Кафедра загального мовознавства і романо-германської філології

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 499
  • Документ
    НЕТИПОВІ АГРАМАТИЗОВАНІ СИНОНІМІЧНІ КОНСТРУКЦІЇ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ХХ СТОЛІТТЯ
    (Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2024) Лепетюха, А.
    У цьому дослідженні доведено, що нетипові аграматизовані моно- та полісинонімічні моно- та поліпредикативні висловлення формуються в межах функціонально-семантичного(них) макропля(лів) у процесі трансформації віртуальних (лінгвістичних) первинних синтагм та пропозицій на осі оперативного часу руху думки та актуалізуються у вигляді неусталених в мові та мовленні, імпровізованих, індивідуально-авторських функціонально транспонованих та нетранспонованих преференціальних опцій з різними головними лексемами. Метою наукової розвідки є виокремлення синтактико-семантичних типів (полі)синонімічних нетипових аграматизованих моно- та поліпредикативних преференціальних опцій, зворотна реконструкція (мовлення → мова) первинної структури та всіх членів віртуального синонімічного ряду та визначення ступеня їхньої ко(н)текстуальної пертинентності. У статті використано процедуру зворотної реконструкції первинної структури нетипових аграматизованих синонімічних мовленнєвих інновацій. Метод систематизації застосовано для побудови типології аналізованих преференціальних опцій. «Альтернативний» лінгвістичний експеримент, що полягає у штучній заміні адресатом певної синтагми або висловлення досліджуваної дискурсивної одиниці синонімічними синтагмою або висловленням, залучено для обґрунтування ко(н)текстуальної пертинентності актуалізованої нетипової аграматизованої побудови. У результаті проведеного аналізу побудовано структурно-семантичну типологію нетипових аграматизованих мовленнєвих інновацій та зворотно реконструйовано всі члени синонімічних рядів за допомогою різних моделей дослідження: дешифрувальної (інтерпретація повідомлення), ідентифікаційної (розпізнавання комунікативного наміру автора) та експериментальної (залучення «альтернативного» лінгвістичного експерименту). Виокремлено компресовані, розширені, компресовано-розширені (нетипова аграматизація + типова аграматизація, нетипова аграматизація + нетипова аграматизація) та кількісно рівнокомпонентні моно- та полісинонімічні моно- та поліаграматизовані моно- та поліпредикативні висловлення, що актуалізуються для того, щоб експресивно фокалізувати нові ко(н)текстуальні референти, семантично та / або синтаксично «урівноважити» інтерфрастичний ко(н)текст та запобігти реактуалізації екстеріоризованих референтів або комплексу референтів залежно від комунікативної інтенції полегшити або ускладнити адресатові інтерпретацію повідомлення, людичних стратегій та ідіостильових особливостей автора. In this research it was proved that atypical agrammaticalized mono- and polysynonymic mono- and polypredicative utterances are formed within functionally-semantic macrofield(s) in the process of transformation of virtual (linguistic) primary syntagmatas and propositions on the operating time axis of thought movement and are actualized in the form of non-conventional in language and discourse, improvised, individually-author’s functionally transposed and non-transposed preferential options with different key lexemes. The goal of this scientific work is to identify syntactic-semantic types of (poly)synonymic atypical agrammaticalized mono- and polypredicative preferential options, to inversely reconstruct (discourse → language) the primary structure and all members of the virtual synonymic series and to determine the degree of their co(n)textual pertinence. The article uses the procedure of inverse reconstruction of the primary structure of atypical agrammaticalized synonymic discourse innovations. The method of systematization is used to build a typology of the analyzed preferential options. The "alternative" linguistic experiment, which consists in the artificial substitution of a certain syntagm or utterance of the analyzed discursive unit by a synonymic syntagm or utterance, is involved in order to justify the co(n)textual pertinence of the actualized atypical agrammaticalized construction. Аs a result of the сonducted analysis a structural-semantic typology of atypical agrammaticalized discourse innovations is established and all members of synonymic chains are inversely reconstructed (discourse → language) by means of various research models: decipherable (interpretation of the message), identificational (recognition of the author’s communicative intention) and experimental (involvement of the "alternative" linguistic experiment). Сompressed, redundant, compressed-redundant (atypical agrammaticalization + typical agrammaticalization, atypical agrammaticalization + atypical agrammaticalization) and quantitatively equacomponential mono- and polysynonymic mono- and polygrammaticalized mono- and polypredicative utterance are distinguished, actualized in order to expressively focalize new co(n)textual referents, to semantically and / or syntactically "balance" the interphrasal co(n)text and to prevent the reactualization of exteriorized referents or a complex of referents depending on the communicative intention to facilitate or to complicate to the addressee the interpretation of the message, ludic strategies and idiostylistic features of the author.
  • Документ
    Синтаксична синонімія: теорія та практика (на матеріалі французької мови)
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Видавництво МОНОГРАФ ФОП Іванченко І. С., 2022) Лепетюха, А. В.
    У пропонованому посібнику подано різні види вправ і завдань із синтаксичної синонімії сучасної французької мови (опитувальники, ігрові та креативні завдання, груповий лінгвістичний експеримент тощо), підкріплені теоретичним матеріалом, що висвітлює різні аспекти вивчення синтаксичних синонімів, та аналізом прикладів моно- та поліпредикативних моно- та полісинонімічних висловлень. Посібник створено для студентів-романістів освітніх рівнів бакалавр та магістр, аспірантів, докторантів та учених-лінгвістів з метою розвитку та вдосконалення їхніх компетентностей в обраній науковій галузі. In the book different kinds of exerciсes and activities on the syntactic synonymy of modern French (questionnaires, ludic and creative exercices, groupe linguistic experiment etc.) are proposed which are backed up with the theoretical material elucidating different aspects of studies of syntactic synonyms and with the analysis of examples of mono- and polypredicative mono- and polysynonymic utterances. This manual is created for the students-romanists of the educational level of a Bachelor and Master, postgraduate and doctoral students, scholarslinguists in order to develop and to improve their competences in the choosen scientific field.
  • Документ
    ІЗОТОПІЧНІ ТЕМА-РЕМАТИЧНІ ЗВ’ЯЗКИ В НАДФРАЗОВИХ ЄДНОСТЯХ ФРАНЦУЗЬКОЇ ХУДОЖНЬОЇ ПРОЗИ ХХ ‒ ХХІ століть
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Видавництво Іванченка І. С., 2024) Лепетюха, А. В.
    У монографії представлено інтегральний системно-функціональний аналіз монологічних та діа(полі)логічних надфразових єдностей французької художньої прози ХХ – ХХІ століть як комплексу складних мовно-мовленнєвих знаків, що формуються у віртуальній системі (мові) за допомогою когнітивних поліоперацій (психомеханізмів) та актуалізуються згідно з певною комунікативною інтенцією адресанта. Виокремлено та проаналізовано чотири типи тема-рематичної ізотопії (еволютивну, з постійної темою, з похідними темами та комплексну), подано типології та визначено ко(н)текстуальні функції маркерів тематичних і рематичних референтів у надфразових єдностях на рівні зовнішнього актуального членування, установлено взаємозв’язки між аргументацією, референцією та поліфонією в авто- та / або синсемантичних опорних і приєднаних висловленнях монологічних та діа(полі)логічних надфразових єдностей. The thesis contains the integral systemic-functional analysis of monological and dia(poly)logical supraphrasal unities of French fiction of the XXth – the XXIst centuries as a complex of linguo-discursive signs that are formed in a virtual system (language) via cognitive polyoperations (psychomechanisms) and are actualized according to the addressee’s communicative intention. Four types of theme and rheme isotopy (evolutive, with a constant theme, with derived themes and a complex one) are outlined and analyzed, the typologies of markers of thematic and rhematic referents are presented and their co(n)textual functions are determined in supraphrasal unities at the level of external actual parceling. Relations between argumentation, reference and polyphony in auto- and / or synsemantic abutting and adjoined utterances of monological and dia(poly)logical supraphrasal unities are established.
  • Документ
    МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ: МОЖЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ В УКРАЇНІ
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2024-12) Бочарникова, Т. Ф.; Лембік, С. О.; Прус, Н. О.
    В умовах щораз вищого попиту на знання іноземних мов в Україні, що зумовлений євроінтеграційними процесами та розвитком економічних і освітніх тенденцій, мультимедійні технології відкривають значні можливості для всіх учасників освітнього процесу. Метою дослідження є аналіз ролі мультимедійних технологій у навчанні іноземних мов, а також оцінювання їх потенціалу для підвищення ефективності освітнього процесу. У статті детально розглянуто вплив цих технологій на якість навчання, а також запропоновано рекомендації щодо їх використання в навчальному середовищі. У ході дослідження з’ясовано, що мультиме-дійні технології є інноваційними засобами, які об’єднують різні типи інформації, як-от текст, зображення, відео, аудіо та анімацію, для створення інтерактивногота ефективного навчального контенту. In the context of the growing demand for foreign language skills in Ukraine, driven by European integration processes and the development of economic and educational trends, multimedia technologies open up significant opportunities for all participants in the educational process. The purpose of the study is to analyse the role of multimedia technologies in foreign language teaching and to assess their potential for improving the efficiency of the educational process. The article discusses in detail the impact of these technologies on the quality of learning and offers recommendations for their use in the learning environment. The study found that multimedia technologies are innovative tools that combine different types of information, such as text, images, video, audio, and animation, to create interactive and effective learning content.
  • Документ
    ПРИЙОМИ ПОДОЛАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ТРУДНОЩІВ ПРИ ОВОЛОДІННІ ПОРІВНЯЛЬНИМИ КОНСТРУКЦІЯМИ З ПРИКМЕТНИКОМ У СТУДЕНТІВ МОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-10-11) Шухова, О. О.
    У публікації розглянуто нaвчaння грaмaтики і прaвильного оформлення висловлювaння у мові тa письмі, яке відбувaється зa допомогою формувaння грaмaтичних нaвичок. Граматичні навички – це автоматизоване використання граматичних засобів у мовленні. Зазначено, що граматичні навички є найважливішим компонентом всіх видів мовленнєвої діяльності. Оволодіння граматичними мовними навичками пов’язане з формуванням автоматизованих мовних зв’язків форми, значення і вживання. Основною метою навчання граматики є формування в студентів граматичних навичок як одного з компонентів мовленнєвих умінь говоріння, аудіювання, читання та письма. Формування і вдосконалення операцій з граматичним матеріалом, тобто граматичних навичок, є найважливішим і найважчим аспектом навчання мови. The publication examines the teaching of grammar and the correct design of speech and writing, which takes place with the help of the formation of grammatical skills. Grammatical skills are the automated use of grammatical means in speech. It is noted that grammatical skills are the most important component of all types of speech activity. The mastery of grammatical language skills is associated with the formation of automated language connections of form, meaning and use. The main goal of teaching grammar is the formation of students' grammatical skills as one of the components of the speech skills of speaking, listening, reading and writing. Formation and improvement of operations with grammatical material, i.e. grammatical skills, is the most important and most difficult aspect of language learning.