Кафедра загального мовознавства і романо-германської філології

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 501
  • Документ
    Методика навчання англійської мови (Частина 2)
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025) Тучина, Н. В.; Чухно, О. А.
    Навчальний посібник розкриває теми модуля 2 «Підготовка до навчання 1» Типової програми «Методика навчання англійської мови» для освітнього ступеня бакалавра. Його метою є формування у майбутніх учителів розуміння основних підходів до і методів навчання англійської мови, здатності до ефективного управління освітнім процесом, а також розвитку фонетичної, лексичної й граматичної компетентностей учнів. Посібник розроблено з урахуванням принципів студентоорієнтованого навчання, поєднання теорії з практикою, різноманітності методів і прийомів, заохочення рефлексії та використання досвіду вивчення й навчання іноземних мов. Навчальний посібник призначено для здобувачів вищої освіти, учителів іноземних мов закладів загальної середньої освіти різних типів, фахівців із методики навчання іноземних мов, а також усіх, хто цікавиться питаннями навчання й вивчення іноземної мови. The study guide covers the topics of Module 2 ‘Preparation for Teaching 1’ of the Model Programme ‘Methods of Teaching English’ for the Bachelor's degree. Its aim is to develop future teachers‘ understanding of the main approaches and methods of teaching English, their ability to effectively manage the educational process, and to develop students’ phonetic, lexical and grammatical competences. The textbook is based on the principles of student-centred learning, combining theory with practice, a variety of methods and techniques, encouraging reflection and using the experience of learning and teaching foreign languages. The textbook is intended for higher education students, foreign language teachers of general secondary education institutions of various types, specialists in foreign language teaching methods, as well as anyone interested in teaching and learning a foreign language.
  • Документ
    НЕТИПОВІ АГРАМАТИЗОВАНІ СИНОНІМІЧНІ КОНСТРУКЦІЇ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ХХ СТОЛІТТЯ
    (Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2024) Лепетюха, А.
    У цьому дослідженні доведено, що нетипові аграматизовані моно- та полісинонімічні моно- та поліпредикативні висловлення формуються в межах функціонально-семантичного(них) макропля(лів) у процесі трансформації віртуальних (лінгвістичних) первинних синтагм та пропозицій на осі оперативного часу руху думки та актуалізуються у вигляді неусталених в мові та мовленні, імпровізованих, індивідуально-авторських функціонально транспонованих та нетранспонованих преференціальних опцій з різними головними лексемами. Метою наукової розвідки є виокремлення синтактико-семантичних типів (полі)синонімічних нетипових аграматизованих моно- та поліпредикативних преференціальних опцій, зворотна реконструкція (мовлення → мова) первинної структури та всіх членів віртуального синонімічного ряду та визначення ступеня їхньої ко(н)текстуальної пертинентності. У статті використано процедуру зворотної реконструкції первинної структури нетипових аграматизованих синонімічних мовленнєвих інновацій. Метод систематизації застосовано для побудови типології аналізованих преференціальних опцій. «Альтернативний» лінгвістичний експеримент, що полягає у штучній заміні адресатом певної синтагми або висловлення досліджуваної дискурсивної одиниці синонімічними синтагмою або висловленням, залучено для обґрунтування ко(н)текстуальної пертинентності актуалізованої нетипової аграматизованої побудови. У результаті проведеного аналізу побудовано структурно-семантичну типологію нетипових аграматизованих мовленнєвих інновацій та зворотно реконструйовано всі члени синонімічних рядів за допомогою різних моделей дослідження: дешифрувальної (інтерпретація повідомлення), ідентифікаційної (розпізнавання комунікативного наміру автора) та експериментальної (залучення «альтернативного» лінгвістичного експерименту). Виокремлено компресовані, розширені, компресовано-розширені (нетипова аграматизація + типова аграматизація, нетипова аграматизація + нетипова аграматизація) та кількісно рівнокомпонентні моно- та полісинонімічні моно- та поліаграматизовані моно- та поліпредикативні висловлення, що актуалізуються для того, щоб експресивно фокалізувати нові ко(н)текстуальні референти, семантично та / або синтаксично «урівноважити» інтерфрастичний ко(н)текст та запобігти реактуалізації екстеріоризованих референтів або комплексу референтів залежно від комунікативної інтенції полегшити або ускладнити адресатові інтерпретацію повідомлення, людичних стратегій та ідіостильових особливостей автора. In this research it was proved that atypical agrammaticalized mono- and polysynonymic mono- and polypredicative utterances are formed within functionally-semantic macrofield(s) in the process of transformation of virtual (linguistic) primary syntagmatas and propositions on the operating time axis of thought movement and are actualized in the form of non-conventional in language and discourse, improvised, individually-author’s functionally transposed and non-transposed preferential options with different key lexemes. The goal of this scientific work is to identify syntactic-semantic types of (poly)synonymic atypical agrammaticalized mono- and polypredicative preferential options, to inversely reconstruct (discourse → language) the primary structure and all members of the virtual synonymic series and to determine the degree of their co(n)textual pertinence. The article uses the procedure of inverse reconstruction of the primary structure of atypical agrammaticalized synonymic discourse innovations. The method of systematization is used to build a typology of the analyzed preferential options. The "alternative" linguistic experiment, which consists in the artificial substitution of a certain syntagm or utterance of the analyzed discursive unit by a synonymic syntagm or utterance, is involved in order to justify the co(n)textual pertinence of the actualized atypical agrammaticalized construction. Аs a result of the сonducted analysis a structural-semantic typology of atypical agrammaticalized discourse innovations is established and all members of synonymic chains are inversely reconstructed (discourse → language) by means of various research models: decipherable (interpretation of the message), identificational (recognition of the author’s communicative intention) and experimental (involvement of the "alternative" linguistic experiment). Сompressed, redundant, compressed-redundant (atypical agrammaticalization + typical agrammaticalization, atypical agrammaticalization + atypical agrammaticalization) and quantitatively equacomponential mono- and polysynonymic mono- and polygrammaticalized mono- and polypredicative utterance are distinguished, actualized in order to expressively focalize new co(n)textual referents, to semantically and / or syntactically "balance" the interphrasal co(n)text and to prevent the reactualization of exteriorized referents or a complex of referents depending on the communicative intention to facilitate or to complicate to the addressee the interpretation of the message, ludic strategies and idiostylistic features of the author.
  • Документ
    Синтаксична синонімія: теорія та практика (на матеріалі французької мови)
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Видавництво МОНОГРАФ ФОП Іванченко І. С., 2022) Лепетюха, А. В.
    У пропонованому посібнику подано різні види вправ і завдань із синтаксичної синонімії сучасної французької мови (опитувальники, ігрові та креативні завдання, груповий лінгвістичний експеримент тощо), підкріплені теоретичним матеріалом, що висвітлює різні аспекти вивчення синтаксичних синонімів, та аналізом прикладів моно- та поліпредикативних моно- та полісинонімічних висловлень. Посібник створено для студентів-романістів освітніх рівнів бакалавр та магістр, аспірантів, докторантів та учених-лінгвістів з метою розвитку та вдосконалення їхніх компетентностей в обраній науковій галузі. In the book different kinds of exerciсes and activities on the syntactic synonymy of modern French (questionnaires, ludic and creative exercices, groupe linguistic experiment etc.) are proposed which are backed up with the theoretical material elucidating different aspects of studies of syntactic synonyms and with the analysis of examples of mono- and polypredicative mono- and polysynonymic utterances. This manual is created for the students-romanists of the educational level of a Bachelor and Master, postgraduate and doctoral students, scholarslinguists in order to develop and to improve their competences in the choosen scientific field.
  • Документ
    ІЗОТОПІЧНІ ТЕМА-РЕМАТИЧНІ ЗВ’ЯЗКИ В НАДФРАЗОВИХ ЄДНОСТЯХ ФРАНЦУЗЬКОЇ ХУДОЖНЬОЇ ПРОЗИ ХХ ‒ ХХІ століть
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Видавництво Іванченка І. С., 2024) Лепетюха, А. В.
    У монографії представлено інтегральний системно-функціональний аналіз монологічних та діа(полі)логічних надфразових єдностей французької художньої прози ХХ – ХХІ століть як комплексу складних мовно-мовленнєвих знаків, що формуються у віртуальній системі (мові) за допомогою когнітивних поліоперацій (психомеханізмів) та актуалізуються згідно з певною комунікативною інтенцією адресанта. Виокремлено та проаналізовано чотири типи тема-рематичної ізотопії (еволютивну, з постійної темою, з похідними темами та комплексну), подано типології та визначено ко(н)текстуальні функції маркерів тематичних і рематичних референтів у надфразових єдностях на рівні зовнішнього актуального членування, установлено взаємозв’язки між аргументацією, референцією та поліфонією в авто- та / або синсемантичних опорних і приєднаних висловленнях монологічних та діа(полі)логічних надфразових єдностей. The thesis contains the integral systemic-functional analysis of monological and dia(poly)logical supraphrasal unities of French fiction of the XXth – the XXIst centuries as a complex of linguo-discursive signs that are formed in a virtual system (language) via cognitive polyoperations (psychomechanisms) and are actualized according to the addressee’s communicative intention. Four types of theme and rheme isotopy (evolutive, with a constant theme, with derived themes and a complex one) are outlined and analyzed, the typologies of markers of thematic and rhematic referents are presented and their co(n)textual functions are determined in supraphrasal unities at the level of external actual parceling. Relations between argumentation, reference and polyphony in auto- and / or synsemantic abutting and adjoined utterances of monological and dia(poly)logical supraphrasal unities are established.
  • Документ
    Роль вибіркових дисциплін у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої педагогічної освіти
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бойчук, Ю. Д.; Борисов, В. А.; Чехратова, О. А.
    Одним із пріоритетних завдань сучасного закладу освіти є надання студентам права вибору певних дисциплін з метою формування їхньої індивідуальної освітньої траєкторії. Це готує здобувачів до майбутньої професійної діяльності, сприяє їхній адаптації, впровадженню інновацій та ефективній співпраці у глобальному освітньому середовищі. Вибіркові дисципліни допомагають реалізувати компетентнісний підхід, поглиблювати знання в цікавих галузях, формувати міждисциплінарні звʼязки та розвивати навички навчальної автономії. У статті проаналізовано вибір здобувачами першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди елективних дисциплін з циклу загальної підготовки у 2022 і 2023 роках. Метою дослідження є виявлення тенденцій у виборі предметів, що відображають зміни в освітніх пріоритетах здобувачів, а також їхні академічні та професійні інтереси і потреби в умовах сучасних соціально-економічних викликів. Проаналізувавши результати вибору як умови для створення індивідуальної освітньої траєкторії, автори звертають увагу на зростання інтересу здобувачів до дисциплін, повʼязаних з психологією, медіа і комунікаціями, національною ідентичністю. У роботі доведено, що студенти-магістри віддають перевагу курсам для розвитку професійних навичок, а бакалаври більш зосереджені на загальній підготовці. Дисципліни, повʼязані з вивченням англійської мови, залишаються популярними серед здобувачів обох рівнів вищої освіти. Результати дослідження також вказують на важливість розвитку не лише професійних, а й особистісних якостей студентів, що сприяє ефективному функціонуванню суспільства, що доводить зацікавленість здобувачів у дисциплінах, які формують соціальну відповідальність та етичні норми. Вибіркові дисципліни допомагають здобувачам адаптувати своє навчання до ринку праці та особистих карʼєрних амбіцій. One of the priority tasks of a modern educational institution is to give students the right to choose certain disciplines in order to shape their individual educational trajectory. This prepares students for future professional activities, promotes their adaptation, innovation and effective cooperation in a global educational environment. Elective disciplines help to implement a competence approach, to deepen knowledge in interesting fields, to form interdisciplinary connections and to develop the skills of academic autonomy. The article analyzes the choice of students of the first (bachelor's) and second (master's) levels of education of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Pans of elective disciplines from the cycle of general training in 2022 and 2023. The purpose of the study is to identify trends in the choice of subjects that reflect changes in the educational priorities of applicants, as well as their academic and professional interests and needs in the conditions of modern socio-economic challenges. Having analyzed the results of the selection as conditions for creating an individual educational trajectory, the authors draw attention to the growing interest of applicants in disciplines related to psychology, media and communications, and national identity. The work proves that master's students prefer courses for the development of professional skills, while bachelor's students are more focused on general training. Disciplines related to the study of the English language remain popular among students at both levels of higher education. The results of the study also indicate the importance of developing not only professional, but also personal qualities of students, which contributes to the effective functioning of society, which proves the interest of students in disciplines that form social responsibility and ethical norms. Elective disciplines help students adapt their studies to the labor market and personal career ambitions.