Перегляд за Автор "Паньок, Т. В."
Зараз показано 1 - 20 з 36
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАНАЛІЗ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ НА ТЛІ РОЗВИТКУ СОЦРЕАЛІЗМУ(2016) Паньок, Т. В.У статті аналізуються процеси формування й розвитку соцреалізму в художньо-педагогічній освіті в Україні на тлі соціальних, політичних, історичних подій. В означений період затвердилися нові функції в системі мистецької освіти: ідеологічні, наукові, методичні. В рамках навчального процесу сформувалися головні принципи і вимоги до викладання соцреалізму. Доводиться, що вища художньо-педагогічна освіта продовжувала розвиватися в рамках науково-дослідних кафедр та аспірантури, де й викристалізовувалася ідея соцреалізму. В статье анализируются процессы формирования и развития соцреализма в художественно-педагогическом образовании в Украине на фоне политических, социальных, исторических событий. В рассматриваемый период утверждаются новые функции в системе художественного образования: идеологические, научные, методические. В рамках учебного процесса сформулировались главные принципы и требования к преподаванию соцреализма. Доказывается, что высшее художественно-педагогическое образование продолжало развиваться в рамках научно-исследовательских кафедр и аспирантуры, где в первую очередь выкристаллизовывалась идея соцреализма. A retrospective study of theoretical principles and the experience of the artistic process becoming at the 30s show their important scientific and practical significance for the formation of art-pedagogical education in Ukraine of the twentieth century. Thus, reforms have been carried out in the defined years, dramatically changed the system of national higher art-pedagogical education of proletarian culture on academic perspective. Unification of teaching methods gradually led to the final departure of innovation at the beginning of the XX century. The politicization of the higher art school denied, in fact, previous historical experience of art-pedagogical researches in formal-technical frameworks and follow to only one permitted direction - the method of socialistic realism. Since the latest 30's society has realized the urgent necessity to graduate art-pedagogical professional teaching staff, but unfortunately there was no one university in Ukraine that graduate qualified professionals in this sphere. As a positive factor there can be noticed the commencing of new features in the system of art-pedagogical education – research-development and methodological direction.
- ДокументАрт-педагогіка та її значення в підготовці майбутніх викладачів образотворчого мистецтва(2022-11-14) Паньок, Т. В.; Луговська, В. І.У статті на основі теоретичного аналізу наукових джерел розкрито сутність поняття арт-педагогіки та її значення в підготовці майбутніх викладачів образотворчого мистецтва. Авторами зроблено висновок щодо можливостей арт-педагогіки не лише надавати терапевтичний або коригу-ючий вплив на психофізичний стан людини, а й реалізовувати основні освітні функції. The article, based on the theoretical analysis of scientific sources, reveals the essence of the concept of art pedagogy and its importance in the training of future teachers of fine arts. The authors concluded about the possibilities of art pedagogy not only to have a therapeutic or corrective effect on the psychophysical state of a person, but also to implement the main educational functions.
- ДокументВикористання стилізації як методу в процесі професійної підготовці митців(European Conference, 2022) Паньок, Т. В.; Луговська, В. І.Сутнісне розуміння національної культури як духовно-матеріального феномену та засобу розвитку професіоналізму майбутніх митців зумовило педагогічну доцільність висвітлення методу стилізації як важливої складової у професійній підготовці майбутніх митців. Метод стилізації дозволяє розвинути творчі здібності, естетичну та художню культуру, національну самосвідомості, сформувати професійну майстерність у майбутніх митців. The essential understanding of national culture as a spiritual and material phenomenon and a means of developing the professionalism of future artists determined the pedagogical expediency of highlighting the method of stylization as an important component in the professional training of future artists. The method of stylization allows to develop creative abilities, aesthetic and artistic culture, national self-awareness, to form professional skill in future artists.
- ДокументВища художньо-педагогічна освіта: реальність та перспективи(Асоціація сприяння глобалізації освіти та науки SPACETIME, ТОВ «Універсальний освітній простір «АКЦЕНТ», 2019-11-16) Паньок, Т. В.В статті розглянуто художньо-педагогічну підготовку майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах, яка має ґрунтуватися як на загальній психолого-педагогічній основі, так і на усвідомленому набутті образотворчої майстерності, умінь і навичок щодо творчої самореалізації. Розвиток творчих здібностей педагога та опанування ним методики навчання образотворчого мистецтва сприяє його ефективній професійно-педагогічній діяльності, зорієнтованій на одержання позитивного кінцевого результату та виявляється у своєрідній тріаді: опанування техніками образотворчого мистецтва – професійна художньо-педагогічна діяльність – творчий розвиток учня. Використання цієї тріади веде до якісного зрушення в активізації художньо-педагогічної підготовки майбутніх викладачів. The article deals with the artistic and pedagogical training of future specialists in higher educational institutions, which should be based both on a general psychological and pedagogical basis, and on the conscious acquisition of fine arts skills, abilities and skills for creative self-realization. The development of creative abilities of the teacher and mastering methods of teaching fine arts contributes to his effective professional and pedagogical activity, focused on obtaining a positive final result and manifests itself in a kind of triad: mastering the techniques of fine arts – professional artistic and pedagogical activity – creative development of the student. The use of this triad leads to a qualitative shift in the activation of artistic and pedagogical training of future teachers.
- ДокументВПЛИВ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ЧИННИКІВ НА СТАНОВЛЕННЯ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ХАРКІВЩИНИ(Класич. приват. ун-т, 2016) Паньок, Т. В.У статті проаналізовано історичні обставини формування вищої художньо-педагогічної освіти в Харкові протягом 20-х рр. ХХ ст. Розглянуто нову концепцію професійної спрямованості в розвитку національної художньо-педагогічної освіти. Розглядається організація навчального процесу в Харківському художньому технікумі. Доведено, що саме 20-ті рр. ХХ ст. позначені становленням системи вищої художньо-педагогічної освіти в Україні спрямованої, зокрема, і на відродження етнокультурних традицій. Уперше до наукового обігу введено факт відкриття в Харківському художньому технікумі художньо-педагогічного відділення. В статье анализируется история формирования высшего художественно- педагогического образования в Харькове в течение 20-х гг. ХХ в. Исследуется новая концепция профессионального направления в развитии национального художественно-педагогического образования. Рассматривается организация учебного процесса в харьковском художественном Техникуме. Доказывается, что именно 20-е гг. ХХ в. отмечены становлением системы высшего художественно-педагогического образования в Украине, охватывающего, в частности, возрождение этнокультурных традиций. Впервые вводится в научное обращение факт открытия в Харьковском художественном техникуме художественно-педагогического отделения. This article analyzes the historical circumstances of forming the highest artpedagogical education in Odessa for 20-s years. We study a new concept of professional orientation in the development of national art education. We consider the organization of educational process in the Kharkiv Art College. It is shown that exactly in this 20-s years there was marked the emergence of higher art-pedagogical education in Ukraine with focus on the revival of ethnic and cultural traditions. Firstly introduced the fact that in the Kharkiv Art College was established art-pedagogical department. All reorganization of artpedagogical education of 20-s was in pedagogisation the theoretical block of disciplines. Professors, teachers, art-critics, concerned in training quality of art-educational staff and were convinced that the training of specialists in artistic profiles need to differentiate in targets. The article presents rare archival documents, the data of the organization of educational process and the first rector of the Kharkiv Art Senior College – A. Levitan Artistic elite, personified by outstanding cultural and educational figures, over a long historical period created a national heritage in their own creative workshops and shared their teaching experience to future generations, acting as carriers of artistic culture. They formed that art-pedagogical background, which made possible a new stage of the national education development. All these events are actively developing against the background of spiritual culture rising and productive development of science, education, literature and art. Artistic and pedagogical process of the twentieth century broadcast to cultural wealth of Ukrainians, reported national, social and ideological issues of that time, launched a patriotic and educational potential of the individual, contributed to the preservation of Ukrainian ethnic identity.
- ДокументВплив української школи мистецтвознавства на формування художньо-естетичних засад у контексті мистецької освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди(Dagens næringsliv forlag, Scientific Publishing Center «InterConf», 2021) Паньок, Т. В.; Канделакі, Т. В.; Чиркіна, В. В.; Бреславець, Д. О.; Глушич, Л. О.Розглянуто проблеми вдосконалення професійної підготовки студентівмагістрів на кафедрі образотворчого мистецтва ХНПУ імені Г. С. Сковороди; показані нові підходи до вивчення магістрами дисциплін «Мистецтвознавство» та «Історія художньо-педагогічної освіти»; аналізується вплив української школи мистецтвознавців кінця ХІХ – початку ХХ ст. на сучасне навчання. Рассмотрены проблемы усовершенствования профессиональной подготовки студентов магистров на кафедре изобразительного искусства ХНПУ имени Г. С. Сковороды; показаны новые подходы к изучению магистрами дисциплин «Искусствоведение» и «История художественно-педагогического образования»; анализируется влияние украинской школы искусствоведов конца ХІХ – начала ХХ ст. на современное обучение. The problems of improving the professional training of master students at the Department of Fine Arts of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University are considered; new approaches to the study by masters of the disciplines "Art Studies" and "History of Art and Pedagogical Education" are shown; the influence of the Ukrainian school of art historians of the late XIX - early XX centuries is analyzed. for modern education.
- ДокументВПЛИВ ІСТОРИКО-СОЦІАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ НА АКСІОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ У ВИЩІЙ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ В УКРАЇНІ(2016) Паньок, Т. В.В статті досліджуються головні фактори, що впливали на формування аксіологічних орієнтирів на кожному з етапів розвитку вищої художньо-педагогічної освіти ХХ століття. Показано, що зі зміною ідеологічного курсу, мінялися й аксіологічні орієнтири в організаційно-виховній системі вищої освіти, яка, у свою чергу, організовувала соціум із його духовними та моральними запитами. Доведено, що з утворених радянських освітніх інституцій і програм, нові комуністичні орієнтири спрямовували особистість на колективне життя, в якому губилася його індивідуальність і самостійність. Процес виховання майбутніх художників-педагогів мав стати принципово новим соціальним явищем, що був орієнтований на підготовку радянських кадрів, озброєних широкими знаннями і методами розуміння природи та суспільства і підготовлених для творчої діяльності в суспільно-виробничому процесі. В статье исследуются основные факторы, влиявшие на формирование аксиологических ориентиров в каждом из этапов развития высшего художественно-педагогического образования ХХ века. Показано, что с изменением идеологического курса менялись и аксиологические ориентиры в организационно-воспитательной системе высшего образования, которое в свою очередь организовывало социум с его духовными и нравственными запросами. Доказано, что с созданием советских образовательных учреждений и новых программ, коммунистические ориентиры направляли личность на коллективизм, в котором терялась его индивидуальность и самостоятельность. Процесс воспитания будущих художников-педагогов должен был стать принципиально новым социальным явлением, и направленный на подготовку советских педагогов, вооруженных широкими знаниями и методами понимания природы и общества и подготовленных для творческой деятельности в общественно-производственном процессе. The article examines the main factors that influenced the formation of axiological landmarks in each of the defined stages of higher art and pedagogical education of the 20th century. It is shown that changes in the ideological course also caused changes of the axiological landmarks in the organizational and educational system of higher education, which in turn organized the society with its spiritual and moral demands. It is proved that with the formation of the Soviet educational institutions and programs new communist landmarks directed people to collective life, where one would lose their individuality and independence. The process of education of future teachers-artists was to be-come a fundamentally new social phenomenon that was aimed at training Soviet teachers armed with extensive knowledge and methods of understanding nature and society and prepared for creative work in socio-productive process. The study conducted shows that the synthesis of art and production practice was possible due to educating a new generation of teachers who had been specially trained in higher art education institutions and various educational courses there. The paper characterizes the specificity of training the future teachers of fine arts with their key feature being the provision of practical and utilitarian knowledge to the students. Through completing these tasks of the proletarian education, teachers of the fine arts profile in turn shaped and transformed both the art school and art in general according to the new values. A number of issues are defined regarding the development of continuity in teaching, improvement of the selection of students for art and pedagogical institutions, and formation of a network of art and graphic departments at the pedagogical institutes.
- ДокументГ. Сковорода в творчості українських художників(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Паньок, Т. В.Аналізується творча спадщина Г. Сковороди. Розкриваються погляди філософа щодо ролі мистецтва у культурному поступі означеної доби. Розглянуто вплив філософсько-естетичних поглядів мислителя на творчість українських художників ХХ — ХХІ століття, розширено уявлення про емблематику, символіку бароко та його цитатність у сучасному українському мистецтві. Досліджено вплив образної мови Г. Сковороди на творчість українських художників. Доведено, що образна символіка Г. Сковороди в їхній творчості виражала ідею українського Sacrum`y, софійності і кордоцентризму. This paper analyzes the creative heritage of H. Skovoroda, his literary pronouncements on the role of art in the cultural heritage of the reference period. Along with dialectics of philosophical thought of H. Skovoroda, an important principle of his work, namely symbolism, which was inherent not only in Baroque emblematic poetry, but also in the visual art in general at the time, is revealed. Philosophical reflections and symbols of H. Skovoroda were understandable and highly sought not only in the Baroque period, but also throughout the time. It is thus with good reason that philosophical and ethical views of H. Skovoroda influenced the artistic conceptions of many Ukrainian artists, first and foremost those belonging to M. Boichuk, H. Narbuta, V. Krychevskyi, O. Bogomazov, K. Malevich and others. This paper expands the concept of emblematics, symbolism of the Baroque and its quotation in the modern Ukrainian art. It has been brought out that the image symbolism of H. Skovoroda in their creativity expressed the idea of Ukrainian Sacrum, sophistication and cordocentrism. The philosophy of Ukrainian art, based on the idea of Sacrum, as well as on the sacral signatures of the national fine arts, developed its own understanding of both art and artistic concepts that reflected the revolutionary “mythmaking” and transformed the stable Ukrainian archetype into new artistic images. Skovoroda’s teachings have always attracted artists by their uniqueness, the significance of opinions, the depth of spiritual understanding of both the world and man, while his mystical symbolism is still quoted in the works of Ukrainian artists. Skovoroda’s figure is embedded in the historical process of understanding both the man and the world around, and his views can be projected not only onto the past, but likewise onto the present. In Ukrainian fine art and iconography, the philosopher’s dream of the harmony of human existence, the greatness of his spirit and self-knowledge is still maintained. The expressed allegorical nature of Skovoroda’s philosophical meditations is reflected in the symbolism of both the past and contemporary works of art. The illustration of a conceptual idea in terms of imagessymbols is kind of “l'instant épié”, which aims at the most adequate expression of the artist’s point of view, when reality is transformed by flair, and everything that the artist’s brush touches rises above everyday life and becomes poetic.
- ДокументДО ПИТАННЯ ПРО СТРУКТУРУ ВИЩОЇ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.(Класич. приват. ун-т, 2016) Паньок, Т. В.У статті проаналізовано історичні обставини формування вищої художньо-педагогічної освіти в Україні протягом 20-х рр. ХХ ст. Розглянуто нову концепцію практицизму й професіоналізму в художньо-освітньому процесі, що по-своєму впливала на реформу вищої школи (1920 р.), у процесі якої академічну художню освіту було відкинуто як пережиток буржуазного суспільства. Визначено , що натомість у системі вищої художньої освіти виникають інститути народної освіти та численні художньо-професійні технічні училища, перед якими постають нові завдання. Окреслено процес формування головних центрів вищої художньої освіти – Київ, Харків, Одеса. Доведено, що саме 20-ті рр. ХХ ст. позначені становленням системи вищої художньо-педагогічної освіти в Україні. В статье проанализированы процессы формирования высшего художественно-педагогического образования в Украине в 20-х гг. ХХ в. Рассмотрена новая концепция практицизма и профессионализма, которая по-своему влияла на реформу высшей школы (1920 г.). Вследствие этого академическое образование было отброшено как пережиток буржуазного общества. Обозначено, что в системе высшего художественного образования возникают институты народного образования и многочисленные художественно-профессиональные училища. Охарактеризован процес формирования главных центров художественного образования – Киев, Харьков, Одесса. Доказано, что 20-е гг. ХХ в. отмечены становлением системы высшего художественно-педагогического образования в Украине. Today, one of the sources of building a national system of high school is a historical analysis of the development and teaching of art education in Ukraine. Therefore, the provided article analyzes the historical circumstances that influenced on the formation of higher art education in Ukraine at early twentieth century. Reveals the factors that somehow transformed the system of cultural and educational values. We investigated that factors which contributed to the formation of national Art school. At the appointed time there was made a big step at the development of formal Art education with benchmark on the achievements of European Art schools. This was the first time in the history of pedagogy, when educational issues discussed with the political parties. At the state level, it was announced the formation of a new strategy for higher education which was to reorganize the system of management, Ukrainianization, deepening of national consciousness, development in the direction of professional education. With coming to the Ukraine, Bolsheviks regime - the general management of education assumes the People’s Commissariat. The newly formed Provisional ‘Workers and Peasants’ Government in its educational program, firstly puts an organization of the people’s universities where everybody could learn all what he wants. So, through a single labor school there were opened accesses to the university and professional education for proletariat.
- ДокументДосвід американської моделі навчання дітей з особливими потребами методами ізо-терапії(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-10-28) Паньок, Т. В.; Канделакі, Т. В.; Бреславець, Д. О.; Глушич, Л. О.В статті розглянуто ізо-терапію, як одному із методів арт-терапії. На сучасному етапі становлення та розвитку інклюзивної освіти в Україні, особливо актуальним стає вивчення досвіду організації інклюзії в навчальних системах провідних країн світу та світового педагогічного товариства. Аналізуючи дослідження американських вчених зроблено висновок, що ізо-терапія, як і художня творчість у цілому, допомагає встановити комфортний психологічний контакт, отримати доступ до переживань клієнта, сублімувати його почуття, дати вихід деструктивним тенденціям і отримати зцілюючий ефект від художньої творчості і створення позитивного настрою. The article considers iso-therapy as one of the methods of art-therapy. At the present stage of formation and development of inclusive education in Ukraine, studying the experience of organizing inclusion in the educational systems of the world's leading countries and the global pedagogical society becomes especially relevant. Having analyzed the research of American scientists, the conclusion has been made that isotherapy, as well as art therapy in general, helps to establish a comfortable psychological contact, to access the client's experiences, to sublimate his/her feelings, to give an outlet to destructive tendencies and to obtain a healing effect from artwork and the creation of a positive mood.
- ДокументЕтнодизайн та модерна траєкторія професійної підготовки майбутнього вчителя мистецьких дисциплін в умовах діджиталізації суспільства(Класичний приватний університет, 2021) Гриньова, В. М.; Паньок, Т. В.Стаття присвячена теоретичному дослідженню проблеми професійної підготовки майбутніх вчителів мистецьких дисциплін на засадах залучення українського народного мистецтва та етнодизайну. Важливість цього питання визначено тим, що низкою компетентностей вчителя мистецьких дисциплін є відповідність сучасному рівню інформатизації та діджиталізації суспільства, здатності до теоретичного і практичного освоєння національної мистецької спадщини, фахової орієнтації в сучасному українському образотворчому просторі, спрямування до творчої художньо-педагогічної та культурно-просвітницької діяльності, що допомагає у духовному і культурному розвитку особистості. Доведено, що основним положенням щодо професійної підготовки майбутніх вчителів мистецьких дисциплін є впровадження етнодизайну як однієї із траєкторій Стратегії національно-патріотичного виховання. Професійний розвиток майбутнього вчителя мистецьких дисциплін у закладах освіти розглядається з позиції збереження та використання автентичного культурного пласту народних традицій і сакральних сигнатур українського мистецтва в їхніх сполуках із цифровим складником (анімація, 3D, графічний дизайн, реклама, оформлення сайтів, комп’ютерних ігор із застосуванням елементів українського народного мистецтва). З’ясовано, що у процесі професійної підготовки необхідно використовувати практичні завдання, які спираються на національні культурно-побутові особливості, матеріальну та духовну культуру нації. Коригування змісту професійної підготовки майбутніх вчителів мистецьких дисциплін мусить відбуватися за спрямованістю етнодисциплін, що передбачають активізацію мотиваційних структур студентів до етнологічного самопізнання. Розглянуто, що врахування ідеї етнодизайну у процесі підготовки майбутніх вчителів мистецьких дисциплін вимагає від освітян пошуку нових педагогічних умов для формування професійного мислення, зокрема здійснення міжпредметної інтеграції із застосуванням етномистецьких методів навчання та сучасних ІТ-технологій. Статья посвящена теоретическому исследованию проблемы профессиональной подготовки будущих учителей художественных дисциплин на основе привлечения украинского народного искусства и этнодизайна. Важность этого вопроса определена тем, что рядом компетентностей учителя художественных дисциплин является соответствие современному уровню информатизации и диджитализации общества, способности к теоретическому и практическому освоению национального художественного наследия, профессиональной ориентации в современном украинском изобразительном пространстве, направлении к творческой , что помогает в духовном и культурном развитии личности Доказано, что основным положением профессиональной подготовки будущих учителей художественных дисциплин является внедрение этнодизайна как одной из траекторий Стратегии национально-патриотического воспитания. Профессиональное развитие будущего учителя художественных дисциплин в учебных заведениях рассматривается с позиции сохранения и использования аутентичного культурного пласта народных традиций и сакральных сигнатур украинского искусства в их соединениях с цифровой составляющей (анимация, 3D, графический дизайн, реклама, оформление сайтов, компьютерных игр с применением элементов украинского народного искусства). Выяснено, что в процессе профессиональной подготовки необходимо использовать практические задачи, опирающиеся на национальные культурно-бытовые особенности, материальную и духовную культуру нации. Корректирование содержания профессиональной подготовки будущих учителей художественных дисциплин должно происходить по направленности этнодисциплин, предусматривающих активизацию мотивационных структур студентов к этнологическому самопознанию. Рассмотрено, что учет идеи этнодизайна в процессе подготовки будущих учителей художественных дисциплин требует от педагогов поиска новых педагогических условий для формирования профессионального мышления, в частности, осуществления межпредметной интеграции с применением этнохудожественных методов обучения и современных ИТ-технологий. The article is devoted to theoretical research of the issues of professional training of future teachers of artistic disciplines based on involvement of Ukrainian folk art and ethnodesign. The significance of this matter is dictated by a number of professional requirements that a teacher of artistic disciplines is expected to fulfil: this includes the alignment with modern levels of informatization and digitalization of society, the ability to theoretical and practical exploration of the national artistic legacy, the professional orientation in the modern Ukrainian artistic space, the aspiration to conduct creative artistically-driven pedagogical and culturallyenlightening work, that helps in spiritual and cultural personal development. The article sets out the main provisions for the professional training of future teachers of artistic disciplines through the introduction of ethnodesign as one of the trajectories of the Strategy of national-patriotic education. The professional development of a future teacher of artistic disciplines is viewed from the point of view of preserving and using the authentic cultural layer of national traditions and the sacred signature of Ukrainian art linked with the digital component (animation, 3D, graphic design, advertisement, website creation and computer games design using the elements of Ukrainian folk art). It is proved that in the course of the professional preparation it is necessary to use practical tasks, that are rooted in the specificities, as well as in material and spiritual cultural features. Adjustments to the contents of the professional preparation of future teachers of artistic disciplines must be done with the preference to the ethnographic disciplines, that activate students’ motivation to ethnological self-exploration. The inclusion of the idea of ethnodesign in the course of the preparation of future teachers of artistic disciplines requires the search for new pedagogical conditions for the formation of professional thinking, and in particular: the interdisciplinary integration, using of ethno-artistic teaching methods and modern informational technologies.
- ДокументЕТНОКУЛЬТУРНА СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО ТИПУ УКРАЇНЦЯ-СЛОБОЖАНИНА(Олді+, 2023) Паньок, Т. В.Повномасштабна війна Росії проти України поділила світ на «до» та «після» й змусила багатьох українців передивитися своє ставлення до мови, держави, змінити цінності та переглянути погляд на деякі історичні процеси. Однак, російська агресія почалася не 24 лютого 2022 року, а набагато раніше починаючи з експансії Івана ІІІ, коли на межі ХV–ХVІ століть Чернігово-Сіверські землі, у тому числі й Дике Поле (сучасна Слобожанщина), перейшли у володіння Московської держави. Активне заселення Слобожанщини розпочалося у ХVІІ столітті у період Хмельниччини. Політичні і соціально-релігійні події в Україні підштовхували окрему частину українських козаків до заселення територій «Дикого Поля». На той час Московія була зацікавлена у створенні захисної оборонної лінії своїх кордонів від турецько-татарської агресії і переселенцям надавалися певні пільги. Поряд з українськими слободами розміщалися і російські поселення. На характер взаємовідносин між українцями та росіянами впливали ті форми соціально-економічного побуту, які були ними засвоєні в Задніпров’ї: козацький становий розподіл, освітнє та релігійне життя, укладання шлюбу та інше. Схарактеризовано, що у результаті різноманітних впливів, взаємовпливів, асиміляції сформувалися культурно–етнографічні та духовно–релігійні особливості регіонального типу слобожанина (народнопоетичне світобачення, звички, культура, фольклор, християнська канонічність тощо), що відбилися в ментальних відмінностях українців та росіян. Russia's full-scale war against Ukraine has divided the world into "before" and "after" and forced many Ukrainians to reconsider their attitudes towards the language, the state, change their values and reconsider their view of some historical processes. However, the Russian aggression did not begin on 24 February 2022, but much earlier, starting with the expansion of Ivan III, when at the turn of the fifteenth and sixteenth centuries, the Chernihiv-Siverskyi lands, including Dyke Pole (modern Slobozhanshchyna), came under the control of the Moscow state. Active settlement of Slobozhanshchyna began in the seventeenth century during the Khmelnytskyi period. Political and socio-religious events in Ukraine pushed some Ukrainian Cossacks to settle in the "Wild Field". At that time, Muscovy was interested in creating a defensive line to protect its borders from Turkish-Tatar aggression, and certain benefits were granted to the settlers. Russian settlements were located alongside Ukrainian sloboda. The nature of the relationship between Ukrainians and Russians was influenced by the forms of socio-economic life that they had learned in Zadniprovia: Cossack classification, educational and religious life, marriage, etc. It is characterised that as a result of various influences, interactions, and assimilation, cultural, ethnographic, spiritual, and religious features of the regional type of Slobozhan (folk-poetic worldview, habits, culture, folklore, Christian canonicity, etc.), which are reflected in the mental differences between Ukrainians and Russians.
- ДокументКИТАЙСЬКИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ЕТНОДИЗАЙНУ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023) Паньок, Т. В.; Жень, ФушенУ статті проаналізовано китайський досвід використання етнодизайну у процесі формування ключових компетентностей студентів мистецьких спеціальностей. Доведено, що етнодизайн як предмет вивчення завдяки поєдна-нню історико-культурної художньої спадщини, образотворчих символів, духовно-моральних цінностей китайського народу дає змогу навчати студентів сприймати і відтворювати художні образи у всій їхній багатоманітності. Розкрито, що етнодизайн сприяє формуванню необхідних ключових компетентностей студентів мистецьких спеціальностей під час освітнього процесу, що у підсумку дає можливість досягнути такі програмні результати, як здійснення самостійної творчої художньої діяльності, розвиток креативності на основі ретрансляції національних цінностей в художній і дизайнерський процес на основі рефлексії тощо. The study analyses the Chinese experience of using ethnic design in shaping the art studentsʼ key competencies. It was found that the contemporary understanding of philosophical knowledge of ethnic design features three components, influencing the establishment of art studentsʼ essential competencies: the core meaning of ethnic design and understanding its symbolic nature; perception and understanding ethnic design as an aesthetic and beauty category; axiological and pedagogical aspects of ethnic design in education. Having considered scientific research and art literature, it was confirmed that ethnic design is shape creation and deco-ration taking into account national traditions; it is a conversion of ethnic household art items and elements into a modern product. It was identified that one of the main factors of the Chinese ethnic design comprises traditional decorative ornaments, which form a national feature and raise recognisability worldwide. Evolutionary processes in Chinese ethnic ornament have de-veloped their rules that are interwoven with the contemporary design in terms of the design composition, expression techniques, graphics colour combinations etc. It was proven that ethnic design as a subject of research enables to teach students to perceive and recreate images in their diversity owing to the integration of historic-and-cultural art legacy, creative symbols, and Chinese ethical values. It was stated that ethnic design encourages shaping key required competencies among art students during their studies, which, eventually, enables to reach such programme outcomes as independent creative activities, development of creativity by retranslating national values in the reflection-based art and design etc. The research into ethnic design allows promoting art studentsʼ values and meaningfulness as the national art legacy, as well as the awareness of the diversity of art multiculturality. It also enables to show the rate of forming value-based cultural, art and design benchmarks.
- ДокументКолірна виразність як особливість системного живописного мислення майбутніх фахівців образотворчого мистецтва під час професійної підготовки в педагогічному університеті(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Паньок, Т. В.; Чаус, Д. В.Розглядається значення колірної виразності як один з ключових елементів у формуванні системного живописного мислення майбутніх художників, яке передбачає здатність цілісно сприймати, аналізувати та інтерпретувати візуальні образи з урахуванням взаємодії кольору, форми, простору тощо. Підкреслюється важливість колірної виразності для розвитку креативного мислення, технічної майстерності та художнього смаку. Окрему увагу приділено тому, як колірна виразність формує системне живописне мислення, сприяє концептуальному підходу до творчої роботи тощо. Стаття акцентує увагу на необхідності інтеграції глибоких знань з колористики у навчальні програми педагогічних університетів, підкреслюючи її значення для формування професійної компетентності майбутніх фахівців образотворчого мистецтва. Визначено, що колірна виразність, як невід'ємна складова живописного мислення, допомагає майбутнім фахівцям оволодіти вмінням використовувати колір для передачі емоцій, настрою та змісту. Це не лише технічні навички, а й глибоке розуміння психології сприйняття кольору, символіки та культурних аспектів, які впливають на глядача. Схарактеризовано, що формування системного живописного мислення з акцентом на колірну виразність є важливим етапом у підготовці майбутніх фахівців образотворчого мистецтва, що дозволяє їм розширювати межі своєї творчості, використовувати кольорові рішення як інструмент впливу та комунікації, досягати високого рівня професіоналізму тощо. One of the important problems in the context of higher education reform is the training of fine art specialists in pedagogical universities, who integrate modern tendencies in art and education, support traditions, create new works that reflect national identity, apply painting skills and abilities in creative and pedagogical work , and, undoubtedly, play a key role in the preservation and popularization of Ukrainian heritage, which is important for the general cultural and social development of the state. The article examines the importance of colour expressiveness as one of the key elements in the formation of the systematic pictorial thinking of future artists, which involves the ability to holistically perceive, analyse and interpret visual images, taking into account the interaction of colour, shape, space, etc. The importance of colour expressiveness for the development of creative thinking, technical skill and artistic taste is emphasized. Particular attention is paid to how colour expressiveness forms systematic pictorial thinking, contributes to a conceptual approach to creative work, etc. The article focuses on the need to integrate in-depth knowledge of coloristics into the curricula of pedagogical universities, emphasizing its importance for the formation of professional competence of future fine art specialists. It has been determined that colour expressiveness, as an integral component of pictorial thinking, helps future specialists master the ability to use colour to convey emotions, mood and content. It is not only technical skills, but also a deep understanding of the psychology of colour perception, symbolism and cultural aspects that affect the viewer. It is proved that the formation of systematic pictorial thinking with an emphasis on colour expressiveness is an important stage in the training of future fine art specialists, which allows them to expand the boundaries of their creativity, use colour solutions as a tool of influence and communication, achieve a high level of professionalism, etc. Systematic pictorial thinking with an emphasis on colour expressiveness is an integral part of the professional development of future fine art specialists, which allows them to effectively convey ideas, preserve cultural traditions and influence the development of society. The study of colour and its application is the foundation on which the artist's skill is based, and thus, should be one of the key elements in the training program for future fine arts specialists in pedagogical universities.
- ДокументКомплексний підхід у підготовці майбутніх дизайнерів у КНР: національні традиції та Європейський досвід викладання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-10-28) Паньок, Т. В.; Чжен, Дай; Цзю, ДутінУ статті розглянуто комплексний підхід у підготовці майбутніх дизайнерів в Китаї. У сучасному світі дизайн є одним із найбільш популярних і важливих видів людської діяльності, який охоплює всю сферу життя. Неможна недооцінювати його значення для суспільства, тому що вплив сучасних концепцій і проектів, створених молодими дизайнерами, залишає свій слід у культурі і діє на емоційний і психологічний світ людини. Комплексний підхід у навчанні майбутніх дизайнерів сприяє глибокому освоєнню базових знань за рахунок їх універсального використання в різних ситуаціях. Цей підхід передбачає певні, організаційні форми (індивідуальні, групові, колективні), із залученням найрізноманітніших засобів навчання: тестів, схем, графіків, креслень, моделей, телекомунікацій тощо. У цьому сенсі можна говорити про технологізацію навчального процесу, спрямовану на реалізацію педагогічних завдань. Посилення комплексного підходу сприяє також інтеграція знань та умінь майбутніх дизайнерів, що сприяє розвитку багатовимірної творчої особистості, яка володіє інтегральним стилем професійного мислення, здатної активно діяти у професійній сфері. The article examines a comprehensive approach to training future designers in China. In today's world, design is one of the most popular and important human activities, covering the whole sphere of life. Its importance to society cannot be underestimated, because the influence of modern concepts and projects created by young designers leaves its mark on the culture and affects the emotional and psychological world of a person. An integrated approach in the education of future designers promotes a deep mastery of basic knowledge through their universal use in different situations. This approach implies certain, organizational forms (individual, group, collective), involving a variety of learning tools: tests, diagrams, charts, drawings, models, telecommunications, etc. In this sense, we can talk about the technologization of the learning process aimed at the implementation of pedagogical tasks. The integration of knowledge and skills of future designers contributes to strengthening the integrated approach, which contributes to the development of multidimensional creative personality, who has an integral style of professional thinking and is able to act actively in the professional sphere.
- ДокументМетафізика натюрморту в просторі історії мистецтва(Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”; Barca Academy Publishing, 2022-11-21) Паньок, Т. В.; Олефір, Ю. В.У статті висвітлюються проблеми художньо-образного прочитання натюрморту. Окреслені деякі питання наукових досліджень щодо пошуків різних підходів художників до вирішення натюрморту. Зазначено, що натюрморт як вид образотворчого мистецтва має свої особливості, передусім символізм та філософсько-художнє прочитання. The article highlights the problems of artistic and figurative reading of still life. Some questions of scientific research regarding the search for different approaches of artists to solving still life are outlined. It is noted that still life as a type of fine art has its own characteristics, primarily symbolism and philosophical-artistic interpretation.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАПИСАННЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ ВИПУСКНОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ МАГІСТЕРСЬКОЇ РОБОТИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «014 СЕРЕДНЯ ОСВІТА (Образотворче мистецтво)»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Паньок, Т. В.; Алтухова, А. В.Випускна кваліфікаційна магістерська робота є заключною атестацією здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Специфікою підсумкової роботи на кафедрі образотворчого мистецтва є поєднання теоретичного та творчого аспектів, що зумовлює готовність майбутнього фахівця до практичної діяльності. У даних методичних рекомендаціях детально розписано вимоги до наукової та творчої частини робіт, їх змісту, структури, форми подачі матеріалу, техніки та креативності створення художніх творів, а також вимоги до їх оформлення. Методичні рекомендації призначені для викладачів і студентів університетських досліджень, а також може бути використані при підготовці наукових публікацій. The graduation qualifying master's thesis is the final attestation of applicants of higher education of the second (master's) level. Specificity final work at the department of fine arts is a combination of theoretical and creative aspects, which determines the readiness of the future specialist to practical activities. These methodological recommendations describe in detail the requirements for the scientific and creative part of works, their content, structure, form of presentation of material, technique and creativity of creating works of art, as well as requirements for their design. Methodological recommendations are intended for teachers and students of university studies, and can also be used in the preparation of scientific publications.
- ДокументОбразотворче мистецтво у контексті ескалації російської агресії проти України(Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”; BoScience Publisher, 2022-12-01) Паньок, Т. В.; Молчанова, М. А.У статті розглядається вплив війни на сучасне образотворче мистецтво України. Обговорюється місце українського мистецтва в контексті історичного розвитку суспільства. Висвітлюються сучасні мотиви, сюжети, актуальні тенденції в мистецькому процесі воєнного часу. The article examines the impact of the war on modern fine art of Ukraine. The place of Ukrainian art in the context of the historical development of society is discussed. Modern motifs, plots, current trends in the artistic process of wartime are highlighted.
- ДокументОснови креативності в графічному дизайні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Чанчунський університет, 2022) Цзю, Дутін; Паньок, Т. В.В навчальному посібнику розглянуто методичні підходи щодо професійної підготовки майбутніх графічних дизайнерів на основі розробленого авторського спецкурсу, який сприяє розвитку креативного дизайн-мислення в умовах збереження національної специфіки. Навчальний посібник "Основи креативності в графічному дизайні" разрахований на здобувачів вищої освіти і всіх, хто цікавиться дизайном та мистецтвом. 以作者的特殊课程为基础的培训手册考虑了未来平面设计师专业培训的有条不紊的方法,促进了在保留民族特色的情况下创造性设计思维的发展。 学习指南“平面设计创意基础”适用于高等教育学生和任何对设计和艺术感兴趣的人。Methodical approaches to the professional training of future graphic designers are considered in the training manual based on the author's special course, which promotes the development of creative design thinking in conditions of preservation of national specificity. The study guide "Fundamentals of creativity in graphic design" is intended for students of higher education and anyone interested in design and art.
- ДокументОсобливості сприйняття кольору в живописі(Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”; MDPC Publishing, 2022-10-9) Паньок, Т. В.; Олефір, Ю. В.У статті висвітлюються проблеми інтерпретації смислів та засобів авторського художнього задуму та їх втілення у мистецькому творі. Аналізується проблема передачі настрою за допомогою кольорової гармонії. Наголошено, що колір є основним елементом образотворчого мистецтва, який бере участь у всіх найважливіших етапах художньої діяльності. Кольорові відношення це сильний засіб впливу на людину, сприймається індивідуально і специфічно для кожної особистості, але має загальні закономірності. The article highlights the problems of interpreting the meanings and means of the author's artistic idea and their embodiment in a work of art; The problem of conveying mood using color harmony is analyzed. It is emphasized that color is the main element of fine art, which is involved in all the most important stages of artistic activity. Color relationships are a powerful means of influencing a person, perceived individually and specifically for each individual, but have general patterns.