Перегляд за Автор "Сопельняк, А. С."
Зараз показано 1 - 9 з 9
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАРХЕОЛОГІЧНІ ПАМ’ЯТКИ ПРИЧОРНОМОРСЬКИХ СТЕПІВ VI–XV СТ. В НАУКОВОМУ ДОРОБКУ ЯРОСЛАВА ДАШКЕВИЧА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Сопельняк, А. С.У публікації досліджено археологічні пам'ятки причорноморських степів VI–XV ст. в науковому доробку Ярослава Дашкевича. У 1970-х рр. увагу вченого привертає дослідження кам’яних баб причорноморських степів, а саме антропоморфні кам’яні скульптури, що в кінці VI ст. і до середини XV ст. встановлювалися на степових просторах Східної Європи (у т. ч. Північне Причорномор’я) на честь загиблих знатних представників кочових тюркських народів. Зазначено, що кам’яні баби тюркського типу встановлювалися на просторах Східної Європи на честь знатних представників кочового суспільства протоболгарами, печенігами, торками, половцями, ранніми монголо-татарами, можливо, й іншими народами в VI–XV ст. The publication examines the archaeological sites of the Black Sea steppes of the 6th–15th centuries. in the research work of Yaroslav Dashkevich. In the 1970s, the scientist's attention was drawn to the study of stone women of the Black Sea steppes, namely, anthropomorphic stone sculptures that at the end of the VI century. and until the middle of the 15th century. were established in the steppe spaces of Eastern Europe (including the Northern Black Sea region) in honor of the fallen noble representatives of the nomadic Turkic peoples. It is noted that Turkic-type stone statues were erected in Eastern Europe in honor of noble representatives of the nomadic society by proto-Bulgarians, Pechenegs, Turks, Polovtsians, early Mongol-Tatars, and possibly other peoples in the 6th–15th centuries.
- ДокументВірмени в творчому доробку Я. Р. Дашкевича(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-03-20) Сопельняк, А. С.В статті розглянуто праці Я. Р. Дашкевича, який став відомим дослідником історії Сходу. Сходознавчі концепції, гіпотези й погляди історика не були апріорними – вони завше ґрунтувалися на джерельному матеріалі та аналізі значної історіографії питання. Пильне ставлення Я. Р. Дашкевича до літератури предмета будь-якого наукового дослідження пояснюється не лише його багаторічним досвідом бібліографа, але й переконанням, що ця література визначає той рівень історичних знань про проблему, який був характерний у певний час її вивчення. В статье рассмотрены труды Я. Г. Дашкевича, который стал известным исследователем истории Востока. Востоковедческие концепции, гипотезы и взгляды историка ни были априорными – они всегда основывались на исходном материале и анализе историографии вопроса. Пристальное отношение Я. Г. Дашкевича к литературе предмета любого научного исследования объясняется не только его многолетним опытом библиографа, но и убеждением, что эта литература определяет тот уровень исторических знаний о проблеме, который был характерен в определенное время ее изучения. The article examines the writings of Y. G. Dashkevich, who became a renowned scholar of Oriental history. Dashkevich, who became a famous researcher of Oriental history. Orientalist concepts, hypotheses and views of the historian were not a priori - they were always based on the source material and analysis of the historiography of the issue. The close attention of J. G. Dashkevich to the literature of the East. Dashkevich's close attention to the literature of the subject of any scientific research is explained not only by his long experience as a bibliographer, but also by his belief that this literature determines the level of historical knowledge of the problem, which was characteristic at a certain time of its study.
- ДокументВірмени на території України в науковому доробку Я. Р. Дашкевича(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-03-28) Сопельняк, А. С.Отже, праці Я. Р. Дашкевича служать не тільки важливим джерелом з історії Вірменії, а й історії України. Итак, труды Я. Р. Дашкевича служат не только важным источником по истории Армении, но и истории Украины. So, the works of Ya. R. Dashkevich serve not only as an important source on the history of Armenia, but also on the history of Ukraine.
- ДокументКУРДИ ВІРМЕНІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Сопельняк, А. С.У публікації розглянуто курдську етнічну групу в історії Вірменії. Зазначено, що об'єднання курдського народу поки неможливо з політичних та економічних причин. Ведеться активна пропаганда з роз'єднання курдського народу, відбувається поділ на курдів і окремо на єзидів. Вірменська держава вважає, що курди і єзиди ‒ два різні народи. У сучасній Вірменії курди інтегровані у вірменське суспільство. Офіційно, на державному рівні визнано єзидів і курдів: так, у парламенті Вірменії представлені окремо депутат від курдів і окремо депутат від єзидів. The article examines the Kurdish ethnic group in the history of Armenia. It is noted that the unification of the Kurdish people is still impossible for political and economic reasons. Active propaganda is being conducted to divide the Kurdish people, dividing them into Kurds and Yezidis. The Armenian state believes that Kurds and Yezidis are two different peoples. In modern Armenia, Kurds are integrated into Armenian society. Officially, at the state level, Yezidis and Kurds are recognised: for example, there is a separate Kurdish MP and a separate Yezidi MP in the Armenian parliament.
- ДокументНаукова і педагогічна діяльність першої жінки-офіцера Олени Степанів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-29) Сопельняк, А. С.Стаття присвячена аналізу наукової і педагогічної діяльності першої жінки-офіцера, учасниці національного руху на Галичині початку ХХ ст., військової діячки часів Першої світової війни та Української революції 1917–1921 рр. Олени Іванівни Степанів. Основна увага зосереджується на етапах здобуття нею профільної освіти та її науково-педагогічній діяльності в гімназії сестер Василіанок та Українському (таємному) університеті у Львові. The article is devoted to the analysis of the scientific and pedagogical activity of the first female officer, participant of the national movement in Halych in the early twentieth century, military figure during the First World War and the Ukrainian Revolution of 1917-1921, Olena Stepaniv. The main focus is on the stages of Olena's specialized education and her scientific and pedagogical activities at the Vasylianok Sisters Gymnasium and Lviv (secret) Ukrainian University.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ В ХХI СТ.(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016-10-28) Сопельняк, А. С.В статті обговорюються питання визначення ступіні вивчення проблеми педагогічної діяльності в літературі з педагогіки та психології на сучасному етапі ; визначення особливості педагогічної діяльності викладача. Свідченням високого професіоналізму є формування викладачем педагогічних завдань на основі проблемних ситуацій в педагогічній практиці і знаходити їх вирішення та протилежний вектор осмислення професійної та особистісної абілітації. Сучасному викладачеві необхідно розуміти структуру педагогічної діяльності та її особливості, удосконалювати власні педагогічні вміння та навички для подальшого професійного розвитку, необхідно спрямовувати та стимулювати роботу аудиторії на її самостійну роботу для формування нових вмінь та навичок, формувати впевненість та віру у вирішення поставлених перед ними проблем. Специфіка діяльності вимагає від викладача постійної зміни видів роботи і, в той же час, повернення до них. Діяльність викладача має велике значення у формуванні національної свідомості і духовної культури, що є актуальним у наш час. На сучасному етапі викладач повинен поєднувати у собі роль: лектора (передавати знання), вихователя (здійснювати всебічний розвиток студента), дослідника (розробляти нові проблеми в своїй галузі), консультанта (допомагати учням орієнтуватись в розмаїтті існуючої інформації). Саме у процесі реалізації функцій педагогічної діяльності вирішуються такі завдання: проектування (розробка та формування цілей навчального курсу), конструювання (підбір матеріалу з урахуванням здібностей студентів), організація (використання педагогічних методів та форм в процесі навчання), соціально-психологічне регулювання (заохочення студентів до постановки проблемних питань), рефлексія (власна оцінка результативності, продуктивності учнів та саморозвиток). У наш час перед вищими навчальними закладами стоїть нове завдання: підготовка фахівця який здатен швидко реагувати на зміни в соціальному та економічному середовищі, адаптувати до новостворених умов власну професійну діяльність. Виконувати таке державне замовлення можуть лише професійно-мобільний професорсько-викладацький склад вищої школи. Сучасний викладач повинен володіти сукупністю знань, що дадуть йому змогу подивитися на педагогічну діяльність через призму інноваційних методів навчання. В статье обсуждаются вопросы определения ступени изучения проблемы педагогической деятельности в литературе по педагогике и психологии на современном этапе ; определение особенности педагогической деятельности преподавателя. Свидетельством высокого профессионализма является формирование преподавателем педагогических задач на основе проблемных ситуаций в педагогической практике и находить их решения и противоположный вектор осмысления профессиональной и личностной абилитации. Современному преподавателю необходимо понимать структуру педагогической деятельности и ее особенности, совершенствовать собственные педагогические умения и навыки для дальнейшего профессионального развития, необходимо направлять и стимулировать работу аудитории на ее самостоятельную работу для формирования новых умений и навыков, формировать уверенность и веру в решение поставленных перед ними проблем. Специфика деятельности требует от преподавателя постоянной смены видов работы и, в то же время возвращение к ним. Деятельность преподавателя имеет большое значение в формировании национального сознания и духовной культуры, что является актуальным в наше время. На современном этапе преподаватель должен сочетать в себе роль: лектора (передавать знания), воспитателя (осуществлять всестороннее развитие студента), исследователя (разрабатывать новые проблемы в своей отрасли), консультанта (помогать учащимся ориентироваться в разнообразии существующей информации). Именно в процессе реализации функций педагогической деятельности решаются следующие задачи: проектирование (разработка и формирование целей учебного курса), конструирование (подбор материала с учетом способностей студентов), организация (использование педагогических методов и форм в процессе обучения), социально-психологическое регулирование (поощрения студентов к постановке проблемных вопросов), рефлексия (собственная оценка результативности, продуктивности учащихся и саморазвитие). В наше время перед высшими учебными заведениями стоит новая задача: подготовка специалиста который способен быстро реагировать на изменения в социальной и экономической среде, адаптировать к новым условиям собственную профессиональную деятельность. Выполнять такой государственный заказ могут только профессионально-мобильный профессорско-преподавательский состав высшей школы. Современный преподаватель должен владеть совокупностью знаний, которые дадут ему возможность посмотреть на педагогическую деятельность через призму инновационных методов обучения. The article discusses issues of determining the stage of studying the problem of teaching activities in the literature on pedagogy and psychology at the present stage ; the defining features of pedagogical activity of the teacher. Evidence of high professionalism is the formation of a teacher of pedagogical problems on the basis of problem situations in teaching practice and find solutions for them and the opposite vector of reflection on personal and professional habilitation. Modern teacher must understand the structure of pedagogical activity and its features, to improve their own pedagogical skills for further professional development, it is necessary to guide and stimulate the audience on its independent work to develop new skills, generate confidence and faith in the solution to their problems. The specificity of the activity requires from the teacher constant change of work and, at the same time return to him. Activity of the teacher is of great importance in the formation of national consciousness and spiritual culture, which is relevant in our time. At the present stage the teacher should combine the role of lecturer (to transfer knowledge), educator (to carry out comprehensive development of the student), researchers (develop new problems in the industry), consultants (to help students navigate the variety of existing information). It is in the process of implementation of the functions of pedagogical activity the following tasks: design (and development of training course objectives), design (selection of material depending on the abilities of the students), organization (the use of teaching methods and forms in the process of learning), socio-psychological control (encourage students to formulation of problematic issues), reflection (self-evaluation of performance, productivity and personal development of students). Nowadays the higher education institutions have a new goal: to train a specialist who is able to respond quickly to changes in the social and economic environment, to adapt to the new conditions of their own professional activities. To perform a state order can only to professional mobile teaching staff of higher school. The modern teacher must possess a body of knowledge that will give him the opportunity to look at educational activities through the prism of innovative teaching methods.
- ДокументРозселення вірмен на території України у науковому доробку Я. Р. Дашкевича(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-03-19) Сопельняк, А. С.В статті охарактеризовано територіальне розселення вірменських колоній на території України на основі наукових праць Я. Р. Дашкевича. На основі аналізу праць історика зроблено висновок про те, що вірмени нерівномірно розселялися по території України (переважна більшість заселяла Західну Україну). В статье охарактеризовано территориальное расселение армянских колоний на территории Украины на основе научных трудов Я. Р. Дашкевича. На основе анализа работ историка сделан вывод о том, что армяне неравномерно расселялись по территории Украины (подавляющее большинство заселяли Западную Украину). The article describes the territorial settlement of the Armenian colonies on the territory of Ukraine on the basis of the scientific works of Y. R. Р. Dashkevich. Based on the analysis of the historian's works, the conclusion is made that Armenians were unevenly settled on the territory of Ukraine (the vast majority inhabited Western Ukraine).
- ДокументРОЛЬ Я. Р. ДАШКЕВИЧА У ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ПРОБЛЕМ СХОДОЗНАВСТВА ТА ОРІЄНТАЛІСТИКИ В УКРАЇНІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Сопельняк, А. С.У публікації досліджено роль Я. Р. Дашкевича у популяризації проблем сходознавства та орієнталістики в Україні. Відомий український історик, археограф і бібліограф Я. Р. Дашкевич зробив вагомий внесок у сходознавство та поширення знань про східну цивілізацію серед української громадськості, у розвиток тюркології в новітній українській науці кінця XX – початку XXI ст., створивши новий напрям досліджень у царині монголознавства, сформувавши й розвинувши концепцію співіснування кочових і осілоземлеробських спільнот у Північному Причорномор’ї. Це поняття отримало назву «Великий кордон». У своїх дослідженнях про тюрків і кочівників Я. Р. Дашкевич приділяв велику увагу питанню про розселення татар на українських землях у XIV–XVII ст. і неодноразово звертався до нього у своїх працях. Завдяки всебічному аналізу наукових праць Я. Р. Дашкевича, його публікацій та його активної діяльності в суспільстві ми можемо отримати дані про значний внесок ученого у дослідження східних культур. The publication explores the role of J. R. Dashkevych in popularising the problems of Orientalism and Oriental studies in Ukraine. The well-known Ukrainian historian, archaeographer, and bibliographer Y. R. Dashkevych made a significant contribution to Orientalism and the dissemination of knowledge about Eastern civilisation among the Ukrainian public, to the development of Turkology in the modern Ukrainian science of the late XX - early XXI centuries, creating a new area of research in the field of Mongol studies, forming and developing the concept of coexistence of nomadic and sedentary agricultural communities in the Northern Black Sea region. This concept was called the "Great Frontier". In his research on Turks and nomads, J. R. Dashkevich paid great attention to the issue of Tatar settlement on Ukrainian lands in the 14th-17th centuries and repeatedly referred to it in his writings. Thanks to a comprehensive analysis of J. R. Dashkevich's scientific works, his publications, and his active involvement in society, we can obtain data on the scientist's significant contribution to the study of oriental cultures.
- ДокументЯ. Р. Дашкевич: вимушені зміни життєвої стратегії видатного сходознавця(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Сопельняк, А. С.Стаття присвячена відомому історику, сходознавцю і громадському діячеві Ярославу Романовичу Дашкевичу, його дитинству та непростій долі його родини. Показане ставлення Я. Р. Дашкевича до діяльності батьків (Р. І. Дашкевича та О. І. Степанів) та радянської влади, формування життєвої стратегії науковця та громадянина. The artіcle descrіbes the begіnnіng of the complex lіfe of Y. R. Dashkevіch, іn partіcular, shows hіs attіtude to the actіvіtіes of hіs parents (R. І. Dashkevіch and O. І. Stepanov) and the exіstіng Sovіetregіme. The decіsіve іnfluence on the formatіonof Y. R. Dashkevіch as a personalіty of parents and theіr attіtude to the polіtіcal sіtuatіon іn the country has been proved. The chіldhood and youth of Yaroslav Romanovіch Dashkevіch were a dіffіcult perіod іn hіs lіfe. Sіnce chіldhood, as a result of polіtіcal repressіons іn Poland, Germany and the Sovіet Unіon, he lost hіs father, hіs mother was persecuted untіl the end of hіs lіfe, he hіmself became a prіsoner of a polіtіcal sіtuatіon, was subjected to repressіon by the MGB, served several tіmes іn exіle, was sent for ten years іn correctіonal – labor camps. Despіte all the sometіmes tragіc cіrcumstances of chіldhood and adolescence, hіs parents brought up lіttle Yaroslav a true patrіot of theіr Motherland, whіch contrіbuted to the formatіon of hіs scіentіfіc preferences. Іn modern domestіc hіstorіcal scіence, the lіfe path and scіentіfіc herіtage of the outstandіng Ukraіnіan hіstorіan requіre fur ther study.