Перегляд за Автор "Осіпова, Т. Ф."
Зараз показано 1 - 15 з 15
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛІЗАЦІЯ НЕВЕРБАЛІКИ В ДИСКУРСІ УКРАЇНСЬКИХ ШІСТДЕСЯТНИКІВ(Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM, Poznań, 2017) Осіпова, Т. Ф.Перспективні письменники 60-х років грають важливу роль у формуванні та розвитку системи естетичних основ - єдність традицій (світовий і національний), індивідуалізації, інтелектуалізму, естетизму, еліти, метафоричного мислення. В українських мовних дослідженнях відсутні наукові дослідження, які будуть зосереджені на актуалізації представлення коштів невербальної комунікації в художньому дискурсі, написаному шістдесятниками. Їх тексти ілюструють приклади невербальної комунікації, що представляють її особливими лінгво-стилістичними засобами. Zasady światopoglądu sześćdziesiątników leżą u podstaw kształtowania i rozwoju systemu zasad estetycznych — jedności tradycji (narodowych i ogólnoświatowych) i nowatorstwa, takich jak: indywidualizacja, intelektualizm, estetyzm, elitarność, myślenie metaforyczne, obrazowe. Pomimo, iż teksty przedstawicieli generacji lat 60. XX w. wyraźnie ilustrują przykłady komunikacji niewerbalnej z wykorzystaniem specyficznych środków stylistycznych, w ukraińskim językoznawstwie nie prowadzono badań naukowych poświęconych zagadnieniom komunikacji niewerbalnej w dyskursie literackim sześćdziesiątników. Перспективные писатели 60-х годов играют важную роль в формировании и развитии системы эстетических основ - единстве традиций (мировой и национальной), индивидуализации, интеллектуализма, эстетизма, элиты, метафорического мышления. В украинских языковых исследованиях отсутствуют научные исследования, которые будут сосредоточены на актуализации представления средств невербальной коммуникации в художественном дискурсе, написанном шестидесятниками. Их тексты иллюстрируют примеры невербальной коммуникации, представляющие ее особыми лингво-стилистическими средствами. The outlook bases of the writers of the 60-s play an important role in the formation and development of the system of esthetic fundamentals — the unity of traditions (world and national), individualization, intellectualism, estheticism, elite, metaphoric think-ing. In Ukrainian linguistic studies there is a lack of the scientific researches that would focus on the actualization of the representation of the means of a non-verbal communication in a fiction discourse written by the writers of the 60-s. Their texts illustrate the examples of a non-verbal communication representing it by peculiar linguo-stylistic means.
- ДокументВербалізація невербаліки: компаративно-зіставний аналіз національної поведінки (на матеріалі української, російської, польської фразеології)(PublisherInstytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM, Poznań, 2019) Осіпова, Т. Ф.Стаття присвячена актуалізації методології вивчення національних параметрів невербальної комунікації (НК), вербалізованих за допомогою фразеологізмів (ФУ) українськими, польськими, російськими етносами, які мають спільні східнослов'янські корені. Використання порівняльно-контрастного методу аналізу полегшило процес виявлення прагматичних механізмів комунікативних почуттів фразеологічних одиниць з невербальними компонентами. Статья посвящена актуализации методологии изучения национальных параметров невербальной коммуникации (НК), озвученных с помощью фразеологических единиц (ФУ) в украинском, польском и русском этносах, имеющих общие восточнославянские корни. Использование сравнительного контрастивного метода анализа облегчило процесс выявления прагматических механизмов коммуникативных смыслов фразеологических единиц с невербальной составляющей. The article deals with the actualization of the study methodology of the non-verbal communication (NC) national parameters, verbalized by means of phraseological units (PhU) in Ukrainian, Polish, Russian ethnoses as these that have common eastern Slavic roots. The use of the comparative contrastive method of analysis facilitated the process of revealing the pragmatic mechanisms of the communicative senses of phraseological units with the non-verbal components.
- ДокументВульгарна і табуйована невербаліка в сучасному українському комунікативному просторі(Maria Curie-Sklodowska University, Izdevnieciba «B altij a Publishingo», Lublin, Republic of Poland, 2017-10-20) Осіпова, Т. Ф.В статті висвітлюється тема вульгарної і табуйованої невербаліки в сучасному українському комунікативному просторі. Невербальна комунікація в сучасному міжкультурному середовищі відіграє важливу роль як один з основних засобів спілкування, виконуючи не лише супроводжувальну до мовлення, ілюстративну функцію, але й власне мовну. Невербальні засоби, як відомо, мають певні переваги перед вербальними: «вони сприймаються безпосередньо і тому сильніше впливають, незважаючи на свою короткотривалість; вони передають найтонші відтінки ставлення, оцінки, емоції». Мета наукової розвідки – визначити способи актуалізації табу в сучасному українському сленговому мовленні та з’ясувати особливості використання мовного коду як носія експліцитної та імпліцитної інформації, що фіксує і передає невербальний комунікативний досвід етносу. В статье освещается тема пошлой и табуированной невербалики в современном украинском коммуникативном пространстве. Невербальная коммуникация в современной межкультурной среде играет важную роль как одна из основных средств общения, выполняя не только сопроводительную к речи, иллюстративную функцию, но и собственно языковую. Невербальные средства, как известно, имеют определенные преимущества перед вербальными: «они воспринимаются непосредственно и поэтому сильнее влияют, несмотря на свою краткость; они передают тончайшие оттенки отношения, оценки, эмоции». Цель научного исследования - определить способы актуализации табу в современной украинской сленговой речи и выяснить особенности использования языкового кода как носителя эксплицитной и имплицитной информации, фиксирует и передает невербальный коммуникативный опыт этноса. The article highlights the topic of vulgar and taboo non-verbalics in the modern Ukrainian communicative space. Non-verbal communication in the modern intercultural environment plays an important role as one of the main means of communication, performing not only an accompanying speech, illustrative function, but also the language itself. Nonverbal means, as you know, have certain advantages over verbal: “they are perceived directly and therefore have a stronger effect, despite their brevity; they convey the subtlest nuances of attitude, appreciation, emotion. ” The purpose of the research is to identify ways of updating the taboo in modern Ukrainian slang speech and to find out the features of using the language code as a carrier of explicit and implicit information, captures and conveys the non-verbal communicative experience of the ethnic group.
- ДокументГендерна лінгвістика в Україні: історія, теоретичні засади, дискурсивна практика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2014) Космеда, Т. А.; Карпенко, Н. А.; Осіпова, Т. Ф.; Саліонович, Л. М.; Халіман, О. В.У цій колективній монографії вперше узагальнено напрацювання, здійснені українськими мовознавцями в царині гендерної лінгвістики, починаючи від І. Франка. Виокремлено й схарактеризовано архетипні гендерні стереотипи, норми й ролі, що характерні для української національної традиції, ментальності, українського національного характеру й зафіксовані у звичаях, обрядах і фольклорних текстах, насамперед паремійних. Акцентовано увагу на мовній фіксації змін, що репрезентують трансформацію патріархальних гендерних норм, ролей і стереотипів, найпослідовніше представлених у сучасній українській публіцистиці, що виражається насамперед на словотвірному, лексико-семантичному, морфологічному (категорія роду) і синтаксичному рівнях, а також фразеологічному проміжному рівні мовної системи. Йдеться про специфіку гендерних комунікативних стратегій і тактик, а також особливостей відтворення універсальних гендерних категорій і гендерних категорій специфічно національних у дискурсивній практиці українців і українок. Досліджено вербалізацію гендеру в різних типах дискурсів І. Франка (науковий і публіцистичний тексти, живе повсякденне мовлення, листування, художні тексти різних жанрів) та П. Загребельного (живе мовлення, інтерв’ю, художні тексти) як елітарних українських мовних особистостей. Аспектуально окреслено перспективу української лінгвогендерології, вказано на деякі типові помилки гендерних досліджень і їхні ключові теоретичні засади. Монографія може викликати зацікавлення в науковців, викладачів вишів, аспірантів і студентів, а також у всіх тих, хто цікавиться проблемами специфіки відтворення гендеру в мові та мовленні. The corporate monograph has fi rst presented a generalized lifelong work of Ukrainian linguists in the domain of gender linguistics, beginning with Ivan Franko. There are outlined and defi ned archetypical gender stereotypes, norms and roles characteristic for Ukrainian national tradition, mentality, Ukrainian national character and rooted in customs, traditions, rites, folklore texts, paremiic in particular. The attention is paid to the language fi xing of changes that represent the transformation of patriarchal gender roles, norms and stereotypes which is most consistently observed in modern Ukrainian media on wordbuilding, lexicalsemantic and morphological (the category of gender) levels as well as on the intermediary phraseological level of the language system. The monograph traces the specifi city of gender communicative strategies and tactics, and peculiarities of rendering universal gender categories and specifi cally national categories in the discursive practice of the Ukrainians. The authors have studied gender verbalization in various types of Ivan Franko’s discourses (scientifi c and publicist texts, live veryday speech, correspondence, literary texts of different genres) and of Pavlo Zagrebelnij’s ones (live everyday speech, interviews, literary texts) as elite Ukrainian language personalities. The perspective of Ukrainian gender studies is aspectually outlined, typical mistakes in gender studies are pointed at, and key theoretical basis is suggested. The monograph may be interesting for scientists, lecturers of higher educational establishments, postgraduate students and all those keen on the problem of refl ecting gender in the language.
- ДокументКОМУНІКАТИВНИЙ КОДЕКС УКРАЇНЦІВ У ПАРЕМІЯХ(Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка; Видавництво "Коло", 2010) Космеда, Т. А.; Осіпова, Т. Ф.Уперше в Україні укладено тлумачний словник нового типу, що містить частину паремійного фонду українців, передусім прислів’я та приказки, які омовлюють комунікативні закони, правила, тенденції, принципи, стратегії, тактики та ін., що є підґрунтям моделювання, реалізації, регулювання, розуміння процесу спілкування з урахуванням етнічної своєрідності українців. Словник розрахований на широке коло користувачів інформації – філологів, філософів, психологів, етнологів, культурологів, викладачів середньої та вищої школи, а також усіх тих, хто цікавиться українською культурою, традиціями і прагне оволодіти усталеними нормами комунікативної етики українців. For the first time in Ukraine the thesaurus of a new type comprising a part of Paremia fund of the Ukrainians has been compiled. Paremii in the thesaurus are represented with proverbs and sayings putting into language communicative laws, rules, tendencies, principles, strategies, tactics etc. which are the basis of modeling, realization, regulation of the communication process considering ethnic originality of the Ukrainians. The thesaurus is intended for a wide circle of information users – philologists, philosophers, psychologists, ethnologists, teachers and lecturers, in addition, for all those who are interested in the Ukrainian culture, traditions and eager to become proficient in fixed regulations of the Ukrainians’ communicative ethics.
- ДокументЛексикографія невербаліки : узагальнення досвіду і перспективи(Национальная академия наук Беларуси, Центр исследования белорусского культурного языка и литературы, Институт языкознания имени Якуба Коласа, 2017) Осіпова, Т. Ф.У статті здійснена спроба узагальнення досвіду лексикографічного опису невербальних засобів комунікації. Визначено основні напрямки паралінгвістичних досліджень в Україні, окреслені можливості розвитку невербальної лексикографії в аспекті прагматично орієнтированною лінгвістики. В статье предпринята попытка обобщения опыта лексикографического описания невербальных средств коммуникации. Определены основные направления паралингвистичних исследований в Украине, очерчены возможности развития невербальной лексикографии в аспекте прагматично ориентированною лингвистики. The article attempts to generalize the experience of the lexicographical description of non-verbal means of communication. The main directions of paralinguistic studies in Ukraine are defined, the possibilities of developing non-verbal lexicography in terms of pragmatically oriented linguistics are outlined.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу «Архівознавство» (для студентів філологічних спеціальностей)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2012) Осіпова, Т. Ф.У методичних рекомендаціях висвітлено предмет, об’єкти і методи архівознавства. Архів є скарбницею нашої історії, невід’ємною складовою сьогодення і гарантом пам'яті майбутнього. Архівні документи не лише зберігають інформацію про минувшину наших предків, для молодого покоління, крім того, вони є своєрідною школою життя із його гуманними й жорстокими уроками, вмінням господарювати й навчатись, творити й руйнувати. Знання архівної системи, правил збереження і користування архівними документами, специфіки роботи з ними є невід’ємною частиною фахових знань і навичок випускників-філологів. Укладачем цього посібника передбачена така групова практика, як реставраційно-палітурна робота в бібліотеці університету, в процесі якої студенти не тільки опановують основи реставраційної майстерності, роблять експертизу документа, але й надають допомогу бібліотеці в збереженні книжкових фондів у належному стані, особливо рідкісних видань. The guidelines cover the subject, objects and methods of archival studies. The archive is a treasure trove of our history, an integral part of the present and a guarantor of the memory of the future. Archival documents not only store information about the past of our ancestors for the younger generation, but also addition, they are a kind of school of life with its humane and cruel lessons, the ability to manage and learn, to create and destroy. Knowledge of the archival system, the rules of preservation and use of archival documents, the specifics of working with them is an integral part of the professional knowledge and skills of philology graduates. The compiler of this manual provides for such group practice as restoration and binding work in the university library, during which students not only master the basics of restoration skills, make examination of the document, but also assist the library in preserving book collections in good condition, especially rare editions.
- ДокументМетодичні рекомендації щодо організації та проходження науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти першого року навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Осіпова, Т. Ф.У методичних рекомендаціях висвітлено мету, завдання, зміст і особливості організації й проведення науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти першого року навчання зі спеціальності 035.01 Філологія (Українська мова і література), зокрема й з урахуванням дистанційного формату навчання. Визначено перелік знань, практичних умінь і навичок магістрантів, розкрито особливості оцінювання різних видів діяльності студентів під час проходження практики, окреслено основні вимоги до оформлення звітної документації й подано методичні вказівки до них. Рекомендовано магістрантам, які здобувають філологічну освіту, керівникам з фаху, організаторам науково-педагогічної практики магістрів у закладах вищої освіти. The guidelines highlight the purpose, tasks, content and features of organization and conduct of scientific and pedagogical practice in higher education institutions for applicants for the second (master's) level of higher education in the first year of study in specialty 035.01 Philology (Ukrainian language and literature), including taking into account the distance learning format. The list of knowledge, practical skills and abilities of master's students is determined, the following is revealed the peculiarities of assessing various types of student activities during the of students' activities during internships, outlines the basic requirements for reporting documentation, and provides methodical instructions to them. Recommended for undergraduates who receive philological education, supervisors of specialty, organizers of scientific and pedagogical practice of masters in higher education institutions.
- ДокументНевербальні засоби комунікації : комплекс та методика опису й лексикографування(PublisherInstytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM, Poznań, 2018) Осіпова, Т. Ф.Стаття представляє спробу охарактеризувати деякі аспекти складних методів аналізу невербальних засобів комунікації в сучасному лінгвістичному дискурсу, зумовленому прагматичним підходом до вивчення мови і полісенсованим характером невербального спілкування. В статье представлена попытка охарактеризовать некоторые аспекты сложных методов невербальных средств анализа общения в современном лингвистическом дискурсе, обусловленные прагматическим подходом к изучению языка и полисенсорной природой невербального общения. The article represents the attempt to characterize some aspects of a com-plex methodsof non-verbal eans of communication analysis in a modern linguistic dis-course, caused by a pragmatic approach to a language learning and a polysensored nature of a non-verbal communication.
- ДокументОрнаментальна невербаліка в поетичному дискурсі С. Руданського(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2016) Осіпова, Т. Ф.У статті розглянуто естетичний феномен художнього тексту, що ґрунтується на орнаментальності як специфічному аспекті лінгвопоетичного аналізу. Невербальні параметри, омовлені в поетичному дискурсі С. Руданського, демонструють енергетику вдачі автора, характерні комунікативні риси української нації загалом, здатності українців чуттєво й емоційно сприймати світ, споглядати й вербалізувати його. В статье рассматривается эстетический феномен художественного текста, который основывается на орнаментальности как на специфическом аспекте лингвопоэтического анализа. Невербальные параметры, вербализованные в поэтическом дискурсе С. Руданского, демонстрируют энергетику характера автора, характерные коммуникативные черты украинского народа, способности украинцев чувственно и эмоционально воспринимать мир, наблюдать за ним и вербализовать его. The article deals with the aesthetic phenomenon of a belles-lettres text which is based on ornamentation as a specifi c aspect of linguistic and poetic analysis. Non-verbal options that are verbalized in S. Rudankyi’s poetic discourse represent energy of author’s character, characteristic communicative features of Ukrainian people, Ukrainians’ ability to perceive the world sensuously and emotionally, observing and verbalizing it.
- ДокументПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНИХ ПІДРУЧНИКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ : ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ(Сумський державний університет (СумДУ), Кафедра мовної підготовки іноземних громадян, 2017) Космеда, Т. А.; Осіпова, Т. Ф.Визначено практичні аспекти потенціалу сучасних підручників з української мови як іноземної. Определены практические аспекты потенциала современных учебников по украинскому языку как иностранному. The practical aspects of the potential of modern textbooks on the Ukrainian language as a foreign language are identified.
- ДокументПотужна прагматика "маленьких слів"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Осіпова, Т. Ф.Стаття являється рецензією на монографію Космеди Т., Олексенко О., Павлової І. "Семантика й прагматика дискурсивного слова та його потенціал для діагностики психотипу мовної особистості: аспектуальний опис". У рецензованій праці презентовано новий напрям сучасної лінгвістики – дискурслінгвістику, висвітлено конститутивні засади теорії дискурсивного слова та описано специфіку функціювання дискурсивних слів у різних видах українського дискурсу. Сучасна лінгвістика поповнилася ще однією вагомою й новаторською працею, що крокує в ногу з часом, розвиваючи й збагачуючи наші знання про мову. The article is a review of the monograph by T. Kosmeda, O. Oleksenko, and I. Pavlova "Semantics and Pragmatics of a discursive word and its potential for diagnosing the psychotype of a linguistic personality: an aspectual description". The reviewed work presents a new direction of modern linguistics - discourse linguistics, highlights the constitutive principles of the theory of the discursive word and describes the specifics of the functioning of discursive words in various types of Ukrainian discourse. Modern linguistics has been replenished with another important and innovative work that keeps up with the times, developing and enriching our knowledge of the language.
- ДокументСемантико-прагматичні процеси у сфері номінацій – вербалізаторів невербаліки : діахронно-синхронний зріз(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Осіпова, Т. Ф.У статті розглянуто функціональні можливості невербальних знаків комунікації за умови їхньої вербалізації, зокрема процеси семантико-прагматичної формації фразем з невербальним компонентом дуля, що ілюструють механізми розширення, звуження, нейтралізації оцінного значення, актуалізацію відповідної прагматики розглядуваних одиниць, що номінують невербальні явища з урахуванням діахронно-синхронного зрізу. В статье рассмотрены функциональные возможности невербальных знаков коммуникации в условиях их вербализации, в частности, процессы семантико-прагматической формации фразеологизмов с невербальным компонентом дуля, которые иллюстрируют механизмы расширения, сужения, нейтрализации оценочного значения, актуализацию соответствующей прагматики исследуемых единиц, номинующих невербальные явления с учетом диахронно-синхронического среза. The article highlights the functional abilities of non-verbal marks of communication when they are verbalized, especially the processes of the semantic and pragmatic formation of phraseological units with the component “fig”. The “fig” is considered to be the offensive gesture, though according to folk customs the fig was chosen to be the amulet to protect from the evil spirit, witchcraft and illnesses. The verbalization of the communicative gesture with the component “fig” in the phraseological speech represents the meanings, which are on the assessing scale from the most positive up to the least negative. There are some factors that enable, on the one hand, to actualize the system of nonverbal communicative means in the speech. They tend to convey the memory of the past. In this case they actualize diachrony. On the other hand, they enable to notice expanding of the lexical and semantic paradigm of nominations-verbalizators of nonverbal means. Such expanding occurs according to the traditional, fixed meaning creating mechanisms, their transformation (expanding, narrowing, neutralization of positive assessment, accumulation of negative assessment, modification of connotations). Such factors include the verbalization of nonverbal means as a lexical and semantic, sense creating process, the process of producing the pragmatic meaning and appropriate pragmatic mode. The interdisciplinary approach in the contemporary linguistics enables to discover new functional potentials of nonverbal means of communication that are represented in the speech. In general, it modernizes the process of sense creating in the contemporary Ukrainian communication space. That is why the prospect of this article lies in the necessity of more proper research of specific facts of nonverbal signs of verbalization. It is also necessary to clarify the system of actualized processes that produce appropriate semantics and pragmatics.
- ДокументУкраїнська фразеологія в польській аудиторії : проблеми засвоєння(Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2016-11-09) Космеда, Т. А.; Гоменюк, О.; Осіпова, Т. Ф.У статті йдеться про труднощі засвоєння усталених виразів української мови в польськомовній аудиторії, що, насамперед, зумовлені фактом спорідненості української і польської лінгвокультур, яка мотивована низкою відомих екстра- і інтралінгвістичних чинників. В статье говорится о трудностях усвоения устойчивых выражений украинского языка в польскоязычной аудитории, что, прежде всего, обусловлены фактом родства украинской и польской лингвокультур, которая мотивирована рядом известных экстра и интралингвистических факторов. The article talks about the difficulties of mastering the stable expressions of the Ukrainian language in the Polish-speaking audience, which is primarily due to the fact that the Ukrainian and Polish linguistic cultures are related, which is motivated by a number of well-known extra and intralingualistic factors.
- ДокументШтрихи до мовного портрета науковця: невербальний аспект комунікативної компетенції(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018) Осіпова, Т. Ф.У статті окреслено параметри живого мовлення елітарної мовної особистості (МО) Л. А. Лисиченко як представника наукової інтелігенції харківської філологічної школи. Зроблена спроба визначити місце невербальної комунікації в когнітивних моделях дискурсу, окреслити риси індивідуального невербального стилю професора на основі когнітивно-лінгвістичного та когнітивно-психологічного підходу дослідження її комунікативних компетентностей (КК). Актуалізовано ідею виокремлення невербально-семіотичного рівня в структурі МО. The article focuses on the analysis of a live speech of an elite language personality (LP) L. A. Lysychenko as a representative of a scientific intellectual of Kharkiv Philological school. The projection of the unique features of LP of the professor has been determined by means of the non-verbal behavior analysis in the process of an intellectual communication with a scientific audience. The attempt has been made to determine the place of a non-verbal communication in the cognitive discourse models, to charachterize the features of the professor’s individual non-verbal style based on the cognitive linguistic and cognitive psychological approach of the communicative competences investigation (CC). As a result, it has been revealed that the professor’s individual non-verbal style is represented in the sphere of a universal linguistic discourse model by means of certain levels, in particular the interaction of verbal and non-verbal units in the synthesis of a whole speech, by their referent correlation, the correspondence of the categorical meanings to the pragmatic senses. The idea of singling out of a non-verbal semiotic level has been actualized in the structure of LP.