Кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки за Автор "Kostina, V."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументFormation of professional readiness of future specialists in social sphere for prevention of maladjustment among pupils(ANAGRAM Publishing House, Warsaw; KRPOCH, Kharkiv, 2017) Kostina, V.The article analyzes innovative ideas on formation of professional readiness of future specialists in social sphere for the prevention of maladjustment of pupils. Substantiated is the choice of methods and means in the course of their preparation within the framework of the designed educational, which ensures the development of professionally significant personal characteristics and qualities and the increase of their professional competence level in preventive work with maladjusted pupils. У статті проаналізовано інноваційні ідеї з формування професійної готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до профілактики дезадаптації учнів. Обґрунтовано вибір методів і засобів у процесі їхньої підготовки у межах спроектованого освітнього середовища, що забезпечує розвиток професійно-значущих особистісних характеристик та якостей і зростання рівня їхньої професійної компетентності в профілактичній роботі з дезадаптованими учнями.
- ДокументPALLIATIVE CARE IN THE CONDITIONS OF NEW SOCIAL CHALLENGES: PROBLEMS AND PROSPECTS(European Political and Law Discourse, 2024) Kostina, V.; Rahozina, T.; Smerechak, L.Russia’s armed aggression against Ukraine, which turned into a full-scale military conflict in February 2022, created serious problems for the entire system of social assistance in Ukraine in general and specialized services providing palliative care, in particular. Significant social problems arose when implementing a comprehensive approach to patient and family care under martial law. This review aims to summarize the existing positive practices of providing palliative care in conditions of new social challenges and to highlight the main directions of social support in palliative care in conditions of martial law. The publication provides an overview of modern scientific research and various practices of providing social support abroad, which are provided in the conditions of specialized medical institutions and social institutions that provide palliative care in the conditions of modern social challenges (the COVID-19 pandemic, conditions of social distancing, etc.). Prospective practices in the provision of palliative care using community resources have been identified. The domestic experience of providing social rehabilitation services is analyzed, and the main directions of social support services provided to clients within the social service of palliative care in the Kharkiv Regional Charitable Fund “Social Assistance Service” under martial law are given. To identify problematic issues and improve the quality of palliative care social service provision, a survey of recipients of the relevant social service was conducted regarding the level of life satisfaction as an important prerequisite for the psychosocial state of clients and client satisfaction with the level of palliative care service provision as a promising way to improve further work with clients, focused on their needs. Data on the processing of the survey results using the methods of statistical evaluation of the central tendency of the sample and correlation analysis are given. Based on the analysis and generalization of the research results, the main ways to improve the social service of palliative care for the elderly in the conditions of martial law and promising directions of research are determined. Збройна агресія Росії проти України, яка в лютому 2022 року переросла в повномасштабний військовий конфлікт, створила серйозні проблеми для всієї системи соціальної допомоги в Україні загалом та спеціалізованих служб, що надають паліативну допомогу, зокрема. Значні соціальні проблеми виникли при впровадженні комплексного підходу до надання допомоги пацієнтам та їхнім родинам в умовах воєнного стану. Цей огляд має на меті узагальнити існуючі позитивні практики надання паліативної допомоги в умовах нових соціальних викликів та виокремити основні напрями соціальної підтримки паліативної допомоги в умовах воєнного стану. У публікації представлено огляд сучасних наукових досліджень та різноманітних практик надання соціальної підтримки за кордоном, які здійснюються в умовах спеціалізованих медичних закладів та соціальних установ, що надають паліативну допомогу в умовах сучасних суспільних викликів (пандемія COVID-19, умови соціального дистанціювання тощо). Визначено перспективні практики надання паліативної допомоги з використанням ресурсів громади. Проаналізовано вітчизняний досвід надання соціально-реабілітаційних послуг та наведено основні напрями соціального супроводу клієнтів в рамках соціальної служби паліативної допомоги в Харківському обласному благодійному фонді «Служба соціальної допомоги» в умовах воєнного стану. З метою виявлення проблемних питань та підвищення якості надання соціальної послуги паліативної допомоги було проведено опитування отримувачів відповідної соціальної послуги щодо рівня задоволеності життям як важливої передумови психосоціального стану клієнтів та задоволеності клієнтів рівнем надання послуги паліативної допомоги як перспективного шляху вдосконалення подальшої роботи з клієнтами, орієнтованої на їхні потреби. Наведено дані щодо обробки результатів опитування з використанням методів статистичної оцінки центральної тенденції вибірки та кореляційного аналізу. На основі аналізу та узагальнення результатів дослідження визначено основні шляхи вдосконалення соціальної послуги паліативної допомоги людям похилого віку в умовах воєнного стану та перспективні напрями досліджень.
- ДокументRESOURCE PROVISION IN THE FIELD OF SOCIAL ASSISTANCE IN THE CONDITIONS OF NEW SOCIAL RISKS(Journal of Geography, Politics and Society, 2023) Kostina, V.The purpose of this study was to identify the main ways to provide social assistance to restore the resource potential of victims of emergencies (military conflicts, the effects of the COVID-19 pandemic, etc.), as well as to highlight the features of training future specialists in the social sphere to deal with new social risks. The study used methods of scientific analysis and generalization, as well as comparing the experience of domestic and foreign researchers and social practitioners who worked with vulnerable contingents in overcoming the consequences of emergencies. The focus is on generalizing the results of the experience of training future specialists in the social sphere to work within an environment of new social risks. Based on the conducted research, it was concluded that for the professional activity of social sector specialists in resource provision in the conditions of new social risks, it is important to direct social assistance to restore the physical, mental and social health of people at all six levels of health, taking into account the peculiarities of their age, social status, as well as ethnic features and the context of the social problem. The main directions of relevant social work with victims of emergency situations have been defined: work on strengthening the family’s potential, establishment of useful social connections in a new environment, the use of art therapy practices to normalize the psychosomatic state of clients, the use of ethnocultural means to increase the possibilities of social adaptation in new conditions. Very important in the preparation of future specialists for the relevant work is the practice-oriented training on the basis of specialized social institutions working with victims in emergency situations, as well as mastering special techniques of self-development and professional self-improvement to increase one’s own resource potential. Метою даного дослідження було визначити основні шляхи надання соціальної допомоги для відновлення ресурсного потенціалу постраждалих від надзвичайних ситуацій (військових конфліктів, наслідків пандемії COVID-19 тощо), а також висвітлити особливості підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до протидії новим соціальним ризикам. У дослідженні використано методи наукового аналізу та узагальнення, а також порівняння досвіду вітчизняних і зарубіжних дослідників та соціальних практиків, які працювали з вразливими контингентами у подоланні наслідків надзвичайних ситуацій. Основна увага приділяється узагальненню результатів вивчення досвіду підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до роботи в умовах нових соціальних ризиків. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про те, що для професійної діяльності фахівців соціальної сфери з ресурсного забезпечення в умовах нових соціальних ризиків важливим є спрямування соціальної допомоги на відновлення фізичного, психічного та соціального здоров'я людей на всіх шести рівнях здоров'я з урахуванням особливостей їхнього віку, соціального статусу, а також етнічних особливостей та контексту соціальної проблеми. Визначено основні напрямки відповідної соціальної роботи з постраждалими від надзвичайних ситуацій: робота над зміцненням потенціалу сім'ї, налагодженням корисних соціальних зв'язків у новому середовищі, використання арт-терапевтичних практик для нормалізації психосоматичного стану клієнтів, використання етнокультурних засобів для підвищення можливостей соціальної адаптації в нових умовах. Дуже важливим у підготовці майбутніх фахівців до відповідної роботи є практико-орієнтоване навчання на базі спеціалізованих соціальних установ, що працюють з постраждалими в умовах надзвичайних ситуацій, а також а також оволодіння спеціальними техніками саморозвитку та професійного самовдосконалення для підвищення власного ресурсного потенціалу.
- ДокументThe Results of the Experimental Study on the Training of Future Specialists in the Social Sphere for the Prevention of Maladjustment of Pupils(International Journal of Education and Science (IJES), 2018) Kostina, V.The publication presents the results of an experimental study to test the assumption that the level of professional competence of future social specialists in preventing the maladjustment of students in various social institutions can be increased by developing and implementing a system of their professional training. A comparison of the results of the ascertainment and control stages of the study is presented. It was established that the statistical verification of the results of the experimental study using Pearson's chi-square and the regression model to analyze the change in Favg made it possible to confirm the effectiveness of the developed system of professional training of future social teachers and social workers for the prevention of student maladjustment. У публікації наведено результати експериментального дослідження з перевірки припущення, що рівень професійної компетентності майбутніх соціальних фахівців щодо попередження дезадаптації учнів у різних соціальних інституціях можна підвищити шляхом розробки та впровадження системи їх професійної підготовки. Представлено порівняння результатів констатувального та контрольного етапів дослідження. Констатовано, що статистична перевірка результатів експериментального дослідження з використанням хі-квадрат Пірсона та регресійної моделі для аналізу зміни Favg дозволили підтвердити ефективність розробленої системи професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до профілактики дезадаптації учнів.
- ДокументTraining of future specialists in the social field to perform social work management(Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, 2022) Kostina, V.The article defines the content and gives the structure of the training of future specialists in the social field to perform social work management. An analysis of educational and methodological support for the formation of defined general and special competencies of future social workers before the implementation of social work management is proposed. A description of the theoretical and practical methods used for the formation of the defined program learning outcomes according to the methodology of the developed training course based on duality is given. У статті визначено зміст і подано структуру підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до здійснення менеджменту соціальної роботи. Здійснено аналіз навчально-методичного забезпечення формування визначених загальних і спеціальних компетентностей у майбутніх фахівців соціальної сфери. Подано опис теоретичних і практичних методів, використаних для формування визначених програмних результатів навчання за методологією розробленого навчального курсу на засадах дуальності.