Перегляд за Автор "Жерновникова, О."
Зараз показано 1 - 20 з 31
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛЬНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ ГЕОМЕТРИЧНИХ ЗАДАЧ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Глузман, В.; Потикун, С.; Жеребний, М,Стаття присвячена розгляду актуальних методів навчання розв’язання геометричних задач. Автори описують класичні та сучасні методи, аналізують їхні переваги та недоліки, а також наводять практичні рекомендації щодо їх використання на уроках математики. The article is devoted to the consideration of current methods of learning how to solve geometric problems. The authors describe classical and modern methods, analyze their advantages and disadvantages, and provide practical recommendations for their use in mathematics lessons.
- ДокументВИВЧЕННЯ ФУНКЦІЙ У КУРСІ АЛГЕБРИ ТА ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Семенів, П.; Шульга, В.; Мазур, К.Стаття розкриває ключові аспекти вивчення функцій в курсі алгебри та початків аналізу. Автори описують основні поняття, пов'язані з функціями, методи їх дослідження та графічне зображення. Також акцентується увага на застосуванні функцій в різних галузях знань та їх ролі у формуванні математичної свідомості учнів. The article reveals the key aspects of the study of functions in the course of algebra and the beginnings of analysis. The authors describe the main concepts related to functions, methods of their research and graphic representation. Attention is also focused on the application of functions in various fields of knowledge and their role in the formation of students' mathematical consciousness.
- ДокументВикористання додатків Google в освітньому процесі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Сидоренко, Ф.; Жерновникова, О.В статті розглянуто впровадження новітніх технологій у освітній процес - це важливий та відповідальний крок, бо технології не стоять на місці, тому і педагог не повинен зупинятися. Сервіси Google потребують уваги як найбільш доступні для кожного з нас. The article considers the introduction of the latest technologies in the educational process - this is an important and responsible step, because technology does not stand still, so the teacher should not stop. Google services need attention as the most accessible for each of us.
- ДокументВикористання екстремумів в задачах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Кірєєва, А.; Жерновникова, О.В статті запропоновано схему розв'язання задач на знаходження екстремуму. Завдання на екстремум – це своєрідне завдання оптимізації, але з одним обмеженням. Це може бути як максимізація, так і мінімізація. Завдання на максимум і мінімум часто зустрічаються як у науці, так і у повсякденному житті людини. Своєю поширеністю вони зобов'язані тому, що при розв'язанні задач ми знаходимо найвигідніший із наявних варіантів. The article proposes a scheme for solving problems of finding the extremum. The extremum problem is a kind of optimization problem, but with one restriction. It can be either maximization or minimization. Maximum and minimum problems are often found both in science and in everyday human life. Their prevalence is due to the fact that when solving problems, we find the most profitable of the available options.
- ДокументЗАПРОВАДЖЕННЯ ГЕЙМІФІКАЦІЇ У ПРОЦЕС ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Шешуряк, В.; Візіренко, О.; Фалько, Д.У цій статті досліджуються можливості використання гейміфікації у процесі вивчення математики. Автори описують сутність гейміфікації, її переваги та недоліки, а також наводить приклади практичного застосування гейміфікованих елементів на уроках математики та в позаурочний час. This article explores the possibilities of using gamification in the process of learning mathematics. The author describes the essence of gamification, its advantages and disadvantages, and also gives examples of the practical application of gamified elements in mathematics lessons and in extracurricular time.
- ДокументЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ШКІЛЬНОЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ШВЕЦІЇ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Толок, Д.; Жерновникова, О.В дослідженні розглянуто та проведено порівняльний аналіз досвіду організації шкільної математичної освіти у Швеції та Україні. У шведських школах освіта є безкоштовною та обовʼязковою, яка поділяється на: Grundskola (рівні: початковий (1-3 клас), проміжний (4-6 клас) та старший (7-9 клас). В навчальних планах початкового рівня передбачено вивчення цифр та букв, учні вчаться читати та робити арифметичні дії лише в школі. У Швеції після закінчення кожного рівня школярі проходять національні тести з математики, шведської та англійської мов, а також з природничих і соціальних наук. У Швеції існує 18 загальнодержавних програм для вступу до університету та професійної освіти, які складаються з різних предметів, які можуть бути загальними або спеціальними, індивідуальними за вибором учнів, проєктними або поглибленими. Рівень вивчення математики залежить від програми і поділяється на пʼять груп: готельно-туристична та ресторанна галузь, де вивчається лише курс математики 1а; дозвілля, будівництво, транспорт, бізнес та адміністрування де вивчаються курси математики 1а та 2a; енергетика, ремесло та природні ресурси, де вивчаються курси математики 1а, 2a, 3b та 3c; фінанси, естетика, гуманітарні науки, промисловість та суспільствознавство, де вивчається розширений та поглиблений зміст курсу математики; наука і техніка, де математика вивчається на вищому рівні змісту та складності, включаючи спеціальні курси з різних розділів математики, таких як теорія чисел, диференціальна геометрія та математична фізика. Аналіз програм у шведських школах надає підстави стверджувати, що вивчення математики має прикладну спрямованість. The study considered and carried out a comparative analysis of the experience of organizing school mathematics education in Sweden and Ukraine. In Swedish schools, education is free and compulsory, and is divided into: Grundskola (levels: primary (grades 1-3), intermediate (grades 4-6) and senior (grades 7-9). The primary level curricula include the study of numbers and letters, students learn to read and do arithmetic only at school. In Sweden, at the end of each level, students take national tests in mathematics, Swedish and English, as well as natural and social sciences. In Sweden, there are 18 national programs for entering university and vocational education, which consist of different subjects, which can be general or special, individual according to the students' choice, project-based or in-depth. The level of studying mathematics depends on the program and is divided into five groups: the hotel, tourist and restaurant industry, where only the course of mathematics 1a is studied; leisure, construction, transport, business and administration where mathematics courses 1a and 2a are studied; energy, craft and natural resources, where mathematics courses 1a, 2a, 3b and 3c are studied; finance, aesthetics, humanities, industry and social science, where the extended and in-depth content of the mathematics course is studied; science and engineering, where mathematics is studied at a higher level of content and complexity, including specialized courses in various branches of mathematics such as number theory, differential geometry, and mathematical physics. The analysis of programs in Swedish schools provides grounds for asserting that the study of mathematics has an applied orientation.
- ДокументЗАСОБИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Колісник, А.; Кур’ята, Л.; Паренко, П.Стаття присвячена дослідженню засобів інтелектуального розвитку учнів на уроках математики. Розкрито сутність інтелектуального розвитку, описано різні методи та засоби його стимулювання на уроках математики, проаналізовано результати дослідження ефективності використання цих методів та засобів. The article is devoted to the study of the means of intellectual development of students in mathematics lessons. The essence of intellectual development is revealed, various methods and means of its stimulation in mathematics lessons are described, the results of research on the effectiveness of using these methods and means are analyzed.
- ДокументМЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ ЗА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЮ ПРОГРАМОЮ «ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Левенко, Г.; Фунтова, Ю.У статті описується методика вивчення математики за науково-педагогічною програмою «Інтелект України». Автор аналізує основні принципи та цілі програми, а також описує методи та прийоми викладання математики, які рекомендується використовувати в рамках цієї програми. The article describes the methodology of studying mathematics according to the scientific-pedagogical program "Intellect of Ukraine". The author analyzes the main principles and goals of the program, and also describes the methods and techniques of teaching mathematics that are recommended to be used within the framework of this program.
- ДокументМЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ ПРИ ВИВЧЕННІ НЕРІВНОСТЕЙ В КУРСІ АЛГЕБРИ ТА ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Карпенко, С.; Кафтанова, О.Стаття присвячена дослідженню методики застосування диференційованого підходу до вивчення нерівностей в курсі алгебри та початків аналізу профільного рівня. Розкрито сутність та переваги диференційованого навчання, описано методи його реалізації, проаналізовано результати дослідження ефективності застосування диференційованого підходу до вивчення нерівностей. The article is devoted to the study of the methodology of applying a differentiated approach to the study of inequalities in the course of algebra and the beginnings of profile level analysis. The essence and advantages of differentiated education are revealed, the methods of its implementation are described, and the results of research on the effectiveness of the application of a differentiated approach to the study of inequalities are analyzed.
- ДокументМЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ'ЯЗКІВ У КУРСІ МАТЕМАТИКИ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ ОНЛАЙН НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Шкільов, О.; Троєцький, Р.; Черненко, О.У статті описується методика організації міжпредметних зв'язків у курсі математики профільної школи в умовах онлайн навчання. Автор аналізує теоретичні засади міжпредметних зв'язків, а також описує практичні методи та прийоми їх реалізації в онлайн середовищі. The article describes the method of organizing interdisciplinary connections in the mathematics course of a specialized school in the conditions of online learning. The author analyzes the theoretical foundations of interdisciplinary connections, as well as describes practical methods and methods of their implementation in the online environment.
- ДокументМЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З МАТЕМАТИКИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ОНЛАЙН НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Орлов, О.; Антонець, Є.У статті описується методика організації освітнього процесу з математики в закладах загальної середньої освіти в умовах онлайн навчання. Автор аналізує особливості онлайн навчання математики, а також описує методи та прийоми викладання, які рекомендується використовувати в онлайн середовищі. The article describes the method of organizing the educational process in mathematics in institutions of general secondary education in the conditions of online learning. The author analyzes the peculiarities of online learning of mathematics, and also describes the teaching methods and techniques that are recommended to be used in the online environment.
- ДокументМЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОМЕТРІЇ НА ЗАСАДАХ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Брусенцова, О.; Замоздра, Т.; Юсупов, Е.У статті описується методика формування дослідницької компетентності учнів на уроках геометрії на засадах особистісно орієнтованого підходу. Автори розкривають теоретичні засади даної методики, а також пропонує практичні рекомендації щодо її впровадження в навчальний процес. The article describes the method of forming the research competence of students in geometry lessons based on the principles of a personally oriented approach. The authors reveal the theoretical foundations of this technique, and also offer practical recommendations for its implementation in the educational process.
- ДокументМетодична підготовка майбутніх учителів як складова формування готовності до професійної педагогічної діяльності(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Пономарьова, Н.; Боярська-Хоменко, А.; Жерновникова, О.; Масич, В.; Олефіренко, Н.Стаття присвячена аналізу досвіду впровадження цілісної концепції методичної підготовки майбутніх учителів як складової формування їх готовності до подальшої професійної педагогічної діяльності на фізико-математичному факультеті Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Розкрито сутність, мету, завдання, підходи, принципи, зміст, форми та методи методичної підготовки майбутніх учителів фізики, математики та інформатики, а також магістрів з освітніх, педагогічних наук. Методична підготовка майбутніх учителів розглядається як така, що має забезпечити синтез предметних, психолого-педагогічних та методичних знань, умінь, навичок та особистісних якостей здобувачів вищої педагогічної освіти. До основи розробки концепції методичної підготовки майбутніх учителів покладено інтеграцію таких методологічних підходів як системний, особистісно-орієнтований, акмеологічний, компетентнісний, діяльнісний, синергетичний. До принципів методичної підготовки майбутніх учителів віднесено такі: послідовності, наступності і систематичності; науковості та актуальності (знань і професійних умінь); системності; зв'язку теорії з практикою; свідомості, активності і самостійності; аксіологічності, інтегрованості, прогностичності, інноваційності, опори на власний практичний досвід. Схарактеризовано методичну підготовку майбутніх учителів як наскрізну, яка здійснюється протягом усього періоду їх навчання і за сутністю полягає в інтегруванні предметних, загальних психолого-педагогічних, методичних знань та досвіду власної практичної діяльності за фахом. Висвітлено особливості методичної підготовки майбутніх учителів в залежності від спеціалізації та рівня вищої освіти — фізика, математика, інформатика, магістрів з освітніх, педагогічних наук. Упровадження розробленої концепції методичної підготовки майбутніх учителів дозволяє забезпечити передумови для створення траєкторії їх подальшого професійного розвитку, зорієнтованої на їх особистісне та професійне зростання, успішну професійну самореалізацію. The article is devoted to the analysis of the experience of implementing the holistic concept of methodical training of future teachers as a component of their readiness for further professional pedagogical activity at the Faculty of Physics and Mathematics of Kharkiv H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The essence, purpose, tasks, approaches, principles, content, forms and methods of methodical training of future teachers of physics, mathematics and computer science, as well as masters in educational and pedagogical sciences are revealed. Methodical training of future teachers is considered as one that should provide a synthesis of subject, psychological, pedagogical and methodological knowledge, skills, abilities and personal qualities of applicants for higher pedagogical education. The development of the concept of methodical training of future teachers is based on the integration of such methodological approaches as systemic, personality-oriented, acmeological, competence, activity, synergetic. The principles of methodological training of future teachers include the following: consistency, continuity; scientificity and relevance (knowledge and professional skills); systematicity; connection of theory with practice; consciousness, activity and independence; axiology, integration, predictability, innovation, reliance on their own practical experience. The methodical training of future teachers is characterized as end-to-end, which is carried out throughout the period of their training and essentially consists in the integration of subject, general psychological and pedagogical, methodological knowledge and experience of their own practical activities in the specialty. Features of methodical training of future teachers depending on specialization and level of higher education — physics, mathematics, computer science, masters in educational, pedagogical sciences are covered. Implementation of the developed concept of methodical training of future teachers allows to provide preconditions for creation of a trajectory of their further professional development focused on their personal and professional growth, successful professional self-realization.
- ДокументМЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Мелений, О.; Зубов, І.; Черненко, О.Стаття розкриває методичні особливості організації самостійної роботи учнів на уроках математики та в позаурочний час. Автор описує різні види самостійної роботи, дає рекомендації щодо їх планування та проведення, а також наводить приклади практичного використання. The article reveals methodological features of organizing students' independent work in mathematics lessons and in extracurricular time. The author describes various types of independent work, gives recommendations on their planning and implementation, and also gives examples of practical use.
- ДокументМОДЕЛЬ ТЬЮТОРА У ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Галяс, А.; Скидан, Р.У статті розглянуто суть змішаного навчання та тьютора у навчанні. Подано та схарактеризовані чотири види тьютора та їх роль у змішаному навчанні. The theses consider the essence of blended learning and the tutor in learning. Four types of tutors and their role in blended learning are presented and characterized.
- ДокументНаціональний мультипредметний тест як альтернатива зовнішньому незалежному оцінюванню: загальний дискурс і проблематика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Басенко, О.; Жерновникова, О.В статті розглянуто мультипредметний тест – нова реальність продиктована подіями, які відбулися на території України в умовах війни. Зазначено, що не дивлячись на складні обставини, позитивні і негативні аспекти, проведення національного мультипредметного тесту є єдиним вирішенням ситуації, яка склалася в умовах війни. Надалі за основу для проведення звичайного зовнішнього незалежного оцінювання буде використано мультитест, принаймні його цифрову складову. The article considers a multi-subject test – a new reality dictated by the events that occurred on the territory of Ukraine during the war. It is noted that despite the difficult circumstances, positive and negative aspects, conducting a national multi-subject test is the only solution to the situation that has developed during the war. In the future, the basis for conducting the usual external independent testing will be used multitest, at least its digital component.
- ДокументНовітні тенденції природничо-математичної освіти в умовах НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Кравцова, М.; Жерновникова, О.В статті розглянуто впроваждення новітніх тенденцій в природничо-математичну освіту, які спостерігаємо в сучасних методах навчання й інтегрування навчальної діяльності, що сприяють мотивації, розумінню, як це використовується у повсякденному житті, умінню творчого мислення, працьовитості, критичному та системному мисленню, вмінню оцінювати ризики та приймати рішення, розв‘язанню проблеми, здатності співпраці з іншими людьми, самоконтролю, плануванню власної діяльності. The article deals with the introduction of the latest trends in science and mathematics education, which are observed in modern teaching methods and integration of learning activities that promote motivation, understanding of how it used in everyday life, the ability to think creatively, diligence, critical and systematic thinking, the ability to assess risk assessment and decision making, problem solving, ability to cooperate with other people, self-control, planning their own activities.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Скидан, Р.; Ходацька, Д.; Міллєр, Г.Стаття присвячена висвітленню особливостей вивчення математики в умовах інклюзивної освіти. Автори розглядають принципи інклюзивного навчання, методи та прийоми роботи з учнями з особливими освітніми потребами, а також наводять практичні поради для вчителів математики. The article is devoted to highlighting the peculiarities of studying mathematics in the conditions of inclusive education. The authors consider the principles of inclusive education, methods and techniques of working with students with special educational needs, and also provide practical advice for mathematics teachers.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ З ОЦІНКИ ЯКОСТІ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В НАВЧАННІ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Жерновникова, О.; Борисенко, К.; Данилюк, А.У статті описуються особливості організації міжнародних досліджень з оцінки якості математичної освіти в навчанні математики. Автори аналізують мету, етапи, методи та інструменти проведення таких досліджень, а також їх вплив на розвиток математичної освіти в Україні. The article describes the peculiarities of the organization of international research on the assessment of the quality of mathematics education in the teaching of mathematics. The authors analyze the purpose, stages, methods and tools of conducting such research, as well as their impact on the development of mathematics education in Ukraine.
- ДокументПерспектива розвитку цифрових технологій та їх впровадження в загальноосвітні заклади середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Базилєва, Є.; Жерновникова, О.В статті розглянуто цифрові технології та їх впровадження в загальноосвітні заклади середньої освіти. Застосування новітніх допоміжних ресурсів сприяє забезпеченню інклюзивної та справедливо якісної освіти й створює можливості для навчання впродовж усього життя. Вони розширюють та доповнюють існуючі методи навчання, дозволяючи кожному учневі здобути освіту незалежно від будь-яких чинників та можливостей. The article deals with digital technologies and their implementation in secondary schools. The use of the latest support resources contributes to the provision of inclusive and equitable quality education and creates opportunities for lifelong learning throughout life. They extend and and complement existing teaching methods, allowing every student to receive education regardless of any factors and opportunities.