Кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 732
  • Документ
    РОБОТА СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ МОБІЛЬНИХ КОМАНДАХ: АНАЛІЗ ЗАКОРДОННОГО ДОСВІДУ ТА ВІТЧИЗНЯНІ ПРАКТИКИ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ
    (Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024) Костіна, В. В.; Могилка, О.
    У статті обґрунтовано актуальність соціальної роботи в умовах нових соціальних викликів у міждисциплінарних мобільних командах для підвищення ефективності вирішення складних соціальних кейсів. Метою публікації було здійснення аналізу закордонного та вітчизняного досвіду з питань надання соціальної допомоги різним категоріям населення на засадах міждисциплінарного підходу та колаборації фахівців. На основі аналізу наукової літератури та досвіду роботи спеціалізованих соціальних інституцій з питань надання соціальних послуг в умовах роботи мультидисциплінарних команд фахівців, виокремлено основні принципи та керівні положення у практиці роботи фахівців різного фаху з метою покращення якості надання соціальних послуг у сфері громадського здоров’я. Визначено важливі аспекти в організації якісної роботи фахівців мультидисциплінарної команди, а також важливі компетентності, яких мають набути майбутні фахівці соціальної галузі, які працюватимуть у сфері охорони громадського здоров’я в умовах співпраці різних фахівців на засадах мультидисциплінарного підходу до вирішення складних проблем клієнтів, які з’являються в умовах нових соціальних викликів (війни, пандемії та їхні наслідки). Наведено структуру мультидисциплінарної команди фахівців та специфіку організації їхньої роботи під час вирішення різних соціальних проблем в Україні та за кордоном. Надано характеристику досвіду роботи вітчизняних соціальних інституцій громадського і державного секторів у напрямі соціальної роботи з різними цільовими групами з використанням мультидисциплінарного підходу, що можуть застосовувати фахівці соціальної галузі - надавачі соціальних послуг, які працюють в умовах війни в Україні. Окреслено перспективи для подальшої роботи з удосконалення якості соціальних послуг на засадах імплементації прогресивного закордонного досвіду надання соціальної допомоги у складі мультидисциплінарних мобільних команд у сфері громадського здоров’я, а також підготовці фахівців соціальної галузі до відповідної роботи на засадах мультидисциплінарного підходу, що сприятиме покращенню якості надання соціальних послуг в умовах нових соціальних викликів. The article substantiates the relevance of social work in the conditions of new social challenges in interdisciplinary mobile teams to increase the effectiveness of solving complex social cases. The purpose of the publication was to carry out an analysis of foreign and domestic experience in providing social assistance to various categories of the population on the basis of an interdisciplinary approach and collaboration of specialists. Based on the analysis of scientific literature and the work experience of specialized social institutions on the provision of social services in the conditions of the work of multidisciplinary teams of specialists, the main principles and guiding principles in the practice of the work of specialists of various specialties are highlighted in order to improve the quality of the provision of social services in the field of public health. Important aspects in the organization of high-quality work of specialists of a multidisciplinary team were determined, as well as important competences that future specialists of the social sector should acquire, which will enable them to work in the field of public health protection in the conditions of cooperation of various specialists on the basis of a multidisciplinary approach to solving complex problems of clients who appear in conditions of new social challenges (wars, pandemics and their consequences). The structure of a multidisciplinary team of specialists and the specifics of the organization of their work in solving various social problems in Ukraine and abroad are given. The description of the work experience of domestic social institutions of the public and state sectors in the direction of social work with various target groups using a multidisciplinary approach that can be applied by specialists in the social field-providers of social services who work in the conditions of war in Ukraine is given. Prospects are outlined for further work on improving the quality of social services based on the implementation of progressive foreign experience in providing social assistance as part of multidisciplinary mobile teams in the field of public health, as well as training social sector specialists for appropriate work on the basis of a multidisciplinary approach, which will contribute to improving the quality of provision of social services in the conditions of new social challenges.
  • Документ
    ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ В УМОВАХ НОВИХ СОЦІАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Костіна, В. В.
    У статті здійснено аналіз нормативного підґрунтя впровадження соціальної інклюзії, визначено важливі міжнародні та вітчизняні нормативні документи, що є необхідними для ознайомлення майбутніх фахівців соціальної галузі під час їхньої професійної підготовки до відповідного напряму професійної діяльності. Мета статті: окреслення змісту та особливостей підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі до впровадження соціальної інклюзії та здійснення соціально-реабілітаційних підтримуючих практик в умовах нових соціальних викликів. Наукова новизна полягає в уточненні суті понять «соціальна реабілітація в умовах нових соціальних викликів» та «соціальна реабілітація в умовах інклюзії», виокремленні теоретичних основ та ефективних практик у запровадженні соціальної інклюзії в умовах сучасних соціальних викликів, а також виокремленні вразливих груп клієнтів в умовах війни в Україні та визначення основних напрямів у професійній підготовці фахівців соціальної галузі до соціально-реабілітаційної роботи з ними. Висновки дослідження: визначено специфіку та стратегічні керівні положення для організації діяльності фахівців соціальної галузі для впровадження соціальної інклюзії в умовах сучасних соціальних викликів, проаналізовано нормативні основи надання соціально-реабілітаційних послуг, а також наведено основні напрями професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі до діяльності з впровадження соціальної інклюзії в умовах воєнного стану. Проаналізовано досвід здійснення діяльності фахівців громадського сектору з впровадження цікавих проєктів та інструментів, що сприяють розвитку соціальної інклюзії в сучасних умовах, а також визначено особливості формування культури інклюзивності в закладі освіти й громаді та роль фахівців соціальної галузі у цьому процесі. Виділено освітні елементи, що забезпечували формування професійної готовності майбутніх фахівців соціальної галузі до соціально-реабілітаційної роботи з вразливими категоріями клієнтів у різних соціокультурних середовищах на трьох взаємозалежних рівнях (індивідуальному, громади, системи) на засадах соціальної інклюзії в умовах воєнного стану. The article analyzes the regulatory basis for the implementation of social inclusion, identifies important international and domestic normative documents that are necessary for the familiarization of future specialists in the social field during their professional training for the relevant field of professional activity. The purpose of the article: to outline the content and features of the training of future specialists in the social field for the implementation of social inclusion and the implementation of social rehabilitation supporting practices in the conditions of new social challenges. The scientific novelty consists in the clarification of the essence of the concepts "social rehabilitation in the conditions of new social challenges" and "social rehabilitation in the conditions of inclusion", the identification of theoretical foundations and effective practices in the introduction of social inclusion in the conditions of modern social challenges, as well as the identification of vulnerable groups of clients in the conditions of war in Ukraine and determining the main directions in the professional training of social sector specialists for social rehabilitation work with them. Research conclusions: the specifics and strategic guidelines for the organization of the activities of social sector specialists for the implementation of social inclusion in the conditions of modern social challenges are determined, the normative foundations of the provision of social rehabilitation services are analyzed, as well as the main directions of professional training of future social sector specialists for the implementation of social inclusion in the conditions of martial law. The experience of public sector specialists in the implementation of interesting projects and tools that contribute to the development of social inclusion in modern conditions is analyzed, as well as the specifics of the formation of a culture of inclusiveness in educational institutions and the community and the role of social sector specialists in this process. The educational elements that ensured the formation of professional readiness of future specialists in the social sector for social rehabilitation work with vulnerable categories of clients in various socio-cultural environments at three interdependent levels (individual, community, system) on the basis of social inclusion in the conditions of martial law were highlighted.
  • Документ
    СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ ЯК ФАСИЛІТАТОР ВЗАЄМОДІЇ В РІЗНИХ СОЦІАЛЬНИХ ОСЕРЕДКАХ: ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Костіна, В.; Кабусь, Н.
    У публікації на основі аналізу науково-педагогічної спадщини Івана Федоровича Прокопенка визначено основоположні ідеї, що мають бути підґрунтям для розробки основ професійної підготовки фахівця педагогічної галузі, взірця найкращих людських якостей (свобода, відповідальність, гуманізм, активна життєва та громадянська позиція, розвинені лідерські якості), що сприяє становленню зазначених якостей в учнів. Наголошено на необхідності розвитку у майбутніх соціальних вихователів здатності до фасилітаційної взаємодії, яка сприяє сталому розвитку особистості й розвитку самоорганізації, самомотивації, самоконтролю, самодисципліни, самоуправління власною діяльністю та розвитком, самовідновлення й самореабілітації, як важливих характеристиках в умовах сучасних викликів, бо допомагає у збереженні самоефективності і стійкості в умовах криз. Наведено досвід професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників у ХНПУ імені Г. С. Сковороди до здійснення фасилітаційної взаємодії в соціально-педагогічній роботі з різними категоріями клієнтів). Based on the analysis of Ivan Prokopenko's scientific and pedagogical heritage, the publication identifies the fundamental ideas that should be the basis for developing the foundations of professional training of a specialist in the field of education, a model of the best human qualities (freedom, responsibility, humanism, active life and civic position, developed leadership qualities), which contributes to the formation of these qualities in students. The necessity of developing the ability of future social educators to facilitate interaction, which contributes to the sustainable development of the individual and the development of self-organisation, self-motivation, self-control, self-discipline, self-management of their own activities and development, self-healing and self-rehabilitation, as important characteristics in the context of modern challenges, as it helps to maintain self-efficacy and resilience in times of crisis, is emphasised. The experience of professional training of future social pedagogues and social workers at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University for the implementation of facilitation interaction in social and pedagogical work with different categories of clients is presented.)
  • Документ
    ІНКЛЮЗІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ, ДОСЯГНЕННЯ, ПЕРСПЕКТИВИ
    (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024-04-25) Костіна, В. В.
    У публікації представлено можливості освітнього середовища закладу вищої освіти педагогічного спрямування як провідної умови впровадження інклюзивного підходу в освіті шляхом створення умов для якісної підготовки майбутніх фахівців, що будуть здатні запроваджувати його у власній подальшій роботі за фахом, що набуває особливої актуальності для фахівців підтримуючих професій (соціальні педагоги, психологи, дефектологи, логопеди , асистенти вчителя та дитини тощо). Проаналізовано умови забезпечення безбар’єрності в просторі закладу вищої освіти та в освітньому процесі, що розглядається як підґрунтя для успішного розвитку у здобувачів освіти м’яких навичок, які є важливими для упровадження соціальної інклюзії. Представлено досвід підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в межах реалізації ООП «Соціальна педагогіка», а також досвід підтримки дітей і молоді з особливими освітніми потребами у ХНПУ імені Г. С. Сковороди в умовах Центру інклюзивної освіти, висвітлено основні теоретичні засади та напрями його діяльності). The publication presents the possibilities of the educational environment of a pedagogical higher education institution as a leading condition for the implementation of an inclusive approach in education by creating conditions for the quality training of future specialists who will be able to implement it in their future work in the specialty, which is of particular relevance for specialists in supporting professions (social pedagogues, psychologists, defectologists, speech therapists, teacher and child assistants, etc.) The conditions for ensuring barrier-free access to higher education institutions and the educational process are analysed, which is seen as the basis for the successful development of soft skills in students, which are important for the implementation of social inclusion. The experience of training future social workers to work with children with special educational needs within the framework of the Social Pedagogy programme, as well as the experience of supporting children and young people with special educational needs, is presented. and young people with special educational needs at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in the conditions of the Centre for Inclusive Education, the main theoretical principles and directions of its activities are highlighted).
  • Документ
    ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОСТУПУ ДО ПОСЛУГ ЗІ ЗМЕНШЕННЯ ШКОДИ ДЛЯ ПРЕДСТАВНИКІВ ГРУП РИЗИКУ ЩОДО ІНФІКУВАННЯ НА ВІЛ ПІД ЧАС ВІЙНИ
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-09-26) Костіна, В. В.; Могилка, О. П.
    У публікації здійснено аналіз наукових досліджень та практики надання соціальних послуг в умовах державних соціальних інституцій системи охорони громадського здоров’я та неурядових організацій на початку війни в Україні. Виокремлено ризики отримання соціальних послуг для уразливих груп. Наведено досвід благодійної організації «Харківський благодійний фонд «Благо», що вирішує низку нових соціальних проблем та викликів зі зменшення шкоди для представників груп ризику щодо інфікування на ВІЛ в умовах війни із залученням міжнародних донорів для реалізації актуальних соціальних проєктів. The publication analyses scientific research and practice of social services provision in the context of state social institutions of the public health system and non-governmental organisations at the beginning of the war in Ukraine. The risks of receiving social services for vulnerable groups are highlighted. The experience of the Kharkiv Charitable Foundation ‘Blago’, a charitable organisation that addresses a number of new social problems and challenges in harm reduction for representatives of groups at risk of HIV infection in the context of war, with the involvement of international donors to implement relevant social projects, is presented.