Видання ХНПУ імені Г. С. Сковороди
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Видання ХНПУ імені Г. С. Сковороди за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 118
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументHealth, sport, rehabilitation(Health, sport, rehabilitation, 2018)The journal presents articles on topical issues of physical education and sport, as well as on the problems of the formation, restoration, strengthening and preservation of health of representatives of different groups of people, physical rehabilitation and recreation, medical and recreational physical culture. It also reflects materials on the theory and methodology of training of sportsmens ; the means of physical culture, its forms and methods, the basic principles of health-saving technologies and disease prevention. Журнал представляє статті з актуальних питань фізичного виховання та спорту, а також проблеми формування, відновлення, зміцнення та збереження здоров'я представників різних груп людей, фізичної реабілітації та відпочинку, медичної та рекреаційної фізичної культури. Вона також відображає матеріали з теорії та методології підготовки спортсменів; засоби фізичної культури, її форми і методи, основні принципи охорони здоров'я та профілактики захворювань. Журнал представляет статьи по актуальным вопросам физического воспитания и спорта, а также проблемы формирования, восстановления, укрепления и сохранения здоровья представителей различных групп людей, физической реабилитации и отдыха, медицинской и рекреационной физической культуры. Она также отражает материалы по теории и методологии подготовки спортсменов; средства физической культуры, ее формы и методы, основные принципы охраны здоровья и профилактики заболеваний.
- ДокументPedagogy of Physical Culture and Sports, 2020; 24(1)(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Iermakov Sergii Sidorovich, 2020-01-10)The journal’s main goal: - is to aid and facilitate national, international, and interdisciplinary scientific communication, and to strengthen the links between scientific researchers all over the world; - distributing the information on the latest research and scientific work conducted by scientists and leading specialists in the fields of pedagogy of physical culture and sports. The Journal considers for publication Original research and Review papers in the sub-disciplines relating to the broad Pedagogy of Physical Culture and Sports fields such as: theory and technique of physical training, physical activity and health, sports science, biomechanics, kinesiology, motor control and learning, public health (as relevant to sport and exercise), physical rehabilitation and recreation. All these fields should be considered from the point of view of pedagogy. Journal publishes research that reports educational practices in all appropriate contexts, but not limited to, school physical education, club sport, and active leisure programs. In these contex Pedagogy refers to the interacting and interdependent components of knowledge and curriculum, learners and learning, and teachers/coaches, teaching/coaching and teacher/coach education. Основна мета журналу: - допомогти і полегшити загальнонаціональну, міжнародну і міждисциплінарну наукову комунікацію, а також зміцнити зв'язки між науковцями в усьому світі; - поширення інформації про останні дослідження і наукові роботи, що проводяться вченими та провідними фахівцями в галузі педагогіки фізичної культури і спорту. Журнал розглядає для публікації оригінальні дослідження і оглядові статті в розділах науки, що відносяться в цілому до Педагогіки фізичної культури і спорту в напрямках: теорії і методики фізичного виховання, фізичної активності та здоров'я, спортивної науки, біомеханіки, кінезіології, фізіології вправ, управління і навчання рухам, громадської охорони здоров'я (як такі, що відносяться до спорту і фізичних вправ), а також фізичної реабілітації та рекреації. Усі ці сфери слід розглядати з точки зору педагогіки. Журнал публікує дослідження, освітні програми у всіх відповідних контекстах, включаючи, але не обмежуючись ними, школи фізичного виховання, клуби спорту і активні програми відпочинку. Педагогіка в цьому контексті відноситься до взаємодіючим і взаємозалежним компонентам: знань і навчальних програм; учнів і навчання; викладачів/тренерів, навчання/тренування та професійної підготовки викладачів/тренерів. Основная цель журнала: - помочь и облегчить общенациональную, международную и междисциплинарную научную коммуникацию, а также укрепить связи между научными исследователями во всем мире; - распространение информации о последних исследованиях и научных работах, проводимых учеными и ведущими специалистами в области педагогики физической культуры и спорта. Журнал рассматривает для публикации оригинальные исследовательские и обзорные статьи по таким дисциплинам, как широкие области Педагогики физической культуры и спорта, такие как: теория и методика физической культуры, физическая активность и здоровье, спортивная наука, биомеханика, кинезиология, двигательный контроль и обучение, здравоохранение (в связи со спортом и физическими упражнениями), физическая реабилитация и отдых. Все эти области следует рассматривать с точки зрения педагогики. Журнал публикует исследования, в которых освещаются образовательные практики во всех соответствующих контекстах, но не ограничиваясь ими, школьная физическая культура, клубный спорт и программы активного отдыха. В этом контексте Педагогика относится к взаимодействующим и взаимозависимым компонентам знаний и учебных программ, учащимся и процессу обучения, а также учителям / тренерам, преподаванию / коучингу и образованию учителей / тренеров.
- ДокументPedagogy of Physical Culture and Sports, 2020; 24(2)(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Iermakov Sergii Sidorovich, 2020-02-10)The journal’s main goal: - is to aid and facilitate national, international, and interdisciplinary scientific communication, and to strengthen the links between scientific researchers all over the world; - distributing the information on the latest research and scientific work conducted by scientists and leading specialists in the fields of pedagogy of physical culture and sports. The Journal considers for publication Original research and Review papers in the sub-disciplines relating to the broad Pedagogy of Physical Culture and Sports fields such as: theory and technique of physical training, physical activity and health, sports science, biomechanics, kinesiology, motor control and learning, public health (as relevant to sport and exercise), physical rehabilitation and recreation. All these fields should be considered from the point of view of pedagogy. Journal publishes research that reports educational practices in all appropriate contexts, but not limited to, school physical education, club sport, and active leisure programs. In these contex Pedagogy refers to the interacting and interdependent components of knowledge and curriculum, learners and learning, and teachers/coaches, teaching/coaching and teacher/coach education. . Основна мета журналу: - допомогти і полегшити загальнонаціональну, міжнародну і міждисциплінарну наукову комунікацію, а також зміцнити зв'язки між науковцями в усьому світі; - поширення інформації про останні дослідження і наукові роботи, що проводяться вченими та провідними фахівцями в галузі педагогіки фізичної культури і спорту. Журнал розглядає для публікації оригінальні дослідження і оглядові статті в розділах науки, що відносяться в цілому до Педагогіки фізичної культури і спорту в напрямках: теорії і методики фізичного виховання, фізичної активності та здоров'я, спортивної науки, біомеханіки, кінезіології, фізіології вправ, управління і навчання рухам, громадської охорони здоров'я (як такі, що відносяться до спорту і фізичних вправ), а також фізичної реабілітації та рекреації. Усі ці сфери слід розглядати з точки зору педагогіки. Журнал публікує дослідження, освітні програми у всіх відповідних контекстах, включаючи, але не обмежуючись ними, школи фізичного виховання, клуби спорту і активні програми відпочинку. Педагогіка в цьому контексті відноситься до взаємодіючим і взаємозалежним компонентам: знань і навчальних програм; учнів і навчання; викладачів/тренерів, навчання/тренування та професійної підготовки викладачів/тренерів. Основная цель журнала: - помочь и облегчить общенациональную, международную и междисциплинарную научную коммуникацию, а также укрепить связи между научными исследователями во всем мире; - распространение информации о последних исследованиях и научных работах, проводимых учеными и ведущими специалистами в области педагогики физической культуры и спорта. Журнал рассматривает для публикации оригинальные исследовательские и обзорные статьи по таким дисциплинам, как широкие области Педагогики физической культуры и спорта, такие как: теория и методика физической культуры, физическая активность и здоровье, спортивная наука, биомеханика, кинезиология, двигательный контроль и обучение, здравоохранение (в связи со спортом и физическими упражнениями), физическая реабилитация и отдых. Все эти области следует рассматривать с точки зрения педагогики. Журнал публикует исследования, в которых освещаются образовательные практики во всех соответствующих контекстах, но не ограничиваясь ими, школьная физическая культура, клубный спорт и программы активного отдыха. В этом контексте Педагогика относится к взаимодействующим и взаимозависимым компонентам знаний и учебных программ, учащимся и процессу обучения, а также учителям / тренерам, преподаванию / коучингу и образованию учителей / тренеров.
- ДокументPedagogy of Physical Culture and Sports, 2020; 24(3)(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Iermakov Sergii Sidorovich, 2020)The journal’s main goal: - is to aid and facilitate national, international, and interdisciplinary scientific communication, and to strengthen the links between scientific researchers all over the world; - distributing the information on the latest research and scientific work conducted by scientists and leading specialists in the fields of pedagogy of physical culture and sports. The Journal considers for publication Original research and Review papers in the sub-disciplines relating to the broad Pedagogy of Physical Culture and Sports fields such as: theory and technique of physical training, physical activity and health, sports science, biomechanics, kinesiology, motor control and learning, public health (as relevant to sport and exercise), physical rehabilitation and recreation. All these fields should be considered from the point of view of pedagogy. Journal publishes research that reports educational practices in all appropriate contexts, but not limited to, school physical education, club sport, and active leisure programs. In these contex Pedagogy refers to the interacting and interdependent components of knowledge and curriculum, learners and learning, and teachers/coaches, teaching/coaching and teacher/coach education. Основна мета журналу: - допомогти і полегшити загальнонаціональну, міжнародну і міждисциплінарну наукову комунікацію, а також зміцнити зв'язки між науковцями в усьому світі; - поширення інформації про останні дослідження і наукові роботи, що проводяться вченими та провідними фахівцями в галузі педагогіки фізичної культури і спорту. Журнал розглядає для публікації оригінальні дослідження і оглядові статті в розділах науки, що відносяться в цілому до Педагогіки фізичної культури і спорту в напрямках: теорії і методики фізичного виховання, фізичної активності та здоров'я, спортивної науки, біомеханіки, кінезіології, фізіології вправ, управління і навчання рухам, громадської охорони здоров'я (як такі, що відносяться до спорту і фізичних вправ), а також фізичної реабілітації та рекреації. Усі ці сфери слід розглядати з точки зору педагогіки. Журнал публікує дослідження, освітні програми у всіх відповідних контекстах, включаючи, але не обмежуючись ними, школи фізичного виховання, клуби спорту і активні програми відпочинку. Педагогіка в цьому контексті відноситься до взаємодіючим і взаємозалежним компонентам: знань і навчальних програм; учнів і навчання; викладачів/тренерів, навчання/тренування та професійної підготовки викладачів/тренерів. Основная цель журнала: - помочь и облегчить общенациональную, международную и междисциплинарную научную коммуникацию, а также укрепить связи между научными исследователями во всем мире; - распространение информации о последних исследованиях и научных работах, проводимых учеными и ведущими специалистами в области педагогики физической культуры и спорта. Журнал рассматривает для публикации оригинальные исследовательские и обзорные статьи по таким дисциплинам, как широкие области Педагогики физической культуры и спорта, такие как: теория и методика физической культуры, физическая активность и здоровье, спортивная наука, биомеханика, кинезиология, двигательный контроль и обучение, здравоохранение (в связи со спортом и физическими упражнениями), физическая реабилитация и отдых. Все эти области следует рассматривать с точки зрения педагогики. Журнал публикует исследования, в которых освещаются образовательные практики во всех соответствующих контекстах, но не ограничиваясь ими, школьная физическая культура, клубный спорт и программы активного отдыха. В этом контексте Педагогика относится к взаимодействующим и взаимозависимым компонентам знаний и учебных программ, учащимся и процессу обучения, а также учителям / тренерам, преподаванию / коучингу и образованию учителей / тренеров.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 1 (1)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-09-23)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти."Professional Art Education" – научный журнал, основанный в 2020 году. Журнал предоставляет возможность специалистам в области искусства и художественного образования публиковать свои научно-методические работы: оригинальные научные статьи, содержащие новые, ранее не публиковавшиеся результаты, обзоры, аналитические и концептуальные разработки по конкретным проблемам гуманитарных исследований, в частности гуманитарного образования. Фокус и область применения: история, теория и практика художественного образования, современные технологии профессиональной подготовки будущих специалистов в области искусства и образования. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 2 (2)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 3 (1)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 4 (1)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 4 (2)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументProfessional Art Education. Volume 5 (1)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024)"Professional Art Education" – науковий журнал, заснований в 2020 році. Журнал надає можливість фахівцям в області мистецтва і мистецької освіти публікувати свої науково-методичні роботи: оригінальні наукові статті, що містять нові, раніше не публіковані результати, огляди, аналітичні і концептуальні розробки щодо конкретних проблем гуманітарних досліджень, зокрема гуманітарної освіти. Фокус і область застосування: історія, теорія і практика мистецької освіти, сучасні технології професійної підготовки майбутніх фахівців в області мистецтва і освіти. Scientific Journal "Professional Art Education" is issued since 2020. The Journal provides an opportunity for specialists in art and arts education to publish their scientific and methodological works: original scientific articles that contain new, previously unpublished results, reviews, analytical and conceptual developments on specific problems in humanitarian research, in particular of arts education. Focus and Scope: history, theory and practice of art education, modern technologies of professional training of future specialists in the field of art and education.
- ДокументSELF-AWARENESS IN THE FORMATION OF THE FUTURE MUSIC TEACHER’S SCIENTIFIC RESEARCH CULTURE(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Tusheva, V.The purpose of the article is to highlight the functional characteristics of future music teacher’s self-awareness and worldview orientations as determinants of his scientific and research culture formation. Methods and methodology. The ideas of H. S. Kostyuka, S. D. Maksimenko, S. L. Rubinstein regarding the understanding of the ontology of mental phenomena, generalized by the principle of the unity of consciousness and activity, the development of professionally important qualities of the individual in the systemogenesis of activity; as well as the position of higher art education in relation to cultural, personality-oriented, systemic approaches as a methodological basis in revealing the peculiarities of the future teacher-musician’s self-awareness have acquired methodological significance for the selected issue. The scientific novelty of the article consists in illumination of the purpose of the professional worldview activity and in the context of the teacher-musician scientific research culture, the revealing of the essence of teacher-musician self-awareness, the formation of which is manifested as support for its internal consistency and self-identity, the construction of conscious research and pedagogy; self-knowledge and search for the meaning of life through self-improvement, self-understanding, self-education by means of research in the field of art education. The results. The theoretical-methodological aspects of the problem of future teachers-musicians’ scientific-research culture formation are revealed, and in particular, issues regarding their self-awareness, semantic-forming and professional worldview activities. The scientific research culture of the future teacher-musician is defined as a dynamic, integrative quality of the personality, manifested in the ability to synthesize analytical-synthetic, inductive-deductive mental activity and emotional-figurative comprehension of musical art, the embodiment of scientific, pedagogical and artistic. application of scientific knowledge in pedagogical activity as a scientific-theoretical (explanatory) and constructive-technological (transformative) function. It is noted that the teacher’s self-awareness ensures the tension of his intellect, worldview intentions, social determinism of scientific research in musical and pedagogical education. It is emphasized that a particular importance of the researcher’s semantic-forming activity is acquired by the worldview, which is characterized by spiritual and aesthetic content and orientation, which is manifested as a valuable attitude to socio-cultural, educational and pedagogical processes through the prism of personal worldview. It was concluded that the result of the formation of future teacher-musician’s scientific and research culture is formed qualitative and instrumental properties of self-awareness, which ensure its functioning. Мета статті полягає у висвітленні функціональних характеристик самосвідомості та світоглядних орієнтацій майбутнього педагога-музиканта як детермінанти формування його науково-дослідницької культури. Методи та методологія. Методологічного значення для обраної проблематики набувають ідеї Г. С. Костюка, С. Д. Максименка, С. Л. Рубінштейна щодо розуміння онтології психічних явищ, узагальнених принципом єдності свідомості та діяльності, розвитку професійно важливих якостей (ПВЯ) особистості у системогенезі діяльності; а також положення вищої мистецької освіти щодо культурологічного, особистостісно орієнтованого, системного підходів як методологічного підґрунтя у розкритті особливостей самосвідомості майбутнього педагога-музиканта. Наукова новизна статті полягає у висвітленні мети професійно-світоглядної діяльності та в контексті науково-дослідницької культури педагога-музиканта розкриття сутності самосвідомості педагога-музиканта, сформованість якої виявляється як підтримка її внутрішньої узгодженості і самототожності, вибудовування свідомої дослідницької і педагогічної поведінки на знаннєвому підґрунті; пізнання себе та пошук сенсу життя через самовдосконалення, самоосмислення, самотворення засобами дослідницького пошуку в галузі мистецької освіти. Результати. Розкрито теоретико-методологічні аспекти проблеми формування науково-дослідницької культури майбутніх педагогів-музикантів, зокрема питання щодо їх самосвідомості, смислоутворюючої і професійно-світоглядної діяльності. Визначено науково-дослідницьку культури майбутнього педагога-музиканта як динамічну, інтегративну якість особистості, що виявляється у здатності до синтезування аналітико-синтетичної, індуктивно-дедуктивної мисленнєвої діяльності і емоційно-образного осягнення музичного мистецтва, втілення наукового, педагогічного і художнього ідеалу у дослідницький пошук, застосування наукових знань у педагогічній діяльності в якості науково-теоретичної (пояснювальної) та конструктивно-технологічної (перетворювальної) функції. Зазначається, що самосвідомість педагога забезпечує напругу його інтелекту, світоглядних інтенцій, соціальну детермінованість науково-дослідницького пошуку у музично-педагогічній освіті. Підкреслюється, що особливе значення у смислоутворюючій діяльності дослідника набуває світогляд, який характеризується духовно-естетичною наповненістю і спрямованістю, виявляється як ціннісне ставлення до соціокультурних, освітньо-педагогічних процесів крізь призму особистісного світорозуміння. Зроблено висновок, що результатом формування науково-дослідницької культури майбутнього педагога-музиканта стають сформовані якісні та інструментальні властивості самосвідомості, які забезпечують її функціонування.
- ДокументSPECIFICITY OF TEACHING CONDUCTORS AND CHORAL DISCIPLINES IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Vasilyeva, O.; Sokolova, A.The purpose of the article is to determine the specifics of teaching conducting and choral discipline in the process of the professional training of future music art teachers; to identify the main directions of vocal and choral work at school choral singing as a type of collective musical activity on music lessons and ruling school choirs and vocal ensembles in extracurricular time). The study characterizes the peculiarities of teaching such basic disciplines of the conductor-choir cycle as Choral Conducting, Choral Arrangement, Choral Studies, Choral Class, Workshop on «Workshop of working with a choir». The main tasks of the disciplines are outlined as follows: mastery of conducting and choral knowledge, development of professional musical abilities, formation of teacher-choirmaster skills. The study of the problem proved the need to focus the content of conducting and choral disciplines on the peculiarities of the music art teacher activities. These should include learning song repertoire for children’s choirs; mastering arranging skills for children’s singing groups of different age categories; acquiring the knowledge of the development and protection of children’s voice, as well as methods of vocal and choral work with children in secondary education. Мета статті полягає у виявленні специфіки викладання диригентсько-хорових дисциплін в процесі фахової підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва з огляду на основні напрями вокально-хорової роботи вчителя музичного мистецтва: хоровий спів як вид колективної музичної діяльності на уроках музики та керування шкільними хорами, вокальними ансамблями у позаурочний час. Методологія. Методологічну основу дослідження становлять системно-діяльнісний, культурологічний, праксеологічний, аксіологічний підходи та філософський, термінологічний, когнітивний принципи. Використано загальнонаукові (аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, порівняння, класифікація), емпіричні, прогностичні методи дослідження. Наукова новизна. У дослідженні схарактеризовано особливості викладання таких основних дисципліни диригентсько-хорового циклу, як: «Хорове диригування», «Хорове аранжування», «Хорознавство», «Хоровий клас» та «Практикум роботи з хором». Розкрито мету предмету «Хорове диригування», яка полягає у наданні майбутньому вчителеві музичного мистецтва як керівнику дитячого шкільного хору базової диригентської підготовки. Окреслено основні завдання дисципліни: оволодіння диригентсько-хоровими знаннями, розвиток професійних здібностей, формування умінь вчителя-хормейстера. У результаті дослідження розкрито специфіку змісту курсу «Хорове аранжування», який слід зосередити на оволодінні навичками створення партитур для дитячих хорів різних вікових категорій: починаючих дитячих хорових колективів, розвинутих хорових дитячих колективів, хорів старшокласників (однорідних, неповних мішаних). Оцінено роль курсу «Хоровий клас», в процесі якого студенти на основі отриманих знань з музично-теоретичних і вокально-хорових дисциплін удосконалюють професійні навички, необхідні для майбутньої практичної вчителя музичного мистецтва. Доведена необхідність введення у структуру підготовки вчителя музичного мистецтва курсу «Практикум роботи з хором», де здобувачі на практиці засвоюють вміння роботи із шкільним хором. Встановлено роль керівника хорового класу та викладача з хорового диригування у підготовці до ефективної роботи з хором. Розглянуто коло тем з «Хорознавства», які мають охоплювати історичні аспекти вітчизняної та зарубіжної теорії і практики вокально-хорової роботи з дітьми, висвітлювати основні напрями дитячого хорового виконавства і творчості, знайомити з особливостями розвитку голосового апарату дітей різного віку, надавати знання з охорони дитячого голосу, виявляти специфіку вокально-хорової роботи з дитячими хоровими колективами. Висновки. У ході дослідження встановлено, що методика викладання диригентсько хорових дисциплін має специфічні особливості і обумовлена змістом практичної діяльності педагога-музиканта у загальноосвітніх закладах середньої освіти. Цель статьи заключается в выявлении специфики преподавания дирижерско-хоровых дисциплин в процессе профессиональной подготовке будущих учителей музыкального искусства, учитывая основные направления вокально-хоровой работы учителя музыкального искусства: хоровое пение как вид коллективной музыкальной деятельности на уроках музыки и управления школьными хорами, вокальными ансамблями во внеурочное время. Методология. Методологическую основу исследования составляют системно-деятельностный, культурологический, праксеологический, аксиологический подходы и философский, терминологический, когнитивный принципы. Использованы общенаучные (анализ, синтез, систематизация, обобщение, сравнение, классификация), эмпирические, прогностические методы исследования. Научная новизна. В исследовании охарактеризованы особенности преподавания таких основных дисциплины дирижерско-хорового цикла, как «Хоровое дирижирование», «Хоровая аранжировка», «Хороведение», «Хоровой класс» и «Практикум работы с хором». Раскрыты цели предмета «Хоровое дирижирование», которая заключается в предоставлении будущему учителю музыкального искусства как руководителю детского школьного хора базовой дирижерской подготовки. Определены основные задачи дисциплины: овладение дирижерско-хоровыми знаниями, развитие профессиональных способностей, формирования умений учителя-хормейстера. В результате исследования раскрыта специфика содержания курса «Хоровая аранжировка», который следует сосредоточить на овладении навыками создания партитур для детских хоров разных возрастных категорий: начинающих детских хоровых коллективов, развитых хоровых детских коллективов, хоров старшеклассников (Однородных, неполных смешанных). Оценена роль курса «Хоровой класс», в процессе которого студенты на основе полученных знаний по музыкально-теоретическим и вокально-хоровым дисциплинам совершенствуют профессиональные навыки, необходимые для будущей практической деятельности учителя музыкального искусства. доказана необходимость введение в структуру подготовки учителя музыкального искусства курса «Практикум работы с хором», где соискатели на практике усваивают умение работы со школьным хором. Определена роль руководителя хорового класса и преподавателя хорового дирижирования в подготовке к эффективной работе с хором. Рассмотрен круг тем предмета «Хороведение», которые должны охватывать исторические аспекты отечественной и зарубежной теории и практики вокально-хоровой работы с детьми, освещать основные направления детского хорового исполнительства и творчества, знакомить с особенностями развития голосового аппарата детей разного возраста, предоставлять знания по охране детского голоса, проявлять специфику вокально-хоровой работы с детскими хоровыми коллективами. Выводы. В ходе исследования установлено, что методика преподавания дирижерско хоровых дисциплин имеет специфические особенности и обусловлена содержанием практической деятельности педагога-музыканта в общеобразовательных учреждениях среднего образования.
- ДокументАктуальні питання спеціальної педагогіки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022)Збірник містить наукові праці, які присвячені висвітленню проблем спеціальної педагогіки. Розглянуто широке коло теоретичних та практичних питань, зокрема сучасні підходи до інклюзивного навчання; інноваційні технології навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами, а також особливості підготовки фахівців до комплексної допомоги дітям даної категорії. Матеріали розраховані на педагогів, психологів, здобувачів, які отримують освіту за відповідними освітніми програмами, та всіх зацікавлених у окресленій проблематиці. The collection contains scientific works that are devoted to covering the problems of special pedagogy. A wide range of theoretical and practical issues, including modern approaches to inclusive learning, is considered; Innovative technologies of education, upbringing and development of children with special educational needs, as well as the peculiarities of training specialists for complex assistance to children of this category. Materials are designed for teachers, psychologists, applicants who receive education under the relevant educational programs and all interested in the outlined Issues.
- ДокументАктуальні проблеми початкової школи і підготовки вчителів початкових класів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021)Збірник наукових праць магістрантів (випуск 9) присвячено 300-річчю від дня народження Г. С. Сковороди, видатного українського просвітителя-гуманіста, філософа, педагога, поета та музиканта. У збірнику представлені наукові праці магістрантів, які висвітлюють проблеми початкової школи та професійної підготовки сучасного вчителя початкових класів. Сборник научных трудов магистрантов (выпуск 9) посвящен 300-летию со дня рождения Г. С. Сковороды, выдающегося украинского просветителя-гуманиста, философа, педагога, поэта и музыканта. В сборнике представлены научные труды магистрантов, освещающих проблемы начальной школы и профессиональной подготовки современного учителя начальных классов. Collection of scientific works of undergraduates (Issue 9) is dedicated to the 300th anniversary of birth of Skovoroda, the outstanding Ukrainian enlightener and humanist, philosopher, teacher, poet and musician. The collection presents scientific works of undergraduates covering the problems of primary school and professional training of a modern primary school teacher.
- ДокументВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ХОРОВОЇ МУЗИКИ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ З КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-15) Мартиненко, І. І.У статті розглядається питання вивчення української хорової музики студентами з КНР на заняттях з хорового диригування та хорового класу. Встановлено, що сьогодні культурне середовище швидко змінюється і стає важливою умовою сучасного суспільства, що зумовлено освітньою міграцією. З’ясовано, що зростає взаємозалежність між усіма світовими регіонами, а культурне різноманіття є економічним, соціальним та культурним позитивом, який необхідно розвивати. Надається оцінка хорового мистецтва України, яке є унікальним явищем світового масштабу та має багатовікову історію та традиційність. В статті охарактеризовано мету та завдання дисциплін «хорове диригування» та «хоровий клас», розглянуто особливості навчальної роботи за цими дисциплінами, які відображені в індивідуальній формі навчання та мають сприяти формуванню якостей, що забезпечують реалізацію професійно-педагогічної діяльності, а також створюють максимально сприятливі умови для підготовки студентів-іноземців до роботи із хоровим колективом. В статье рассматривается вопрос изучения украинской хоровой музыки студентами из КНР на занятиях по хоровому дирижированию и хорового класса. Установлено, что сегодня культурная среда быстро меняется и становится важным условием современного общества, что обусловлено образовательной миграцией. Выяснено, что растет взаимозависимость между всеми мировыми регионами, а культурное многообразие является экономическим, социальным и культурным позитивом, который необходимо развивать. Дается оценка хорового искусства Украины, которое является уникальным явлением мирового масштаба и имеет многовековую историю и традиционность. В статье охарактеризованы цели и задачи дисциплин «хоровое дирижирование» и «Хоровой класс», рассмотрены особенности учебной работы по этим дисциплинам, которые отражены в индивидуальной форме обучения и должны способствовать формированию качеств, обеспечивающих реализацию профессионально-педагогической деятельности, а также создают максимально благоприятные условия для подготовкистудентов-иностранцев к работе с хоровым коллективом. The purpose of the article is to article is devoted to the study of Ukrainian choral music by students from China in classes on choral conducting and choral class. Methodology. Important in the process of professional training of foreign students is the clarification of the content of education, aimed at considering the peculiarities of artistic mentality, the state of professional education, readiness for foreign students to perceive the content of education (it is reflected in work programs, curriculum, organizational and methodological support). The content of education aimed at preparing students to perform all the functions inherent in a modern teacher, strengthening the practical orientation of the content and forms of educational activities on the basis of a competency-based approach, ensuring a high level of independence of professional skills, creative activity of students, the organization of independent educational activities of Chinese students, aimed at their acquisition of additional knowledge, the ability to further self-improvement. The scientific novelty is that the purpose and tasks of the disciplines «choral conducting» and «choral class» are characterized; The peculiarities of educational work in these disciplines are considered, which are reflected in the individual form of education and should promote the formation of qualities that ensure the implementation of professional and pedagogical activities, as well as create the most favorable conditions for preparing foreign students to work with choirs. Results. Strengthening multifaceted ties with China is now one of Ukraine’s foreign policy priorities and has a lasting character. Among these connections, the most extensive are in the field of education. Today, students from the People’s Republic of China are perhaps the most significant part of foreign students in the country. The success of the partnership between Ukraine and China in the field of education is obvious, as evidenced by the mutual interests of young people in history, culture, traditions, developing cooperation between educational institutions of our countries, growing number of participants in youth exchange programs and more. The expansion of international contacts in all spheres of public life has led to human interest in the problems of intercultural communication. The dialogue of cultures allows its participants to express certain external information about the participants themselves, the internal emotional state, as well as the social statuses and social roles they play in relation to each other, which also confirms their «culture». Training programs in choral conducting and choral class are carried out on the repertoire, which belongs to different musical cultures, but the most significant array of works is represented by domestic choral art. Ukrainian choral culture is an invaluable treasure of national significance. For centuries, choral art has manifested itself as a true creation of the talent of the Ukrainian people, which embodied the integrity and, at the same time, the diversity of the inner world of past generations and has long been an organic part of human life. Conclusions. The issue of studying Ukrainian choral music by foreign students is important and requires considerable attention from teachers of choral conducting and leaders of student choirs. The study of Ukrainian choral music is based on a certain pedagogical experience of teachers and the principles of leading teachers of today. The variable nature of individual classes contributes to the professional development of foreign students. The study of Ukrainian choral music in choral conducting classes and choral class not only expands the musical worldview of students, develops their tastes and preferences, but also promotes the development of cultural dialogue between Ukraine and China.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЕВРИСТИЧНИХ МЕТОДІВ У ВИКОНАННІ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ З ДИЗАЙНЕРСЬКИХ ДИСЦИПЛІН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Омельченко, О. М.У статті висвітлено практичне значення використання евристичних методів у виконанні контрольних практичних завдань з дизайнерських дисциплін. На основі принципу послідовності консистентної інформації, методів евристичного аналізу, інтерпретації та стилізації, методу асоціацій визначається ефективність підготовки дизайнерів у вищих навчальних закладах, активізується творчий пошук, розвиваються навички графічного, пластичного, образного, цілісного формоутворення. у статті визначено та конкретизовано комплекс евристичних методів, здатних ефективніше вплинути на процес підготовки майбутніх дизайнерів, які допомагають розкрити індивідуальні здібності студентів, розвинути художнє мислення, смак, фантазію, сміливість до експерименту. Розкрито сутність евристичних методів навчання у виконанні практичних завдань з дизайнерських дисциплін. Висвітлено комплекс завдань з курсу «Основи композиції» (кольорознавство, формоутворення) з використанням евристичних методів (евристичного аналізу, інтерпретації та стилізації, методу асоціацій тощо). Надано приклади створення об’ємних композицій через ідеї розвитку та варіанти перетворення крапки в лінії, лінії в плями, плями в об’єм з використанням метру і ритму. Доведено ефективність представлених завдань у створенні декоративних композицій з будь яких матеріалів і технік: вітражу, гобелену, аплікації, інтарсії, розпису, ескізів абстрактної міні колекції одягу тощо. The purpose of the article is review, analysis and practical coverage of heuristic methods in the performance of control practical tasks in design disciplines. Methods & methodology. Based on the principle of the sequence of consistent information, methods of heuristic analysis, interpretation and stylization, the method of associations, the effectiveness of training designers in higher educational institutions is determined, creative search is activated, skills of graphic, plastic, figurative, integral form formation are developed. The scientific novelty of the article lies in the definition and specification of a set of heuristic methods that can more effectively influence the process of training future designers, help to reveal students’ individual abilities, develop artistic thinking, taste, imagination, and courage to experiment. Results. The essence of heuristic learning methods in the performance of practical tasks in design disciplines is revealed. A set of tasks from the course «Fundamentals of composition» (color science, form formation) using heuristic methods (heuristic analysis, interpretation and stylization, method of associations, etc.) are highlighted. Examples of creating three-dimensional compositions through development ideas and options for transforming dots into lines, lines into spots, spots into volume with the use of meter and rhythm are provided. The effectiveness of the presented tasks in creating decorative compositions from any materials and techniques has been proven: stained glass, tapestry, appliqué, intarsia, painting, sketches of an abstract mini collection of clothes, etc. Conclusions. The use of heuristic methods (heuristic analysis, interpretation and stylization, the method of associations, etc.) in the performance of practical tasks on the basics of composition (color science, form formation) helps to find individual abilities in a student, to reveal and develop artistic thinking, taste, imagination, courage to experiment, without which creative activity of the designer is impossible. The effectiveness of the presented tasks is determined in the creation of decorative compositions from any materials and techniques: stained glass, tapestry, appliqué, intarsia, painting, sketches of an abstract mini collection of clothes, etc.
- ДокументВПЛИВ ЕВОЛЮЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ СВІДОМОСТІ НА ВИКОНАВСЬКУ ВИРАЗНІСТЬ МУЗИЧНОГО ТВОРУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Діте, Л. А.У статті, на основі філософської, музикознавчої, психолого-педагогічної літератури розкрити залежність виразності у виконанні музичних творів від еволюційних закономірностей розвитку музичного мистецтва, свідомості та духовного світогляду самого виконавця. Методи та методологія базуються на аналізі та систематизації наукової інформації щодо еволюційних процесів, що відбуваються у світі, музичному мистецтві та їх впливі на свідомість музиканта-виконавця, його виконавської майстерності. Наукова новизна статті полягає в тому, що засадах філософських концепцій визначено залежність виразності виконавця-музиканта, звуку музичного твору від його власної духовної субстанції Результати. У статті розглянуто проблеми музичного виконавства, певні закономірності щодо презентації музичних творів сформовані різними виконавськими епохами, які затверджували далеко не однозначне бачення питання сутності виразності виконавця. Акцентовано, що еволюційні процеси, що відбуваються у людській свідомості закономірно впливають на еволюцію композиторського мислення та виразність виконання музиканта. Виявлено, що в умовах сучасності, коли змінюється уявлення про природу людини, яка розглядається більш як вібраційна сутність, ніж як фізична, в розуміння виконавської виразності привносяться нові грані осмислення. Зазначено про те, що досягаючи рівня високочастотних вібрацій, виконавець вже здатний відобразити синтез двох світів – проявленого та не проявленого, отримуючи можливість розкрити особисту виразність, як зовнішній прояв висловлення душі. Наголошено на значущості музичної інтонації, яка виступає найвищим проявом виразності музичного виконання, розкриває онтологічний образ музиканта. Отже, з огляду на те, що музичний звук породжується духовною основою буття свого виконавця, важливим є досягнення власної глибини у втіленні звуку. The purpose of the article. Based on the philosophical, musicological, psychological and pedagogical literature, to reveal the dependence of expressiveness in the performance of musical works on the evolutionary patterns of development of musical art, consciousness and spiritual outlook of the performer himself. The methods and methodology are based on the analysis and systematization of scientific information on the evolutionary processes taking place in the world, musical art and their impact on the consciousness of the performing musician and his/her performance skills. The scientific novelty of the article lies in the fact that the dependence of the expressiveness of the performing musician, the sound of the musical work on his own spiritual substance is determined on the basis of philosophical concepts. Results. The article deals with the problems of musical performance, certain regularities in the presentation of musical works formed by different performing eras, which affirmed a far from unambiguous vision of the essence of the performer’s expressiveness. It is emphasized that the evolutionary processes taking place in human consciousness naturally affect the evolution of composer’s thinking and the expressiveness of a musician’s performance. It is revealed that in the conditions of modernity, when the idea of human nature is changing, which is considered more as a vibrational entity than as a physical one, new facets of understanding are introduced into the understanding of performing expressiveness. It is noted that by reaching the level of high-frequency vibrations, the performer is already able to reflect the synthesis of two worlds - manifested and unmanifested, getting the opportunity to reveal personal expressiveness as an external manifestation of the expression of the soul. The significance of musical intonation is emphasized, which is the highest manifestation of the expressiveness of musical performance, reveals the ontological image of the musician. Thus, given that the musical sound is generated by the spiritual basis of the existence of its performer, it is important to achieve one’s own depth in the embodiment of sound.
- ДокументВплив національних ідей Т. Шевченка на українську хорову культуру кінця ХІХ – початку ХХ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди , 2020-09-23) Васильєва, О. В.У статті висвітлено національні ідеї Т. Шевченка щодо патріотизму, повстання проти національного рабства і політичного тиску, національної гідності та боротьби за національну незалежність, захисту національних інтересів, національної мови і культури, які знайшли висвітлення в хоровій культурі кінця ХІХ – початку ХХ століття в Україні. У дослідженні охарактеризовано розвиток національних ідей Кобзаря в університетах Києва, Харкова, Одеси, просвітницьких та музичних товариствах «Просвіта», «Боян», «Торбан», «Український клуб». Автором оцінено вплив національних ідей Т. Шевченка на розвиток вітчизняної хорової культури в кінці ХІХ – на початку ХХ ст.; визначено великий виховний потенціал хорової музики, створеної на основі поезії Кобзаря; розглянуто проблему національного виховання студентської молоді засобами хорової музики на вірші Т. Шевченка в означений історичний період. У статті проаналізовано діяльність провідних українських композиторів та музикантів: М. Лисенка, М. Леонтовича, К. Стеценка, С. Людкевича, Я. Степового, Л. Ревуцького щодо активізації та розширення національного хорового руху, організації різноманітних хорових колективів у закладах освіти та музично-просвітницьких товариствах, створення яскравих хорових композицій, натхнених національно-патріотичними творами великого поета. В статье освещены национальные идеи Т. Шевченко, касающиеся патриотизма, восстания против национального рабства и политического давления, национального достоинства и борьбы за национальную независимость, защиты национальных интересов, национального языка и культуры, которые нашли отражение в хоровой культуре конца XIX - начала ХХ века в Украине. Прослежено развитие национальных идей Кобзаря в университетах Киева, Харькова, Одессы, просветительских и музыкальных обществах «Просвита», «Боян», «Торбан», «Украинский клуб». Дана оценка влияния национальных идей Т. Шевченко на развитие отечественной хоровой культуры в конце XIX - начале ХХ в. Раскрыт большой воспитательный потенциал хоровой музыки, созданной на основе поэзии Кобзаря. Рассмотрена проблема национального воспитания студенческой молодежи средствами хоровой музыки на стихи Т. Шевченко в указанный исторический период. В статье проанализирована деятельность ведущих украинских композиторов и музыкантов: Н. Лысенко, Н. Леонтовича, К. Стеценко, С. Людкевича, Я. Степного, Л. Ревуцкого по активизации и расширению национального хорового движения, организации различных хоровых коллективов в учреждениях образования и музыкально- просветительских обществах, создание ярких хоровых композиций, вдохновленных национально-патриотическими произведениями великого поэта. The objective of this article is studying the influence of T. Shevchenko’s national ideas on the development of student choir movement in Ukraine during the period of the late ХІХ and early XX centuries. The traditional historical and pedagogical research methods were used in the work: analytical, historical and comparative, retrospective, comparative analysis of scientific and pedagogical literature, archival documents, educational materials. Results of the scientific research show that the problem of youth national education has attracted many people of arts and culture such as F. Prokopovych, O. Duhnovych, M. Dragamanov, M. Grushevsky. It is still in the center of attention of contemporary scientists in the field of theory and practice of higher school pedagogic – O. Vyshnevsky, O. Lubar, O. Morozov, Y. Rudenko, M. Stelmahovych, M. Shkil. Nevertheless, the ideas of student youth national education by means of choir music on Shevchenko’s lyrics have not been the subject of consolidated historical and pedagogical research. Summarizing theoretical studies in literature, the author highlighted the main postulates of Shevchenko`s national creed – this are patriotism, revolt against national slavery and political pressure, struggle for national independence, extermination of the national inferiority psychology, defense of national interests, national language, and culture. According to the historical and pedagogical analysis of the chosen period choral groups/ choirs have proved to be the centers of youth national education. They were created at universities (Kyiv, Kharkov, Odessa), gymnasiums, educational and musical societies («Prosvita», «Boyan», «Torban», «Ukrainsky club»). Leading Ukrainian composers and musicians O. Koshyts, M. Leontovych, M. Lysenko, S. Luydkevych, K. Stetsenko, L. Revutsky, Y. Stepovy, Y. Yatsynevych headed the national choir movement and as a rule organized and conducted a great number of choirs at educational institutions. Inspired by T. Shevchenko’s national ideas they made such distinguished choral compositions as musical cycle «Music for Kobzar by T. Shevchenko» by M. Lysenko (more than 80 diversepieces of vocal and choral genre), cantata-symphony «Caucuses» by S. Lyunkevych, cantata «Kerchief», «Why are you blackened» by L. Revutsky, «Tara’s night» by Y. Kyshakevych, «Blaze of Lights», «Thickets ways thorns ...» by S. Vorobkevych. Being a part of student’s choir repertoire musical compositions based on Shevchenko’s works raised and promoted the national awareness, patriotism, social ideology, interests to national history. At the end of the 19th and beginning of the 20th centuries, a choral movement was actively developing on Ukrainian lands, led by leading Ukrainian composers and musicians. Inspired by the national-patriotic work of the great Kobzar, they created vivid choral compositions filled with civilian sound. Amateur and student choirs actively promoted Ukrainian choral art, among which works on the words of T. Shevchenko occupied an honorable place, which preserved the national face of the people and filled spiritual voids in the cultural space of the then society.
- ДокументВісник Сковородинівської академії молодих учених(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021)Збірник містить наукові праці, які присвячені висвітленню теоретичних і практичних результатів наукових досліджень молодих науковців, викладачів закладів вищої освіти, докторантів, аспірантів, магістрантів, студентів з актуальних питань розвитку науки, історичного досвіду, сьогодення та перспективи досліджень із найважливіших галузей психолого-педагогічних, суспільних, природничо-математичних, філологічних, мистецтвознавчих наук, фізичної культури, здоров’я і спорту. Сборник содержит научные труды, посвященные освещению теоретических и практических результатов научных исследований молодых ученых, преподавателей высшего образования, докторантов, аспирантов, магистрантов, студентов по актуальным вопросам развития науки, исторического опыта, настоящего и перспективы исследований важнейших отраслей психолого-педагогических, общественных, естественно-математических, филологических, искусствоведческих наук, физической культуры, здоровья и спорта. The collection contains scientific works devoted to the theoretical and practical results of scientific research of young scientists, teachers of higher education institutions, doctoral students, graduate students, undergraduates, students on topical issues of science, historical experience, present and prospects for research in the most important areas of psychological and pedagogical, social, natural and mathematical, philological, art sciences, physical culture, health and sports.
- ДокументВІСНИК СКОВОРОДИНІВСЬКОЇ АКАДЕМІЇ МОЛОДИХ УЧЕНИХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024)Збірник містить наукові праці, які присвячені висвітленню теоретичних і практичних результатів наукових досліджень молодих науковців, викладачів закладів вищої освіти, докторантів, аспірантів, магістрантів, здобувачів з актуальних питань різних напрямів наук: педагогічних, психологічних, природничих, медичних, технічних, філософських, економічних, філологічних, юридичних та інших. The collection contains scientific papers devoted to the coverage of theoretical and practical results of scientific research by young scientists, teachers of higher education institutions, doctoral students, postgraduate students, master's students, and applicants on topical issues in various fields of science: pedagogical, psychological, natural, medical, technical, philosophical, economic, philological, legal, and others.