Перегляд за Автор "Корж, Г. В."
Зараз показано 1 - 11 з 11
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІСТОРИЧНОЇ ПАМ’ЯТІ У ПРАКТИКАХ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-09-30) Корж, Г. В.У публікації розглянуто виховний потенціал історичної пам’яті у практиках військово-патріотичного виховання. Захист Батьківщини і військово-патріотичне виховання в умовах російської військової агресії стають загостреними питаннями смисложиттєвого, екзистенціального характеру як для української нації, так й окремої людини. Сьогодні багато молодих людей, студентів допомагають військовим, сім’ям загиблих, займаються волонтерством, благодійною діяльністю, влаштовують культурно-мистецькі заходи. Зазначено, що війна загострила екзистенціальні питання військово-патріотичного виховання – життя, смерті і вічності; особистісної та історичної відповідальності; мужність бути собою; моральне самовизначення нації та людства; як протистояти нахабству і жорстокості, при цьому залишатися чуйним «пошукачем істини», Homo viator, людиною, яка шукає справжній сенс своєї присутності у світі. The publication examines the educational potential of historical memory in the practices of military and patriotic education. Protection of the Motherland and military-patriotic education in the conditions of Russian military aggression become acute questions of a meaningful, existential nature for both the Ukrainian nation and an individual person. Today, many young people, students help military personnel and families victims, engage in volunteering, charitable activities, organize cultural and artistic events. It is noted that the war aggravated the existential questions of military-patriotic education - life, death and eternity; personal and historical responsibility; the courage to be yourself; moral self-determination of the nation and humanity; how to resist arrogance and cruelty, while remaining a sensitive "seeker of truth", Homo viator, a person who is looking for the true meaning of his presence in the world.
- ДокументГерменевтичний підхід у освіті та соціальному навчанні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Корж, Г. В.Автором розкрито герменевтичний підхід у освіті та соціальному навчанні. Спосіб герменевтичного пізнання дозволяє здійснити «зустріч» із минулим, сприйняти його у єдності пізнавального, етичного, естетичного вимірів, дозволяє пережити «історичне», здобути історичний досвід та побачити горизонт майбутнього. Автор раскрівает герменевтический подход в образовании и социальном обучении. Способ герменевтического познания позволяет осуществить «встречу» с прошлым, принять его в единстве познавательного, нравственного, эстетического измерений, позволяет пережить «историческое», получить исторический опыт и увидеть горизонт будущего. The author reveals the hermeneutic approach in education and social learning. The method of hermeneutic cognition allows to make a "meeting" with the past, to perceive it in the unity of cognitive, ethical, aesthetic dimensions, allows to experience the "historical", gain historical experience and see the horizon of the future.
- ДокументГуманістичний потенціал філософії Г. С. Сковороди в умовах мультикультуралізму: філософсько-освітній вимір(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Корж, Г. В.Мета статті — розглянути окремі грані гуманістичного стилю мислення Г. Сковороди, що продовжують здійснювати вплив на становлення цінностей української політичної нації (зокрема представників молодого покоління) в умовах мультикультурного суспільства. Цель статьи — рассмотреть отдельные грани гуманистического стиля мышления Г. Сковороды, которые продолжают осуществлять влияние на становление ценностей украинской политической нации (в частности представителей молодого поколения) в условиях мультикультурного общества.
- ДокументПедагогіка партнерства та її потенціал у подоланні кризових станів(НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Луганський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2020-05-20) Корж, Г. В.; Чернякова, К. В.У статті висвітлюється тема педагогіки партнерства та її потенціалу у подоланні кризових станів. В статье освещается тема педагогики партнерства и ее потенциала в преодолении кризисных состояний. The article highlights the topic of partnership pedagogy and its potential in overcoming crisis conditions.
- ДокументСадівник, який промовчав. (Як студенти читали твори В. Сухомлинського)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-17) Корж, Г. В.Обговорювання на семінарському занятті зі студентами факультету іноземної філології Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С.Сковороди спадщини Василя Сухомлинського, несподівано відкрило світ чарівних казок для дітей і дорослих видатного українського педагога, філософа, письменника. Обсуждения на семинарском занятии со студентами факультета иностранной филологии Харьковского национального педагогического университета им. Г. С.Сковороды наследия Василия Сухомлинского, неожиданно открыло мир волшебных сказок для детей и взрослых выдающегося украинского педагога, философа, писателя. Discussions at a seminar with students of the Faculty of Foreign Philology of Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda heritage of Vasily Sukhomlinsky, unexpectedly opened the world of fairy tales for children and adults by an outstanding Ukrainian teacher, philosopher, writer.
- ДокументСвітоглядна культура: традиції та сучасність(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Корж, Г. В.; Васильченко, Р. В.Монографія присвячена проблемі світоглядної культури, її традиціям та сучасностям. Формування світоглядної культури у добу глобалізації обумовлена, насамперед, практичними потребами самозбереження і подальшого розвитку людства. Радикальні соціокультурні зрушення, що відбуваються у сучасному світі під впливом процесів глобалізації, все більше підтверджують думку, про те, що «людство має оновитися у новому світогляді, якщо воно не бажає загинути». Адже саме світогляд, за визнанням більшості дослідників, є зародком усіх ідей і переконань, які визначають спосіб дій індивіда і суспільства, є інспіруючим початком усіх вчинків і дій, що знаходять прояв і у духовній сфері, і у практичній життєдіяльності. Різноманітні кризові явища, що поширюються і загострюються в усіх сферах суспільного життя під впливом процесів глобалізації, є свідченням кризи людини та суспільства загалом, їхніх ціннісних орієнтацій та моральних норм, свідченням неспроможності сучасної людини дати адекватні відповіді на виклики глобалізації, ґрунтуючись на попередніх світоглядних засадах. Саме тому, виключно актуальною в теоретичному і практичному аспектах є проблема формування нової світоглядної культури. Монография посвящена проблеме мировоззренческой культуры, ее традициям и современности. Формирование мировоззренческой культуры в эпоху глобализации обусловлена, прежде всего, практическими потребностями самосохранения и дальнейшего развития человечества. Радикальные социокультурные сдвиги, происходящие в современном мире под влиянием процессов глобализации, все больше подтверждают мнение о том, что «человечество обновиться в новом мировоззрении, если оно не желает погибнуть». Ведь именно мировоззрение, по признанию большинства исследователей, является зародышем всех идей и убеждений, которые определяют способ действий индивида и общества, является инспирирующим началом всех поступков и действий, находят проявление и в духовной сфере, и в практической жизнедеятельности. Различные кризисные явления, распространяются и обостряются во всех сферах общественной жизни под влиянием процессов глобализации, является свидетельством кризиса человека и общества в целом, их ценностных ориентаций и моральных норм, свидетельством несостоятельности современного человека дать адекватные ответы на вызовы глобализации, основываясь на предыдущих мировоззренческих принципах. Именно поэтому, исключительно актуальной в теоретическом и практическом аспектах является проблема формирования новой мировоззренческой культуры. The monograph is devoted to the problem of world outlook culture, its traditions and modernity. The formation of a worldview culture in the era of globalization is primarily due to the practical needs of self-preservation and further development of mankind. The radical sociocultural shifts taking place in the modern world under the influence of globalization processes more and more confirm the opinion that "humanity will be renewed in a new worldview if it does not want to perish." Indeed, it is the worldview, according to the majority of researchers, that is the embryo of all ideas and beliefs that determine the way the individual and society act, is the inspiring beginning of all actions and actions, and are manifested both in the spiritual sphere and in practical life. Various crisis phenomena, spreading and exacerbating in all spheres of public life under the influence of globalization processes, are evidence of the crisis of man and society as a whole, their value orientations and moral norms, evidence of the failure of modern man to give adequate answers to the challenges of globalization, based on previous ideological principles. That is why the problem of the formation of a new worldview culture is extremely topical in theoretical and practical aspects.
- ДокументСКОВОРОДИНІВСЬКА ТРАДИЦІЯ І ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ДОБРОЧЕСНОСТІ У ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Корж, Г. В.; Пономаренко, О. В.У публікації розглянуто формування доброчесності у дітей та молоді. Останнім часом поняття чеснот і доброчесності привертає все більшу увагу освітян, педагогів, науковців, національних засобів масової інформації, громадян. Зазначено, що філософська самобутня концепція Сковороди обґрунтовує життєстверджуючу світоглядну позицію, християнські засади доброчесного життя, дієвий гуманізм, відображає найкращі ментальні риси українського народу, зокрема кордоцентричні традиції, любов і свободу як невід’ємні атрибути справжньої людини. Зрештою, відоме негативне ставлення Сковороди до недоброчесності, егоїзму, прагнення збагатитися за будь яку ціну. Доброчесність у його розумінні – це невичерпне джерело, потужний поштовх та живильна сила справжності людського буття. Екстраполяція ідей Сковороди у сучасні освітні та виховні практики сприятиме вихованню духовності, толерантності, патріотизму, побудові відносин на засадах доброчесності. The publication examines the formation of integrity in children and youth. Recently, the concept of virtues and integrity has attracted increasing attention of educators, teachers, scientists, national mass media, and citizens. It is noted that Skovoroda's original philosophical concept justifies a life-affirming worldview, Christian principles of a virtuous life, effective humanism, reflects the best mental traits of the Ukrainian people, in particular cordocentric traditions, love and freedom as inalienable attributes of a real person. After all, Skovoroda's negative attitude is known to dishonesty, selfishness, the desire to get rich at any cost. Virtue, in his understanding, is an inexhaustible source, a powerful impetus and nourishing force of the authenticity of human existence. The extrapolation of Skovoroda's ideas into modern educational and educational practices will contribute to the education of spirituality, tolerance, patriotism, and building relationships based on integrity.
- ДокументУчитель і лікар: любов до справи, учнів і людей(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-06-25) Корж, Г. В.У статті розглянуто професійну підготовку висококваліфікованих лікарів і вчителів як складним і відповідальним процесом, який вимагає багатьох зусиль від людини, яка прагне стати кваліфікованим спеціалістом. В статье рассмотрена профессиональная подготовка высококвалифицированных врачей и учителей как сложный и ответственный процесс, требующий многих усилий от человека, стремящегося стать квалифицированным специалистом. The article examines the professional training of highly qualified doctors and teachers as a complex and responsible process that requires much effort from the individual striving to become a qualified professional.
- ДокументФЕНОМЕН ДИТИНСТВА І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ В КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ПОЛІТИЧНИХ КОРДОНІВ(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2024) Корж, Г. В.Актуальність теми дослідження зумовлена потребою уваги до проблеми дитинства і здоров’язбереження, освітніх і виховних практик в умовах поширення насильства у світі, війн, зміни кордонів, гуманітарної кризи. Проблема вимушених переселенців, що притаманна родинам з різних куточків світу, торкнулася батьків і дітей, які постраждали від війни на сході України, окупації Криму. Люди, що змушені втікати від війни, стикаються з динамікою постіндустріальної цивілізації, загострюється питання ідентичності, історичної пам’яті. Постановка проблеми. Вимушена масова міграція внаслідок посягань на територіальну цілісність України з боку російського агресора, загострює питання трансляції культури, освітніх і виховних практик, збереження пам’яті для прийдешніх поколінь. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанню осмисленню сутності державних кордонів та впливу кордонної проблематики на політичні, етнокультурні та інші процеси сьогодення присвячені праці Р. Коцан, І. Долматова та багатьох інших дослідників. Багатосторонній аналіз взаємозв’язку “індивід-суспільство”, “індивідуальне – соціальне”, соціокультурні трансформації (соціальні та соціально-психологічні) стали предметом дослідження Н. Еліаса, М. Мінакова, О. Кивлюк, М. Култаєвої, Н. Радіонової та інших дослідників. Питання історичної пам’яті та ідентичності, комунікації, культури, справедливості щодо прийдешніх поколінь осмислюють в своїх роботах Б. Андерсен, Е. Бистрицький, А. Єрмоленко, Т. Лютий, Е. Сміт та багато інших вітчизняних та зарубіжних дослідників. Онтоантропологічні характеристики дитинства, освіти й виховання акцентовані в роботах Н. Дічек, І. Дорожко, М. Култаєвої, А. Єрмоленко, С. Пролєева, С. Пилипенко, Н. Радіонової, С. Сисоєвої, М. Триняк, Т. Щериці та інших дослідників. Проблемі вивчення здоров’я та механізмам здоров’язбереження (педагогічним, соціальним) присвячені праці Ю. Бойчука, М. Гончаренко, Л. Лук’янової. Постановка завдання. З позиції онтоантропологічного виміру освіти і виховання на індивідуальному та соціальному рівнях розглянути деякі аспекти дитинства і здоров’язбереження в умовах воєнної агресії, порушення державних кордонів, політичної та соціальної нестабільності, масової міграції. Розкрити вплив проблематики кордонів на освітні, виховні, здоров’єзберігаючі практики. Визначити у цьому контексті пріоритетні завдання освітньої і державної політики. Виклад основного матеріалу. Проаналізовано виклики та проблеми, з якими стикаються діти та їх батьки в ситуаціях гуманітарних криз та військових конфліктів. Підкреслено, що природні і соціальні зміни впливають на здоров’я індивідів і самоорганізацію спільнот. Розкрито важливість міжкультурної комунікації, історичної пам’яті, виховних і освітніх практик у формуванні ідентичності індивідів і спільнот. Висновки. У соціальнокультурному і духовному вимірах проблематика кордонів впливає на глибинні основи життя соціумів, виховані, освітні, здоров’єзберігаючі практики. В умовах російської агресії першочерговим завданням стає освітня і культурна модернізація, державні програми національно-патріотичного, громадянського напрямків, відродження історичної пам’яті. Urgency of the research. The relevance of the research topic is determined by the need for attention to the issues of childhood and health preservation, educational and upbringing practices in the context of the spread of violence in the world, wars, border changes, humanitarian crisis. The problem of forced displacement, characteristic of families from different parts of the world, has affected parents and children who have suffered from the war in eastern Ukraine, the occupation of Crimea. People forced to flee from the war face the dynamics of post-industrial civilization, intensifying questions of identity, historical memory. Target setting. Forced mass migration resulting from encroachments on Ukraine's territorial integrity by the Russian aggressor sharpens the question of cultural transmission, educational and upbringing practices, and memory preservation for future generations. Actual scientific researches and issues analysis. The works of R. Kotsan, I. Dolmatov, and many other researchers are dedicated to exploring theessence of state borders and the influence of border issues on contemporary political, ethno-cultural, and other processes. Scholars such as N. Elias, M. Minakov, O. Kivlyuk, M. Kultaieva, N. Radionova, and others have conducted a comprehensive analysis of the interrelation between “individual-society”, “individual-social”, and socio-cultural transformations (social and sociopsychological). Scholars like B. Andersen, E. Bystrytskyi, A. Yermolenko, T. Liutyi, E. Smith, and numerous domestic and international researchers delve into the themes of historical memory, identity, communication, culture, and justice for future generations. N. Dichek, I. Dorozhko, M. Kultaieva, A. Yermolenko, S. Prolieva, S. Pylypenko, N. Radionova, S. Sysoieva, M. Tryniak, T. Shcheritsa, among others, focus on the ontoanthropological characteristics of childhood, education, and upbringing. Works by Y. Boichuk, M. Honcharenko, L. Lukianova are dedicated to the exploration of health and mechanisms of health preservation (pedagogical, social). The research objective. From the ontoanthropological perspective of education and upbringing at individual and social levels, let's consider some aspects of childhood and health preservation in the conditions of military aggression, violations of state borders, political and social instability, and mass migration. We will explore the impact of border issues on educational, upbringing, and health-preserving practices. By doing so, we can determine the priority tasks of educational and state policies in this context. The statement of basic materials. The challenges and problems faced by children and their parents in humanitarian crises and military conflicts have been analyzed. It has been emphasized that natural and social changes impact the health of individuals and the self-organization of communities. The importance of intercultural communication, historical memory, upbringing, and educational practices in shaping the identity of individuals and communities has been revealed. Conclusions. In the social-cultural and spiritual dimensions, the issue of borders impacts the fundamental aspects of societies' lives, upbringing, educational, and health-preserving practices. In the face of Russian aggression, the primary task becomes educational and cultural modernization, state programs focusing on national-patriotic and civic directions, and the revival of historical memory.
- ДокументХРИСТИЯНСЬКА ЕТИКА ТА ПРОБЛЕМА ЗАХИСТУ ТВАРИН(Львів. музей історії релігії, Логос, 2016-05) Корж, Г. В.В статті досліджено моральні принципи християнської етики, які виражають споконвічні релігійні цінності любові та почуття єдності зі світом. Відзначено, що моральні норми християнства є передумовою формування гуманістичних установок людини та етичною основою гідного поводження з тваринами. В статье исследованы моральные принципы христианской этики, которые выражают исконные религиозные ценности любви и чувство единства с миром. Отмечено, что моральные нормы христианства являются условием формирования гуманистических установок человека и этической основой достойного отношения к животным. In the article there are discussed the moral principles of Christian ethics, which express the perennial religious values of love and a sense of oneness with the world. It is noted that the moral standards of Christianity is the prerequisite for the formation of humanistic attitudes Rights and ethical basis for decent treatment of animals.
- ДокументІсторична пам’ять: освітній і виховний потенціал(Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогіки НАПН України, 2019-05-16) Корж, Г. В.У статті проаналізовано і доведено, що традиції української культури і ментальності містять потужний ціннісно-орієнтаційний потенціал. Цей духовний скарб національної історичної пам'яті є ресурсом для успішного існування освіти та широкого розгортання наскрізного процесу виховання, який формує цінності. В статье проанализированы и доказано, что традиции украинской культуры и ментальности содержат мощный ценностно-ориентационной потенциал. Этот духовный клад национальной исторической памяти является ресурсом для успешного существования образования и широкого развертывания сквозного процесса воспитания, формирует ценности. The article analyzes and proves that the traditions of Ukrainian culture and mentality contain a powerful value-orientational potential. This spiritual treasure of national historical memory is a resource for the successful existence of education and the widespread deployment of the end-to-end upbringing process, forms values.