Перегляд за Автор "Подуфалова, Т. В."
Зараз показано 1 - 7 з 7
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВідображення стереотипу військового в англомовних цитатах відомих особистостей(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023-04-28) Подуфалова, Т. В.У роботі виявлено компоненти структури професійного стереотипу військового, зафіксовані в англомовних цитатах відомих особистостей, більшість із яких отримають позитивну оцінку: позитивні моральні та вольові якості, професіоналізм, бойові навички, лідерські якості командирів тощо. Визначено, що домінантним компонентом стереотипу військового є професійна роль, яка зумовлює інші стереотипізовані ознаки. The paper identifies components of the professional military service member stereotype structure, reflected in famous people’s English-language quotations, most of which are positively evaluated: positive moral and volitional qualities, professionalism, combat skills, leadership qualities of commanders, etc. It also reveals that the dominant component of the military service member stereotype is a professional role, which determines other stereotyped features.
- ДокументКомунікативні стратегії і тактики в англомовному воєнному медіадискурсі (на матеріалі британських та американських онлайн-публікацій про російсько-українську війну)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Подуфалова, Т. В.; Ільченко, А. Р.У статті визначено комунікативні стратегії і тактики в британському та американському воєнному медіадискурсі на матеріалі новинних інформаційних статей онлайн-видань The Telegraph та The Washington Post, присвячених російсько-українській війні. Виокремлено дві макростратегії – інформативну та оцінну, що спрямовані на досягнення відповідних головних комунікативних цілей статей. Кожна із цих макростратегій реалізується за допомогою мікростратегій, спрямованих на досягнення супутніх цілей статей: дискредитаційної, оцінної, емоційного впливу, інформативної, агітаційної, підвищення власного статусу, які водночас реалізуються низкою комунікативних тактик та відповідних мовних засобів. The topicality of the study proposed in this article is determined by the necessity to expand the scholarly knowledge of war media discourse and its characteristic commutative strategies and tactics using data of present-day publications in quality newspapers. The article aims to identify communicative strategies and tactics in British and American war media discourses, which are represented by news articles about the Russian-Ukrainian war, published online by The Telegraph and The Washington Post newspapers. It singles out two macrostrategies, informative and evaluative ones, which are aimed at achieving the corresponding primary communicative purposes of the news articles, informing and evaluating respectively. Each of these macrostrategies is implemented by means of microstrategies aimed at achieving the complementary objectives of the news articles, which comprise discrediting, evaluative and informative (informative-interpretative) microstrategies, as well as those of emotional impact, agitation, and raising one’s status (self-presentation). These microstrategies are, in turn, implemented by a number of communicative tactics and appropriate language means. The discrediting microstrategy is found to be the most frequent in the British war media discourse (32,61%), whereas the microstrategy of emotional impact is defined as the most frequent in the American one (27,50%). Overall, microstrategies of discrediting (30,30%), evaluation (23,30%) and emotional impact (23,30%), as well as the informative one (15,10%) are the most represented in both discourses. The microstrategy of raising one’s status (identified only in the American war media discourse) (4,60%) and the agitation microstrategy (3,40%) are much less frequently employed. The tactics of appeal to authorities, values and basic needs as well as the factual tactic are some of the most frequently applied in both discourses. In terms of language means, both discourses employ a wide range of stylistic devices, which tend to predominate in the American one though.
- ДокументЛексикографічна репрезентація когнітивної структури концепту facial expression / міміка в англійській мові(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018) Подуфалова, Т. В.; Козка, І. К.У статті визначаються базові когнітивні ознаки структури макроконцепту FACIAL EXPRESSION / МІМІКА шляхом аналізу дефініцій мовних одиниць – репрезентантів цього концепту, вилучених із тлумачних та синонімічних словників, як-от: 1) обличчя, 2) спосіб мімічного вираження психічного стану людини, 3) почуття, відчуття, розумова діяльність або інший психічний стан, що виражаються мімічною експресією. За допомогою когнітивних класифікаторів «частина обличчя» та «спосіб вираження психічного стану» виокремлюються мімічні видові субконцепти. The topicality of the present research is determined, firstly, by the significance of facial expressions as a non-verbal means of communication for any community, including English-speaking ones; secondly, by a large number of FACIAL EXPRESSION concept verbalisation means and their active use in speech. The paper aims to identify lexicographic representation of the cognitive structure of the concept under study. The analysis of dictionary definitions of verbalized facial expression kinemes allows us to draw the following conclusions. The FACIAL EXPRESSION macroconcept structure has these basic cognitive features: 1) the face or its part which expresses a person’s mental state; 2) the way of expressing a person’s mental state; 3) a person’s mental state which is expressed on the face. According to cognitive classifiers “part of a person’s face” and “way of expression” there have been identified the generic subconcepts: GRIMACE, REDDENING OF THE FACE, PALING OF THE FACE, FROWNING, RAISING OF THE EYEBROWS, LOOK, WIDE OPENING OF THE EYES, SCREWING OF THE EYES, AVERTING OF THE EYES, ROLLING OF THE EYES, WINKING, SMILE, GRINNING, CURLING OF THE LIPS, GASPING, POUTING, PRESSING OF THE LIPS, SMACKING OF THE LIPS, PUTTING OUT THE TONGUE, LICKING OF THE LIPS, PUFFING OF THE CHEEKS, WRINKLING OF THE NOSE, WRINKLING OF THE BROW.
- ДокументМЕТАФОРИЗАЦІЯ ІНТЕНСИВНОСТІ БАЖАННЯ В СУЧАСНИХ АНГЛОМОВНИХ ХУДОЖНІХ ТВОРАХ: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ(Бердян. держ. пед. ун-т, 2016) Подуфалова, Т. В.У статті здійснено аналіз когнітивних метафор, що є підґрунтям метафоричної вербалізації ІНТЕНСИВНОСТІ як компонента концепту БАЖАННЯ в сучасних англомовних художніх творах. Визначено метафоричні кореляції та когнітивні зв’язки між сферою-метою БАЖАННЯ та сферами-джерелами, у термінах яких концептуалізується інтенсивність бажання. В статье осуществлен анализ когнитивных метафор, которые лежат в основе метафорической вербализации ИНТЕНСИВНОСТИ как компонента концепта ЖЕЛАНИЕ в современных художественных произведениях. Установлены метафорические корреляции и когнитивные связи между сферой-целью ЖЕЛАНИЕ и сферами-источниками, в терминах которых концептуализируется интенсивность желания. The article presents the study of the cognitive metaphors that underlie metaphorical verbalization of INTENSITY as an element of the concept DESIRE in modern English and American fiction. It highlights the metaphorical correspondences and cognitive links between the target domain DESIRE and source domains in terms of which the intensity of desire is understood.
- ДокументМЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ СТЕРЕОТИПІВ ПРО СПОРТСМЕНІВ В АМЕРИКАНСЬКІЙ ЛІНГВОКУЛЬТУРІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Семенченко, Ю. К.; Подуфалова, Т. В.У публікації досліджено професійні стереотипи про спортсменів в американській лінгвокультурі. Зазначено, що модель дослідження вербалізації професійних стереотипів про спортсменів в американській лінгвокультурі на матеріалі інтерв’ю зі спортсменами та тренерами на YouTube каналах складається з трьох основних етапів: 1) ознайомлення з літературними джерелами, визначення ключових понять «стереотип», «професійний стереотип» та моделювання структури професійного стереотипу про спортсменів; 2) підготовка матеріалів для визначення мовної реалізації професійних стереотипів про американських спортсменів; 3) комплексний аналіз дібраного матеріалу за розробленою моделлю та підведення підсумків. The publication examines professional stereotypes about athletes in American linguistic culture. It is noted that the research model of verbalization of professional stereotypes about athletes in American linguistic culture based on interviews with athletes and coaches on YouTube channels consists of three main stages: 1) familiarization with literary sources, definition of the key concepts "stereotype", "professional stereotype" and modeling of the structure of the professional stereotype about athletes; 2) preparation of materials to determine the linguistic implementation of professional stereotypes about American athletes; 3) complex analysis of the selected material according to the developed model and summing up.
- ДокументМодель аналізу професійної мовної особистості персонажа-вчителя в англомовних фільмах(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2022-02-24) Подуфалова, Т. В.; Зіньковська, В. П.У роботі розроблено модель аналізу професійної мовної особистості персонажа-вчителя в сучасних англомовних фільмах, яка охоплює три рівні: вербально-семантичний рівень, лінгвокогнітивний рівень, комунікативно-прагматичний рівень. The paper develops a framework for the study of the teacher character’s professional linguistic personality in contemporary English-language films, which covers three levels: verbal-semantic, linguocognitive and communicative-pragmatic ones.
- ДокументТехнологія створення створення дистанційного електронного навчального курсу «Лінгвокраїнознавство» на платформі Moodle для здобувачів вищої освіти філологічних спеціальностей(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-02) Подуфалова, Т. В.Мета дослідженя – визначити технологію створення дистанційного електронного навчального курсу «Лінгвокраїнознавство» на платформі Moodle для здобувачів вищої освіти філологічних спеціальностей зі спеціалізацією «Англійська мова» (як друга іноземна). Технологія інтерпретується автором як послідовне, поетапне застосування низки методів (прийомів), спрямованих на створення дистанційного курсу, що охоплює планування, проєктування та структурування курсу, формування його навчального контенту, визначення принципів/чинників відбору типів діяльності та ресурсів платформи Moodle, моніторинг навчальних досягнень здобувачів, апробацію курсу. The purpose of the research is to determine the technology for creating a distance electronic educational course "Linguistics and Regional Studies" on the Moodle platform for students of higher education in philological majors specializing in "English" (as a second foreign language). The technology is interpreted by the author as the consistent, step-by-step application of a number of methods (techniques) aimed at creating a distance course, which includes planning, designing and structuring the course, forming its educational content, determining the principles/factors for selecting the types of activities and resources of the Moodle platform, monitoring the educational achievements of students , approval of the course.