy of social values, social qualities, prosocial behavior. At the same time, social educators are effective subjects of the social and educational process in these social institutions, on the professional actions of which its effectiveness depends. The effectiveness of social education of pupils depends on the use of specialists in the arsenal of methods, means of organizing social and educational activities with adolescents who are in difficult life circumstances. The article reveals the features of adolescent children in social and psychological rehabilitation centers for children, their needs; the essence of the concept «social education of adolescents in the centers of social and psychological rehabilitation of children» is specified. Given the proven potential of theatrical arts in the social education of the individual, which is expressed in the playful nature of stage action, synthesis of many arts, the collective nature of theatrical creativity, characterized the relevance of using these tools in working with adolescents in the centers of sociopsychological rehabilitation of children. Forms of work aimed at intensifying the social development of students in order to increase their level of sociality are revealed. The main methods used in the study - analysis, synthesis, systematization, generalization, comparison.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ДИДАКТИЧНИХ МЕТОДІВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2019) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.У статті схарактеризовано роль та особливості професійної діяльності соціальнихпрацівників, причини виділення професійної групи соціальних працівників у структурі суспільства. З огляду на специфіку призначення фахівця та його професійні функції в суспільстві, зміни соціально-економічного характеру, зроблено висновок про необхідність пошуку шляхів підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Зважаючи на важливість процесу професійної підготовки фахівців, цю проблему запропоновано вирішувати за рахунок упровадження сучасних методів організації навчальної діяльності студентів у закладі вищої освіти. На підставі аналізу наукової літератури проаналізовано зміст поняття «методи навчання». З огляду на різні підходи до класифікації дидактичних методів, запропоновано класифікацію методів за формами організації навчальної діяльності студентів у закладі вищої освіти: аудиторна, яка передбачає поєднання традиційних та інноваційних методів проведення лекційних, семінарських і практичних занять; позааудиторна навчальна діяльність. Схарактеризовано зміст і специфіку використання сучасних методів підготовки соціальних працівників (на прикладі забезпечення професійної підготовки майбутніх фахівців у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди). Розкрито можливості і шляхи використання ігрових (інтелектуальні ігри) й арттерапевтичних (ізотерапія) методів навчання майбутніх фахівців соціальної та соціально-педагогічної роботи з різними категоріями населення. З’ясовано, що вони забезпечують активне залучення учасників не лише до процесу гри, а й до її створення, організації, що впливає на розвиток креативності, активізує процес генерації ідей, стимулює розвиток показників емоційно-вольової та комунікативної сфер фахівця. Окрему увагу приділено практичним методам підготовки майбутніх соціальних працівників до реалізації професійних функцій із використаннямпотенціалу налагодженої мережі партнерських соціальних інституцій державного й недержавного сектору. The author provides characteristic of the role and the features of professional activity of social workers. The grounds for formation of professional group of social workers in the society are described. The author concludes that considering the special professional purpose and professional functions of social workers in the society as well as social and economic changes, the approaches to effectiveness increase of professional education of future social workers shall be found. For this purpose and considering the importance of professional education, it is proposed to introduce modern methods of organization of education of students in the higher educational establishments. The author analyzed the term “educational methods” based on the academic literature. The new classification of didactic methods based on the forms of organization of educational activity in higher educational establishments (curricular form of educational activity, which includes traditional and innovative methods of organization of lectures, seminars and practical classes; and extracurricular form of educational activity) is elaborated. The author provides analysis of content and special features of modern methods of educating social workers based on professional education of future social workers in H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The author further describes the ways of use of gaming (intellectual games) and art-therapeutic (isotherapy) methods for educating future specialist in the social and social pedagogical spheres. It is determined that such methods allow active participation not only in the gaming process but also in the process of creation and organization of a game, which positively influences creativity, generation of ideas, development of emotional and communication spheres of specialists. The author also emphasizes on the practical educating methods that include the use of potential of partner social state and private institutions.
- ДокументГЕЙМІФІКАЦІЯ В ПІДГОТОВЦІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ(Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова І. О.У статті проаналізовано зміст поняття «гейміфікація»; визначено напрями її застосування в освіті; охарактеризовано досвід використання концепції гейміфікації у широкому сенсі у виховній соціально-педагогічній діяльності; з’ясовано мету й результати використання гейміфікації в закладах вищої освіти; визначено елементи з ігор, які набули розповсюдження в гейміфікації; розкрито її основні компоненти. Охарактеризовано зміни в ігровій діяльності, зумовлені віком людини, що мають враховуватися під час проєктування освітнього середовища з використанням гейміфікації. Проаналізовано досвід використання гейміфікації в підготовці соціальних працівників (Університет Конкордія (Портленд, США) і Центр прикладних соціальних досліджень Мельбурнського королівського технологічного університету (Австралія)). Визначено найбільш поширені практики застосування гейміфікації: онлайн-курси (МООК) соціального напряму, тренінги, платформи підтримки гейміфікації; 3D віртуальне середовище. З’ясовано, що в підготовці фахівців соціальної галузі гейміфікація ще не набула широкого розповсюдження. Визначено, що результати емпіричних досліджень ефективності впливу гейміфікації навчального середовища на якість підготовки фахівців соціальної галузі є різними й виявляють ускладнення технічного, психологічного й педагогічного характеру. Охарактеризовано чинники, що обмежують запровадження гейміфікації в навчальному процесі. Враховуючи особливості гейміфікації, узагальнено можливості застосування гейміфікації в підготовці соціальних працівників у закладах вищої освіти. Визначено, що вибір видів і способів реалізації ігрових елементів має визначатися викладачем залежно від загальних цілей дисципліни, забезпечуючи реалізацію освітньої програми, і відповідати Стандарту підготовки фахівця соціальної галузі. Проте, збільшення попиту на дистанційні послуги в навчанні буде розширювати пошуки шляхів використання гейміфікації в підготовці соціальних працівників. The article analyzes the meaning of the concept of "gamification". It is determined that since 2011 the number of specialized conferences, books and research on the topic of gamification has increased, but its content is interpreted differently by scientists: both as a process and as a set of techniques or techniques. It is characterized that gamification in education is used in two meanings: in a broad sense - the game shell (attributes, techniques, elements) is used without the use of ICT; in the narrow - gamification is based on the use of ICT (video games, specialized programs, etc.). The purpose of using gamification at higher education institutions in experimental research is clarified. The main components of gamification are identified. It has been found that scientists warn against mechanistic using of marketing methods in education. Experiences of using gamification in the training of social workers (Concordia University (Portland, USA) and the Center for Applied Social Research RTIM (Australia)) are analyzed. The most common practices are identified: online courses (MOOK) in the social field, trainings, gamification support platforms; 3D virtual environment. It has been found that gamification has not yet become widespread in the training of social workers. It is determined that the results of empirical studies of the effectiveness of gamification for the quality of training of social workers are different and reveal complications of technical, psychological and pedagogical nature. The factors that limit the introduction of gamification in the educational process are described. The possibilities of using gamification in the training of social workers in higher education institutions are generalized. It is determined that the choice of types and methods of implementation of game elements should be determined by the teacher depending on the general objectives of the discipline, ensuring the implementation of the educational program, and comply with the Standard for training a specialist in the social field. Increasing demand for distance learning services will expand the search for ways to use gamification in the training of social workers. It is planned to develop a general game scenario for a discipline in the LMS Moodle environment for distance learning of future social workers.
- ДокументГотовність соціального працівника до роботи з людьми похилого віку в умовах благодійної організації(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-27) Сех, М. І.; Романова, І. А.У статті розглядається суть поняття "готовність соціального працівника до роботи з людьми похилого віку", визначено напрями діяльності соціальних працівників з соціальної адаптації людей похилого віку в умовах дозвіллєвої платформи Благодійної організації "Благодійного фонду "Карітас Харків". На основі аналізу теоретичних напрацювань щодо напрямів діяльності соціальних інституцій з людьми похилого віку, положень нормативно-правових документів у соціальній галузі визначено й здійснено аналіз змісту структурних компонентів готовності соціальних працівників до роботи з соціальної адаптації людей похилого віку в умовах дозвіллєвої платформи Благодійної організації "Благодійного фонду "Карітас Харків". В статье рассматривается сущность понятия "готовность социального работника к работе с пожилыми людьми", определены направления деятельности социальных работников по социальной адаптации пожилых людей в условиях досуговой платформы Благотворительной организации "Благотворительный фонд" Каритас Харьков". На основе анализа теоретических наработок по направлениям деятельности социальных институтов с пожилыми людьми, положений нормативно-правовых документов в социальной сфере определен и осуществлен анализ содержания структурных компонентов готовности социальных работников к работе по социальной адаптации пожилых людей в условиях досуговой платформы Благотворительной организации "Благотворительный фонд "Каритас Харьков". The article considers the essence of the concept "readiness of a social worker to work with the elderly", identifies the activities of social workers on social adaptation of the elderly in the leisure platform of the Charitable Organization of the Charitable Foundation "Caritas Kharkiv". The content of structural components of social workers᾽ readiness to work on social adaptation of elderly people in the leisure platform of Charitable Foundation "Caritas Kharkiv" was determined and analyzed on the basis of the analysis of theoretical developments and legal documents of the activities of social institutions with the elderly.
- ДокументДіагностування стану соціально-педагогічної діяльності з мотивації здобувачів до волонтерської діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-21) Тичина, Л. М.; Романова, І. А.Авторами наведено результати діагностування стану соціально-педагогічної діяльності з мотивації здобувачів до волонтерської діяльності. Дослідження проводилось на базі спеціальності 231 «Соціальна робота» факультету соціальних і поведінкових наук ХНПУ імені Г. С. Сковороди протягом жовтня місяця 2022 року. Результати опрацювання діагностичних даних виявили, що молоді бракує знань про особливості волонтерської діяльності. Проте, здобувачі продемонстрували високі показники альтруїстичних ознак у системі цінностей. The authors analyzed the results of the socio-pedagogical state activities to motivate applicants to volunteer. The study was conducted on the basis of specialty 231 "Social work" of the Faculty of Social and Behavioral H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University during the month of October 2022.
- ДокументКультура інтелектуальної діяльності людей похилого віку(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Романова, І. А.Розглянуті питання культури інтелектуальної діяльності людей похилого віку. Рассмотрены вопросы культуры интеллектуальной деятельности пожилых людей.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ «АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ І СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Васильєва, М. П.; Єсіна, Н. О.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації до семінарсько-практичних занять розроблені згідно з пограмою обов'язкової навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки", складеної відповідно до рівня підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузі знань 23 Соціальна робота, спеціальності 231 Соціальна робота. Мета вивчення навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки" – формування і закріплення у майбутніх фахівців уявлення про сучасну соціальну роботу і соціальну педагогіку як наукові галузі, що розвиваються і мають практичне втілення в оновленій соціальній політиці, соціальній і соціально-педагогічній діяльності. Methodical recommendations for seminar-practical classes were developed according to the program of the compulsory educational discipline "Actual problems of social work and social pedagogy", compiled according to the level of training of specialists of the second (master's) level of higher education, field of knowledge 23 Social work, specialty 231 Social work . The purpose of studying the academic discipline "Actual problems of social work and social pedagogy" is to form and consolidate in future specialists the idea of modern social work and social pedagogy as scientific fields that are developing and have a practical embodiment in updated social policy, social and socio-pedagogical activities.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за другим (магістерським) рівнем вищої освіти в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Методические рекомендации определяют процедуру написания и защиты квалификационной работы в соответствии с требованиями профессиональной подготовки будущего специалиста социальной отрасли по второму (магистерскому) уровню высшего образования в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды. Methodical recommendations define the procedure for writing and defense of the qualification work in accordance with the requirements of professional training of a future specialist of the social sector on the second (master's) level of higher education in the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Васильєва, М. П.; Кабусь, Н. Д.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти спеціальності 231 "Соціальна робота" у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Methodological recommendations determine the procedure for writing and defending qualification work in accordance with the requirements of professional training of the future specialist in the social sphere at the first (bachelor's) level higher education specialty 231 "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
- ДокументМІЖКУЛЬТУРНИЙ АСИСТЕНТ В ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Романова, І. А.; Славгородська, О. А.У публікації досліджено діяльність міжкультурного асистента, яка спрямовується, передусім, на сприяння соціальній адаптації дітей-мігрантів до нового освітнього й культурного середовища. Міжкультурний асистент працює не лише з учнем. На практиці він є своєрідним посередником між школярем і вчителями, однокласниками та батьками. Серед основних напрямів роботи міжкультурного асистента: сприяння інтеграції іноземних учнів до шкільного співтовариства шляхом активізації дітей-мігрантів та їхніх батьків, залучення їх до шкільного життя; збільшення відвідуваності шкільних занять дітьми, які стикалися з міграцією; підтримка учнів-мігрантів у науці та інтеграції з оточенням. The publication examines the activities of an intercultural assistant, which are aimed primarily at facilitating the social adaptation of migrant children to a new educational and cultural environment. An intercultural assistant works not only with a student. In practice, he or she is a kind of intermediary between the student and teachers, classmates and parents. The main areas of work of an intercultural assistant include: facilitating the integration of foreign students into the school community by activating migrant children and their parents, involving them in school life; increasing school attendance of children who have faced migration; supporting migrant students in academics and integration with the environment.
- ДокументПрактики надання соціальних послуг у дистанційному режимі(Університет імені Альфреда Нобеля, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.Статтю присвячено аналізу вітчизняного й закордонного досвіду надання соціальних послуг дис- танційно. На підставі узагальнення практики надання соціальних послуг у дистанційному режимі й те- оретичних досліджень визначено коло клієнтів, з якими використовуються дистанційні форми соціаль- ної роботи. Охарактеризовано переваги дистанційної взаємодії з клієнтами порівняно з традиційними безпосередніми візитами до соціального працівника: забезпечення анонімності для людей у невели- ких спільнотах; збільшення можливостей доступу до соціальних послуг і взаємодії з фахівцем людей з інвалідністю або з проблемами мобільності; доступність для клієнтів сільських або віддалених спільнот (географічний фактор); можливість одночасного спілкування клієнта з декількома фахівцями під час ві- деоконференцій. Визначено ризики організації дистанційної взаємодії з фахівцем: необхідність забез- печення конфіденційності інформації й безпечності дистанційної взаємодії для клієнта у зв’язку з ви- користанням цифрових ресурсів; обмеженість у використанні дистанційної (цифрової) форми взаємо- дії з людьми похилого віку; неможливість використання дистанційних форм роботи у випадках домаш- нього насилля. Виявлено, що постійна супервізія кейсів дозволяє визначити доцільність надання соці- альних послуг очно або дистанційно. Уточнено основні принципи соціальної роботи під час віртуально- го спілкування з отримувачами соціальних послуг. Визначено найбільш поширені ресурси дистанцій- ного спілкування. Аналіз вітчизняних нормативно-правових документів дозволив визначити прогали- ни у наданні соціальних послуг дистанційно в Україні, а також виробити пропозиції змін до стандартів з надання соціальних послуг. Накреслено пріоритетні напрями розбудови системи соціальних послуг у дистанційному режимі на загальнодержавному рівні (забезпечення професійної готовності соціальних працівників до використання цифрових ресурсів у роботі з клієнтами, технічного устаткування для циф- рової взаємодії; нормативна урегульованість можливості надання певних соціальних послуг у дистан- ційному форматі; розробка методології дистанційної роботи в соціальній галузі). The article is devoted to the analysis of domestic and foreign experience in the provision of social services remotely. Based on the generalization of the practice of providing social services remotely and theoretical research, the circle of clients with whom remote forms of social work are used is determined. The advantages of remote interaction with clients compared to traditional ones are described direct visits to a social worker: ensuring anonymity for people in small communities; increasing opportunities for access to social services and interaction with a specialist of people with disabled or with mobility problems; accessibility to customers in rural or remote communities (geographical factor); the possibility of simultaneous communication of the client with several specialists during video conferences. The risks of organizing remote interaction with a specialist are identified: the need to ensure the confidentiality of information and the safety of remote interaction for the client in connection with the use of digital resources; limitation in using a remote (digital) form of interaction with the elderly; impossibility of using remote forms of work in cases of domestic violence. It was found that constant supervision of cases allows to determine the expediency of providing social services face-to-face or remotely. The main principles of social work during virtual communication with recipients of social services have been clarified. The most common remote communication resources have been identified. The analysis of domestic legal documents made it possible to identify gaps in the provision of social services remotely in Ukraine, as well as to develop proposals for changes to the standards for the provision of social services. The priority areas of development of the system of social services in remote mode at the national level (ensuring professional readiness of social employees to use digital resources in working with clients, technical equipment for digital interaction; normative regulation of the possibility of providing certain social services in a remote format; development of remote work methodology in the social field).
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних педагогів і працівників до реалізації методики СООП (самоорганізований освітній простір)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Василенко, О. М.; Печерських, Т. П.Навчальний посібник розроблений у межах реалізації тристоронньої угоди про навчання соціальних педагогів і працівників реалізації методики "Самоорганізований освітній простір" ( за програмою "DARE III : Мрій. Досягай. Усвідомлюй. Виражай. Сприйняття стійкості та самореалізації дітей та спроможності дорослих до їх захисту" ) між Харківським національним педагогічним університетом імені Г. С. Сковороди, Харківським обласним благодійним фондом "Соціальна служба допомоги" і Міжнародним фондом "Карітас Відень". Матеріали навчального посібника можуть бути корисними для використання науковцями, фахівцями соціальної й педагогічної галузей, які працюють з дітьми в позанавчальної діяльності. Учебное пособие разработано в рамках реализации трехстороннего соглашения об обучении социальных педагогов и работников реализации методики "Самоорганизующееся образовательное пространство" (по программе "DARE III: Мечтай. Достигай. Осознавай. Выражай. Восприятие устойчивости и самореализации детей и способности взрослых к их защите") между Харьковским национальным педагогическим университетом имени Г. С. Сковороды, Харьковским областным благотворительным фондом "Социальной службы помощи" и Международным фондом "Каритас Вена". Материалы учебного пособия могут быть полезными для использования учеными, специалистами социальной и педагогической отраслей, работающих с детьми во внеучебной деятельности. The materials of the newcomer can be cynical for victorious science, fachivtsy of social and pedagogical galuzei, as they work with children in the late afternoon. The manual was developed within the framework of the implementation of a tripartite agreement on training social educators and workers in the implementation of the methodology "Self-organizing educational space" (according to the program "DARE III: Dream. Achieve. Realize. Express. Perceptions of resilience and self-realization of children and the ability of adults to protect them") between Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda, Kharkiv Regional Charitable Foundation "Social Assistance Service" and the International Fund "Caritas Vienna". The materials of the textbook can be useful for use by scientists, specialists in the social and pedagogical industries, working with children in extracurricular activities.
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних працівників до підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантину(Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2021) Романова, І. А.; Васильєва, М. П.Карантинні обмеження виявили проблеми в роботі соціальних інституцій з літ-німи людьми у напрямі підтримки інтелектуальної активності. Для поширення досвіду визначено необхідним узагальнити особливості підготовки майбутніх соціальних працівників до підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень у ХНПУ імені Г.С.Сковороди. В освітньо-професійній програмі «Соціальна педагогіка» з підготовки здобувачів пер-шого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності «Соціальна робота» в ХНПУ імені Г.С.Сковороди виділено освітні компоненти, які дозволяють набути необхідних загальних і фахових компетентностей для роботи з літніми людьми в напрямі підтримки інтелектуальної активнос-ті. Доведено, що проблема підтримки інтелектуальної активності літніх людей входить до на-прямів наукових пошуків здобувачів. Вивчення змісту сайтів соціальних інституцій щодо підтримки інтелектуальної активності літніх людей; консультації зі стейкхолдерами ‒ громадськими органі-заціями, які надають соціальні послуги літнім людям, визначили необхідні доповнення до тематики освітніх компонентів. Проведене дослідження виявило необхідність комплексного підходу до розв’язання проблеми підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень: на загальнодержавному рівні мають бути розроблені рекомендації для роботи з літніми людьми у визначеному напрямі; необхідною є розробка єдиної дозвіллєвої платформи для соціальної роботи з різними категоріями клієнтів соціальної галузі на рівні територіальної громади або дер-жави, яка містила б ресурси й для літніх людей, можливості для проведення спільних віртуальних заходів (ігор, квестів, віртуальних виставок, майстер-класів) між клієнтами різних соціальних ін-ституцій; в освітньо-професійні програми підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти мають бути внесені необхідні освітні компоненти, що забезпечать готовність фахів-ців соціальної галузі до роботи з підтримки інтелектуальної активності літніх людей в умовах карантинних обмежень.Quarantine restrictions revealed problems of social institutions in working with the elderly in the direction of supporting intellectual activity. In order to spread the experience, it is necessary to gener-alize the peculiarities of training future social workers to support the intellectual activity of the elderly in the conditions of quarantine restrictions at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The educa-tional components that allow to acquire the necessary general and professional competencies to work with the elderly people in the direction of supporting intellectual activity are identified in the educational and pro-fessional program "Social Pedagogy" at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It is proved that the problem of supporting the intellectual activity of the elderly is one of the directions of scientific re-search of students. The necessary additions to the educational components were determined on the basis of studying the content of the sites of social institutions to support the intellectual activities of the elderly, con-sultations with stakeholders - public organizations that provide social services to the elderly. The study re-vealed the need for a comprehensive approach to solving the problem of supporting the intellectual activity of older people in quarantine restrictions: 1) at the national level should be developed recommendations for working with older people in this direction; 2) it is necessary to develop a single leisure platform for social work with different categories of clients at the level of local community or state, which would contain re-sources, including for the elderly, opportunities for joint virtual events (games, quests, virtual exhibitions, workshops, classes, etc.) between clients of different social institutions; 3) in the training programs for future social workers it is necessary to include educational components that will ensure their readiness to support the intellectual activity of older people in quarantine restrictions.
- ДокументСоціальна робота з підтримки інтелектуальної активності людей похилого віку(Національний технічний університет „Харківський політехнічний інститут”, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Українська інженерно-педагогічна академія, 2018) Романова, І. А.В статті розглядаються психологічні чинники сповільнення процесу старіння літніх людей; визначаються пріоритетні напрями здійснення соціальної роботи з підтримки інтелектуальної активності людей похилого віку; аналізується сучасна практика здійснення соціальної роботи з підтримки інтелектуальної активності людей похилого віку в соціальних інституціях України. In the article there are considered the psychological factors of deceleration the aging process of elderly people; the priority directions of implementation of social work on maintenance of intellectual activity of the elderly people are determined; the current practice of social work on maintaining intellectual activity of elderly people in social institutions of Ukraine is analyzed.
- ДокументСОЦІАЛЬНА ІНТЕГРАЦІЯ ЛІТНІХ ЛЮДЕЙ ЧЕРЕЗ СОЦІАЛЬНІ ІГРОТЕКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-22) Романова, І. А.В статті доведено, що соціальна інтеграція літніх людей залежить від їхньої соціальної активності, опанування сучасними інформаційними технологіями та електронними пристроями, збереження соціальних зв’язків між поколіннями, розширення напрямів діяльності сучасних суб’єктів надання соціальних послуг із підтримки інтелектуальної активності людей похилого віку. В статье доказано, что социальная интеграция пожилых людей зависит от их социальной активности, овладение ими современными информационными технологиями и электронными устройствами, сохранения социальных связей между поколениями, расширение направлений деятельности современных субъектов предоставления социальных услуг по поддержке интеллектуальной активности пожилых людей. The article proves that the social integration of the elderly depends on their social activity, mastery of modern information technologies and electronic devices, maintaining social ties between generations, expanding the activities of modern social services to support the intellectual activity of the elderly.
- ДокументСОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО В ПОЛЬЩІ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-25) Романова, І. А.; Товстий, Т. В.У публікації проаналізовано соціальне підприємництво, яке є важливою частиною соціальної політики Польщі. Визначено суб’єкти соціальної економіки відповідно до Закону «Про соціальну економіку» (Ustawa o ekonomii społecynej, 2022). Зазначено, що створена система підтримки соціальних підприємств у Польщі спирається на ресурси як загальнодержавні, так і місцеві; забезпечена нормативно-правовим підґрунтям. The article analyses social entrepreneurship, which is an important part of Poland's social policy. The subjects of the social economy are defined in accordance with the Law on the Social Economy (Ustawa o ekonomii społecynej, 2022). It is noted that the established system of support for social enterprises in Poland relies on both national and local resources; it is provided with a regulatory framework.
- ДокументСОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ У СИСТЕМІ ЮВЕНАЛЬНОЇ ЮСТИЦІЇ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Видавництво «Мітра», 2015-11-24) Романова, І. А.Розглядаються особливості роботи соціального педагога у системі ювенальної юстиції. Рассматриваются особенности работы социального педагога в системе ювенальной юстиции.
- ДокументСОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ З ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ІЗОТЕРАПІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-19) Сапєльнікова, А. С.; Романова, І. А.У публікації досліджено розроблену програму соціально-педагогічних заходів з профілактики девіантної поведінки молодших школярів засобами ізотерапії, яка спрямована на розвиток позитивної системи цінностей молодших школярів, пізнавально-творчого інтересу дітей, їхньої здатності до позитивних вчинків. Зазначено, що експериментальне впровадження розроблених заходів виявило позитивні зміни в рівні інтересу до творчої діяльності; у набутті досвіду позитивного самоствердження особистості; у підвищенні мотивації до здійснення соціально-позитивних вчинків у соціумі. Профілактична діяльність має носити постійний і системний характер. The publication examines the developed programme of socio-pedagogical measures for the prevention of deviant behaviour of junior schoolchildren by means of isotherapy, which is aimed at developing a positive system of values of junior schoolchildren, cognitive and creative interest of children, their ability to perform positive actions. It is noted that the experimental implementation of the developed measures has revealed positive changes in the level of interest in creative activity; in the acquisition of experience of positive self-affirmation of the individual; in increasing motivation to perform socially positive actions in society. Prevention activities should be ongoing and systematic.
- ДокументФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ І ПЕДАГОГІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-11-20) Романова, І. А.У статті розглянуто формування культури академічної доброчесності майбутніх соціальних працівників і педагогів. В основі проявів академічної доброчесності лежить діяльність учасників освітнього процесу по дотриманню її принципів. Формуванню культури академічної доброчесності також сприяє проєктна діяльність здобувачів, яка є вкрай важливим напрямом успішної професійної діяльності в галузі соціальної роботи. Для формування культури академічної доброчесності здобувачів вищої освіти вкрай важливим є особистий приклад науково-педагогічних працівників кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки щодо здійснення викладацької й наукової діяльності: активні наукові пошуки через написання й захист дисертацій, участь в реалізації наукових проєктів, написання науково-методичної літератури, проведення наукових заходів (конференцій, семінарів), участь у тренінгах – є тим базисом, який формує науковий світогляд здобувачів вищої освіти – майбутніх соціальних працівників і педагогів. В статье рассмотрено формирование культуры академической доброчестности будущих социальных работников и педагогов. В основе проявлений академической доброчестности лежит деятельность участников образовательного процесса по соблюдению ее принципов. Формированию культуры академической доброчестности также способствует проектная деятельность соискателей, которая является крайне важным направлением успешной профессиональной деятельности в области социальной работы. Для формирования культуры академической доброчестности соискателей высшего образования крайне важным является личный пример научно-педагогических работников кафедры социальной работы и социальной педагогики по осуществлению преподавательской и научной деятельности: активные научные исследования через написание и защиту диссертаций, участие в реализации научных проектов, написание научно-методической литературы , проведение научных мероприятий (конференций, семинаров), участие в тренингах – является тем базисом, который формирует научное мировоззрение соискателей высшего образования – будущих социальных работников и педагогов. The article considers the formation of a culture of academic integrity of future social workers and teachers. At the heart of the manifestations of academic integrity is the activities of participants in the educational process to comply with its principles. The formation of a culture of academic integrity is also facilitated by the project activities of applicants, which is an extremely important area of successful professional activity in the field of social work. For the formation of a culture of academic integrity of higher education students is extremely important personal example of research and teaching staff of the Department of Social Work and Social Pedagogy in teaching and research: active research through writing and defending dissertations, participation in research projects, writing scientific and methodological literature , conducting scientific events (conferences, seminars), participation in trainings – is the basis that forms the scientific worldview of higher education seekers – future social workers and teachers.