Перегляд за Автор "Голобородько, К. Ю."
Зараз показано 1 - 12 з 12
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВідточуючи мовну майстерність(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Голобородько, К. Ю.Стаття являється рецензією на підручник О. С. Черемської, В. Г. Сухенко "Українська мова (за професійним спрямуванням)". Структура видання повністю відповідає структурі навчальної дисципліни та її програмі. Підручник є відгуком на потреби сучасної мовної освіти. Оригінальне видання, яке має наукову новизну та практичну цінність, буде корисним для науковців, викладачів української мови, аспірантів, студентів, які навчаються як в економічних вишах, так і в інших закладах вищої освіти. The article is a review of the textbook by O. S. Cheremska, V. G. Sukhenko "Ukrainian language (for professional orientation)". The structure of the publication fully corresponds to the structure of the academic discipline and its program. The textbook is a response to the needs of modern language education. The original edition, which has scientific novelty and practical value, will be useful for scientists, teachers of the Ukrainian language, graduate students, and students studying both in economic universities and in other institutions of higher education.
- ДокументДо питань лексикографічних досліджень у слов’янському мовознавстві (на матеріалі мови українського півдня)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-11) Голобородько, К. Ю.В статті розглянуто питання лексикографічного опису лексичного масиву діалектного мовлення. Такі слова відбивають мовну специфіку краю, вияскравлюють художній потенціал самобутньої лексики українського півдня. Тож ці й подібні мовні одиниці потребують окремої паспортизації, обліку, наукової систематизації та лексикографічного опису. Це уможливить фіксацію багатої скарбниці лексичної і фразеологічної системи в структурі загальноукраїнської мовної картини світу. В статье рассмотрены вопросы лексикографического описания лексического массива диалектной речи. Такие слова отражают языковую специфику края, отражают художественный потенциал самобытной лексики украинского юга. Поэтому эти и подобные языковые единицы требуют отдельной паспортизации, учета, научной систематизации и лексикографического описания. Это позволит фиксацию богатой казны лексической и фразеологической системы в структуре всеукраинской языковой картины мира. The article deals with the issues of lexicographical description of the lexical array of dialect speech. Such words reflect the linguistic specificity of the region, reflect the artistic potential of the original lexicon of the Ukrainian south. Therefore, these and similar linguistic units require a separate passportization, registration, scientific systematization and lexicographical description. This will allow to fix the rich treasury of lexical and phraseological system in the structure of the all-Ukrainian language picture of the world.
- ДокументДомінантні концепти в сучасному поетичному мовомисленні(Харківське історико-філологічне товариство, 2022-05-18) Голобородько, К. Ю.Автором досліджено процеси художньої концептуалізації в мовній картині української поезії. Обгрунтовано, що сучасне українське поетичне мовомислення в його концептуальних вимірах доводить тяглість традицій і продуктивність новацій, але стрижневими для україн- ської поезії є ключові концепти — УКРАЇНА й МОВА. The author investigated the processes of artistic conceptualization in the language picture of Ukrainian poetry. Modern Ukrainian poetic linguistic thinking in its conceptual dimensions proves enduring traditions and the productivity of innovations. But the main concepts for Ukrainian poetry are UKRAINE and LANGUAGE.
- ДокументЕТИКО-ЕСТЕТИЧНИЙ КОМПОНЕНТ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Зеленська, К. Р.; Голобородько, К. Ю.У тезах розкрито феномен педагогічної майстерності майбутнього вчителя у контексті суспільних вимог; визначено суть, теоретико-методологічні засади етико-естетичного складника педагогічної майстерності вчителя-предметника; акцентовано увагу на шляхах його формування в майбутніх учителів-філологів; презентовано досвід роботи українського мовно-літературного факультету імені Г. Ф. Квітки-Основ’яненка та педагогічних кафедр Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди за цим напрямом. The article reveals the phenomenon of pedagogical mastery of future teacher in the context of social requirements. The essence, theoretical and methodological foundations of the ethical and aesthetic component of pedagogical mastery of subject teacher have been determined. The ways of formation of it in future philology teachers have been emphasized. The experience of the Ukrainian language and literature faculty named after H. F. Kvitka-Osnovyanenko and pedagogical departments of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in this direction has been presented.
- ДокументКонцептуалізація мовного образу України в поетичній картині світу Олександра Олеся(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2014-09-05) Голобородько, К. Ю.У статті репрезентовано мовні засоби вираження концепту УКРАЇНА в поетичних текстах Олександра Олеся. Цей концепт вербалізується ключовим словом «Україна». Його контекстуальними синонімами є слова «край», «країна», «земля» та слова-епітети «національний», «державний», які в поетичних контекстах співвідносні з поняттям «Україна».В статье представлены языковые средства выражения концепта УКРАИНА в поэтических текстах Александра Олеся. Этот концепт вербализуется ключевым словом «Украина». Его контекстуальными синонимами выступают слова «край», «страна», «земля» и слова-эпитеты «национальный», «государственный», которые в поэтических контекстах соотносятся с понятием «Украина».The article deals with lingual means of expressing the concept UKRAINE in poetic texts by Oleksandr Oles. This concept is verbalized by means of the key word «Ukraine». Its contextual synonyms are the words «land», «country» and the words-epithets «national», «state» which correlate with the notion «Ukraine» in poetic texts.
- ДокументЛінгвоментальна концептуалізація архетипного образу землі в поетичній картині світу Олександра Олеся(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2016-10-28) Голобородько, К. Ю.У статті прокоментовані етноментальні механізми й мовні засоби текстової концептуалізації образу землі в поетичній картині Олександра Олеся. Художній образ землі в поета синтезує його внутрішнє сприймання (самозаглиблення) і вербальне відтворення індивідуально-авторським стилістичним ресурсом. Концепт земля постає як поетична модель реального світу, збагачена широким розмаїттям авторських смислів. В статье прокомментированы энтоментальные механизмы и языковые средства текстуальной концептуализации образа земли в поэтической картине Александра Олеся. Художественный образ земли у поэта синтезирует его внутреннее восприятие (самоуглубление) и вербальное воспроизведение индивидуально-авторским стилистическим ресурсом. Концепт земля представлен в тексте как поэтическая модель реального мира, обогащенная множеством авторских смыслов. The article deals with the ethnic mental mechanisms and lingual means of text conceptualization of the image of land in Alexander Oles’ poetic world mapping. The poet’s artistic image of land synthesizes his inner perception (contemplation) and verbal presentation by means of the author’s individual stylistic resource. The concept land is presented as a poetic model of the real world, rich in a wide variety of author’s ideas.
- ДокументЛІНГВІСТИЧНА ЕКСПЕРТИЗА ТЕКСТУ: ЮРИДИЧНИЙ ТА МОВНИЙ АНАЛІЗ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство, 2020) Голобородько, К. Ю.У статті висвітлено теоретичні засади і юридичні рекомендації щодо виконання лінгвістичної експертизи тексту. Здійснено аналіз дефініцій, параметрів і характеристик текстових конструктів, прокоментовано співвідношення понять «автор тексту» — «мовна особистість», проаналізовано співвідношення юридичного та лінгвістичного потрактування деяких законодавчих норм, окреслено специфіку низки експертних висновків із актуалізованою іллокутивною семантикою. В статье освещены теоретические основы и юридические рекомендации по выполнению лингвистической экспертизы текста. Осуществлен анализ дефиниций, параметров и характеристик текстовых конструктов, прокомментировано соотношение понятий «автор текста» - «языковая личность», проанализировано соотношение юридического и лингвистического трактовки некоторых законодательных норм, определены специфику ряда экспертных выводов из актуализированной иллокутивнимы семантикой. The article covers the theoretical foundations and legal recommendations for the linguistic examination of the text. The author analyzed the definitions, parameters and characteristics of text constructs, commented on the relationship between the concepts of “author of the text” — “linguistic personality”, analyzed the relationship between legal and linguistic interpretation of some legal norms, outlined the specifics of a number of expert opinions with updated illocutionary semantics.
- ДокументНаціональний концепт народ у мовній картині світу Олександра Олеся(Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2015-11-06) Голобородько, К. Ю.У статті подано опис художньо-семантичних рівнів мовної картини світу Олександра Олеся, у яких репрезентовано національний концепт НАРОД; виявлено особливості авторського лінгвостилістичного втілення концепту в поетичних текстах.В статье представлено описание художественно-семантических уровней языковой картины мира Александра Олеся, в которых репрезентирован национальный концепт НАРОД; выявлены особенности авторского лингвостилистического воплощения концепта в поэтических текстах. The article deals with the description of artistic semantic levels of Olexander Oles’ lingual world mapping which represent the national concept PEOPLE; features of author’s lingual stylistic objectization of the concept in poetry are determined.
- ДокументПоетична персоналізація концепту БОГ у лінгвосвідомості Олександра Олеся(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2017) Голобородько, К. Ю.У статті здійснено концептуальний аналіз поетичних текстів Олександра Олеся й виявлено особливості індивідуально-авторської персоналізації концепту БОГ у лінгвосвідомості поета, визначено смислові домінанти наповнення змісту відповідного концепту, диференційовано його ядерну й периферійну зони. В статье осуществлен концептуальный анализ поэтических текстов Александра Олеся и определены особенности индивидуально-авторской персонализации концепта БОГ в лингвосознании поэта, обозначены смысловые доминанты наполнения содержания соответствующего концепта, дифференцированы его ядерная и периферийная зоны. In the article a conceptual analysis of the Alexander Oles’s poetry is carried out and he features of individual author’s personalization of the concept of GOD in the poet’s linguistic consciousness are determined. Semantic dominants of the content filling in the corresponding concept are defined and its nuclear and peripheral zones are differentiated in the article.
- ДокументПро розмежування понять художнього тексту та художнього дискурсу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Скидан, М. С.; Голобородько, К. Ю.Авторами досліджено різні підходи до вивчення художнього тексту. Розглянуто дискусійне питання про розмежування понять художнього тексту та художнього дискурсу. The authors researched different approaches to the study of the artistic text. The debatable issue of distinguishing between the concepts of artistic text and artistic discourse is considered.
- ДокументСлово в лінгвофілософії професора Лідії Лисиченко(ХНПУ імені Г. С. Сковороди; Харківське історико-філологічне товариство (ХІФТ), 2018) Голобородько, К. Ю.У статті здійснено аналіз лінгвософських поглядів професора Л. А. Лисиченко і визначено концептуальну роль мови у формуванні української свідомості. Прокоментовано такі аспекти наукових досліджень відомого мовознавця: вивчення семантичної структури слова та явища багатозначності, історико-філософське осмислення діалектної диференціації живих мов і діалектної лексики, аналіз компонентного складу лексичного значення, лексико-семантичних категорій як засобу формування мовної картини світу, виявлення кореляцій між одиницями концептуальної картини світу й словами як лінгвальними явищами, описані функції слова в художньому мовленні. В статье осуществлен анализ лингвософских взглядов профессора Л. А. Лисиченко и определена концептуальная роль языка в формировании украинского самосознания. Прокомментированы такие аспекты научных исследований известного языковеда: изучение семантической структуры слова и явления многозначительности, историко-философское осмысление диалектной дифференциации живых языков и диалектной лексики, анализ компонентного состава лексического значения, лексико-семантических категорий как средства формирования языковой картины мира, выявления кореляций между единицами концептульной картины мира и словами как лингвальными явлениями, описаны функции слова в художественном произношении. The article analyzes Lingvosophical views of Professor L. A. Lisichenko on the word and conceptual role of the language in Ukrainian thinking. The study of the semantic structure of the word, phenomena of polysemy, historical and philosophical comprehension of the dialectal differentiation of lively languages and dialectal vocabulary, the component composition of lexical meaning, lexical-semantic categories as a means of forming the lingual world mapping, correlations between units of the conceptual mapping and words as linguistic phenomena, functions of the word in the artistic speech are commented on.
- ДокументСлово в мовотворчості Степан Сапеляка(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Скидан, Я. А.; Голобородько, К. Ю.Авторами досліджено лексема СЛОВО в в поетичних текстах українського поета Степана Сапеляка. The authors investigated the lexeme WORD in the poetic texts of the Ukrainian poet Stepan Sapelyak.