Перегляд за Автор "Тарарак, Н. Г."
Зараз показано 1 - 19 з 19
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКСІОЛОГІЧНА ДОМІНАНТА В ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ МИСТЕЦЬКОЇ ШКОЛИ (КІНЕЦЬ ХХ СТОЛІТТЯ)(Класичний приватний університет, м. Запоріжжя, 2016) Тарарак, Н. Г.У статті зазначається, що наприкінці ХХ століття відбувалися зміни пріоритетів, внаслідок чого одні цінності ставали більш значущими, інші відходили на задній план у розвитку та становленні особистості. Соціально-політичні процеси «перебудови», що почалися в цей період, спричинили етап відновлення та збагачення гуманістичних цінностей освіти і виховання. Чималим потенціалом в цьому аспекті стає саме мистецтво, яке надає широкі можливості для саморозвитку, для освоєння реального історичного часу через категорії художнього, для всебічного та продуктивного спілкування з навколишнім світом, для розвитку особистості. В статье указывается, что в конце ХХ века происходили изменения приоритетов, в результате чего одни ценности становились более значимыми, другие отходили на задний план в развитии и становлении личности. Социально-политические процессы «перестройки», начавшиеся в этот период, привели этап восстановления и обогащения гуманистических ценностей образования и воспитания. Основным потенциалом в этом аспекте становится именно искусство, которое предоставляет широкие возможности для саморазвития, для освоения реального исторического времени через категории художественного, для всестороннего и продуктивного общения с окружающим миром, для развития личности.The article notes that in the late XXth century there was a change of priorities that caused some values became more significant, while others receded into the background in a personality’s development and formation. The socio-political processes of "reconstruction" were the beginning of the stage of the renewal and the enrichment of humanistic values of education and upbringing. Ukrainian education was being democratized very slowly and carefully. The years of "reconstruction" caused the gradual reorientation of a Soviet man from class and political values to the universal and humanistic. In this aspect the art provides great opportunities for the self-development, for mastering real historical time through the art categories, for the comprehensive and productive communication with the surrounding world, for an individual’s development. The axiological approach to the educational process of higher art schools primarily directs its participants to the development of the creative potential, depending on a personality’s spiritual wealth and values and activities. Art education axiology takes place in the actualization of research problems, in students’ value orientations formation and development; in the formation of a system of a personality’s values and creative potential. This period was marked by the approval of the axiological dominant in the art school educational process. A feature of the realization of the reforms in the system of higher education in the USSR of the noted period was only an attempt of the implementation of the democratization of higher education by improving the existing socio-political system. Widespread criticism of the socialist system, its traditions and values, the fundamental reevaluation of historical events and achievements led to the aggravation of the problems of upgrading the system of students’ value orientations during the late XXth century.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Танько, Т. П.; Тарарак, Н. Г.У публікації досліджено використання інноваційних технологій у закладах дошкільної освіти. Зазначено, що до сучасних інноваційних технологій, які широко використовуються у ЗДО, належать: здоров’язбережувальні; розвивальні; технології дослідницької та проєктної діяльності; корекційні; ігрові; інформаційно-комунікаційні; особистісно-орієнтовані; квест технології та драмогерменевтика. The publication explores the use of innovative technologies in preschool education institutions. It is noted that modern innovative technologies that are widely used in preschool educational institutions include: health-saving; developmental; research and project technologies; correctional; game; information and communication; personality-oriented; quest technologies and drama hermeneutics.
- ДокументВнесок вітчизняних педагогів у розробку питань підготовки вчителя до виховання молодого покоління(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Тарарак, Н. Г.На сучасному етапі розвитку Української держави, етапі активної модернізації системи освіти, особливу увагу необхідно акцентувати на відродженні, відновленні всього педагогічно цінного, що вже було накопичено людством. З огляду на це, у статті аналізується внесок вітчизняних педагогів (Феофан Вишенський, Іоанн Сергієв, Іван Успенський, Сергій Рачинський, Василь Зеньковський) у розробку питань підготовки вчителя до виховання молодого покоління. Для poзв’язaння висунутої мети викopиcтано тaкi методи наукового пізнання, як: загальнонаукові (аналіз наукових джерел, синтез, узагальнення й систематизація зібраного матеріалу), історичні (порівняльно-історичний, структурно-системний, ретроспективний, актуалізації) та хронологічні. Аналіз творів Феофана Вишенського, Іоанна Сергієва (Кронштадтського), Івана Успенського, Сергія Рачинського, Василя Зеньковського дозволяє стверджувати, що зазначені педагоги приділяли велику увагу питанням підготовки вчителя-вихователя до організації виховної діяльності з учнями. До провідних якостей, якими повинен володіти вчитель, педагоги відносили: наявність покликання, що виявляється ще до вступу на вчительські спеціальності; сумлінність; справедливість; ретельну підготовка до кожного уроку; постійне самовдосконалення; наявність наукових знань, котрі необхідні для здійснення професійної діяльності; постійне вдосконалення кожного уроку; турботу про те, щоб урок був більш цікавим, зрозумілим і доступним для засвоєння; любов до дітей, яка не закінчується навіть тоді, коли учні платять невдячністю, не цінують доброго ставлення до себе з боку вчителя і зловживають його любов’ю та ін. З’ясовано, що проаналізовані твори зазначених авторів стосовно підготовки вчителя до організації виховної діяльності підростаючого покоління, відзначаються співзвучністю педагогічних ідей минулих років із сучасністю, а саме: розвиток дитини повинен відповідати її фізичним та духовним можливостям, природним здібностям; виховання дитини не можна пов’язувати з її фізичним та моральним насильством; виховання – це багатоаспектний процес, який здійснюється вихователями, вчителями, батьками та ін.; процес виховання повинен здійснюватися людьми, спеціально підготовленими. At the present stage of the development of the Ukrainian state, which is the stage of active modernization of the education system, special attention should be paid to the revival, restoration of everything pedagogically valuable that has already been accumulated by mankind. In view of this, the article analyzes the contribution of native pedagogues (Feofan Vyshenskyi, Ioann Serhiiev, Ivan Uspenskyi, Serhii Rachynskyi, Vasyl Zenkovskyi) to the development of issues of teacher preparation for the upbringing of the younger generation. To reach the goal, the following methods of scientific cognition were used: general scientific (analysis of scientific sources, synthesis, generalization and systematization of collected material), historical (comparative and historical, structural and systematic, retrospective, actualization) and chronological updates. The analysis of the works of Feofan Vyshenskyi, Ioann Serhiiev (Kronshtadtskyi), Ivan Uspenskyi, Serhii Rachynskyi, Vasil Zenkovskyi suggests that these teachers paid great attention to the issues of preparing the form teacher to the organization of educational activities with students. According to the pedagogues, the leading qualities that a teacher should have include: the presence of a vocation, which is manifested even before joining the teaching specialties by students; honesty; justice; thorough preparation for every lesson; constant selfimprovement; availability of scientific knowledge necessary for the professional activity; continuous improvement of every next lesson; trying to make lessons more engaging, understandable and accessible; love for children, which does not end even when the students are ungrateful, do not appreciate the good attitude and abuse the teacher’s love, etc. It has been found that the analyzed works regarding the preparation of the teacher for organizing the educational activity of the younger generation are notable for the harmony of pedagogical ideas of past years with the present, namely: the development of a child should correspond to his or her physical and spiritual abilities, natural abilities; the upbringing of a child cannot be linked with his or her physical and moral abuse; upbringing is a multidimensional process carried out by educators, teachers, parents, etc.; the education process should be carried out by specially trained people.
- ДокументМЕТОДОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ УКРАЇНИ(Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2015) Тарарак, Н. Г.Окреслено методологічні та наукові підходи до розгляду феномену ціннісних орієнтацій особистості у контексті організації ціннісно-зорієнтованого педагогічного процесу у вищій мистецькій школі України. Схарактеризовано методологічну основу сучасних педагогічних концепцій, що сприяють розвитку суб’єктного потенціалу особистості, організації ціннісно-зорієнтованої діяльності учасників навчально-виховного процесу вищої школи. Розкрито мету й завдання вищої мистецької освіти України на сучасному етапі розвитку вищої професійної школи та науково-педагогічної теорії в цілому. Систематизація науково-методологічних підходів уможливлює обґрунтування методологічної бази дослідження формування ціннісних орієнтацій студентів вищих навчальних закладів мистецького профілю, а саме: аксіологічний підхід, синергетичний та системний підходи, соціокультурний підхід, феноменологічний підхід, функціональний та регіональний підходи, акмеологічний, компетентнісний підхід, а також гуманістичний підхід, що зумовлює важливість особистісно-діяльнісного підходу та визначає необхідність діалогічного (полісуб’єктного) підходу. Определены методологические и научные подходы к рассмотрению феномена ценностных ориентаций личности в контексте организации ценностно-ориентированного педагогического процесса в высшей художественной школе Украины. Охарактеризована методологическая основа современных педагогических концепций, способствующих развитию субъектного потенциала личности, организации ценностно-ориентированной деятельности участников учебно-воспитательного процесса высшей школы. Раскрыты цель и задачи высшего художественного образования Украины на современном этапе развития высшей профессиональной школы и научно-педагогической теории в целом. Систематизация научно-методологических подходов позволила установить методологическую базу исследования проблемы формирования ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного профиля, а именно: аксиологический подход, синергетический и системный подходы, социокультурный подход, феноменологический подход, функциональный и региональный подходы, акмеологический, компетентностный подход, а также гуманистический подход, обусловивливающий важность личностно-деятельностного подхода и определяющий необходимость диалогического (полисубъектного) подхода. The study of students` value orientations plays a special role in determining the content of psycho pedagogical support of a young person during the lifetime, including professional development, which is confirmed in the inextinguishable interest of the researchers and practitioners to this issue. The objective of the article is to outline methodological and scientific approaches to the phenomenon of value orientations of the individual in the context of value-oriented organization of educational process in the system of higher art school in Ukraine. On the basis of the presented scientific grounds to the historical and pedagogical analysis of the national education in its fullness and integrity, the author determined methodological basis of the modern pedagogical concepts that contribute to the development potential of the individual subjective, value-oriented organization of participants of the educational process of higher education. The article highlights a concept "value orientations" in the context of the axiological paradigm as a methodological basis of the modern pedagogical conceptions that assist to development of the subjective potential of a creative personality.
- ДокументОрганізація методичної роботи в закладах дошкільної освіти: ретроспективний аналіз(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди ; Мітра, 2021-03-31) Тарарак, Н. Г.Стаття присвячена актуальній проблемі організації методичної роботи в закладах дошкільної освіти України, починаючи з часів Київської Русі і до 20-х років ХХ століття. Визначено освітньо-виховну роль пам’яток Київської Русі («Повчання» Володимира Мономаха дітям, збірник праць «Домострой»), відомих вітчизняних фахівців – Є. Славинецького, К. Ушинського, Є. Водовозової, А. Симонович та деяких інших у зазначену проблему. Статья посвящена актуальной проблеме организации методической работы в учреждениях дошкольного образования Украины, начиная со времен Киевской Руси и до 20-х годов ХХ века. Определена образовательно-воспитательная роль памятников Киевской Руси («Поучение» Владимира Мономаха детям, сборник трудов «Домострой»), известных отечественных специалистов – Е. Славинецкого, К. Ушинского, Е. Водовозовой, А. Симонович и других в указанной проблеме. The article is devoted to the topical problem of organization of methodical work in preschool education institutions of Ukraine, starting from the times of Kievan Rus and up to the 1920s. In particular, the contribution to this problem has been determined, both the monuments of Kievan Rus (Volodymyr Monomakh "Edification" to children, a collection of works "Domostroy") and well-known domestic experts – E. Slavynetsky, K. Ushinsky, E. Vodovozova, A. Symonovych and some others.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ ТА США (РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-20) Танько, Т. П.; Тарарак, Н. Г.У статті з’ясовано, що виховання дітей дошкільного віку у Великій Британії та США пройшло шлях від суворого ставлення до дітей з боку дорослих, використання фізичних покарань до турботи про виховання у дітей ввічливості, доброзичливості, терпіння, характеру, віри в дитину, виховання у неї самостійності та моральності, формування здорового способу життя. The article presents the data dealing with preschool children upbringing in Great Britain and the USA. It has been determined that the process of preschool children upbringing in Great Britain and the USA has had a long history and moved from harsh treatment of children and use of corporal punishment to making efforts to teach children politeness, kindness, patience, character, faith in the child, developing their independence and morality, healthy lifestyle.
- ДокументПедагогічна практика в закладах дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Танько, Т. П.; Тарарак, Н. Г.; Ларіна, І. О.«Педагогічна практика в закладах дошкільної освіти: програма та методичні рекомендації» складено з урахуванням ОП «Дошкільна освіта» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти, що навчаються за спеціальністю «012 Дошкільна освіта». Методичні рекомендації будуть корисні викладачам – керівникам практики і здобувачам вищої освіти у вирішенні завдань педагогічної практики в закладах дошкільної освіти. "Pedagogical practice in preschool education institutions: program and methodological recommendations" is compiled taking into account the OP "Preschool Education" for applicants of the second (master's) level of higher education, studying in the specialty "012 Preschool Education". The methodological recommendations will be useful for teachers heads of practice and applicants for higher education in solving the problems of pedagogical practice in preschool education institutions.
- ДокументПерспективи створення регіональної системи громадянської та міжкультурної освіти населення на основі курсу «Культура добросусідства»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-14) Танько, Т. П.; Юр’єва, К. А.; Тарарак, Н. Г.У статті висвітлюєються перспективи створення у Харківському регіоні системи громадянської та міжкультурної освіти населення на основі курсу «Культура добросусідства». Курс спрямовано на на адаптацію молодого покоління до етнокультурного розмаїття. В статье освещені перспективы создания в Харьковском регионе системы гражданскго и межкультурного образования населения на основе курса «Культура добрососедства». Курс направлен на на адаптацию молодого поколения к этнокультурному разнообразию. The topic of perspectives of creation in the Kharkiv region of the system of civic and intercultural education of the population on the basis of the course "Culture of good neighborliness" is covered. The course is aimed at adapting the younger generation to ethnocultural diversity.
- ДокументПитання вокально-хорової підготовки майбутніх вчителів музики у вищих навчальних закладах України(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2012) Тарарак, Н. Г.У статті розглядаються питання організації підготовки педагогічних кадрів, зокрема майбутніх вчителів музики, здатних ефективно вирішувати завдання естетичного виховання на всіх етапах навчального процесу, розкривати безмежний світ національного і світового музичного мистецтва. Основою професійної підготовки майбутнього вчителя музики в навчальних закладах виступає вокально-хорова робота, яка сприяє розвитку у студентів професійних вмінь та навичок, а також розкриттю творчого потенціалу особистості. The questions of the organization of the teaching stuff training, especially teachers of music, who are able to decide the aim of aesthetic education during the teaching process, to discover the endless world of the national and world musical art are searched in the article. Тhe basis of the teacher - musician profession training at the educational establishments is the vocal-chorus training, which facilitates the developing of students' professional skills and ability and also the disclosing of creative potential of the individual.
- ДокументПРОЦЕС ФОРМУВАННЯ «ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ» СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ УКРАЇНИ РАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, ФОП Жовтий О. О., 2015) Тарарак, Н. Г.Розкрита сутність процесу формування «ціннісних орієнтацій» студентів вищих навчальних закладів мистецького профілю України радянського періоду, обґрунтовано періодизацію та схарактеризовано кожний з виділених періодів процесу формування ціннісних орієнтацій студентів вищих навчальних закладів мистецького профілю України ХХ століття, визначено змістові домінанти цього феномену на певному етапі розвитку вищої професійної школи та науково-педагогічної теорії в цілому. Раскрыта сущность процесса формирования «ценностных ориентаций» студентов высших учебных заведений художественного профиля Украины советского периода, обоснована периодизация и охарактеризован каждый из выделенных периодов процесса формирования ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного профиля Украины ХХ века, определены содержательные доминанты этого феномена на определенном этапе развития высшей профессиональной школы и научно-педагогической теории в целом. The objectives of this study are to expose the essence of the creative process in an artistically-pedagogical process, to substantiate and characterize the criteria for period division of the process of forming of the value orientations of students of higher art educational establishments of Ukraine in the ХХ th century, to define the content, methodology and approaches to this phenomenon investigation on the certain stage of development of higher professional school and scientifically-pedagogical theory on the whole. The formation of the students` value orientations is a complex process depending on many factors) which are constantly changing. Further studies on the current topic are recommended.
- ДокументПідготовка вихователів до організації методичної роботи в закладах дошкільної освіти (історичний аспект)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Танько, Т. П.; Тарарак, Н. Г.У статті аналізуються особливості та зміст підготовки вихователів до організації методичної роботи в закладах дошкільної освіти в 60-70-ті рр. ХХ століття. Установлено, що питаннями підвищення кваліфікації дошкільних працівників опікувалися районні методичні кабінети та методичні об‟єднання, завідувачі і вихователі-методисти закладів дошкільної освіти, методичні об‟єднання, які працювали на громадських засадах, школи передового педагогічного досвіду, спеціальні курси для вихователів закладів дошкільної освіти. З‟ясовано, що зміст підготовки вихователів до організації методичної роботи в закладах дошкільної освіти в 60 – 70-ті рр. ХХ століття включав: допомогу щодо виконання програми «Виховання у дитячому садочку», надання вихователям кваліфікованої допомоги з питань виконання освітньої програми, контроль за організацією самоосвітньої роботи вихователів, вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду; обмін досвідом як між вихователями різних груп, так і між закладами дошкільної освіти; установлення тісних зв‟язків із керівниками та педагогічними колективами шкіл і з громадськістю; участь вихователів у методичній роботі міста та району; удосконалення та активізацію методів виховання й навчання дітей дошкільного віку; вивчення нових програм виховання в дитячому садку; співробітництво з практичними працівниками, з вихователями інших закладів дошкільної освіти; знайомство вихователів ЗДО із нормативно-правовою базою та програмно-методичними матеріалами; надання рекомендацій щодо упровадження існуючих програм у практику роботи закладів дошкільної освіти; організацію навчання вихователів щодо складання методичної документації, форм та методів перевірки знань і навичок дітей дошкільного віку; ознайомлення вихователів із особливостями виховання та навчання дітей від першого року життя до підготовки дітей до школи та ін. Кращим вихователям радилось узагальнювати власний досвід, широко оприлюднювати його на науково-практичних конференціях різного рівня, педагогічних читаннях, семінарах, публікувати статті, вдосконалювати теорію та практику дошкільного виховання. The article analyzes the features and content of training educators to organize methodological work in preschool education institutions in the 60-70s of the XXth century. It has been stated that the issues of professional development of preschool workers were controled by district methodical offices and methodological associations, heads and educators-methodologists of preschool educational institutions, methodical associations that worked on a voluntary basis, schools of advanced pedagogical experience, special courses for educators of preschool education institutions. It has been found that the content of training educators to organize methodological work in preschool education institutions in the 60-70's of the XXth century included assistance in implementing the program "Education in kindergarten", providing educators with qualified assistance in implementing the educational program, control for the organization of self-educational work of educators; studying, generalization and implementation of advanced pedagogical experience; exchange of experience both between educators of different groups and between preschool institutions; establishing close relationship with school principals and teaching staff and the public; participation of educators in the methodological work of the city and district; improvement and intensification of teaching methods; study of new educational programs in kindergarten; cooperation with practitioners, educators of other preschool institutions; acquaintance of educators of a preschool education institution with normative-legal base and program-methodical materials; providing recommendations for the implementation of existing programs in the practice of preschool education institutions; organization of training of educators on the maintenance of methodological documentation, forms and methods of testing preschool children‟s knowledge and skills; acquaintance of educators with features of education and training children from the first year of life to preparation of children for school, etc. The best educators were advised to summarize their own experience, widely publish it at scientific and practical conferences of various levels, pedagogical readings, seminars, publish articles, improve the theory and practice of preschool education.
- ДокументРЕГІОНАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ ВИШІВ УКРАЇНИ(Київський національний лінгвістичний університет (КНЛУ), 2015) Тарарак, Н. Г.У запропонованій статті теоретично обґрунтовано застосування регіонального підходу до проблеми формування ціннісних орієнтацій студентів у навчально-виховному процесі вищого навчального закладу мистецького профілю з урахуванням регіональних особливостей культурно-освітнього простору України. Висвітлено поняття «ціннісні орієнтації» студента в контексті аксіологічної парадигми як методологічної основи сучасних педагогічних концепцій, що сприяють розвитку суб’єктного потенціалу особистості, організації ціннісно-орієнтаційної діяльності учасників навчального процесу вищої школи в процесі їх взаємодії в навчальному середовищі. У результаті проведення у межах регіонального підходу порівняльного аналізу діяльності вищих мистецьких закладів різних регіонів України другої половини ХХ століття встановлені певні відмінності у змістових домінантах, що були закладені в основу ціннісних орієнтацій студентської молоді досліджуваного періоду. В статье теоретически обосновано применение регионального подхода к изучению проблемы формирования ценностных ориентаций студентов в учебно-воспитательном процессе высших учебных заведений художественного профиля. Раскрывается понятие "ценностные ориентации" студента в контексте аксиологической парадигмы как методологической основы современных педагогических концепций, которые способствуют развитию субъектного потенциала личности, организации ценностно-ориентационной деятельности участников учебного процесса высшей школы в процессе их взаимодействия. В результате проведения в рамках регионального подхода сравнительного анализа деятельности высших учебных заведений художественного профиля разных регионов Украины второй половины ХХ столетия установлены определенные различия в содержательных доминантах, которые были заложены в основу ценностных ориентаций студенческой молодежи исследуемого периода. The article highlights a concept "value orientations" in the context of the regional approach as a methodological basis of the modern pedagogical conceptions. Regional approach is the study of the problem with taking into consideration economical, geographical, national, and cultural differences of the people development in the frame of different regions of one country. Attention is paid to unique characteristics and peculiarities of a particular region and its comparative analysis with the other regions that influences onto value orientations formation. Regionalization which covers the techniques of delineating space into regions provides the deep material for investigation of the mechanisms of value orientations formation of the students of the Art Universities in Ukraine. It helps to correct development of the subjective potential of a creative personality, organization of valued-orientation activity of the participants of the educational process in the course of their cooperation. As a result of the use of the regional approach in the framework of a comparative analysis of the higher educational institutions of artistic profile of the different regions of Ukraine in the second half of the twentieth century there were established some differences in content dominants, which were laid in the foundation of value orientations of the students in the investigated period. Regionally-led implementation of the mechanisms of valuе orientations formation is more effective and moves at a faster pace than traditional technical teaching assistance, which usually requires one-sided influence onto the personality and careful schedule planning.
- ДокументРЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ (КІНЕЦЬ ХХ СТОЛІТТЯ)(Вид-во Житомир. держ. ун-ту імені Івана Франка, 2015) Тарарак, Н. Г.Визначено низку проблем, що виникли в ході реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти наприкінці ХХ століття після проголошення Україною своєї незалежності. Розкрито сутність поняття ''ціннісні орієнтації''. Схарактеризовано специфіку питань того часу щодо формування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти країни 90-х рр. ХХ століття. Проведене дослідження не вичерпує усієї низки проблем, пов’язаних із формуванням системи ціннісних орієнтацій студентської молоді, які є за своїм характером складними і багатогранними. Серед перспективної тематики подальшого науково-педагогічного дослідження зазначеної проблеми акцентовано увагу на важливості розробки моделей організації ціннісної педагогічної взаємодії та аксіологізації спілкування. Определен ряд проблем, возникших в ходе реформирования системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного образования в конце ХХ века после провозглашения Украиной своей независимости. Раскрыта сущность понятия ''ценностные ориентации''. Охарактеризована специфика вопросов того времени по формированию системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного образования страны 90-х гг. ХХ века. Проведенное исследование не исчерпывает всего ряда проблем, связанных с формированием системы ценностных ориентаций студенческой молодежи, которые являются по своему характеру сложными и многогранными. Среди перспективной тематики дальнейшего научно-педагогического исследования указанной проблемы акцентировано внимание на важности разработки моделей организации ценностного педагогического взаимодействия и аксиологизации общения. The article analyzes the scientific and pedagogical literature, devoted to the issue of the reformation of students' valuable and professional orientations in the higher art educational establishments in Ukraine after independence proclamation in the end of the XX century. This work highlights changes in the socio-political life, affecting the situation where the old values and professional orientations no longer met new requirements, but the new ones were not yet formed against the background of the socio-economic situation. In the modern Ukraine dramatic changes have occurred in the labor market, demanding urgently professionally mobile, competitive specialists. In the new global situation, the imbalance between materiality and spirituality has become the central issue for finding ways to humanize the educational process, promote the culture of tolerance and intercultural communicational relationships. In general, the research reveals the essence of the creative process in the artistic-pedagogical process, as well as examines and determines the concept "valuable orientations'' and characterizes the range of problems of the art education of 90s. Valuable orientations occupy the important place in the individual's internal structure and are the powerful means of the activity regulation. Valuable orientations are identified by evaluating yourself and others, life circumstances, an ability to regulate professional situations and find a way out of the problem. The integration of Ukraine to the world's educational system began with its supporting the overall purpose of the Bologna Process that was to create a European Higher Education Area (EHEA) based on the international cooperation and academic exchange. The latter is especially attractive to the art students of Ukraine as well as European students and staff from any parts of the world because they are providers of interrelations of different countries and bearers of the national moral and emotional cultural heritage of Ukraine. The results of the analysis allow identifying the major problems in the valuable orientations development in the context of the global educational process in higher art education of Ukraine in the investigated period. The formation of valuable orientations of participants of the educational process in the context of humanization and axiologization of the education should meet the national and cultural needs.
- ДокументСОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018) Танько, Т. П.; Тарарак, Н. Г.У статті актуалізується проблема формування загальнолюдських цінностей у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, висвітлено соціально-педагогічні аспекти їх розвитку. Наголошено, що українське суспільство протягом століть виплекало багатогранну духовну культуру, що містить в собі такі загальнолюдські цінності як гуманістична свідомість, національні моральні ідеали, закоханість у свою землю, любов до Батьківщини, тощо. Проаналізовано етапи розвитку дефініції «цінності», визначено її сутність, зазначено, що духовні цінності знаходять свою конкретизацію через соціальні цінності, підкреслено що співвідношення духовних та соціальних цінностей являє собою соціально-психологічний аспект проблеми співвідношення сутності та особистості. Розкрито мету ціннісно-орієнтованої освіти, яка полягає у вихованні цілісної людини культури та має взаємозалежні природну, соціальну і культурну сутності. Розглядаються цінності освіти, зауважується, що вони мають бути спрямовані на формування системи ціннісних орієнтацій майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти та містить у собі когнітивну, емоційну та діяльнісну складові, що зумовлюють розвиток ціннісних уявлень, емоційно-ціннісну оцінку світу, спрямованість соціально-значущих дій педагога. Схарактеризовано цінності-якості, що мають бути притаманні майбутнім педагогам вихователям, наголошено, що ціннісно-мотиваційне ядро майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти містить у собі три рівня ставлення до навчання: ставлення до навчання як до цінності; ставлення до навчання як до одного із різновидів праці; ставлення до навчання як до специфічного виду праці, (роботи з дітьми дошкільного віку), що має забезпечити всі щабелі його духовного зростання. Підкреслено, що цінність навчальної діяльності майбутніх педагогів визначається тим, наскільки вона сприяє становленню їх як самодостатньої особистості, сприяє розвитку потреб до самореалізації, самовиховання, формування самосвідомості. Визначено вимоги до організації навчально-виховного процесу в сучасному ВНЗ з урахування кодексу цінностей сучасного національного виховання. The problem of forming universal values for future teachers of preschool education is actualized as well as the socio-pedagogical aspects of their development are highlighted. It is noted that the Ukrainian society for centuries cherished the multifaceted spiritual culture, that contains such universal values as humanistic consciousness, national moral ideals, love for land, love for Motherland etc. The stages of development the definition ‘value’ are analyzed, its essence is defined. It is specified that spiritual values find the concretization through social values. It is emphasized that the ratio of spiritual and social values represents social and psychological aspect of the problem of essence and personality. The purpose of value-oriented education is revealed. It consists of developing integral personal culture and it has interconnected natural, social and cultural essences. The education values are considered. It is said that they should be aimed at forming the system of value orientations of future teachers for preschool education. The system contains cognitive, emotional and activity components that determine the development of value concepts, emotional and value world assessment, the direction of socially significant teacher’s actions. The values and qualities that should be inherent for future educators are characterized. It is noted that the value and motivational core of a future teacher for preschool education contains three levels of learning attitude: the attitude to learning as a value; the attitude to learning as one of work types; the attitude to learning as a specific work type (work with preschool children), which should provide all stages of the spiritual growth. It is emphasized that the value of educational activities of future teachers is determined by the fact how the activity contributes to the forming self-sufficient personality, need development for self-realization, self-education, self-consciousness. The requirements for educational process organization in a modern university are highlighted, taking into account the value code of modern national education.
- ДокументТЕНДЕНЦІЇ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ЗАКЛАДІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (ЧНУ), 2015) Тарарак, Н. Г.На тлі безсумнівної виправданості намірів України інтегруватися у Європейський освітянський простір, особливого статусу набувають ВНЗ мистецького профілю через специфіку мистецької галузі, пов’язану із виробництвом цінностей художньо-матеріального порядку, опікуванням становленням і розвитком людської особистості. Визначено тенденції реформування системи ціннісних орієнтацій студентів вищих закладів мистецької освіти на початку ХХІ століття України. Схарактеризовано сутність поняття ««ціннісні орієнтації», обґрунтована важливість втілення в систему вищої освіти ціннісної педагогічної взаємодії суб’єктів навчального процесу закладів мистецької освіти; зорієнтованої на формування морально-духовного стрижня країни. Проведене дослідження не вичерпує усієї низки проблем, пов’язаних із формуванням системи ціннісних орієнтацій студентської молоді, які є за своїм характером складними і багатогранними. Серед перспективної тематики подальшого науково-педагогічного дослідження зазначеної проблеми акцентовано увагу на важливості розробки моделей організації ціннісної педагогічної взаємодії та аксіологізації спілкування. На фоне несомненной резонности намерений Украины интегрироваться в Европейский образовательное пространство, особый статус приобретают вузов художественного профиля в силу специфики художественной области, связанную с производством ценностей художественно-материального порядка, попечительством становлением и развитием человеческой личности. Определены тенденции реформирования системы ценностных ориентаций студентов высших учебных заведений художественного профиля Украины в начале XXI века. Охарактеризована сущность понятия «ценностные ориентации», обоснована важность внедрения в систему высшего образования ценностного педагогического взаимодействия субъектов учебного процесса художественных вузов; которое ориентировано на формирование нравственно-духовного стержня общества в стране. Проведенное исследование не исчерпывает всего ряда проблем, связанных с формированием системы ценностных ориентаций студенческой молодежи, которые являются по своему характеру сложными и многогранными. В качестве перспективной тематики для дальнейшего научно-педагогического исследования обозначенной проблемы акцентировано внимание на важности разработки моделей организации ценностного педагогического взаимодействия и аксиологизации общения. This paper attempts to show that the changes in the modern professional life have caused the situation where the old value and professional orientations no longer meet the new requirements but the new ones are not yet formed. Against the background of the socio- economic situation of the modern Ukraine dramatic changes occurring in the labor market, which urgently demands professionally mobile, competitive specialists. In the new global situation, the imbalance between materiality and spirituality has become a central issue for finding ways to humanize the educational process, to promote culture of tolerance and intercultural communication relationships. In general, the research objectives of the paper are to expose the essence of the creative process in an artistically-pedagogical process, as well as to examine and determine the concept "values orientations” and “valuable pedagogical mutual relations". The significance of axiological communicative process implementation is characterized. Values orientations occupying an important place in the internal structure of an individual are a powerful means of regulation of activity. Values orientations are identified by evaluation yourself and others, life circumstances, an ability to regulate professional situations and find a way out of the problem. Hence, two theories of values orientation should be also mentioned. Values Orientation Theory presented by Kluckhohn and Strodtbeck in 1961 intends that all human societies have to answer a limited number of universal problems, and the value-based solutions are limited in number and universally known, but those different cultures have different preferences among them. Another theory of universal values by Rokeach, Hofstede, Schwartz has produced value concepts sufficiently similar to suggest that a truly universal set of human values does exist and that cross-cultural psychologists are teaching aims must do their best to discover what they are. Thus, pedagogical mutual interaction is the way of updating the axiological component of professional competence of the future specialists. The high school teacher`s ability to transmit not only knowledge through learning content, but to broadcast professional value orientations, using innovative educational technologies is particularly important both for the personality formation and professional training of the educational process subjects. The results of the analysis allow identifying the major trends in the value orientations development in the context of global educational process in higher-level art education of Ukraine. They are as follows: the formation of value orientations of the participants of the educational process in the context of humanization and axiologization of the education should meet the national and cultural needs; as well as be targeted on use of synthesis of forms and methods of the educational process for acquiring future specialist of art field as purely professional skills, and learning both value-semantic nature of art and the nature of the value of pedagogical interaction partners in the educational process as axiological dialogue. Further studies on the current topic are recommended.
- ДокументФорми стимулювання вихователів закладів дошкільної освіти (друга половина ХХ ст.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Тарарак, Н. Г.У статті проаналізовано провідні форми стимулювання вихователів закладів дошкільної освіти до професійного зростання, які набули свого широкого використання в другій половині ХХ століття. З’ясовано, що до розповсюджених форм заохочення дошкільних працівників у досліджуваний період належали: друк статей, що були присвячені діяльності найкращих вихователів; нагородження їх високими урядовими нагородами, наприклад, медаллю «За трудову відзнаку»; організація різноманітних курсів, семінарів, науково-практичних конференцій, «кущових об’єднань»; проведення педагогічних читань, нарад дошкільних працівників; активний рух за оволодіння вихователями педагогічною майстерністю, котрий було присвячено ювілейним подіям; вивчення діяльності дитячих садків, колективні перегляди, постійні спостереження за роботою вихователів – майстрів своєї справи; взаємовідвідування закладів дошкільної освіти, надання їм взаємодопомоги; організація шефської допомоги досвідчених фахівців молодим спеціалістам; надання різнопланових завдань і доручень, проведення виставок, перевірка і взаємоперевірка, організація обміну досвідом та підведення підсумків на розширених педагогічних нарадах; проведення показових відкритих занять, котрі дозволяли присутнім проаналізувати побачене, висловити власну думку, відзначити, що доцільно запозичити, домовитися щодо термінів упровадження кращого досвіду у власну практичну діяльність. На указаних заходах широко обговорювалися питання стосовно покращення якості виховання дітей дошкільного віку, необхідності масового розповсюдження й упровадження в практику ЗДО передового педагогічного досвіду. Особливу увагу приділено Республіканським педагогічним читанням як дієвій формі заохочення дошкільних працівників до професійного зростання. Учасники отримували матеріальні премії, цінні подарунки, путівки, почесні грамоти, листи подяки тощо. З метою заохочення працівників дошкільного профілю до самовдосконалення, кращим серед них було вручено значок «Відмінник народної освіти УРСР». Установлено, що саме в другій половині ХХ століття активно порушувалось питання щодо необхідності урізноманітнення форм матеріального, морального й професійного стимулювання та упровадження в практику діяльності закладів дошкільної освіти кращих досягнень педагогічної науки. The article analyzes the leading forms of encouragement of teachers of preschool education institutions to the professional growth which became widely used in the second half of the XXth century. It has been found that the common forms of encouragement of preschool workers in the study period included printing articles on the activities of the best teachers; rewarding them with high government rewards such as Medal for Merit; organization of various courses, seminars, scientific and practical conferences, clusters; conducting pedagogical readings, meetings of preschool workers; an active movement for the mastery of pedagogical skills by teachers which was dedicated to the anniversary events; studying the activities of kindergartens, constant monitoring of the work of preschool teachers – real artists; mutual visits of preschool education institutions, providing them with mutual assistance; organization of patronage of experienced specialists to young ones; providing various tasks and assignments, holding exhibitions, checking and cross-checking, organizing the exchange of experience and summarizing the results of extended pedagogical meetings; conducting demonstration classes which allowed the participants to analyze what they had seen, to express their own opinion, to note what was advisable to borrow, to agree on the timing of the introduction of the best ideas in their work. At these events, issues related to improving the quality of education of preschool children, the need for mass dissemination and implementation of advanced pedagogical experience in the practice of IPE were widely discussed. Particular attention is paid to the Republican pedagogical readings as an effective form of encouraging preschool workers to the professional growth. Participants got material awards, valuable gifts, vouchers, diplomas, letters of thanks and more. In order to encourage preschool workers to self-improvement, the best among them were rewarded the badge “Excellence in Public Education of the USSR.” It has been established that in the second half of the XXth century the question of the need to diversify the forms of material, moral and professional encouragement and the introduction of the best achievements of pedagogy in the practice of preschool education institutions was actively raised.
- ДокументФОРМИ ТА МЕТОДИ ЗАОХОЧЕННЯ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ(Всесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариство, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, ГО «Фонд розвитку науки та освіти «ІНТЕЛЕКТ», 2021) Тарарак, Н. Г.У статті проаналізовано провідні форми та методи заохочення завідувачів закладів дошкільної освіти до професійного зростання. Установлено, що до основних видів заохочення керівників ЗДО належать: моральні (грамоти, подяка, занесення до «Книги пошани» та Галереї пошани й ін.); матеріальні (премії, путівки, цінні подарунки тощо); посадові та професійні заохочення. The main forms and methods of encouraging heads of preschool educational institutions for professional growth are analyzed in the article. It is determined that the main types of encouragement of heads of preschool educational institutions are: moral encouragements (diplomas, letters of thanks, entry into “The Book of Honor”, Gallery of Honor etc.), material incentives (rewards, trips, valuable gifts etc.), official and professional incentives.
- ДокументЦифрові технології та методики дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-02) Тарарак, Н. Г.Автором досліджено світовий досвід застосування цифрових технологій у дошкільній освіті. Використання циифрових технологій розглянуто як засіб навчання, що дозволяє досягти високого рівня ефективності розвитку та навчання дошкільнят та виробити у них певний рівень самостійності в отриманні наукових та систематизованих знань. The author has researched the global experience of using digital technologies in preschool education. Digital technologies are a means of learning that allows you to achieve a high level of efficiency in the development and training of preschoolers and develop a certain level of independence in obtaining scientific and systematized knowledge.
- ДокументЦіннісна педагогічна взаємодія викладача і студентів в освітньому процесі мистецької школи(Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2017) Тарарак, Н. Г.Розглянуто студентський вік, що є кінцевим періодом інтенсивного формування системи ціннісних орієнтацій і впливає на становлення характеру майбутнього фахівця й особи в цілому. Доведено, що молодій людині для свідомої й вільної активної діяльності потрібні не тільки уявлення про цінності, що впливають на її поведінку, але й створення умов для забезпечення формування ціннісних орієнтацій. Це пов’язано зі зміцненням на цьому етапі життя необхідних для повного формування ціннісних орієнтацій особистості передумов, а саме: накопиченням достатнього морального і первинного професійного досвіду, оволодінням самостійним творчим мисленням, заняттям певного соціального статусу. Показано, що в межах дослідження особливий інтерес становить механізм формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців творчих спеціальностей, а саме: дизайнерів, скульпторів, живописців, музикантів. Акцентовано, що важливою ланкою у формуванні майбутнього фахівця в галузі культури і мистецтва є формування його ціннісних орієнтацій, важливого компонента у структурі особистості, оскільки сутність їхньої професії безпосередньо пов’язана з діяльністю, результати якої несуть певні зміни у предметному середовищі людини, та, загалом, у середовищі її проживання. Рассмотрены студенческий возраст, что является конечным периодом интенсивного формирования системы ценностных ориентаций и влияет на становление характера будущего специалиста и личности в целом. Доказано, что молодому человеку для сознательной и свободной активной деятельности нужны не только представление о ценности, влияющие на его поведение, но и создание условий для обеспечения формирования ценностных ориентаций. Это связано с укреплением на этом этапе жизни необходимых для полного формирования ценностных ориентаций личности предпосылок, а именно: накоплением достаточного морального и первичного профессионального опыта, овладением самостоятельным творческим мышлением, занятием определенного социального статуса. Показано, что в рамках исследования особый интерес представляет механизм формирования ценностных ориентаций будущих специалистов творческих специальностей, а именно: дизайнеров, скульпторов, живописцев, музыкантов. Акцентировано, что важным звеном в формировании будущего специалиста в области культуры и искусства является формирование его ценностных ориентаций, важного компонента в структуре личности, поскольку сущность их профессии непосредственно связана с деятельностью, результаты которой несут определенные изменения в предметной среде человека, и, в общем в среде его обитания. Introduction. The article considers the student age which is the final period of the intensive formation of the system of value orientations which influences the character formation of a future specialist and an individual generally. For conscious and free activity, a person requires not only to have an idea of the values that influence their behavior, but also the conditions that ensure the value orientations formation. This is due to the strengthening of the preconditions necessary for an individual’s value orientations formation, namely: the sufficient moral and initial professional experience accumulation, the mastery of independent creative thinking, the occupation of a certain social situation. Purpose. A thorough study of the value interaction of teachers and students of higher educational institutions in the artistic and pedagogical process. Results. In the framework of our research, the mechanism of formation of value orientations of future specialists of creative specialties, namely designers, sculptors, painters, musicians, etc., is of particular interest. An important link in the formation of a future specialist in the field of culture and art is the formation of its value orientations, an important component in the structure of the individual, since the essence of their profession is directly related to the activity, whose results are certain changes in the objective environment of a person, and, in general, in the environment her residence While studying in high school students develop a certain hierarchy of values, which defines the orientation of the individual's attitude of life and influences the awareness of the importance and content of the future profession. Conclusion. Valuable pedagogical interaction, based on dialogue, provides an indispensable incentive for self-development for all participants in the educational process in higher education where understanding of values is the result of continuous development and improvement of their personal qualities.