Перегляд за Автор "Лоцман, П. І."
Зараз показано 1 - 8 з 8
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументДВОЯРУСНІСТЬ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ ТА ЇХ МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ(Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2024-11-06) Коптєва, Т. С.; Лоцман, П. І.Дослідження двоярусності антропогенних ландшафтів є важливим напрямком сучасної географії, оскільки дозволяє виявити складні взаємозв'язки між природними та антропогенними компонентами навколишнього середовища. Такий аналіз потребує застосування інтегрованих підходів, що поєднують географічний, екологічний, соціальний та технологічний аспекти. Геоінформаційний аналіз являється ключовим методичним інструментом у вивченні двоярусності антропогенних ландшафтів. Зазначено, що методологія дослідження двоярусності антропогенних ландшафтів об'єднує різноманітні підходи, що охоплюють географію, екологію, геоінформаційний аналіз та соціальні науки. Ця виважена комбінація дозволяє розкрити великий пласт знань, які визначають сучасну взаємодію людини та природи в умовах антропогенної діяльності. The study of two-tiered anthropogenic landscapes is an important direction of modern geography, as it allows to reveal complex relationships between natural and anthropogenic components of the environment. Such an analysis requires the use of integrated approaches combining geographical, ecological, social and technological aspects. Geoinformation analysis is a key methodical tool in the study of two-tiered anthropogenic landscapes. It is noted that the methodology for researching the two-tieredness of anthropogenic landscapes combines various approaches covering geography, ecology, geo-informational analysis and social sciences. This balanced combination allows us to reveal a large layer of knowledge that determines the modern interaction of man and nature in the conditions of anthropogenic activity.
- ДокументЕВОЛЮЦІЯ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ УКРАЇНИ: ВІД ДАВНІХ ЧАСІВ ДО СЬОГОДЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025-03-12) Мельничук, О. В.; Лоцман, П. І.У статті проаналізовано історичну трансформацію ландшафтів України під впливом людської діяльності та оцінку її екологічних і соціально-економічних наслідків. Аналіз ландшафтних метрик вказує на суттєву фрагментацію екосистем, особливо в аграрних регіонах, де інтенсивне землеробство замінило природні ландшафти. Це призводить до втрати біорізноманіття та зниження стійкості екосистем. Водночас статистичні моделі підтверджують високу кореляцію між зростанням міст, промисловим розвитком та деградацією довкілля, підкреслюючи вплив соціально-економічних процесів на ландшафт. Зміна антропогенного ландшафту на території України є складною взаємодією багатьох факторів, а саме культурних, політичних і технологічних, які в свою чергу спричинили зміни протягом тисяч років, від поселень епохи раннього неоліту до сучасної урбанізації. Кожна епоха мала значний вплив на розмаїття антропогенного ландшафту України. Результатами досліджень підтверджується значимість інтегрованного підходу до управління ландшафтами, яке забезпечує взаємодію як історичних, так і сучасних соціально-економічних факторів. Об'єднання наукових технік, таких як ГІС, дистанційне зондування та екологічне моделювання, створює необхідну основу для прогнозування майбутніх змін та створення міцних стратегій управління природними ресурсами. The article analyzes the historical transformation of Ukrainian landscapes under the influence of human activity and assesses its ecological and socio-economic consequences. Analysis of landscape metrics indicates significant fragmentation of ecosystems, especially in agrarian regions, where intensive agriculture has replaced natural landscapes. This leads to loss of biodiversity and a decrease in ecosystem stability. At the same time, statistical models confirm a high correlation between urban growth, industrial development and environmental degradation, emphasizing the impact of socio-economic processes on the landscape. The change of the anthropogenic landscape in Ukraine is a complex interaction of many factors, namely cultural, political and technological, which in turn have caused changes over thousands of years, from the settlements of the early Neolithic era to modern urbanization. Each era has had a significant impact on the diversity of the anthropogenic landscape of Ukraine. The results of the research confirm the importance of an integrated approach to landscape management, which ensures the interaction of both historical and modern socio-economic factors. The combination of scientific techniques, such as GIS, remote sensing and ecological modeling, creates the necessary basis for predicting future changes and creating solid natural resource management strategies.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу "Економічна та соціальна географія України" для студентів спеціальностей 014 Середня освіта. Географія всіх форм навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Муромцева, Ю. І.; Лоцман, П. І.; Некос, С. В.Методичні рекомендації з курсу “Економічна та соціальна географія України” для студентів всіх форм навчання призначені для студентів, що навчаються за спеціальністю 014.07 Середня освіта. Географія. Методичні рекомендації є складовою навчально-методичного комплексу для курсу "Економічна та соціальна географія України", однієї з провідних дисциплін у професійній і практичній підготовці бакалаврів спеціальності 014 Середня освіта. Географія. У методичних рекомендаціях висвітлено основні теми курсу: економіко-географічне положення України, населеня, господарство, економічні райони та зовнішні зв'язки України, завдання до практичних і семінарських занять, питання та завдання для самостійної роботи, джерела для вивчення курсу. Методические рекомендации курса “Экономическая и социальная география Украины” для студентов всех форм обучения предназначены для студентов, обучающихся по специальности 014.07 Среднее образование. География. Методические рекомендации являются составной частью учебно-методического комплекса для курса "Экономическая и социальная география Украины", одной из ведущих дисциплин в профессиональной и практической подготовке бакалавров специальности 014 Среднее образование. География. В методических рекомендациях отражены основные темы курса: экономико-географическое положение Украины, население, хозяйство, экономические районы и внешние связи Украины, задачи к практическим и семинарским занятиям, вопросы и задачи для самостоятельной работы, источники для изучения курса. Methodological recommendations for the course "Economic and Social Geography of Ukraine" for students of all forms of education are intended for students studying in the specialty 014.07 Secondary Education. Geography. Methodical recommendations are a part of educational-methodical complex for the course "Economic and Social Geography of Ukraine", one of the leading disciplines in professional and practical training of bachelors of specialty 014 Secondary Education. Geography. Methodical recommendations reflect the main topics of the course: economic and geographical position of Ukraine, population, economy, economic regions and external relations of Ukraine, tasks for practical and seminar classes, questions and tasks for independent work, sources for the course.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу "Загальна гідрологія"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Некос, С. В.; Муромцева, Ю. І.; Лоцман, П. І.Методичні рекомендації до курсу "Загальна гідрологія" призначені для студентів що навчаються за спеціальністю 014. Середня освіта. В методичних рекомендаціях висвітлено програма курсу, питання до іспиту, надано рекомендації до виконання практичних занять, джерела для вивчення курсу. Навчальна дисципліна спрямована на формування знань про гідрологічні процеси‚ фізичні і хімічні властивості води‚ кругообіг води в природі та його енергетичні фактори. Methodical recommendations for the course "General Hydrology" are intended for students majoring in 014. Secondary education. The methodical recommendations cover the course program, questions for the exam, recommendations for practical classes, sources for studying the course. The discipline is aimed at the formation of knowledge about hydrological processes, physical and chemical properties of water, the water cycle in nature and its energy factors.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу "Рекреаційні ресурси світу" для студентів спеціальностей 014 Середня освіта. Географія всіх форм навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Муромцева, Ю. І.; Лоцман, П. І.; Некос, С. В.Методичні рекомендації з курсу "Рекреаційні ресурси світу" для студентів всіх форм навчання призначені для студентів, що навчаються за спеціальністю 014.07 Середня освіта. Географія. Методичні рекомендації є складовою навчально-методичного комплексу для курсу "Рекреаційні ресурси світу", однієї з фахових дисциплін у професійній і практичній підготовці бакалаврів спеціальності 014 Середня освіта. Географія. У методичних рекомендаціях висвітлено основні теми курсу, завдання до практичних і семінарських занять, питання та завдання для самостійної роботи, джерела для вивчення курсу. Методические рекомендации по курсу Рекреационные ресурсы мира для студентов всех форм обучения предназначены для студентов, обучающихся по специальности 014.07 Среднее образование. География. Методические рекомендации являются составной частью учебно-методического комплекса для курса "Рекреационные ресурсы мира", одной из профессиональных дисциплин в профессиональной и практической подготовке бакалавров специальности 014 Среднее образование. География. В методических рекомендациях отражены основные темы курса, задания к практическим и семинарским занятиям, вопросы и задания для самостоятельной работы, источники для изучения курса. Methodical recommendations for the course Recreational resources of the world for students of all forms of education are intended for students studying in the specialty 014.07 Secondary education. Geography. Methodical recommendations are a part of the educational-methodical complex for the course "Recreational resources of the world", one of the professional disciplines in the professional and practical training of bachelors of the specialty 014 Secondary Education. Geography. The methodological recommendations reflect the main topics of the course, tasks for practical and seminar classes, questions and tasks for independent work, and sources for studying the course.
- ДокументМетодичні рекомендації до курсу "Соціально-економічна географія України" для студентів спеціальностей 014 Середня освіта всіх форм навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Муромцева, Ю. І.; Лоцман, П. І.; Некос, С. В.Методичні рекомендації з курсу "Соціально-економічна географія України" для студентів всіх форм навчання призначені для студентів, що навчаються за спеціальністю 014. Середня освіта. У методичних рекомендаціях висвітлено основні теми курсу – економіко-географічне положення України, населеня, господарство, економічні райони та зовнішні зв'язки України, завдання до практичних і семінарських занять, питання та завдання для самостійної роботи, джерела для вивчення курсу. Методические рекомендации курса "Социально-экономическая география Украины" для студентов всех форм обучения предназначены для студентов, обучающихся по специальности 014. Среднее образование. В методических рекомендациях освещены основные темы курса – экономико-географическое положение Украины, население, хозяйство, экономические районы и внешние связи Украины, задачи практических и семинарских занятий, вопросы и задачи для самостоятельной работы, источники для изучения курса. Methodological recommendations for the course "Socio-economic geography of Ukraine" for students of all forms of education are intended for students studying in the specialty 014. Secondary education. The guidelines cover the main topics of the course – the economic and geographical position of Ukraine, the population, economy, economic regions and foreign relations of Ukraine, the tasks of practical and seminar classes, questions and tasks for independent work, sources for the course.
- ДокументМетодичні рекомендації до написання курсових робіт з географічних дисциплін(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Некос, С. В.; Муромцева, Ю. І.; Лоцман, П. І.Методичні рекомендації призначені допомогти студентам у написанні курсових робіт та підготовки до захисту. Рекомендації містять вимоги до структури, змісту, оформлення курсової роботи. Рекомендовано для студентів спеціальності 014.07 Середня освіта. Географія. The guidelines are designed to help students write term papers and prepare for defense. Recommendations contain requirements for the structure, content, design of course work. Recommended for students majoring in 014.07 Secondary education. Geography.
- ДокументСПРИЙНЯТТЯ ЛАНДШАФТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-02-28) Прилуцька, Т. Д.; Лоцман, П. І.У публікації розглянуто сприйняття ландшафту Десни на основі кіноповісті «Зачарована Десна» українського письменника, кінорежисера, художника, класика світового кінематографа — Олександра Петровича Довженка. Десна — це ліва притока Дніпра, одна з найчистіших та найбільших рік України. Неповторна краса природи проходить крізь увесь твір. Яскраво зображений у письменника тваринний світ Десни та її притоків. Зазначено, що в описах Десни чітко простежується поєднання людини й природи. The publication examines the perception of the Desna landscape based on the film story "Enchanted Desna" by the Ukrainian writer, film director, artist, a classic of world cinema - Oleksandr Petrovych Dovzhenko. The Desna is a left tributary of the Dnieper, one of the cleanest and largest rivers in Ukraine. The unique beauty of nature runs through the entire work. The animal world of the Desna River and its tributaries is vividly depicted by the writer. It is noted that the combination of man and nature can be clearly traced in Desna's descriptions.