Перегляд за Автор "Мельникова, О. В."
Зараз показано 1 - 20 з 26
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАНАЛІЗ СТРУКТУРИ ТА ДИНАМІКИ РОЗВИТКУ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНИХ ГАЛУЗЕЙ ВИРОБНИЦТВА В УКРАЇНІ(Національний авіаційний університет, 2019) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.У статті визначено критерії віднесення галузей промисловості до високотехнологічних, проаналізовано стан та динаміку національного ринку високотехнологічної продукції, встановлено, що співвідношення між його складовими майже не змінюються у часі, залишаючись вкрай низьким у загальній структурі ВВП. Охарактеризовано основні високотехнологічні галузі української економіки; розкрито особливості їх функціонування та проблеми подальшого розвитку. Проаналізовано інноваційну активність підприємств високотехнологічної сфери, доведено їх позитивну динаміку. Досліджено зміни обсягу експорту високотехнологічної продукції Україною, встановлено, що цей показник зменшується, незважаючи на стрімке зростання експорту повітряних та космічних літальних апаратів, а також супутнього устаткування. Визначено високий ресурсний потенціал для розвитку високотехнологічного сектору економіки України, запропоновано заходи щодо підвищення його ефективності. The article defines the criteria for assigning industries to high-tech, analyzes the state and dynamics of the national market of high-tech products, it is established that the ratio between the components of high-tech production almost does not change over time and remains extremely low in the overall structure of GDP. It was determined that the peculiarity of the development of the market of high technologies in Ukraine is its significant lag both from the markets of highly developed countries and from the world market as a whole. The main high-tech branches of the Ukrainian economy are characterized – the manufacture of computers, electronic and optical products, basic pharmaceutical products and preparations, aircraft and spacecraft; the features of their functioning are revealed, the reasons of the low indicators of products’ sales in these spheres are determined and the problems that restrain their further development are formulated. The innovative activity of the high-tech enterprises was analyzed, it was found out that the pharmaceutical industry institutions are the ones most developing and implementing innovations in the industry, while in the production of computers, electronic and optical products, every fourth enterprise sells new products for the market and more than half of the innovative products are exported. The dynamics of the volume of exports of high-tech products by Ukraine was investigated and it was established that this indicator decreases, despite the rapid growth of exports of aircraft and spacecraft and related equipment. The high resource potential for the development of hightech sector of the Ukrainian economy has been determined, measures have been proposed to increase its efficiency and increase the share of high-tech complex in the national economy.
- ДокументАнтикризове регулювання та стимулювання інноваційного розвитку національної економіки в умовах глобальних дисбалансів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-04-20) Радченко, Л. П.; Сідельнікова, І. В.; Соляр, В. В.; Осьмірко, І. В.; Мельникова, О. В.; Сідельнікова, В. К.; Олійник, Ю. О.У монографії обґрунтовано необхідність та визначено пріоритетні напрями державного антикризового регулювання економіки України як суб’єкта світового господарства, з'ясовано його змістовні характеристики та особливості в умовах сучасних глобалізаційних процесів для підвищення ефективності державної регуляторної діяльності; поглиблено обґрунтування необхідності державного регулювання економічних відносин у період кризи та його адаптації до глобальних умов; проаналізовано світовий рейтинг України з позицій антикризового державного регулювання соціально-економічних систем, визначено його пріоритетність; сформульовані пропозиції і рекомендації щодо підвищення ефективності застосування антикризових заходів. Розкриваються питання формування ефективних інституційних умов реалізації інноваційних економічних інтересів, які визначають логіку сучасних господарських зв'язків. Висновки і результати проведеного дослідження можуть вплинути на ефективність державних програм, спрямованих на створення інноваційно-орієнтованої конкурентоспроможної економіки України, що забезпечують її економічний розвиток. Видання рекомендоване для системи підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності «Економіка», а також буде корисним для викладачів, науковців, студентів ЗВО економічного профілю. The monograph substantiates the necessity and identifies the priority directions of the state anti-crisis regulation of the economy of Ukraine as a subject of the world economy, its meaningful characteristics and peculiarities in the conditions of modern globalization processes to increase the efficiency of state regulatory activity are clarified; the justification of the need for state regulation of economic relations during the crisis and its adaptation to global conditions is deepened; the world ranking of Ukraine in terms of anti-crisis state regulation of socio-economic systems was analyzed, its priority was determined; Formulated proposals and recommendations to improve the effectiveness of anti-crisis measures. The issue of forming effective institutional conditions for the implementation of innovative economic interests, which determine the logic of modern economic relations, is revealed. The conclusions and results of the conducted research can affect the effectiveness of state programs aimed at creating an innovation-oriented competitive economy of Ukraine, which ensure its economic development. The publication is recommended for the system of training students of higher education in the "Economics" specialty, and will also be useful for teachers, scientists, students of higher education institutions of economic profile.
- ДокументВИЩА ОСВІТА ЯК ЧИННИК ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ УКРАЇНИ: СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ(Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2017) Прокопенко, І. Ф.; Мельникова, О. В.У сучасних умовах становлення економіки знань розвинені країни все більше уваги приділяють дослідженню ролі вищої освіти як фактору економічного зростання держави. Для української економіки, яка має досить високі кількісні показники стану вищої освіти, актуальним є підвищення її якісної складової. Метою дослідження є аналіз сучасного стану вищої освіти як галузі економіки та визначення перспектив її подальшого ефективного розвитку. У статті на основі статистичного аналізу та теоретичного узагальнення досліджено економічний аспект сучасного стану вищої освіти в Україні. Визначено проблеми диспропорційності функціонування вищої школи, розглянуто недоліки фінансування національної вищої освіти, виявлено невідповідність між запитами роботодавців і компетентністю випускників, проаналізовано науковий потенціал вищої школи та розкрито особливості експорту освітніх послуг національними ВНЗ. Запропоновано напрями розвитку вищої освіти задля економічного зростання України, кожний з яких потребує подальшого дослідження. современных условиях становления экономики знаний развитые страны все больше внимания уделяют исследованию роли высшего образования как фактора экономического роста страны. Для украинской экономики, которая имеет достаточно высокие количественные показатели состояния высшего образования, актуальным является повышение ее качественной составляющей. Целью исследования является анализ современного состояния высшего образования как отрасли экономики и определение перспектив дальнейшего его эффективного развития. В статье на основе статистического анализа и теоретического обобщения исследованы экономический аспект современного состояния высшего образования в Украине. Определены проблемы диспропорции функционирования высшей школы, рассмотрены недостатки финансирования национального высшего образования, выявлено несоответствие между запросами работодателей и компетентностью выпускников, проанализирован научный потенциал высшей школы и раскрыты особенности экспорта образовательных услуг национальными вузами. Предложены направления развития высшего образования для экономического роста Украины, каждый из которых требует дальнейшего исследования. In the modern conditions of the knowledge economy development, developed countries pay more and more attention to the research of the role of higher education as a factor of the country's economic growth. For the Ukrainian economy, which has high enough quantitative indicators of the state of higher education, it is important to increase its quality component. The aim of the study is to analyze the current state of higher education as a branch of the economy and to determine the prospects for its further effective development. The economic aspect of the current state of higher education in Ukraine is studied in the article on the basis of statistical analysis and theoretical generalization. The problems of the disproportion in the functioning of higher education are defined, the shortcomings of financing of the national higher education are examined, the discrepancy between employers' requests and the competence of graduates is revealed, the scientific potential of the higher school is analyzed and the peculiarities of export of educational services by national universities are revealed. Directions for the development of higher education for the economic growth of Ukraine are proposed, each of which requires further research.
- ДокументВплив онлайн-освіти на розвиток національної економіки(Східноукраїнський інститут економіки та управління, 2020-01-31) Мельникова, О. В.У сучасному світі в епоху інформаційної революції найважливі-шими ресурсами виступають знання і вміння. Одним з найбільш значущих аспектів розвитку національної економіки є розширення можливостей для реалізації та вдосконалення людського капіталу. В современном мире в эпоху информационной революции важнейший шими ресурсами выступают знания и умения. Одним из наиболее значимых аспектов развития национальной экономики является расширение возможностей для реализации и совершенствования человеческого капитала. In the modern world in the era of the information revolution, the most important resources are knowledge and skills. One of the most important aspects of the development of the national economy is the expansion of opportunities for the realization and improvement of human capital.
- ДокументДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Мельникова, О. В.У навчально-методичному посібнику у вигляді структурно-логічних схем відображено основи й методи державного регулювання економіки, розкрито зміст основних напрямів економічної політики держави і механізми їх впливу на ефективне функціонування країни; розроблено плани й методичні вказівки щодо проведення семінарських занять та запропоновано завдання до самостійної роботи здобувачів. Посібник призначений для здобувачів вищої освіти, які навчаються за економічними спеціальностями. The textbook in the form of structural and logical schemes reflects the basics and methods of state regulation of the economy, reveals the content of the main directions of the state economic policy and mechanisms of their influence on the effective functioning of the country; plans and guidelines have been developed for conducting seminars and proposed tasks for for independent work of applicants. The textbook is intended for students of higher students majoring in economics.
- ДокументДосвід практичної підготовки магістрантів спеціальності «Економіка» в умовах онлайн навчання(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.Сьогодні підготовка магістрів передбачає проведення наукових досліджень та формування професійних компетенцій, які неможливо забезпечити без проходження здобувачами вищої освіти відповідних практик. Проте виклики останніх років (спочатку пандемія COVID-19, сьогодні військова агресія з боку Росії) змушують студентів проходити практичну підготовку дистанційно. У статті розкрито досвід організації та проведення виробничої практики в організаціях і установах виробничої й невиробничої сфери та науково-дослідної практики магістрантів Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди спеціальності «Економіка» в умовах онлайн-навчання. Визначено цілі й результати цих практик, напрями практичної діяльності здобувачів вищої освіти та особливості реалізації завдань практик у дистанційному форматі, зокрема, з використанням платформи дистанційної освіти Moodle, електронних сервісів Google Meet, Zoom, Skype, Viber, Telegram та ін. З метою підвищення результативності практичної підготовки магістрантів зі спеціальності «Економіка» в умовах обмеженого безпосереднього доступу до баз практики запропоновано заходи щодо її удосконалення, спрямовані на покращення матеріально-технічного оснащення навчання, формування електронного контенту щодо проходження практик та забезпечення високої цифрової грамотності учасників освітнього процесу. Today, the training of masters involves conducting research and the formation of professional competencies, which cannot be provided without the passage of higher education by relevant practices. However, the challenges of recent years (originally the COVID-19 pandemic, today Russia's military aggression) are forcing students to undergo practical training remotely. The article reveals the experience of organizing and conducting industrial practice in organizations and institutions of industrial and non-industrial sphere and research practice of undergraduates of GS Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, specialty "Economics" in online learning. The goals and results of these practices, directions of practical activity of higher education seekers and features of practice tasks realization in distance format, in particular, with use of distance education platform Moodle, electronic services Google Meet, Zoom, Skype, Viber, Telegram, etc. are defined. In order to increase the effectiveness of practical training of undergraduates in "Economics" in terms of limited direct access to practice bases, measures are proposed to improve it, aimed at improving the material and technical equipment of training, electronic content for internships and high digital literacy of participants.
- ДокументЕкономіка, управління та право: освітньо-професійна траєкторія навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2020-06-12) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.; Осьмірко, І. В.; Прокопенко, І. Ф.; Радченко, Л. П.; Синиця, Т. В.; Сідельнікова, В. К.; Сідельнікова, І. В.; Соляр, В. В.У навчально-методичному посібнику висвітлено питання предметної області освітньо-професійної програми «Економіка, управління та право» та її реалізації у процесі підготовки бакалаврів і магістрів спеціальності 051 Економіка в галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки; стратегії й механізми формування основних компетентностей і викладання за принципом відповідності цілей і очікуваних результатів навчання; розкрито зміст навчання, його сучасні форми та методи, у т.ч. із застосуванням міжнародного досвіду; проаналізовано навчально-методичне забезпечення освітньої програми через визначення його функціонального призначення, видів і сучасних нормативних вимог до розробки й використання в освітньому процесі. Акцентовано на необхідності поєднання традиційних та інноваційних методів навчання і викладання, підвищення ролі консультативної підтримки учасників освітнього процесу. Особлива увага приділена питанню пошукової й практичної підготовки та з’ясуванню їхньої ролі для подальшої професійної реалізації фахівця. Посібник рекомендований студентам та викладачам економічних і правничих дисциплін. В учебно-методическом пособии освещены вопросы предметной области образовательно-профессиональной программы «Экономика, управление и право» и реализации в процессе подготовки бакалавров и магистров специальности 051 Экономика в области знаний 05 Социальные и поведенческие науки; стратегии и механизмы формирования основных компетенций и преподавания по принципу соответствия целей и ожидаемых результатов обучения; раскрыто содержание обучения, его современные формы и методы, в т.ч. с применением международного опыта; проанализированы учебно-методическое обеспечение образовательной программы через определение его функционального назначения, видов и современных нормативных требований к разработке и использованию в образовательном процессе. Акцентировано на необходимости сочетания традиционных и инновационных методов обучения и преподавания, повышение роли консультативной поддержки участников образовательного процесса. Особое внимание уделено вопросу поисковой и практической подготовки и выяснению их роли для дальнейшей профессиональной реализации специалиста. Пособие рекомендовано студентам и преподавателям экономических и юридических дисциплин.The textbook covers the subject area of the educational and professional program "Economics, Management and Law" and its implementation in the process of training bachelors and masters majoring in 051 Economics in the field of knowledge 05 Social and behavioral sciences; strategies and mechanisms for the formation of basic competencies and teaching on the principle of conformity of goals and expected learning outcomes; revealed the content of education, its modern forms and methods, including using international experience; the educational and methodical providing of the educational program through definition of its functional purpose, types and modern regulatory requirements to development and use in educational process is analyzed. Emphasis is placed on the need to combine traditional and innovative methods of teaching and learning, increasing the role of advisory support to participants in the educational process. Particular attention is paid to the issue of exploratory and practical training and clarifying their role for further professional development of the specialist. The manual is recommended for students and teachers of economics and law.
- ДокументМЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023-11-24) Мельникова, О. В.У статті проаналізовано механізми регулювання та підтримки українських підприємців в умовах війни. Зазначено, що державне регулювання підприємницького сектору з початку війни довело дієвість механізмів, що були використані для підтримки вітчизняного бізнесу, про що свідчать позитивні зміни в обсягах виробництва, настроях та очікуваннях суб’єктів господарювання. Тому за сприятливої регуляторної політики приватний бізнес може забезпечити економічну спроможність країни протистояти викликам війни. The article analyzes the mechanisms of regulation and support of Ukrainian entrepreneurs in wartime conditions. It is noted that state regulation of the business sector since the beginning of the war proved the effectiveness of the mechanisms used to support domestic business, as evidenced by positive changes in production volumes, attitudes and expectations of business entities. Therefore, under a favorable regulatory policy, private business can ensure the country's economic capacity to withstand the challenges of war.
- ДокументНауково-педагогічна практика здобувачів другого магістерського рівня вищої освіти, спеціальність 051 Економіка: досвід ХНПУ імені Г. С. Сковороди(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка., 2021) Ворожбіт-Горбатюк, В. В.; Мельникова, О. В.; Кабанська, Г. А.У статті авторами представлено досвід науково-педагогічної практики здобувачів другого магістерського рівня вищої освіти, спеціальність 051 Економіка, виділено цільові і змістові аспекти. Угруповано види і форми відповідного практикування, проаналізовано процесуальний аспект. Презентовано досвід формування компетентностей у здобувачів на етапі організаційнтх заходів, основному та підсумковому етапах практики. Авторами представлено позицію здобувачів-практикантів про сильні сторони і перспективи оновлення програми науково-педагогічної практики за спеціальністю 051 Економіка. В статье авторами представлен опыт научно-педагогической практики соискателей второго магистерского уровня высшего образования, специальность 051 Экономика, выделены целевые и содержательные аспекты. Сгруппированы виды и формы соответствующего практикования, проанализирован процессуальный аспект. Представлен опыт формирования компетентностей у соискателей на этапе организационных мероприятий, основном и итоговом этапах практики. Авторами представлена позиция соискателей-практикантов о сильных сторонах и перспективах обновления программы научно-педагогической практики по специальности 051 Экономика.In the article the authors present the experience of scientific and pedagogical practice of applicants for the second master's level of higher education, specialty 051 Economics, highlighted the target and content aspects. The types and forms of relevant practice are grouped, the procedural aspect is analyzed. The experience of forming competencies of applicants at the stage of organizational activities, the main and final stages of practice is presented. The authors present the position of applicants-interns on the strengths and prospects of updating the program of scientific and pedagogical practice in the specialty 051 Economics.
- ДокументНАЦІОНАЛЬНИЙ РИНОК ПРАЦІ В УМОВАХ ВІЙНИ: СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ(International Science Group, 2024-10-15) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.У статті розглянуто сучасний стан ринку праці в Україні та напрями його розвитку. Визначено основні аспекти, притаманні функціонуванню ринку робочої сили в Україні за роки повномасштабної війни. Зауважено, що для ефективного функціонування українського ринку праці в умовах війни доцільно удосконалювати систему моніторингу процесів зайнятості й безробіття та прогнозування балансу трудових ресурсів, здійснювати інвестиції в розвиток людського капіталу, впроваджуючи заходи з підвищення якості освіти та перепідготовки в пріоритетних післявоєнних галузях, покращувати професійний рівень підготовки кадрів відповідно запитам ринку праці, забезпечувати територіальну та професійно-кваліфікаційну рівновагу на ринку праці, впроваджувати здебільшого заходи активної політики зайнятості населення, підтримувати вразливі категорії громадян і молодь у питаннях працевлаштування та забезпечення гідними умовами праці, стимулювати розвиток бізнесу як джерела створення робочих місць й ін. The article examines the current state of the labor market in Ukraine and the directions of its development. The main aspects inherent in the functioning of the labor market in Ukraine during the years of full-scale war have been determined. It was noted that for the effective functioning of the Ukrainian labor market in the conditions of war, it is advisable to improve the system of monitoring employment and unemployment processes and forecasting the balance of labor resources, make investments in the development of human capital, implementing measures to improve the quality of education and retraining in priority post-war sectors, improve the professional level of training personnel in accordance with the demands of the labor market, to ensure territorial and professional-qualification balance in the labor market, to implement mainly measures of active population employment policy, supporting vulnerable categories of citizens and youth in matters of employment and providing decent working conditions, stimulating business development as a source of job creation, etc.
- ДокументНОВІ ВИМОГИ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ: ВИКЛИКИ СУЧАСНОГО СВІТУ ТА УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Олійник, Ю. О.; Мельникова, О. В.У публікації проаналізовано нові вимоги до педагогічної інтелігенції, які диктуються процесами, об’єднаними таким фундаментальним поняттям, як глобалізація. Їх суть – в універсалізації вимог, підвищенні якості освітніх послуг, прозорості функціонування знання й методик моніторингу його освоєння на рівні навчально-виховного процесу. Зазначено, що вимоги до вчителя з боку держави і суспільства полягають у тому, щоб педагог своєю творчою діяльністю в процесі навчально-виховної роботи був здатний проектувати розвиток особистості та мав чітке уявлення про те, яким повинен стати його вихованець як громадянин. The publication analyzes the new requirements for pedagogical intelligence, which are dictated by the processes combined such a fundamental concept as globalization. Their essence is the universalization of requirements, the improvement of the quality of educational services, the transparency of the functioning of knowledge and the methods of monitoring its development at the level of the educational process. It is noted that the requirements for the teacher from the state and society are that the teacher, through his creative activity in the process of educational work, is able to project the development of the personality and has a clear idea of what his pupil should become as a citizen.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ» ДЛЯ СТУДЕНТІВ НЕЕКОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-06-01) Мельникова, О. В.В статті відображена тема особливостей викладання курсу «Основи економічної теорії» для студентів неекономічних спеціальностей. Головне завдання економічної освіти студентів неекономічних факультетів – формувати активних економічних суб’єктів, здатних на мікрорівні впливати на економічні процеси та на макрорівні адекватно оцінювати дії держави, привити студентам навички теоретичного осмислення життєвих ситуацій, на основі яких вони могли б приймати самостійні вірні рішення щодо подальшої власної поведінки. Використовуються різноманітні форми та методи викладання курсу «Основи економічної теорії», які дозволяють сформувати у студентів на основі економічних знань власний світогляд, навички економічного мислення, аналізу та об’єктивної оцінки економічної ситуації. В статье затронута тема особенностей преподавания курса «Основы экономической теории» для студентов неэкономических специальностей. Главная задача экономического образования студентов неэкономических факультетов – формировать активных экономических субъектов, способных на микроуровне влиять на экономические процессы на макроуровне адекватно оценивать действия государства, привить студентам навыки теоретического осмысления жизненных ситуаций, на основе которых они могли бы принимать самостоятельные верные решения относительно дальнейшего собственного поведения. Используются разнообразные формы и методы преподавания курса «Основы экономической теории», которые позволяют сформировать у студентов на основе экономических знаний, мировоззрение, навыки экономического мышления, анализа и объективной оценки экономической ситуации. The article discussed features of the teaching of the course "Foundations of economic theory" for students of non-economic specialties. The main task of economic education of students of non-economic faculties – forming active economic entities at the micro level is able to influence economic processes at the macro level to adequately assess the actions of the state, to instill in students a theoretical understanding of situations, on the basis of which they could make their own right decisions regarding the future of their own behavior. Uses a variety of forms and methods of teaching the course "Foundations of economic theory", which allow the students to form the basis of economic knowledge, ideology, economic reasoning skills, analysis and objective assessment of the economic situation.
- ДокументОсобливості залучення споживачів на ринку освітніх послуг вищої школи(Іnternational Science Group, 2022-01-25) Мельникова, О. В.; Кривенець, Є. С.Сьогодення диктує нові умови взаємодії споживачів та виробників на ринку освітніх послуг вищої школи. Останнім часом спостерігається суттєве скорочення кількості абітурієнтів і освітніх установ. Today dictates new conditions of interaction between consumers and producers in the market of higher education services. Recently, there has been a significant reduction in the number of applicants and educational institutions.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ МЕХАНІЗМУ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06-10) Олійник, Ю. О.; Мельникова, О. В.На основі досвіду викладання фахових дисциплін аналізуються форм та методи навчання під час підготовки майбутніх викладачів економіки. Ознаками успішності навчання за допомогою таких форм та методів є формування програмних компетенцій. On the basis of the experience of teaching professional disciplines, the forms and methods of teaching during the training of future teachers of economics are analyzed. The formation of program competencies is a sign of the success of training with the help of such forms and methods.
- ДокументОсобливості функціонування ринку онлайн-освіти у світі та Україні(ГО "Науковий клуб "СОФУС", Львівський торговельно-економічний університет, Подільський державний аграрно-технічний університет, 2020-09-20) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.Вступ. Сучасний ринок онлайн-освіти стрімко розвивається. Це пояснюється декількома аспектами: зростаючою кількістю активних користувачів інтернету та доступністю портативних пристроїв; пандемією COVID-19, що призвела до переведення навчання у дистанційну форму; зростанням загальних доходів учасників ринку та соціально-економічним розвитком сучасних країн, орієнтованих на економіку знань. Тому для підвищення ефективності подальшого розвитку цього ринку актуальним є дослідження особливостей функціонування основних елементів світового ринку онлайн-освіти та розкриття потенціалу його реалізації на національному рівні. Введение. Современный рынок онлайн-образования стремительно развивается. Это объясняется несколькими аспектами: растущим количеством активных пользователей интернета и доступностью портативных устройств; пандемией COVID-19, привела к переводу обучения в дистанционной форме; ростом общих доходов участников рынка и социально-экономическим развитием современных стран, ориентированных на экономику знаний. Поэтому для повышения эффективности дальнейшего развития этого рынка актуальным является исследование особенностей функционирования основных элементов мирового рынка онлайн-образования и раскрытие потенциала его реализации на национальном уровне. Introduction. The modern market of online education is developing rapidly. This is due to several aspects: the growing number of active Internet users and the availability of portable devices; the COVID-19 pandemic, which led to the transfer of distance learning; growth of the general incomes of market participants and social and economic development of the modern countries focused on knowledge economy. Therefore, to increase the efficiency of further development of this market, it is important to study the peculiarities of the functioning of the main elements of the global market of online education and reveal the potential for its implementation at the national level.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ІННОВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ(ФОП Андреев К. В., 2016-06-24) Прокопенко, І. Ф.; Мельникова, О. В.В статті досліджуються питання формування і реалізації інноваційного потенціалу українських вищих навчальних закладів як одного з факторів ефективного сучасного розвитку економіки та джерела конкурентоздатності освітніх установ. На основі статистичної інформації аналізуються особливості наявних інтелектуальних, кадрових, матеріальних, фінансових та інформаційних ресурсів, які можуть бути залучені до організації інноваційного процесу у вищій школі. Визначені параметри, за якими доречно оцінювати інноваційний потенціал ВНЗ. Розглянуто винахідницьку активність закладів вищої освіти і наукових організацій та зроблено їх порівняльний аналіз. Виділені негативні чинники, що гальмують становлення інноваційного потенціалу вищих навчальних закладів України. Запропоновано напрями удосконалення формування інноваційного потенціалу освітніх установ вищої школи з метою подальшої ефективної реалізації інноваційної діяльності ВНЗ, що сприятиме розвитку національної економіки, заснованої на новаціях та знаннях. В статье исследуются вопросы формирования и реализации инновационного потенциала украинских высших учебных заведений как одного из факторов эффективного современного развития экономики и источника конкурентоспособности образовательных учреждений. На основе статистической информации анализируются особенности имеющихся интеллектуальных, кадровых, материальных, финансовых и информационных ресурсов, которые могут быть привлечены к организации инновационного процесса в высшей школе. Определены параметры, по которым уместно оценивать инновационный потенциал вуза. Рассмотрена изобретательская активность высших учебных заведений и научных организаций и сделан их сравнительный анализ. Выделены негативные факторы, тормозящие становление инновационного потенциала высших учебных заведений Украины. Предложены пути совершенствования формирования инновационного потенциала образовательных учреждений высшей школы с целью дальнейшей эффективной реализации инновационной деятельности вуза, способствующей развитию национальной экономики, основанной на новациях и знаниях. The article investigates the formation and realization of innovation potential of Ukrainian universities as one of the factors of the effective modern economic development and the source of competitive educational institutions. The features of existing intellectual, human, material, financial and information resources, based on statistical information, that may be involved in the process of innovation in higher education are analyzed. The parameters were defined, on which it is appropriate to evaluate the potential of innovative universities: inventive activity of higher education institutions and research organizations was considered and their comparative analysis was made. Negative factors hindering the formation of innovative potential of Ukrainian higher educational institutions are highlighted in the article. Ways of improvements of higher education institutions’ innovation potential with the aim of subsequent effective implementation of the innovation universities were offered to facilitate the development of the national economy based on knowledge and innovations.
- ДокументПедагогічна практика у закладах загальної освіти – простір формування професійних компетентностей майбутнього вчителя(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Кабанська, Г. А.; Кабанська, О. С.; Мельникова, О. В.У статті автори розкрили важливі аспекти педагогічної практики у закладах повної загальної освіти в системі підготовки майбутнього вчителя відповідно вимог освітнього ступеня «бакалавр». З опорою на особистісний і компетентнісний підходи проаналізовано цілі, завдання, зміст програми такої педагогічної практики. Наголошено увагу на значенні педагогічної практики для систематизації і апробації набутих знань і фахових компетентностей. Зміст модулів робочої навчальної програми побудовано таким чином, що кожен здобувач може реалізувати свою персональну освітню траєкторію, набути досвіду самостійного проведення навчально-виховної роботи учнівським колективом та окремими учнями закладу загальної середньої освіти. Відкритість і прозорість контрольних заходів, діагностичний і формувальний аспект оцінювання є вагомим стимулом для студентів до професійного самовдосконалення, педагогічної творчості та науково-дослідницької роботи ще на етапі здобуття вищої освіти. Авторами статті багато уваги приділено ресурсам педагогічної практики щодо розвитку активного мислення на основі сучасних наукових досягнень. Для цього передбачено елементи колаборації із структурними підрозділами закладів освіти, співпрацю з викладачами університету і вчителями-методистами, елементи взаємного навчання, групові освітні проєкти. Акцентовано увагу, що під час підготовки і звітування про результати проходження педагогічної практики студенти демонструють рівень осмислення теоретичних знань, одержаних при вивченні спеціальних та психолого-педагогічних дисциплін, досвід практичної педагогічної діяльності в реальних умовах. Важливим мотиваційним моментом у статті визначено процедуру знайомства студентів із закладом, де проходитиме практика, вчителями-методистами, сучасним станом навчально-виховної роботи у школі, з передовим педагогічним досвідом. Викладачі університету системно забезпечують індивідуальну підтримку, менторський супровід і психолого-педагогічну, методичну допомогу студентам-практикантам у розв’язанні задач навчання та виховання учнів. Особливо цікавими для студентів є завдання, пов’язані з навчальною взаємодією з учнями, вивчення їх індивідуальних та вікових особливостей. Авторами зроблено висновок про те, що педагогічна практика сприяє формуванню у студентів творчого, дослідницького підходу до педагогічної діяльності, дає змогу набути досвіду аналізу підсумків своєї навчальнопізнавальної і дослідницької діяльності за період навчання в університеті, мотивує до самоосвіти, формує критичне мислення, актуалізує потребу вивчення досвіду роботи вчителів з предметної галузі. In the article, the authors revealed important aspects of pedagogical practice in institutions of complete general education in the system of training future teachers of economic disciplines in accordance with the requirements of the educational degree "bachelor". Based on personal and competence approaches, the goals, objectives, and content of the program of such pedagogical practice are analyzed. The article emphasizes the importance of pedagogical practice for the systematization and testing of acquired knowledge and professional competencies. The content of the modules of the working curriculum is built in such a way that each applicant can implement their personal educational trajectory, gain experience in conducting educational work independently by the student body and individual students of general secondary education. Openness and transparency of control measures, diagnostic and formative aspect of assessment are an incentive for students to professional self-improvement, pedagogical creativity and research work at the stage of higher education. The authors of the article pay much attention to the resources of pedagogical practice for the development of active economic thinking on the basis of modern achievements of economics. For this purpose, elements of collaboration with structural subdivisions of educational institutions, cooperation with university teachers and teachers-methodologists, elements of mutual learning, group educational projects are provided. Emphasis is placed on the fact that during the preparation and reporting on the results of pedagogical practice, students demonstrate the level of understanding of theoretical knowledge obtained in the study of special and psychological-pedagogical disciplines, experience of practical pedagogical activities in real conditions. An important motivational point in the article is the procedure of acquaintance of students with the institution where the practice will take place, teachers-methodologists, the current state of educational work at school, with advanced pedagogical experience. University teachers systematically provide individual support, mentoring and psychological and pedagogical, methodological assistance to students-interns in solving problems of teaching and educating students. Of particular interest to students are the tasks associated with educational interaction with students, the study of their individual and age characteristics. The authors conclude that pedagogical practice promotes the formation of students' creative, research approach to teaching, allows them to gain experience in analyzing the results of their educational and research activities during their studies at the university, motivates self-education, forms critical thinking, actualizes the need study of the experience of teachers in the subject area.
- ДокументПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОСТІ ФІСКАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ(Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2019) Мельникова, О. В.; Олійник, Ю. О.У статті розглянуто окремі питання ефективності фіскальної політики в Україні та переорієнтацію фіскальних інструментів державної політики на стимулювання економічного зростання. Здійснено аналіз дохідної та видаткової частин державного бюджету України в 2017–2018 рр. Визначено негативні тенденції в процесі формування та реалізації фіскальної політики України у зазначений період і взагалі за роки незалежності (з 1991 р.). Для обґрунтування і досягнення ефективної бюджетної політики зі стимулювання економіки країни досліджено макроекономічний вплив інструментів фіскальної політики та використано дані за період 2014–2018 рр. Установлено основні стратегічні напрями реформування фіскальної політики України. Аргументовано, що для цього потрібно відновити фіскальну консолідацію і послідовно скоротити обсяг державного і гарантованого державою боргу. Крім того, потрібні раціоналізація витрат держави та переорієнтація коштів на статті видатків, які позитивно впливатимуть на довгострокове зростання економіки. The article considers separate issues of the effectiveness of fiscal policy in Ukraine and reorientation of fiscal instruments of state policy to stimulate economic growth. An analysis of the revenue and expenditure portions of the state budget of Ukraine in 2017-2018 yy. is analyzed. The economy of Ukraine maintains low economic growth, has numerous institutional and structural problems, the overcoming of which is inextricably linked with the change of direction and tools of fiscal policy. The article combines general and special methods of scientific research. The theoretical and methodological basis of the research was verified by the time and recognized by the scholars of different economic schools of the principles of objectivity, orientation to universal human civilization values, historicism, which gave the opportunity to fully comprehensively and comprehensively understand the complex processes of the improvement of fiscal policy at the macro level. The urgent issues of the pragmatism of fiscal policy of Ukraine remain the solution not only of short-term tasks, but also the achievement of strategic goals, in particular, ensuring economic growth in the state and the welfare of its citizens. The negative tendencies in the process of formation and realization of fiscal policy of Ukraine during the indicated period and during the years of independence since 1991 have been determined. To substantiate and achieve effective budget policy on stimulation of the country’s economy, the macroeconomic influence of fiscal policy instruments is investigated and data for the period 2014-2018 yy. are used. The main strategic directions of reforming Ukraine’s fiscal policy are established. It is argued that for this purpose, it is necessary to restore fiscal consolidation and consistently reduce the volume of state and state-guaranteed debt. In addition, the rationalization of the state’s expenditures and the reorientation of funds to expenditure items, which will have a positive effect on the long-term growth of the economy. The task of modernizing the Ukrainian industry is inextricably linked with the mobilization of public investment and investment / loans of international institutions, especially at the initial stage of modernization. Foreign researchers note that international and state investments should intensify the process of adaptation of enterprises to new conditions, their market reorientation, the formation of new industrial relations, and the improvement of the product line. The authors scientific recommendations may be useful for the relevant state bodies in order to improve and intensify their activities to protect improvement of budgetary and financial policy. The work proposals for fiscal policy as a means of stabilizing the economy.
- ДокументПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СУБ'ЄКТІВ ПІДПРИЄМНИЦЬКОГО СЕКТОРУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-11-25) Мельникова, О. В.У публікації проаналізовано напрями та потреби, що виникають у підприємства під час війни. Зазначено, що основними проблемами у суб’єктів українського підприємництва під час війни є суттєве скорочення попиту внаслідок зменшення кількості споживачів та їх доходів, складнощі щодо прогнозування розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку, порушення логістики, зруйнованість ланцюгів постачання, нестача сировини (або значне її здорожчання), іноді фізичне руйнування активів фірм, обмежений доступ до фінансів та дефіцит кваліфікованих кадрів. The publication analyses the directions and needs arising for enterprises during the war. It is noted that the main problems faced by Ukrainian business entities during the war are a significant reduction in demand due to a decrease in the number of consumers and their incomes, difficulties in forecasting the development of the situation in Ukraine and in the domestic market, disruption of logistics, destruction of supply chains, shortage of raw materials (or a significant increase in their price), sometimes physical destruction of firms' assets, limited access to finance and shortage of qualified personnel.
- ДокументПріоритетні напрями розвитку національної економіки України в контексті глобалізаційних викликів(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид-во ФОП Іванченко І. С., 2018-05-23) Прокопенко, І. Ф.; Гончаров, Д. О.; Гура, А. О.; Гуцан, Т. Г.; Зеленько, О. О.; Мельникова, О. В.; Ночвіна, І. О.; Олійник, О. В.; Олійник, Ю. О.; Осьмірко, І. В.; Поплавський, М. В.; Прокопенко, І. А.; Радченко, Л. П.; Рядинська, І. А.; Сідельнікова, В. К.; Сідельнікова, І. В.; Соляр, В. В.; Синиця, Т. В.; Шиловцева, Н. В.У монографії досліджуються найбільш важливі напрями розвитку української економіки з урахуванням її особливостей в умовах сучасних глобалізаційних викликів. Аналізуються інноваційно-інвестиційний клімат в національній економіці, механізм стимулювання інноваційної діяльності підприємств, роль людського капіталу в забезпеченні економічного зростання та підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Розраховано на науковців, студентів та фахівців-практиків. В монографии исследуются наиболее важные направления развития украинской экономики с учетом ее особенностей в условиях современных глобализационных вызовов. Анализируются инновационно-инвестиционный климат в национальной экономике, механизм стимулирования инновационной деятельности предприятий, роль человеческого капитала в обеспечении экономического роста и повышения конкурентоспособности национальной экономики. Рассчитано на научных работников, студентов и специалистов-практиков. The monograph explores the most important directions of development of Ukrainian economy considering its peculiarities under the conditions of modern globalization challenges. The innovation and investment climate in the national economy, the mechanism of enterprise innovation activity stimulation, the role of human capital in ensuring economic growth and increasing the national economy competitiveness are analyzed. The monograph is for scientists, students and practicing economists.