Перегляд за Автор "Клименченко, В. Г."
Зараз показано 1 - 20 з 28
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ В ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ УКРАИНЫ(Изд-во Чернигов. нац. пед. ун-та, 2016) Кривенцова, И. В.; Ильницкая, А. С.; Клименченко, В. Г.; Горбань, И. Ю.Физическая активность и позитивное отношение к физкультурно-спортивной деятельности – важный элемент организации физического воспитания студенческой молодежи. В высшей школе необходимо привлекать студентов к занятиям физическими упражнениями и формировать у них профессиональную физическую культуру личности. Освещена проблема низкой мотивации к физической культуре у современных студентов. Повышение качества жизни студентов, в том числе средствами физической культуры, должно быть приоритетом в деятельности заведений образования. Фізична активність і позитивне ставлення до фізкультурно-спортивної діяльності – важливий елемент організації фізичного виховання студентської молоді. У вищій школі необхідно залучати студентів до занять фізичними вправами і формувати у них професійну фізичну культуру особистості. Висвітлена проблема низької мотивації до фізичної культури у сучасних студентів. Підвищення якості життя студентів, у тому числі засобами фізичної культури, має бути пріоритетом у діяльності закладів освіти. Physical activity and a positive attitude to physical activity – an important element of organization of physical education at students. In a high school needed to attract students to the physical exercises and continue to instil to them a healthy lifestyle, the need for physical activity. Putting in the center of problem emotional, physical, and social well-being of student’s youth it is necessary to proect and to predict the educational outcomes for students, warning of the negative consequences that arise in the process of intellectual and emotional exhaustion and overload. Pedagogical higher institutions should pay special attention to physical education and sports. After all, teachers are required to instill a culture of leisure, health, forming healthy lifestyle of students, to be their example. The problem of low attendance and low motivation in the sphere of physical culture of the students, lack of shape control was enlighted. Increasing of motivation to student’s classes can be achieved only through the implementation of strict control over students in sports activities by subject of their chosen profession. In pedagogical higher institutes physical education should be a compulsory subject, as the main goal, the formation of physical culture of the future specialists (as part of their pedagogical culture) is possible only with the development of knowledges and skills of physical training with their future students. It is established that a significant proportion of students do not consider classes of physical education as mandatory, because there is no competition control, and other forms of control they don’t consider as necessary. Students don’t want to attend physical education because of lack of hygiene conditions (showers, spacious changing rooms, etc.) and due to excessive employment and they are too much busy with studying in other disciplines. In a large percentage of students included those who: attend the gym on a paid basis or prefer to go to sections that are not in the University. Strengthening and improving the health of students should be one of the important areas of activities of institutions of higher education.
- ДокументВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ НА ЗАНЯТТЯХ В СЕКЦІЇ ФЕХТУВАННЯ(Вид-во Чернігів. нац. пед. ун-ту, 2016) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Донець, І. О.Метою роботи є розробка та перевірка комплексів високої інтенсивності щодо підвищення функціональних можливостей організму. В дослідженні, яке тривало 6 місяців, оцінено 18 студенток основної медичної групи, 3 курсу гуманітарного факультету педагогічного вишу. Запропоновані комплекси спеціальних та фехтувальних вправ високої інтенсивності. Проведене дослідження, за даними ЧСС студентів до виконання навантажень, відразу після, через 5 та 10 хвилин відпочинку, доводить, що комплекс є ефективним для розвитку функціональної фізичної підготовки. Вправи тільки для студентів основної медичної групи. Целью работы является разработка и проверка комплексов высокой интенсивности по повышению функциональных возможностей организма. В исследовании, которое длилось 6 месяцев, оценено 18 студенток основной медицинской группы, 3 курса гуманитарного факультета педагогического вуза. Предложенные комплексы и специальных фехтовальных упражнений высокой интенсивности. Проведенное исследование, по данным ЧСС студентов к выполнению нагрузок, сразу после, через 5 и 10 минут отдыха, доказывает, что комплекс является эффективным для развития функциональной физической подготовки. Упражнения только для студентов основной медицинской группы. The aim of the study is to develop, test and verify the effectiveness of a special high intensity set of improvement of the functionality of the student body. The experiment lasted for 6 months. It was attended by female students of the 3rd year of high school teachers from Faculty of Humanities. During the study we have estimated measurements of pulse of 18 students of basic medical group. The complex of special fencing and high-intensity exercise are proposed. Heart rate measured before exercise, just after it, after 5 and 10 minutes of rest after the tasks. The study results demonstrate that the proposed set of special fencing exercises are effective for the positive dynamics of functional training of all the students. The objectives of improvement and figure correction successfully solved during exercise in the aerobic mode. Students who don't have health abnormalities, primarily on the part of the cardiovascular system, can do the job with more tension. The results of our study showed that after doing 7-8 rounds and special fencing exercises with maximum intensity performance, heart rate increases, which adequately respond to the load. At the beginning of the experiment, after 5 and 10 minutes of the rest, heart rate figures are down, but cannot be restored to the original level. At the same time at the end of the experiment we observe the effect of fitness of the organism, the recovery is much more faster. Generally the basic health state of all the students became much better, no harmful influences were noticed. Exercises are of very high intensity but were conceived by all the students as enjoyable and not difficult. Such training was highly appreciated and had very good attendance. Warning: exercises may beperformed only by the students of basic medical group in good health.
- ДокументВизначення показників координаційних здібностей юних фехтувальників(Харківська державна академія фізичної культури, 2021) Клименченко, В. Г.; Несен, О. О.; Никиткин, М. Д.Простежено взаємозв’язок координації рухів між пересуваннями фехтувальними кроками по доріжці у бойовій стійці та точністю виконання заданих рухів руками у фехтувальників 12-13 років. Прослежена взаимосвязь координации движений между передвижениями фехтовальными шагами по дорожке в боевой стойке и точностью выполнения заданных движений руками в фехтовальщиков 12-13 лет. The interrelation of the coordination of movements between movements of fencing steps along the path in a fighting stance and the accuracy of performing given movements with hands in fencers of 12-13 years old is traced.
- ДокументВИКЛАДАННЯ ШКІЛЬНОГО КУРСУ «ІСТОРІЯ» ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ(Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, 2022) Несен, О. О.; Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.У статті розглянуто проблему здоров’язбережння учнів закладів середньої освіти під час вивчення окремих тем шкільного предмету «Історія». Мета роботи – підібрати варіанти рухової активності для учнів середніх класів, які б відображали зміст шкільного курсу історії. Актуальним постає питання введення різноманітних форм і засобів фізичної активності під час викладання шкільних уроків. Спонукання учнів до виконання певних рухів через ігрову діяльність створює атмосферу, яка має зацікавити до вивчення історії. Провідним завданням роботи є надання вчителю історії певного інструментарію для визначення видів рухової активності школярів які можна було б застосовувати в уроках. Застосування ігрових форм під час уроку з історії призводить до активного залучення та більш емоційного сприйняття у вивченні матеріалу. А змагальна та рухова діяльність, навіть незначної інтенсивності має сприяти кращому засвоєнню матеріалу. Фізичні вправи та ігрова діяльність на уроках історії має відображати у русі завдання уроку щодо повторення та закріплення отриманого теоретичного матеріалу. Надані розробки прикладів рухових активностей під час вивчення історії. Запропоновані рухові вправи що відтворюють наступний матеріал занять. Для учнів 6 класу за темою «Первісні спільноти. Археологічні культури», для 7 класу за темою «Русь – Україна за часів правління князя Ігоря та княгині Ольги» і для 8 класу за темою «Походження українського козацтва». Наведені в роботі варіанти рухової активності для учнів середніх класів закладів середньої освіти займатимуть від 5 до 7 хвилин заняття. Саме за рахунок незначної тривалості вони можуть бути інтегровані безпосередньо в урок; повністю відповідають змісту шкільної програми за наведеними темами; спрямовані на освітній та виховний процес; спонукають учнів до фізичної активності та мають здоров’язбережувальний характер.The article deals with the problem of health protection of students of secondary education institutions during the study of certain topics of the school subject “History”. The purpose of the work is to choose options for motor activity for middle school students that would reflect the content of the school history course. The question of introducing various forms and means of physical activity during the teaching of school lessons becomes relevant. Encouraging students to perform certain movements through play activities creates an atmosphere that should make them interested in learning history. The main task of the work is to provide the history teacher with certain tools for determining the types of motor activity of schoolchildren that could be used in lessons. The use of game forms during the history lesson leads to active involvement and more emotional perception in the study of the material. And competitive and motor activity, even of minor intensity, should contribute to better assimilation of the material. Physical exercises and game activities in history lessons should reflect in motion the task of the lesson regarding the repetition and consolidation of the theoretical material received. Developments of examples of movement activities during the study of history are provided. Proposed movement exercises that reproduce the following lesson material. For 6th grade students on the topic “Primitive communities. Archaeological cultures”, for the 7th grade on the topic “Rus – Ukraine during the reign of Prince Igor and Princess Olga” and for the 8th grade on the topic “Origins of the Ukrainian Cossacks”. The options for motor activity given in the work for students of middle classes of secondary education institutions will take from 5 to 7 minutes of class. Due to their short duration, they can be integrated directly into the lesson; fully correspond to the content of the school program on the given topics; aimed at the educational and educational process; encourage students to be physically active and have a health-preserving nature.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ФІЗКУЛЬТУРНИХ ХВИЛИНОК У РОБОТІ ЗІ ШКОЛЯРАМИ МОЛОДШИХ КЛАСІВ ЯК ЗАСІБ ПЕРЕМИКАННЯ УВАГИ, РОЗВАНТАЖЕННЯ НЕРВОВОЇ НАПРУГИ ТА ПРОФІЛАКТИКИ ПОРУШЕНЬ ПОСТАВИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-27) Клименченко, В. Г.У статті розглянуто проблему перемикання і утримування уваги молодших школярів, та наведені приклади віршованих фізкультхвилинок для створення фізичної рівноваги учнів молодшої школи засобом їх проведення. The article considers the problem of switching and holding the attention of junior schoolchildren, and examples of poetic physical exercises are given to create physical balance of primary school students by means of their conduct.
- ДокументВІРШОВАНІ ФІЗКУЛЬТУРНІ ХВИЛИНКИ ТА ПАУЗИ ЯК ЗАСІБ ПРОФІЛАКТИКИ ЗАХВОРЮВАНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ(Харківська державна академія фізичної культури, 2023-03-30) Клименченко, В. Г.; Кривенцова, І. В.У роботі розглянуто можливість використання фізкультурних хвилинок та пауз у формі віршованих загадок з метою профілактики захворювань хребта, перемикання уваги та збереження здоров’я молодших школярів. Наведено приклади віршованих фізкультхвилинок та пауз у формі загадок з казковим сюжетом. The paper considers the possibility of using physical education minutes and pauses in the form of poetic riddles - as a means of preventing diseases of the spine, switching attention and preserving the health of younger schoolchildren. Examples of poetic exercise minutes and pauses in the form of riddles with a fairy-tale plot are given.
- ДокументДистанційна освіта з фізичного виховання в період карантину(Харківська державна академія фізичної культури, 2020) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Іванов, О. В.Метою роботи є пошук адекватних шляхів та методів залучення студентської молоді до занять фізичними вправами в умовах дистанційного навчання. Матеріал і методи: у дослідженні взяли участь 55 студентів 1-3 курсу факультету іноземної філології педагогічного університету, які знаходилися на дистанційному навчанні. Результати: окреслено тематику та форми проведення дистанційного навчання з фізичного виховання, оцінено активність студентів під час очного та дистанційного навчання. Визначено роль, місце та можливості дистанційного навчання з фізичного виховання для студентів і викладачів. Висновки: дистанційні заняття фізичним вихованням допомагають формуванню більш об’ємного теоретичного багажу, сприяють збереженню здоров’я, мотивують до здорового способу життя за умови свідомої самоорганізації студента. Целью работы является поиск адекватных путей и методов привлечения студенческой молодежи к занятиям физическими упражнениями в условиях дистанционного обучения. Материал и методы: в исследовании приняли участие 55 студентов 1-3 курса факультета иностранной филологии педагогического университета, находились на дистанционном обучении. Результаты обозначены тематику и формы проведения дистанционного обучения по физическому воспитанию, оценен активность студентов во время очного и дистанционного обучения. Определена роль, место и возможности дистанционного обучения по физическому воспитанию для студентов и преподавателей. Выводы: дистанционные занятия физическим воспитанием помогают формированию более объемного теоретического багажа, способствуют сохранению здоровья, мотивируют к здоровому образу жизни при сознательной самоорганизации студента. The aim of the work is to find adequate ways and methods of attracting students to exercise in distance learning. Material and methods: 55 1-3 year students of the Faculty of Foreign Philology of the Pedagogical University took part in the study, were on distance learning. The results indicate the topics and forms of distance learning for physical education, assessed the activity of students during full-time and distance learning. The role, place and possibilities of distance learning in physical education for students and teachers are determined. Conclusions: distance physical education classes help to form a more voluminous theoretical baggage, contribute to maintaining health, motivate a healthy lifestyle with conscious student self-organization.
- ДокументЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАСОБІВ ТА МЕТОДІВ ТАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ-ФЕХТУВАЛЬНИКІВ(Вид-во Чернігів. нац. пед. ун-ту, 2015) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Горбань, І. Ю.Проаналізовано стан проблеми, проведено аналіз ефективності застосування спеціальних тактичних вправ та методів тактичної підготовки у роботі зі студентами які займаються фехтуванням на шпагах. Запропоновано комплекси спеціальних фехтувальних вправ щодо покращення тактичного мислення, розширення арсеналу бойових дій, кола бойових ситуацій, підготовчих дій, дій нападу та захисту, опанування дій у раптово виникаючих ситуаціях, розвитку почуття дистанції. Встановлено, що через сім місяців, в експериментальній групі під впливом спеціальних комплексів рекомендованих вправ, результат покращився на 10%. Проанализировано состояние проблемы, проведен анализ эффективности применения специальных тактических упражнений и методов тактической подготовки в работе со студентами которые занимаются фехтованием на шпагах. Предложены комплексы специальных фехтовальных упражнений по улучшению тактического мышления, расширение арсенала боевых действий, круга боевых ситуаций, подготовительных действий, действий нападения и защиты, овладение действий в внезапно возникающих ситуациях, развития чувства дистанции. Установлено, что через семь месяцев, в экспериментальной группе под воздействием специальных комплексов рекомендованных упражнений, результат улучшился на 10%. Tactical training is a complex multi-sided process that takes a significant place in the preparation of an athlete. The task of the teacher-coach is to use the most complete arsenal of tactical training methods. We need to combine the tactical characteristics of a weapon to tactical qualities, abilities and skills of the student-athlete. The analysis of literature shows that in recent years the features of tactical training were studied very badly. Tactical thinking of a fencer becomes a special combat skill only if it is done in action during the battle (bout). A studentathlete can meet these requirements only after special training. This paper issues and analyses the efficiency of special tactical exercises' use and tactical training methods in work with students who fence epee. The sets of special fencing exercises due to which they can improve their tactical thinking, expand their range of combat actions and combat situations, preparatory actions, offensive and defensive actions, seizing the actions suddenly appearing in different situations, their sense of defense etc. are proposed in the paper. It is established that at the beginning of experiment the results of both groups were almost the same, but at the end, in the experimental group doing special exercises sets, the final result became almost 10% better than in the group, who was doing standard exercises. We recommend our set of exercises to be implemented into the learning fencing process among students of the We recommend our set of exercises designed to implement the learning process of fencing among students of the faculties of Humanities. The study proves the effectiveness of the proposed means and methods of tactical training and it is important in improving athletic performance of students engaged in fencing. Tactical training of a fencer is individual process. The current system of views on tactics in fencing theory is constantly being improved, and therefore certain provisions are substantially being changed and supplemented.
- ДокументНОВІ СПОСОБИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ВНЗ(Health, sport, rehabilitation, 2015-12-23) Кривенцова, І. В.; Димар, О. А.; Клименченко, В. Г.В умовах реформування фізичного виховання у вищій школі України нагальною потребою є пошук нових форм та способів організації фізкультурно-оздоровчої роботи зі студентами. Пропонуються нові форми поточного контролю фізкультурно-спортивної діяльності студентів. В условиях реформирования физического воспитания в высшей школе Украины насущной необходимостью является поиск новых форм и способов организации физкультурно-оздоровительной работы со студентами. Предлагаются новые формы текущего контроля физкультурно-спортивной деятельности студентов.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА РОЗУМІННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ В ХОДІ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ(Харківський національний медичний університет, 2024-11-14) Клименченко, В. Г.; Кривенцова, І. В.У статті проаналізовано формування особистої фізичної культури майбутніх фахівців та здорового способу життя в ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Педагогічний колектив викладачів фізичного виховання розробив і систематично оновлює відео-контент для активних фізичних занять різної спрямованості на дистанційній платформі Moodle. Розроблені тести та інтерактивні ігри, які мають навчальну спрямованість та цікаві факти з різних галузей знань. Важливо заохочувати студентів до активних форм відпочинку і спортивних видів діяльності, доносити інформацію до майбутніх педагогів, що фізична культура і здоровий спосіб життя є складовими тривалого й щасливого життя. Піклуючись про своє здоров’я, можна підвищити результати навчання, підтримати працездатність та покращити якість життя. The article analyses the formation of personal physical culture of future specialists and a healthy lifestyle at H. S. Skovoroda Kharkiv National University. The pedagogical team of physical education teachers has developed and systematically updates video content for active physical activities of various orientations on the distance platform Moodle. Tests and interactive games have been developed that have an educational focus and interesting facts from various fields of knowledge. It is important to encourage students to engage in active forms of recreation and sports activities, to inform future teachers that physical education and a healthy lifestyle are components of a long and happy life. Taking care of one's health can improve learning outcomes, maintain performance and improve the quality of life.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІМ ПЕДАГОГАМ-ФІЛОЛОГАМ(Видавництво Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, 2017) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Пашкевич, С. А.; Блізнюк, С. С.Мета – апробація авторської програми спрямованої на набуття майбутніми філологами професійно- прикладних навичок фізкультурної роботи. Врахована специфіка професійної діяльності майбутніх філологів. Матеріал: Експериментальна (ЕГ) та контрольна (КГ) групи складалися з трьох академічних груп кожна. У дослідженні взяли участь 152 (ЕГ, n = 78; КГ, n = 74) студенти факультету іноземної філології педагогічного університету. Висновки: доведено необхідність "Фізичного виховання" в педагогічному університеті, як складової професійної культури. Підтверджено ефективність планового підходу до навчання фізкультурно-спортивній діяльності студентів з урахуванням особливостей їх майбутньої професії. Індивідуальні завдання щодо національних оздоровчих практик в країнах вивчення мов, самостійне проведення заняття на іноземних мовах значно підвищують вмотивованість тих хто займається. Цель - апробация авторской программы, направленной на приобретение будущими филологами профессионально прикладных навыков физкультурной работы. Учтена специфика профессиональной деятельности будущих филологов. Материал: Экспериментальная (ЭГ) и контрольная (КГ) группы состояли из трех академических групп каждая. В исследовании приняли участие 152 (ЭГ, n = 78; КГ, n = 74) студенты факультета иностранной филологии педагогического университета. Выводы: доказана необходимость "Физического воспитания" в педагогическом университете, как составляющей профессиональной культуры. Подтверждена эффективность планового подхода к обучению физкультурно-спортивной деятельности студентов с учетом особенностей их будущей профессии. Индивидуальные задания в отношении национальных оздоровительных практик в странах изучения языков, самостоятельное проведение занятия на иностранных языках значительно повышают мотивацию тех, кто занимается. Objective of this article is the appraisal of an author’s program aimed at obtaining of professional-applied physical education skills by future philology pedagogues. The program is done by semesters. The specificity of educational and professional activities of future philologists is taken into account. Material: Experimental group (EG) and control group (CG) consisted of three academic groups each. The study involved 152 (EG, n = 78, CG, n = 74) students of the Faculty of Foreign Philology of the Pedagogical University. For the first year students of the EG, in physical education classes, in addition to the material of the program, it was suggested to conduct individual searches on the history and development of national sport in the countries learning the language. During the second year they performed individual tasks for finding information about national health practices and language learning methods. At the third year they were offered to independently conduct physical education sessions in the language of instruction. Students of CG performed an ordinary program. The quality of attending academic classes in physical education is determined; a questionnaire on students’ readiness for physical culture was conducted; independent classes were evaluated. Conclusions: the necessity of discipline "Physical education" in the pedagogical educational institution as an integral part of the professional culture of teachers is proved. The research confirms the effectiveness of the planned approach to teaching physical culture and sports activities of students, taking into account the peculiarities of their future profession. Individual search tasks for the development of national sports, healthcare practices and the peculiarities of their methods in countries which languages are studied, the independent conducting of parts of physical education courses in foreign languages significantly increases the motivation of those who are involved.
- ДокументОсобливості викладання фізичного виховання майбутнім педагогам-філологам(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2017) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Пашкевич, С. А.; Блізнюк, С. С.У данній статті автор розкриває особливості викладання фізичного виховання майбутнім педагогам-філологам, яке спрямоване на набуття майбутніми педагогами-філологами професійно-прикладних навичок фізкультурної роботи. В данной статье автор раскрывает особенности преподавания физического воспитания будущим педагогам-филологам, которое направлено на приобретение будущими педагогами-филологами профессионально-прикладных навыков физкультурной работы. In this article, the author reveals the peculiarities of teaching physical education to future teachers-philologists, which is aimed at the acquisition by future teachers-philologists of professional and applied skills in physical education.
- ДокументОсобливості викладання фізичного виховання майбутнім педагогам-філологам(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2017) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Пашкевич, С. А.; Блізнюк, С. С.У данній статі автор довів необхідність "Фізичного виховання" в педагогічному університеті, як складової професійної культури. Підтверджено ефективність планового підходу до навчання фізкультурно-спортивній діяльності студентів з урахуванням особливостей їх майбутньої професії. Індивідуальні завдання щодо національних оздоровчих практик в країнах вивчення мов, самостійне проведення заняття на іноземних мовах значно підвищують вмотивованість тих хто займається. В данной статье автор доказал необходимость "Физического воспитания" в педагогическом университете, как составляющей профессиональной культуры. Подтверждена эффективность планового подхода к обучению физкультурно-спортивной деятельности студентов с учетом особенностей их будущей профессии. Индивидуальные задания в отношении национальных оздоровительных практик в странах изучение языков, самостоятельное проведение занятия на иностранных языках значительно повышают мотивацию тех кто занимается. In this article the author has proved the need for "Physical Education" at a pedagogical university as a component of professional culture.The effectiveness of the planned approach to the training of physical culture and sports activities of students taking into account the peculiarities of their future profession has been confirmed. Individual tasks with regard to national health improvement practices in countries, language learning, self-instruction in foreign languages significantly increases the motivation of those involved.
- ДокументОсобливості дистанційного тренування фехтувальників в умовах воєнного стану(Харківська державна академія фізичної культури, 2023-02-03) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.В статті проведено пошук інформації та аналіз матеріалів щодо організації навчально-тренувального процесу фехтувальників в умовах воєнного стану. Надані рекомендації для тренерів та спортсменів щодо виконання спеціальних вправ з фехтування, контролю техніки, усвідомлення тактики. Акцентовано увагу на необхідності виконання вправ задля підтримки та вдосконалення фізичних якостей та спортивних кондицій. The article searches for information and analyzes materials on the organization of the educational and training process of fencers in the conditions of martial law. Recommendations for coaches and athletes are given on performing special fencing exercises, controlling technique, and understanding tactics. Attention is focused on the need to perform exercises to maintain and improvement of physical qualities and sports conditions.
- ДокументОсобливості методики навчання фехтуванню майбутніх педагогів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-11-24) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.У тезах розглядаються особливості методики навчання фехтуванню майбутніх педагогів. В тезисах рассматриваются особенности методики обучения фехтованию будущих педагогов. Theses consider the peculiarities of the methods of teaching fencing to future teachers.
- ДокументОцінка фізичної підготовленості студенів закладу вищої освіти педагогічного профілю(Харківська державна академія фізичної культури, 2020) Несен, О. О.; Клименченко, В. Г.Стаття розкриває рівень розвитку фізичних якостей студентської молоді залежно від статі. Наведені дані педагогічного тестування студентів-філологів, дана оцінка показників фізичної підготовленості. Статья раскрывает уровень развития физических качеств студенческой молодежи в зависимости от пола. Приведенные данные педагогического тестирования студентов-филологов, дана оценка показателей физической подготовленности. The article reveals the level of development of physical qualities of student youth depending on gender. The data of pedagogical testing of students-philologists are resulted, the estimation of indicators of physical fitness is given.
- ДокументПрикладна спрямованість фізичного виховання майбутніх вчителів біології(Харківська державна академія фізичної культури, 2021) Несен, О. О.; Клименченко, В. Г.; Кривенцова, І. В.У статті обґрунтовано необхідність застосування різних видів специфічної фізичної активності, з урахуванням обраної здобувачами вищої педагогічної освіти спеціальності «Біологія». В статье обоснована необходимость применения различных видов специфической физической активности, с учетом выбранной соискателями высшего педагогического образования специальности «Биология». The article substantiates the need to use various types of specific physical activity, taking into account the specialty "Biology" chosen by applicants for higher pedagogical education.
- ДокументПРО СТВОРЕННЯ В УКРАЇНІ СПОРТИВНИХ АРБІТРАЖНИХ СУДІВ(ОО "Институт социальной трансформации", 2021) Вострокнутов, Л. Д.; Клименченко, В. Г.Не підлягає сумніву істина про те, що фізкультурно-спортивна діяльність давно стала невід'ємною складовою частиною життя нашого суспільства (Вострокнутов Леонид Дмитриевич. Спорт как отражение событий в обществе. Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств. Збірник наукових праць учасників IX міжнародної науково-методичної конференції (06.03.2015), Харків, 2015, С.88-91). Всі проблеми, що мають місце в суспільстві – аморальність, корупція, професійна безграмотність чиновників, марнослів'я, цинізм та інші – проєктуються на фізкультурно-спортивну діяльність. Наслідком вищевикладеного є множинні конфліктні ситуації під час проведення змагань з різних видів спорту, що особливо стосуються об'єктивності суддівства, допінг контролю, дотримання етичних вимог, у тому числі по відношенню до спортивних суддів тощо. Для впорядкованого розгляду вирішення подібних конфліктів доцільно створити в Україні суди з вузькою спеціалізацією: розгляд спірних моментів і конфліктних ситуацій при проведенні змагань з різних видів спорту. Не подлежит сомнению истина о том, что физкультурно-спортивная деятельность давно стала неотъемлемой частью жизни общества (Вострокнутов Леонид Дмитриевич. Спорт как отражение событий в обществе. Проблемы развития традиционных и восточных единоборств. Сборник научных трудов участников IX международной научно- методической конференции (06.03.2015), Харьков, 2015, С.88-91). Все проблемы, имеющие место в обществе - аморальность, коррупция, профессиональная безграмотность чиновников, пустословие, цинизм и другие – проектируются на физкультурно-спортивную деятельность. Следствием вышеизложенного является множественные конфликтные ситуации во время проведения соревнований по различным видам спорта, особенно касающихся объективности судейства, допинг контроля, соблюдения этических требований, в том числе по отношению к спортивным судьям. Для упорядоченного рассмотрения решения подобных конфликтов целесообразно создать в Украине суды с узкой специализацией: рассмотрение спорных моментов и конфликтных ситуаций при проведении соревнований по различным видам спорта. There is no doubt that physical culture and sports have long been an integral part of life in our society (Vostroknutov Leonid Dmitrievich. Sport as a reflection of events in society. Current issues of traditional and oriental martial arts. Collection of scientific papers of the IX International Scientific methodical conference (06.03.2015), Kharkiv, 2015, P. 88-91). All the problems that take place in society - immorality, corruption, professional illiteracy of officials, vanity, cynicism and others - are projected on physical culture and sports activities. The consequence of the above is multiple conflict situations during competitions in various sports, especially with regard to the objectivity of the refereeing, doping control, compliance with ethical requirements, including in relation to sports judges, and so on. For an orderly consideration of the resolution of such conflicts, it is advisable to create courts in Ukraine with a narrow specialization: consideration of disputes and conflict situations in competitions in various sports.
- ДокументРозвиток витривалості у майбутніх педагогів на заняттях з фехтування(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2018-08-27) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Хворост, М. В.У статті розглядається методика формування загальної витривалості у студентів, які займаються фехтуванням. Метою роботи є дослідження ефективності розвитку загальної витривалості у майбутніх педагогів, які займаються фізичним вихованням, засобами фехтування. У дослідженні взяли участь 30 студенток філологічного факультету. Експериментальну групу (ЕГ) склали 15 дівчат, які займались за пропонованою методикою спеціальних вправ. Контрольну групу (КГ) склали 15 дівчат, які займались в академічній групі та самостійно. Введення до освітнього процесу з фізичного виховання спеціальних фехтувальних вправ методом інтервального тренування суттєво підвищує рівень розвитку загальної витривалості. В статье рассматривается методика формирования общей выносливости у студентов, занимающихся фехтованием. Целью работы является исследование эффективности развития общей выносливости у будущих педагогов, которые занимаются физическим воспитанием, средствами фехтования. В исследовании приняли участие 30 студенток филологического факультета. Экспериментальную группу (ЭГ) составили 15 девушек, которые занимались по предлагаемой методике специальных упражнений. Контрольную группу (КГ) составили 15 девушек, которые занимались в академической группе и самостоятельно. Введение в образовательный процесс по физическому воспитанию специальных фехтовальных упражнений методом интервальной тренировки существенно повышает уровень развития общей выносливости. The article deals with the method of formation of the general endurance of students who are engaged in physical education by means of fencing. The purpose of the work is to study the effectiveness of the development of overall endurance for future teachers who are involved in fencing. The study was attended by 30 students of the Faculty of Philology of the Pedagogical University. Experimental group (EG) consisted of 15 girls who were engaged in the proposed method of special exercises. The regimen of the motor activity of the EG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week in the fencing section. Control group (CG) was formed with 15 girls who studied in the academic group independently. The regimen of the motor activity of the CG was 2 hours per week of academic classes and 2 hours per week of independent performances of the proposed complexes. In the course of the experiment, all participants were offered to increase their individual performance up to 5-6 times a week. Introduction to the educational process of physical education of special fencing exercises by interval training effectively increases the level of development of overall endurance. Complex exercises consisted of 2-4 simple fencing exercises. Among them: fencing lunges, jumps, jump off the battle stand, squatting in the battle rack, and more. In order to evaluate the overall endurance, special tests "quite run 2000 meters" and 20 sit-ups in 30 seconds were used. Heart rate measurements were performed. Depending on the load during the training sessions, the students of the EG and the KG observed significantly different rates of heart rate. The work confirms that the general level of physical preparedness of students is not high. And good endurance, as physical quality, is accessible to a few, but only to those who are interested in a healthy lifestyle. Almost a decade of policy of excessive caution regarding the physical activity of schoolchildren and the exclusion of cross training from the physical education program at the school had a negative impact on its development. The technique is developed, provided that intensive physical exercises are completed at least 4 hours a week, preferably under the supervision of a teacher-trainer, is sufficiently effective.
- ДокументРухова активність студентів засобами фехтування на дистанційній платформі навчання(Харківська державна академія фізичної культури, 2022-02-04) Кривенцова, І. В.; Клименченко, В. Г.; Несен, О. О.В статті проведено пошук інформації щодо викладання online фізичного виховання та спортивних дисциплін для здобувачів освіти не профільних спеціальностей. Розроблено та представлено комплекси спеціальних вправ для навчання фехтуванню. The article searches for information on online teaching of physical education and sports for non-specialized students. Complexes of special exercises for fencing training have been developed and presented.