Перегляд за Автор "Волкова, Р. Є."
Зараз показано 1 - 20 з 28
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни "Ботаніка. Систематика вищих рослин". Частина 2. Покритонасінні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-01) Бенгус, Ю. В.; Волкова, Р. Є.; Леонтьєв, Д. В.Методичні рекомендації для проведення лабораторних занять з дисципліни «Систематика вищих рослин». Частина 2. Покритонасінні, підготовлені для студентів ІІ року навчання освітнього рівня бакалавр зі спеціальностей: 014 Середня освіта (біологія) та 091 Біологія. В альбомі наведено методичні розробки 14 лабораторних робіт, під час яких вивчають 77 представників із 38 родин відділу Покритонасінних рослин. В даній роботі наведена сучасна система Magnoliophyta, що запропонована міжнародною групою з філогенії покритонасінних (APG IV, 2016). Methodological recommendations for conducting laboratory classes in the discipline "Systematics of higher plants". Part 2. Angiosperms, prepared for students of the 2nd year of studies at the bachelor's level of education in specialties: 014 Secondary education (biology) and 091 Biology. The Album contains methodological developments of 14 laboratory works during which 77 representatives from 38 families of the Angiosperms department are studied. This work presents the modern system of Magnoliophyta proposed by the international group on the phylogeny of angiosperms (APG IV, 2016).
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни «Альгологія»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11) Вус, Н. О.; Волкова, Р. Є.; Журавльова, І. М.; Леонтьєв, Д. В.Методичні рекомендації для проведення лабораторних занять з курсу ботаніка розділу «Альгологія» розроблені для здобувачів вищої освіти природничих факультетів освітнього рівня бакалавр, які навчаються за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) / 091 Біологія галузі знань 01 Середня освіта / 09 Біологія. В методичних рекомендацій розроблено 11 лабораторних робіт, що охоплюють розділ ботаніки Альгологія. Здобувачам вищої освіти пропонується вивчення 65 представників з 11 відділів, 10 царств, двох доменів Про- та Еукаріотів. Кожна лабораторна робота містить мету, запропоновані матеріали та обладнання, таблицю загальних ознак відділів, що вивчаються, завдання з вивчення типових представників, схематичні цикли розвитку, що допоможе студентам краще розуміти біологію альгологічних об’єктів, засвоїти програмний матеріал та орієнтуватися в сучасній системі органічного світу. Methodical recommendations for conducting laboratory classes in the botanist course of the "Algology" section are developed for students of higher education of natural sciences faculties at the bachelor's level of education, who are studying in the specialty 014 Secondary education (Biology and human health) / 091 Biology of the field of knowledge 01 Secondary education / 09 Biology . In the methodical recommendations, 11 laboratory works covering the section of botany Algology have been developed. Students of higher education are offered the study of 65 representatives from 11 divisions, 10 kingdoms, two domains of Proto- and Eukaryotes. Each laboratory work contains a goal, proposed materials and equipment, a table of general features of the studied departments, tasks for the study of typical representatives, schematic development cycles, which will help students better understand the biology of algal objects, learn the program material and navigate in the modern system of the organic world .
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни «Ботаніка. Морфологія і анатомія рослин»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11) Гончаренко, Я. В.; Волкова, Р. Є.; Журавльова, І. М.; Батюченко, І. І.; Леонтьєв, Д. В.Методичні рекомендації призначені для виконання лабораторних робіт і самостійної роботи здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня факультету природничої, спеціальної і здоров'язбережувальної освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди з дисципліни «Ботаніка. Морфологія і анатомія рослин», які навчаються за спеціальностями 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) / 091 Біологія в галузях знань 01 Середня освіта / 09 Біологія. Мета методичних рекомендацій полягає у поглибленні знань здобувачів про закономірності організації генеративного та вегетативного тіла рослин на рівні клітин, тканин, органів і організмів. Для занять запропоновано 12 тематичних лабораторних робіт. Methodological recommendations are intended for the performance of laboratory work and independent work of students of higher education of the first bachelor's level of the faculty of natural, special and health-preserving education of H. S. Skovoroda KhNPU from the discipline "Botany. Morphology and anatomy of plants" who study in the specialties 014 Secondary education (Biology and human health) / 091 Biology in the fields of knowledge 01 Secondary education / 09 Biology. The purpose of the methodological recommendations is to deepen the knowledge of the acquirers about the regularities of the organization of the generative and vegetative body of plants at the level of cells, tissues, organs and organisms. 12 thematic laboratory works are offered for classes.
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни «Фізіологія рослин»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11) Потапенко, Г. С.; Твердохліб, О. В.; Волкова, Р. Є.Навчально-методичний посібник призначений для виконання лабораторних та самостійних робіт з метою успішного засвоєння навчального матеріалу і для інтенсифікації самостійної роботи студентів природничих факультетів освітнього рівня бакалавр зі спеціальностей: 014 Середня освіта (Біологія) та 091 Біологія. За структурою даний посібник містить 16 лабораторних робіт, в кожній з яких даються загальні методичні рекомендації до їх виконання, короткі теоретичні відомості з відповідних тем та завдання для самостійного виконання; а також програму курсу та список рекомендованої літератури. The teaching-methodical guide is intended for the performance of laboratory and independent work in order to successfully master the educational material and to intensify the independent work of students of the faculties of natural sciences at the bachelor's level of education in the specialties: 014 Secondary Education (Biology) and 091 Biology. The structure of this manual contains 16 laboratory works, in each of which there are general methodological recommendations for their implementation, brief theoretical information on relevant topics and tasks for independent implementation; as well as the course syllabus and recommended reading list.
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни «Фізіологія рослин»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Твердохліб, О. В.; Потапенко, Г. С.; Волкова, Р. Є.Навчально-методичний посібник, розрахований на студентів здобувачів вищої педагогічної освіти першого (бакалаврського) рівня. Альбом для лабораторних занять розроблений відповідно до навчальної програми дисципліни «Фізіологія рослин» і складається з 16 тематичних занять, кожне з яких містить загальні методичні рекомендації до її виконання, короткі теоретичні відомості з відповідних тем та завдання для самостійного контролю набутих знань та навичок. Навчально-методичний посібник націлений на набуття студентами сучасних теоретичних знань з фізіології рослин та практичних навичок, необхідних для професійної діяльності в галузі біології. Виконуючи лабораторні роботи з фізіології росли у студентів формується цілісне уявлення про особливості функціонування рослинного організму, зв'язок фізіологічних функцій та метаболічних систем у рослині, регуляцію фізіологічних функцій в системі цілісного організму, зміни у фізіологічних процесах за дії факторів навколишнього середовища та особливості перебігу біохімічних процесів у рослинному організмі. The study guide is designed for students of the first (bachelor's) level of higher pedagogical education. The album for laboratory classes is developed in accordance with the curriculum of the discipline "Plant Physiology" and consists of 16 thematic classes, each of which contains general methodological recommendations for its implementation, brief theoretical information on relevant topics and tasks for self-control of acquired knowledge and skills. The study guide is aimed at providing students with up-to-date theoretical knowledge of plant physiology and practical skills necessary for professional activities in the field of biology.During laboratory work on plant physiology, students develop a holistic view of the peculiarities of plant organism functioning, the relationship between physiological functions and metabolic systems in a plant, the regulation of physiological functions in the system of an integral organism, changes in physiological processes under the influence of environmental factors and the peculiarities of biochemical processes in a plant organism.
- ДокументАльбом для лабораторних занять з дисципліни «Фізіологія рослин»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-10) Потапенко, Г. С.; Твердохліб, О. В.; Волкова, Р. Є.Альбом для лабораторних занять з дисципліни «Фізіологія рослин» являє собою робочий зошит щодо виконання лабораторних та самостійних робіт згідно з програмою, з метою успішного засвоєння навчального матеріалу й для інтенсифікації самостійної роботи здобувачів освітнього рівня бакалавр зі спеціальностей: 014 Середня освіта (Біологія) та 091 Біологія. Посібник містить 17 лабораторних робіт, в кожній з яких надаються загальні методичні рекомендації щодо їх виконання, короткі теоретичні відомості з відповідних тем, завдання для самостійної роботи, а також посилання на короткі навчальні відео. Теоретичний матеріал спрямований допомогти здобувачам краще усвідомити суть питань, що досліджуються на лабораторних заняттях, орієнтує до поглибленого аналізу матеріалу під час підготовки та його кращому засвоєнню. Практичні завдання мають проблемний характер і спрямованні не тільки на відтворення спостережень, але й на вміння аналізувати та узагальнювати результати досліджень. The album for laboratory classes in the discipline "Physiology of plants" is a workbook for the performance of laboratory and independent work according to the program, with the aim of successfully mastering the educational material and for intensifying the independent work of applicants of the bachelor's educational level in the specialties: 014 Secondary education (Biology) and 091 Biology. The manual contains 17 laboratory exercises, each of which provides general methodical recommendations for their implementation, brief theoretical information on relevant topics, tasks for independent work, as well as links to short educational videos. The theoretical material is aimed at helping students to better understand the essence of the issues investigated in laboratory classes, orients them to an in-depth analysis of the material during preparation and its better assimilation. Practical tasks have a problematic nature and are aimed not only at reproducing observations, but also at the ability to analyze and summarize research results.
- ДокументАНАЛІЗ РІЗНОМАНІТТЯ ШАПИНКОВИХ ГРИБІВ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-16) Жорницький, Д. І.; Волкова, Р. Є.У статті досліджено шапинкові гриби Кіровоградської області. Гетерогенний ландшафт регіону, який охоплює степи, річки та ліси, є ідеальним середовищем для процвітання різноманітних видів грибів. Вивчення мікорізноманіття Кіровоградської області має велике значення для розуміння екологічної рівноваги регіону та виявлення видів, які можуть мати лікувальне чи кулінарне значення. Матеріалами для дослідження послужили зразки шапинкових грибів, зібрані на території міста Світловодськ та прилеглих сіл. Матеріали були зібрані в період з травня по жовтень 2023 року. The article examines champignon mushrooms of the Kirovohrad region. The heterogeneous landscape of the region, which encompasses steppes, rivers and forests, is an ideal environment for a variety of mushroom species to thrive. Studying the mycodiversity of the Kirovohrad region is of great importance for understanding the ecological balance of the region and identifying species that may have medicinal or culinary value. Samples of champignon mushrooms collected in the territory of the city of Svitlovodsk and nearby villages served as materials for the study. The materials were collected in the period from May to October 2023.
- ДокументАНТРОПОГЕННІ ЗМІНИ ФЛОРИ СТЕПОВИХ ДІЛЯНОК ОКОЛИЦЬ С. РОГАНЬ ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-04-16) Волкова, Р. Є.; Філатова, О. В.В роботі наведено результати дослідження антропогенних змін видового складу в рослинному покриві степових ділянок околиць сел. Рогань Харківського району. На обстеженій території виявлено зростання 61 виду судинних рослин, що належать до 51 роду, 15 родин, 3 класів, 2 відділів: Polypodiophyta та Magnoliophyta з абсолютним переважанням останнього 98,3 %. Виявлено 6 провідних родин. На обстеженій ділянці домінантним видом в травостої виявлено Galatella villosa (L.) Rchb.f. Виявлено (дивись рисунок), що в дослідженій флорі степовий компонент становить 66% (n=61), серед них степантів (St) – 10%; степантів, що трапляються й в інших природних фітоценозах і належать до ценоморф пратанти, сильванти, петрофіти, псамофіти чи рудеранти (StPr, StPs, StSilPr, PsPtSt тощо) – 47%. На антропогенні зміни у видовому складі степової ділянки вказує те, що нами було виявлено 17 видів бур’янів, які становлять 27% від загальної кількості видів, а їх частка в загальному проєктивному покриві складають 16,7%. Проте зростання рідкісних видів рослин Харківщини Salvia pratensis L., S. nutans L. та Anthyllis polyphylla L. та червонокнижного Pulsatilla pratensis (L.) Mill., вказує на цінність даного угруповання. Тому пропонуємо зменшити антропогенне навантаження на дослідженій ділянці, посилити охорону рідкісних видів, тим самим зумовити збереження біорізноманіття. The paper presents the results of the study of anthropogenic changes in species composition in the vegetation cover of steppe areas near villages. Rohan, Kharkiv district. The growth of 61 species of vascular plants belonging to 51 genera, 15 families, 3 classes, 2 divisions: Polypodiophyta and Magnoliophyta with the absolute predominance of the latter 98.3% was found on the surveyed territory. 6 leading families have been identified. Galatella villosa (L.) Rchb.f. It was revealed (see figure) that the steppe component in the studied flora is 66% (n=61), among them steppes (St) – 10%; stepants, which also occur in other natural phytocenoses and belong to the cenomorphs pratanta, sylvanta, petrophyta, psammophyta or ruderanta (StPr, StPs, StSilPr, PsPtSt, etc.) – 47%. Anthropogenic changes in the species composition of the steppe area are indicated by the fact that we discovered 17 types of weeds, which make up 27% of the total number of species, and their share in the total projective cover is 16.7%. However, the growth of the rare plant species of Kharkiv region, Salvia pratensis L., S. nutans L. and Anthyllis polyphylla L., and the red book Pulsatilla pratensis (L.) Mill., indicates the value of this group. Therefore, we propose to reduce the anthropogenic load on the studied area, to strengthen the protection of rare species, thereby ensuring the preservation of biodiversity.
- ДокументВИДОВЕ РІЗНОМАНІТТЯ БУР’ЯНОВОЇ РОСЛИННОСТІ В С. БОРОВА ЧУГУЇВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-16) Харіна, І. В.; Волкова, Р. Є.У статті досліджено видове різноманіття бур’янової рослинності с. Борова Чугуївського району Харківської області, їх таксономічні, біолого-екологічні та фітоценотичні особливості. Бур’янами вважають рослини, які засмічують посіви чи насадження сільськогосподарських культур, орні землі, садові, лісові й декоративні та інші насадження й угіддя. Дані, які отримали в ході дослідження, вказують на суттєву засміченість території с. Борова бур’яновою рослинністю. The article examines the species diversity of the weed vegetation of the village. Borova of the Chuguyiv district of the Kharkiv region, their taxonomic, biological-ecological and phytocenotic features. Weeds are plants that litter crops or plantings of agricultural crops, arable land, garden, forest and decorative and other plantings and lands. The data obtained in the course of the research indicate significant littering of the territory of the village. Borova with weed vegetation.
- ДокументВидове різноманіття рослинного угруповання за участю Stipa capilata L. на території м. Костянтинівки Донецької області(Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”, 2022-10-29) Бажанова, М. В.; Волкова, Р. Є.В даній роботі проаналізовано флористичну складову рослинного угруповання за участю червонокнижного виду Stipa capillata L., що було знайдено на території м. Костянтинівка Донецької області. Зареєстровано 34 види, що належать до 32 родів, 13 родин, 2-х класів відділу Magnoliophyta. Виявлено 3 провідні родини: Asteraceae – 26,5%, Brassicaceae - 17,6% та Poaceae – 14,7%. Проаналізовано таксономічні, морфологічні, екологічні, фітоценологічні характеристики досліджених видів рослин. Виявлено, що для степового геліофітного та ксерофітного виду Stipa capillata умови на обстеженій території завологі та тінисті, що може негативно впливати на подальший розвиток популяції на дослідженій території. Присутність аборигенних та адвентивних бур’янів (Bromus tectorum L., Ambrosia artemisiifolia L. та Erigeron canadensis L.) вказує на значні порушення даного угруповання. In this work, the floristic composition of the plant group was analyzed with the participation of the Red Book species Stipa capillata L., which was found in the territory of the city of Kostyantynivka, Donetsk region. 34 species belonging to 32 genera, 13 families, 2 classes of the Magnoliophyta were registered. 3 leading families were identified: Asteraceae – 26.5%, Brassicaceae – 17.6% and Poaceae – 14.7%. The taxonomic, morphological, ecological, phytocenological characteristics of the investigated plant species were analyzed. It was found that for the steppe heliophytic and xerophytic species Stipa capillata, the conditions in the surveyed territory are wet and shady, which may negatively affect the further development of the population in the surveyed territory. The presence of aboriginal and adventive weeds (Bromus tectorum L., Ambrosia artemisiifolia L. and Erigeron canadensis L.) indicates significant disturbances of this group.
- ДокументВикористання інформаційних систем при моніторингу біорізноманіття(Ужгородський національний університет, Університет ім. Павла Йозефа Шафарика в Кошицях, Університет М. Ніредьгаза; ПП «АУТДОР-ШАРК», 2023-06-01) Твердохліб, О. В.; Волкова, Р. Є.Збереження біорізноманіття – це одна з глобальних екологічних проблем людства. Вплив людини на довкілля призвів до того, що тисячі видів тварин і рослин знаходяться на межі зникнення. Ця проблема є актуальною і для України, бо територія має високу щільність населення та значно змінені природні ландшафти: близько 70% площі країни займають сільськогосподарські ландшафти, ліси збереглися всього на 15% площі, населені пункти та густа мережа автомобільних і залізничних доріг займають великі ділянки землі. З метою отримання даних та подальшого моніторингу ми залучаємо наших здобувачів вищої освіти до роботи як з національними, так і міжнародними інформаційними системами. Наші студенти найчастіше використовують такі глобальні мережі з вивчення біологічного різноманіття: UkrBIN, iNaturalist, GBIF (Global Biodiversity Information Facility, або Глобальна інформаційна система з біорізноманіття). Preservation of biodiversity is one of the global environmental problems of mankind. Human influence on the environment has led to the fact that thousands of species of animals and plants are on the verge of extinction. This problem is also relevant for Ukraine, because the territory has a high population density and significantly changed natural landscapes: about 70% of the country's area is occupied by agricultural landscapes, forests are preserved on only 15% of the area, settlements and a dense network of roads and railways occupy large areas of land . For the purpose of obtaining data and further monitoring, we engage our higher education graduates to work with both national and international information systems. Our students most often use the following global networks for the study of biological diversity: UkrBIN, iNaturalist, GBIF (Global Biodiversity Information Facility).
- ДокументДинаміка видового фіторізноманіття заплавних луків середньої течії р. Уди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-09-22) Лучка, М. М.; Волкова, Р. Є.Обстеження рослинності проводились геоботанічними методами на площі 300 м2 у 2010 та 2019 роках. Оцінки динаміки видового фіторізноманіття показали його зниження як за рахунок зменшення видового багатства, так і видової вирівняності. Відмічено зміни у складі домінантів. Це відбулося за рахунок агресивного розростання Equisetum arvense (його покриття збільшилося у 7 разів), який активно займає територію обстеженої ділянки та витісняє інші лучні види. Оцінки динаміки видового різноманіття показали його зменшення як за рахунок зниження видового багатства, так і видової рівномірності. Vegetation surveys were carried out using geobotanical methods on an area 300 m2 in 2010 and 2019. Assessments of the dynamics of species phytodiversity showed its decline both due to a decrease in species richness and species evenness. Changes in the composition of dominants were noted. This happened due to the aggressive growth of Equisetum arvense (its coverage has increased 7 times), which actively occupies the territory of the surveyed area and displaces other meadow species.
- ДокументДИНАМІКА ВИДОВОГО ФІТОРІЗНОМАНІТТЯ ЗАПЛАВНИХ ЛУКІВ СЕРЕДНЬОЇ ТЕЧІЇ р. УДИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-09-23) Лучка, М. М.; Волкова, Р. Є.У 2010 та 2019 рр. геоботанічними методами проведено обстеження рослинності на площі 300 м2. Оцінки динаміки видового фіторізноманіття показали його зменшення як за рахунок зменшення видового багатства, так і видової вирівняності. Відзначено зміни складу домінантів. Це сталося через агресивний ріст Equisetum arvense (його покриття зросло у 7 разів), який активно заселяє територію досліджуваної території та витісняє інші лучні види. Vegetation surveys were carried out using geobotanical methods on an area 300 m2 in 2010 and 2019. Assessments of the dynamics of species phytodiversity showed its decline both due to a decrease in species richness and species evenness. Changes in the composition of dominants were noted. This happened due to the aggressive growth of Equisetum arvense (its coverage has increased 7 times), which actively occupies the territory of the surveyed area and displaces other meadow species.
- ДокументДо питання впровадження сучасної систематики в освіту фармацевтів(Національний фармацевтичний університет, Харків, 2022-11-23) Філатова, О. В.; Волкова, Р. Є.; Гонтова, Т. М.; Машталер, В. В.Проаналізовано сучасні назви 124 видів рослин, що використовуються у навчальному процесі НФАУ при вивченні освітнього компонента «Фармацевтична ботаніка» згідно World Flora Online. Досліджені види вищих судинних рослин належать до 42 родин з трьох відділів: Angiosperms (114 видів), Gymnosperms (8 видів) та Pteridophyta (2 види). Зміни виявлено в назвах таксономічних категорій 25 видів. The modern names of 124 plant species used in the educational process of the National Academy of Sciences in the study of the educational component "Pharmaceutical Botany" according to World Flora Online were analyzed. The studied species of higher vascular plants belong to 42 families from three divisions: Angiosperms (114 species), Gymnosperms (8 species) and Pteridophyta (2 species). Changes were found in the names of taxonomic categories of 25 species.
- ДокументДОСВІД ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ПОЛЬОВИХ ПРАКТИК В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА ФАКУЛЬТЕТІ ПРИРОДНИЧОЇ, СПЕЦІАЛЬНОЇ І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ОСВІТИ ХНПУ ІМЕНІ Г. С. СКОВОРОДИ(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023-06-27) Бенгус, Ю. В.; Волкова, Р. Є.Польові дослідження – основа наукової роботи біологів. У самостійних польових дослідженнях студентів, в умовах дистанційної освіти для ми рекомендуємо застосовувати програми “Gaia GPS”, “Pacer“. Студенти мають заносити свої спостереження біорізноманіття на сайти «iNaturalist» та «UkrBIN». Це дозволяє їм використовувати досвід міжнародної спільноти для визначення рослин, тварин і грибів, та робити свій вклад у вивчення світового біорізноманіття. Field research is the basis of the scientific work of biologists. In independent field studies of students, in the conditions of distance education, we recommend using the programs "Gaia GPS", "Pacer". Students should enter their observations of biodiversity on the "iNaturalist" and "UkrBIN" websites. This allows them to use the experience of the international community to identify plants, animals and fungi, and to contribute to the study of global biodiversity.
- ДокументЗалучення студентів-біологів до створення нових об’єктів природно-заповідного фонду (ПЗФ) України в місті Харкові(БО «БФ «Фонд захисту біорізноманіття України», Інститут ботаніки ім. М. Г. Холодного НАН України, Інститут зоології ім. І. І. Шмальгаузена НАН України, ГО «Українська природоохоронна група» (UNCG), Друк Арт, 2020) Бенгус, Ю. В.; Твердохліб, О. В.; Волкова, Р. Є.; Турчинова, А. І.; Голубенко, В. О.В статті розглянуто, що протягом 2017–2019 років під час екскурсій по фітоценозах в межах міста Харкова (зокрема під час польової практики) було виявлено місця зростання рідкісних видів рослин. На основі цього, буде підготовлено студентами і викладачами обґрунтування для подання у відповідні органи клопотання щодо включення вказаних об’єктів у природно-заповідний фонд України, а в період польової практики будуть зроблені відповідні описи фітоценозів, сформовані карти з нанесеними межами майбутніх ділянок, визначені кадастрові номери і власники землі в межах запропонованих ділянок, зібрано іншу необхідну для оформлення документів інформацію. В статье рассмотрено, что в течение 2017–2019 годов во время экскурсий по фитоценозу в пределах города Харькова (в частности во время полевой практики) были обнаружены места произростания редких видов растений. На основе этого, будет подготовлено студентами и преподавателями обоснование для представления в соответствующие органы ходатайства по включению указанных объектов в природно-заповедный фонд Украины, а в период полевой практики будут сделаны соответствующие описания фитоценозов, сформированы карты с нанесенными границами будущих участков, определены кадастровые номера и владельцы земли в пределах предложенных участков, собрана другая необходимая для оформления документов информация. The article considers that during the 2017–2019 phytocenosis excursions within the city of Kharkiv (in particular, during the field practice) the sites of rare plant species were discovered. Based on this, the students and teachers will prepare a justification for submission to the relevant authorities of the application for inclusion of these objects in the Natural Reserve Fund of Ukraine, and during the field practice will be made appropriate descriptions of phytocenoses, maps with marked boundaries of future sites will be formed, cadastral numbers and land owners within the proposed sites will be identified, other information necessary for registration of documents will be collected.
- ДокументПРЕДСТАВЛЕНІСТЬ ASTERACEAE В УРБАНОФЛОРІ М. ХАРКОВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Новолокін, А. В.; Волкова, Р. Є.У публікації досліджено представленість Asteraceae в урбанофлорі м. Харкова. Зазначено, що у людському житті Asteraceae відіграють важливу роль і використовуються у багатьох сферах життя. В сільському господарстві широко застосовують продукти із соняшника звичайного (Helianthus annuus L.), вирощують латук посівний, або салат (Lactuca sativa L.), соняшник бульбистий, або топінамбур (Helianthus tuberosus L.). Є серед айстрових лікарські, медоносні, отруйні рослини, зокрема великого розповсюдження набули інвазивні види чужорідного походження, найнебезпечнішим з яких є Амброзія полинолиста (Ambrosia artemisiifolia L.), пилок якої, потрапляючи до дихальних шляхів людини, може викликати важку алергічну реакцію. The publication examines the representation of Asteraceae in the urban flora of Kharkiv. It is noted that Asteraceae play an important role in human life and are used in many areas of life. Common sunflower (Helianthus annuus L.) products are widely used in agriculture, lettuce (Lactuca sativa L.), tuberous sunflower, or Jerusalem artichoke (Helianthus tuberosus L.) are grown. There are medicinal, honey-bearing, and poisonous plants among the asters, in particular, invasive species of foreign origin have become widespread, the most dangerous of which is Ambrosia artemisiifolia L., the pollen of which, entering the respiratory tract of a person, can cause a severe allergic reaction.
- ДокументРОСЛИНИ ЧЕРВОНОЇ КНИГИ УКРАЇНИ ТА РЕЗОЛЮЦІЇ 6 БЕРНСЬКОЇ КОНВЕНЦІЇ НА ТЕРИТОРІЇ ХАРКІВСЬКОЇ, СУМСЬКОЇ, ВОЛИНСЬКОЇ, ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ, ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТЕЙ ТА КРИМУ(Інститут ботаніки імені М. Г. Холодного НАН України, ГО "Українська природоохоронна група (UNGG)"; видавництво "Друк Арт", 2023) Бенгус, Ю. В.; Неко, Д. В.; Волкова, Р. Є.; Ферлій, В. К.Перелічені знахідки рослин Червоної книги України та резолюції 6 Бернської конвенції зроблені на території Харківської, Сумської, Волинської, Івано-Франківської, Закарпатської областей та Криму. Наведені приблизні координати знахідок, їхні дата і авторство. Records of plant species listed in the Red Book of Ukraine and Resolution 6 of the Berne Convention on the territory of Kharkiv, Sumy, Volyn, Ivano-Frankivsk, Zakarpattia region and the of Crimea, their approximate coordinates, the date and authorship of the finds are given.
- ДокументРІЗНОМАНІТТЯ ОТРУЙНИХ РОСЛИН ЖИТОМИРЩИНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-16) Рудюк, В. В.; Волкова, Р. Є.У статті досліджено різноманіття отруйних рослин Житомирщини, їхні таксономічні, морфологічні та еколого-біологічні особливості. Зазначено, що велике різноманіття отруйних рослин Житомирщини свідчить про те, що вони можуть бути небезпечними як для людей, так і тварин, а також впливати на екосистему. Тому залишається важливим вести просвітницьку діяльність серед школярів, а при застосуванні лікарських отруйних рослин важливо дотримуватись дозування і вживати тільки під наглядом лікаря. The article examines the diversity of poisonous plants of Zhytomyr Oblast, their taxonomic, morphological, and ecological-biological features. It is noted that the great variety of poisonous plants of Zhytomyr region indicates that they can be dangerous for both humans and animals, as well as affect the ecosystem. Therefore, it remains important to conduct educational activities among schoolchildren, and when using medicinal poisonous plants, it is important to adhere to the dosage and use only under the supervision of a doctor.
- ДокументСтворення віртуальної лабораторної роботи з біологічних дисциплін за допомогою методів цифрової трансформації(Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», 2023-12-14) Іонов, І. А.; Волкова, Р. Є.; Твердохліб, О. В.Застосування цифрових технологій в освіті сьогодні є однією з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Цифрові технології дозволяють інтенсифікувати освітній процес, зробити його мобільним, диференційованим та пристосованим до реалій сучасності. Особливо важливо застосування цифрових технологій для дисциплін природничого напряму, де поруч з теоретичним, лекційним матеріалом завжди повинні бути і методи лабораторної практичної діагностики, вивчення механізмів дії організму людини і тварин, які б дозволили без пошкодження організму з дотриманням норм етичного кодексу проводити різні експериментальні дослідження. Викладачі за допомогою сучасних цифрових технологій швидко і легко організують симулятивні лабораторні роботи для вивчення фізіологічних процесів, створюють інтерактивні завдання та вправи для пояснення нового матеріалу, перевірки засвоєного матеріалу тощо. The use of digital technologies in education today is one of the most important and sustainable trends in the global educational process. Digital technologies make it possible to intensify the educational process, make it mobile, differentiated and adapted to the realities of today. The use of digital technologies is especially important for natural science disciplines, where, along with theoretical and lecture material, there should always be methods of laboratory practical diagnostics, study of the mechanisms of action of the human and animal body, which would allow for various experimental studies without damaging the body and in compliance with the ethical code. With the help of modern digital technologies, teachers can quickly and easily organise simulation laboratory work to study physiological processes, create interactive tasks and exercises to explain new material, test the material learned, etc.