Використання диференційованого підходу в навчанні й вихованні дітей дошкільного віку
Завантаження...
Дата
2024
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Львівський університет бізнесу та права
Анотація
Імплементація диференційованого підходу в умовах закладу дошкільної освіти сприяє індивідуалізації навчання та дозволяє адаптувати зміст навчального матеріалу до потреб кожної дитини. На підставі аналізу науково-педагогічних праць доведено, що диференційований підхід може підвищити успішність дітей, зокрема дітей із гіперактивністю та дефіцитом уваги в межах інклюзивного освітнього процесу, є важливою умовою для емоційної стабільності дитини та сприяє її самовизначенню. Мета статті – проаналізувати особливості застосування диференційованого підходу в навчанні й вихованні дітей дошкільного віку. У дослідженні розкрито переваги диференційованого підходу в умовах закладу дошкільної освіти, виокремлено технології й завдання, які використовуються в контексті диференційованого навчання. Для вивчення особливостей диференційованого підходу в навчанні й вихованні дітей у дослідженні використовувалися методи аналізу, синтезу та порівняльного аналізу. Результати дослідження демонструють характеристики диференційованого підходу в умовах закладу дошкільної освіти, а також окреслюють його переваги для забезпечення якісного й успішного розвитку кожного дошкільника. У процесі дослідження виокремлено функціональну й структурну диференціацію та доведено, що диференціація буває рівневою та профільною. З’ясовано, що при застосуванні диференційованого підходу в навчанні й вихованні в умовах закладу дошкільної освіти ефективними можуть бути різноманітні педагогічні технології, зокрема технологія навчальних центрів, навчання в малих групах, «дошка вибору», гнучке групування, інтегроване навчання, інтерактивне навчання, розвивальні ігри. Крім того, проаналізовано ефективні види діяльності в контексті реалізації диференційованого підходу. Доведено, що використання диференційованого підходу в навчанні й вихованні дітей дошкільного віку вимагає розробки алгоритму дій вихователя, який забезпечить максимізацію освітнього процесу та врахування індивідуальних освітніх потреб дітей дошкільного віку.
Implementation of differentiated approach at the institution of preschool education facilitates personalized learning and allows to adapt the content of educational materials according to the children’s needs. On the basis of the analysis of scientific and pedagogical works it was proved that differentiated approach enhances the children’s learning outcomes, especially those with hyperactivity and attention deficit within the inclusive educational process. Differentiated approach was found to be an important condition for emotional stability of a children and helps their self-identification. Accordingly, the aim of the article is to analyze the peculiarities of using the differentiated approach in learning and upbringing of preschoolers, to distinguish the technologies and activities which can be used in the context of differentiated instruction. To study the peculiarities of differentiated approach in learning and upbringing of preschoolers we used the following scientific methods: analysis, synthesis, literature review, and comparative analysis. The findings reveal the characteristics of differentiated approach at the institution of preschool education, and demonstrate its advantages for ensuring qualitative and successful development of preschoolers. During the research we distinguished functional and structural differentiation. Also, it was found that educational differentiation can be level-based and profile-based. It was proved that when the differentiated approach is used in learning and upbringing at the institution of preschool education the following pedagogical technologies can be effective: Learning Centers technology, learning in small groups, «Choice Board», flexible grouping, integrated learning, interactive learning, and development games. Also, effective activities in the context of differentiated approach were analyzed. It was explained that using differentiated approach in learning and upbringing requires development of algorithm of instructor’s actions to maximize the educational process and consider individual educational needs of preschoolers.
Опис
Ключові слова
соціальний та емоційний розвиток, індивідуальний розвиток, емоційне благополуччя, розвивальні ігри, диференційовані завдання, алгоритм social and emotional development, individual development, emotional wellbeing, development gamed, differentiated activities, algorithm
Цитування
Ткаченко Л. П., Гнатовська К. С., Горопаха Н. М. Використання диференційованого підходу в навчанні й вихованні дітей дошкільного віку. Академічні візії. 2024. Вип. 30. https://orcid.org/10.5281/zenodo.11091894