Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології за Тема "activity"
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументДіяльністна складова активності у формуванні здоров’яорієнтованого світогляду майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2021) Матвійчук, О. М.; Щербак, І. М.В статті розкрито сутність діяльнісної складової активності у формуванні здоров’яорієнтованого світогляду майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки. Проаналізовано різні види діяльності, які характеризують активність людини щодо охорони та зміцнення здоров’я майбутніх фахівців. В статье раскрыта сущность деятельностной составляющей активности в формировании здоровья ориентированного мировоззрения будущих специалистов в процессе профессиональной подготовки. Проанализированы различные виды деятельности, характеризующие активность человека в охране и укреплении здоровья будущих специалистов. The article expands the essence of the activity component of the performance in the formation of a health-oriented worldview of future specialists in the process of professional training. Various types of activities that characterize human activity to protect and promote the health of future professionals have been analyzed.
- ДокументОсобливості соціальної компетентності старших школярів з інтелектуальними порушеннями(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2022) Коваленко, В. Є.Стаття присвячена опису особливостей соціальної компетентності старших школярів з інтелектуальними порушеннями. Соціальна компетентність розглядається як набута здатність особистості гнучко реагувати на змінювані соціальні умови, що створює основу для ефективної взаємодії з оточуючими та успішної соціалізації. Результати теоретико-експериментального дослідження вказують на суттєве зниження соціальної компетентності старших школярів з інтелектуальними порушеннями. Домінуючими рівнями соціальної компетентності старших школярів з інтелектуальними порушеннями є середній та низький. Виразні порушення виявлено за показниками: «організованість і довільність», «ставлення до власних обов’язків», «розвиток спілкування». Їм притаманні труднощі комунікативної взаємодії, виразні порушення організаторських здібностей, здатності планувати та контролювати діяльність, приймати рішення та покладати на себе відповідальність за їх виконання. The article is devoted to the description of the features of the social competence of older students with intellectual disabilities. Social competence is considered as the acquired ability of an individual to respond flexibly to changing social conditions, which creates the basis for effective interaction with others and successful socialization. The results of the theoretical and experimental study indicate a significant decrease in the social competence of older students with intellectual disabilities. The dominant levels of social competence of older students are medium and low. Expressed violations were identified according to the criteria: "organization and arbitrariness", "attitude to one's duties", "development of communication". It has been established that most of the respondents of senior school age with intellectual disabilities have a level of development of organizational capabilities below the average. Such children are poorly oriented in an unfamiliar situation, lack initiative and are socially passive, do not participate in social activities, avoid making independent decisions and do not know how to take responsibility. They are characterized by difficulties in communicative interaction, significant violations of organizational skills, the ability to plan and control activities, make decisions and take responsibility for them. The results obtained indicate the importance of conducting corrective-developed work with older students in order to develop their communication skills, the formation of a responsible attitude to their duties, the skills of planning, monitoring and analyzing their own activities and life goal-setting.
- ДокументРезультати впровадження структурно-функціональної моделі соціалізації та розвитку школярів з інтелектуальними порушеннями у творчих об’єднаннях позашкільної освіти(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2022) Коваленко, В. Є.У статті представлено результати впровадження структурно-функціональної моделі соціалізації та розвитку школярів з інтелектуальними порушеннями у творчих об’єднаннях художньо-естетичного, еколого-натуралістичного та туристсько-краєзнавчого напрямів позашкільної освіти. У сфері соціалізації модель спрямована на засвоєння та відтворення соціального досвіду школярами з інтелектуальними порушеннями, формування ціннісних орієнтацій; у сфері розвитку – на формування знань, умінь, навичок і профільних предметних компетентностей (відповідно до напряму позашкільної освіти), розвитку здібностей. За результатами впровадження моделі встановлено суттєві розбіжності між рівнями соціалізованості та розвитку дітей молодшого, середнього та старшого шкільного віку експериментальної та контрольної груп за когнітивно-усвідомлювальним, мотиваційно-ціннісним, емоційно-регулятивним, діяльнісно-поведінковим, фізичним та інтелектуально-знаннєвим критеріями. The article presents the results of the implementation of the structural-functional model of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of artistic-aesthetic, ecological-naturalistic, and touristic-local history areas of afterschool education. In the area of socialization, the model is aimed at assimilation and reproduction of social experience by schoolchildren with intellectual disabilities, formation of value orientations; in the field of development - for the formation of knowledge, abilities, skills and specialized subject competencies (according to the direction of extracurricular education), development of abilities. The theoretical foundations of the development of a structural-functional model of development and socialization of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of afterschool education are the provisions of systemic, person-oriented, activity, organizational, correctional, therapeutic approaches. The structural-functional model of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of afterschool education is considered as a complex whole system, the components of which are target, content, organizational-procedural and result-analytical. The formative stage of the experimental study was carried out during the 2017-2022 academic years, the respondents completed the course of the elementary and basic levels according to the modified curricula of artistic-aesthetic, touristic-local history and ecological-naturalistic areas of extracurricular education, which were chosen according to the interests of schoolchildren. According to the results of the implementation of the model, significant differences were established between the levels of socialization and development of children of junior, middle and high school age in the experimental and control groups according to cognitiveawareness, motivational-value, emotional-regulatory, activity-behavioral, physical and intellectual-cognitive criteria.
- ДокументФІЗІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ ДО ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-05-15) Довгалюк, Д. А.Рухова активність – сума різноманітних рухів за певний відрізок часу, що є біологічною потребою, а її добова величина регулюється організмом. Отже, використання різноманітних форм фізичної активності, а також аутогенного тренування, водних процедур, масажу повинно стати елементом здорового способу життя в період стаціонарного стану життєвого циклу людини. Двигательная активность - сумма разнообразных движений за определенный отрезок времени, является биологической потребностью, а ее суточная величина регулируется организмом. Таким образом, использование различных форм физической активности, а также аутогенной тренировки, водных процедур, массажа должно стать элементом здорового образа жизни в период стационарного состояния жизненного цикла человека. Motor activity - the sum of various movements for a certain period of time, is a biological requirement, and its daily value is regulated by the body. Thus, the use of various forms of physical activity, as well as autogenous training, water procedures, massage should become an element of a healthy lifestyle during the period of the stationary state of the person's life cycle.