Перегляд за Автор "Калашник, О. В."
Зараз показано 1 - 11 з 11
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЗайменник як засіб вираження імпліцитних смислів(Készült a Rózsadomb Contact Kft, Budapest, 2017) Калашник, О. В.Статтю присвячено дослідженню мовної імплікації. Окреслено різні підходи науковців до сутності поняття мовної імпліцитності. З огляду на широке розуміння цього мовного явища визначено функціональну навантаженість одного із засобів його вираження – прономінативів у розкритті імпліцитних сутностей у текстах інтимної лірики. Зокрема увага зосереджена на відображенні прихованих смислів за допомогою особових займенників Я, ТИ, МИ, ВИ як ключових слів подібного жанру поезії. Статья посвящена исследованию языковой импликации. Очерчены разные подходы ученых к сути понятия языковой имплицитности. Учитывая широкое понимание этого языкового явления определена функциональная нагрузка одного из средств его выражения – прономинативов в раскрытии имплицитных смыслов в текстах интимной лирики. В частности внимание сосредоточено на отображении скрытых смыслов с помощью личных местоимений Я, ТЫ, МЫ, ВЫ как ключевых слов подобного жанра поэзии. The article is devoted to the researching of language implications. It is outlined different scientists’ approaches of the concept of language implicitness. Considering wide understanding of this linguistic phenomenon it’s defined functional loading of one from other means of its expression – pronominatives in the disclosing covert essences in the intimate lyrics texts. Mainly the attention is focused on disclosing hidden meanings using personal pronouns I, YOU, WE, YOU (pl.) as keywords of this genre of poetry.
- ДокументЗАЙМЕННИК ЯК ЗАСІБ ТВОРЕННЯ СТИЛІСТИЧНИХ ФІГУР(Донецький національний університет імені Василя Стуса, Донецький лінгвістичний портал, м. Вінниця, 2017) Калашник, О. В.У статті окреслено особливості стилістики займенника в текстах інтимної поезії як матеріалу, що яскраво презентує семантико-стилістичні спроможності прономінативів. Схарактеризовано здатність займенника бути активним засобом творення стилістичних фігур. Проаналізовано стилістичні фігури, утворені за участі займенників у текстах інтимної поезії. Розглянуто семантичну наповненість стилістичних фігур з огляду на семантику займенника. В статье обозначены особенности стилистики местоимения в текстах интимной поэзии как материала, ярко представляющего семантико-стилистические возможности прономинативов. Охарактеризована способность местоимения быть активным для создания стилистических фигур. Проанализированы стилистические фигуры, образованные с участием местоимений в текстах интимной поэзии. Рассмотрена семантическая наполненность стилистических фигур, учитывая семантику местоимения. In consequence of conducted research it’s appeared, that pronominatives take an active part in the formation of stylistic means and figures in poetic texts of intimate lyrics, such as: anaphora, epiphora, anepiphora, antithesis, oxymoron, syntactic parallelism, inversion, reiteration. In the considered factual material the most frequent participation of pronouns is revealed in the formation of stylistic figure of anaphora, that can be explained through the tradition of pronoun’s grammatical functions, function of replacement in particular. Nevertheless, occasionally the occurrence of epiphora formation as a means of author’s expressiveness is observed. The rest of examined stylistic methods and figures in analyzed texts of love lyrics are solitary.
- ДокументЗайменники у складі художньої анафори як стилетвірні елементи інтимної лірики(Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2017) Калашник, О. В.У статті з огляду на стилістичні можливості займенників проаналізовано участь прономінативів у творенні стилістичної фігури анафори в текстах сучасної інтимної лірики. Виділено типи вживаних займенників. Схарактеризовано контекстуальну семантику прономінатива як базового для вираження ідеї поезії. Указано на особливість уживання такої художньої анафори в складі антитези. В статье учитывая стилистические возможности местоимений проанализировано участие прономинативов в создании стилистической фигуры анафоры в текстах современной интимной лирики. Выделены типы применяемых местоимений. Охарактеризована контекстуальная семантика прономинатива как базовая для выражения идеи поэзии. Указана особенность употребления такой художественной анафоры в составе антитезы. The article has analyzed, in view of the stylistic possibilities of pronouns, the participation of promominates in the creation of an anaphoric figure of speech in the texts of modern intimate. The types of used pronouns are highlighted. It is described the contextual semantics of the pronominate as the basis for expressing the idea of poetry. It is indicated on the peculiarity of using such artistic anaphora as part of the antithesis. Attention is drawn to modern intimate lyrics figures of speech, formed with the participation of pronominates in the context of problems of poetic morphology, which led to the statement of the problem. of this research. The purpose of the article is to find in the texts of intimate lyrics as a special kind of poetry the stylistic role of pronouns in the creation of artistic anaphora. The pronoun is one of the main expressive units of poetic text, but still is poorly investigated in this aspect. It acts as the carrier of the author’s subjective-objective assessment, and, therefore, is an active stylistic system, an intertextuality carrier, an idiostyle marker, an expression of the psychological basis of the poet’s linguistic personality. The scientific novelty of this research is that for the first time it is made an attempt to outline the features of figures of speech, created with the help of pronominates in the modern intimate lyrics texts. The analysis of the actual material confirms, that the pronouns are actively involved in the creation of stylistic tools and figures in the poetic texts of intimate lyrics, especially the artistic anaphora, which may be a part of the antithesis. Traditionally, these are personal (I, YOU, HE, WE) and semantically correlated with them possessive pronouns. Replays, which include pronominates, perform important artistic function, because focusing on certain antecedent, serve to express leading poetry thoughts – usually passionate or unrequited love. The peculiarities of figures of speech formed with the use of pronominates in the texts of intimate poetry indicate the broad semantic and stylistic possibilities of pronouns, the study of which is considered to be the prospect of further research.
- ДокументКомунікативно-прагматичний ефект вживання неозначених займенників в інтимній поезії(Національний університет «Одеська юридична академія», 2017) Калашник, О. В.Статтю присвячено виявленню комунікативно-прагматичного ефекту вживання неозначених займенників у текстах інтимної лірики. Визначено проблеми семантики і функціонування неозначених займенників в інтимній поезії. Окреслено корпус неозначених прономінативів, поширених в інтимній ліриці. Проаналізовано комунікативні завдання, які виконує неозначений займенник ХТОСЬ. Встановлено прагматичний потенціал прономінатива ХТОСЬ в інтимній поезії. Статья посвящена выявлению коммуникативно-прагматического эффекта неопределенных местоимений в текстах интимной лирики. Определены проблемы семантики и функционирования неопределенных местоимений в интимной поэзии. Очерчен корпус неопределенных прономинативов, распространенных в интимной лирике. Проанализированы коммуникативные задания, которые выполняет неопределенное местоимение КТО-ТО. Установлен прагматический потенциал прономинатива КТО-ТО в интимной поэзии. The article is devoted to the identification of communicative and pragmatic effect of the use of indefinite pronouns in the texts of intimate lyrics. The problems of semantics and indefinite pronouns functioning in intimate poetry are determined. A framework of indefinite pronominative units, prevailing in intimate lyrics, is outlined. The communicative tasks, performed by an indefinite pronoun SOMEONE, are under analysis. A pragmatic potential of pronominative unit SOMEONE in intimate poetry is identified.
- ДокументОсобливості атрибутивної сполучуваності прономінативів в інтимній поезії(Center of Modern Pedagogy "Learning Without Boarders", Scientific Journal «Virtus», 2018-05-24) Калашник, О. В.Статтю присвячено дослідженню синтагматичних зв’язків прономінативів з атрибутивами втекстах сучасної інтимної лірики. Окреслено семантичне наповнення прикметників, що вживаються із займенниками в інтимній поезії. Зʼясовано, що з особовими займенниками, які вказують на об’єкт інтимних почуттів, вживаються передусім якісні прикметники на позначення зовнішніх і внутрішніх властивостей людей. Виявлено, що трапляються поодинокі випадки використання авторами відносних прикметників, вжитих у переносному якісному значенні, та переносного вживання якісних прикметників, які починають номінувати почуття й властивості людини. Таке вживання супроводжується високим ступенем образності, слугує виявом яскравої епітетики. Статья посвящена исследованию синтагматических связей прономинативив с атрибутивом текстах современной интимной лирики. Определены семантическое наполнение прилагательных, употребляемых с местоимениями в интимной поэзии. Установлено, что с личными местоимениями, которые указывают на объект интимных чувств, принимаются прежде всего качественные прилагательные для обозначения внешних и внутренних свойств людей. Выявлено, что встречаются единичные случаи использования авторами относительных прилагательных, принятых в переносном качественном смысле, и переносного употребления качественных прилагательных, которые начинают номинировать чувства и свойства человека. Такое употребление сопровождается высокой степенью образности, служит проявлением яркой епитетики. The article is devoted to the study of syntagmatic connections pronominative with the attribute texts of modern intimate lyrics. The semantic content of adjectives used with pronouns in intimate poetry is defined. It has been established that with personal pronouns that indicate an object of intimate feelings, first of all, high-quality adjectives are accepted to denote the external and internal properties of people. It has been revealed that there are isolated cases of authors using relative adjectives, adopted in a figurative qualitative sense, and figurative use of qualitative adjectives, which begin to nominate the feelings and properties of a person. Such use is accompanied by a high degree of imagery, serves as a manifestation of bright epithetics.
- ДокументПрономінативи в українській інтимній поезії ІІ пол. ХХ – поч. ХХІ ст.: семантика і стилістика(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-03-05) Калашник, О. В.Дисертацію присвячено дослідженню семантико-стилістичних особливостей займенників у мові інтимної лірики другої половини ХХ – початку ХХІ ст. як періоду оновлення української поетичної картини світу з опертям на мовнолітературні традиції, де прономінативам відведена особлива роль носія «безіменності» – характерної риси цього ліричного жанру. Описано проблеми, яких торкалися науковці, досліджуючи семантику займенника, окреслено основні художньо-семантичні моделі займенників як смислові конструкти, усталені в текстах інтимної лірики, визначено характер художньо-семантичного наповнення займенника в текстах інтимної лірики, виявлено поширені в українській інтимній поезії зазначеного періоду стилістеми із структурно-смисловою домінантою – займенником, зʼясовано роль прономінативів у стилістичному моделюванні української поетичної картиниДиссертация посвящена исследованию семантико-стилистических особенностей местоимений в языке интимной лирики второй половины ХХ – начала ХХІ века – периода обновления украинской поэтической картины мира с опорой на литературные традиции, где прономинативам отведена особенная роль носителя «безыменности» как характерной черты этого лирического жанра. Описаны проблемы, которых касались ученые, исследуя семантику местоимения, очерчены основные художественно-семантические модели местоимений как смысловые конструкты, устоявшиеся в текстах интимной лирики, определен характер художественно-семантического наполнения местоимений в текстах интимной лирики, выявлены распространенные в украинской интимной поэзии исследуемого периода стилистемы со структурно-смысловой доминантой – местоимением, определена роль прономинативов в стилистическом моделировании украинской поэтической картины. Диссертация посвящена исследованию семантико-стилистических особенностей местоимений в языке интимной лирики второй половины ХХ – начала ХХІ века – периода обновления украинской поэтической картины мира с опорой на литературные традиции, где прономинативам отведена особенная роль носителя «безыменности» как характерной черты этого лирического жанра. Описаны проблемы, которых касались ученые, исследуя семантику местоимения, очерчены основные художественно-семантические модели местоимений как смысловые конструкты, устоявшиеся в текстах интимной лирики, определен характер художественно-семантического наполнения местоимений в текстах интимной лирики, выявлены распространенные в украинской интимной поэзии исследуемого периода стилистемы со структурно-смысловой доминантой – местоимением, определена роль прономинативов в стилистическом моделировании украинской поэтической картины. Thesis for the Candidate Degree in Philology, specialty 10.02.01 – the Ukrainian language. – Н. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kharkiv, 2021. The thesis is devoted to the research of the pronouns use in the language of intimate lyrics of the second half of the XXth – the beginning of the XXIst centuries – the period of the Ukrainian poetic world view renewal. The analysis bases on linguistic and literary traditions, where pronominates are assigned a special role of the bearer of "namelessness" – a definitive feature of this lyrical genre. The research is carried out in up-to-date scientific paradigm that covers the problems of linguistic poetics with the emphasis on the pragmatic potential of grammatical language units. These problems, including the ones related to the functioning of nominatives, have been covered in a number of researches of Ukrainian and other languages, but the complex and comprehensive investigation of artistic semantics, stylistic capacity and significance of pronouns in Ukrainian intimate poetry has not been done yet. The scientific novelty of the thesis is that it is a first attempt to study the artistic capacity of the grammatical class of words – pronouns – in the language of intimate lyrics in Ukrainian linguistics: to outline the artistic semantics of pronouns of different groups in intimate lyrics, to identify common stylestemes with a pronoun as a structural and semantic dominant in the Ukrainian intimate poetry of this period, to clarify the role of prominatives in the stylistic modeling of the Ukrainian poetic map. The work actualizes one of the modern trends in lingual-poetic studies – the analysis of the potential capacity of certain parts of speech (imagery, emotionality, expressiveness), which act as pragmatic markers in a literary text. The first part discusses the problems of determining the pronoun part of speech status and generalizes meanings of pronominatives of different groups. In modern linguistics, the problem of the status of the pronoun as a part of speech remains debatable. After getting acquainted with the views of Ukrainian and foreign researchers, we interpret the pronoun (prominative) as a separate part of speech of unique nature, marked by semantic originality and heterogenious grammatical categories and syntactic functions. It is emphasized that the pronominatives are characterized by semantic and functional diversity. Paying attention to the fact that semantics of the studied units determines their functional specificity, the scientists single out substitutional, deictic, anaphoric / cataphoric functions of pronouns and describe them as a means of expressing emotional attitude and representing culturally significant information,. In the second part of the thesis, the main artistic and semantic models of pronouns as semantic constructs established in the texts of intimate lyrics are outlined. Attention is focused on the semantic transformation of language units in poetic discourse. In intimate poetry, pronominatives function as a means of expressing implicit meanings that not only represent the hidden meaning, but also play an important role in revealing the idea of the poem. Lyrical texts are saturated primarily with personal pronouns, marked by autosemantic use, though their use in the language of intimate poetry reveals theirexpressive functional semantization, which is manifested in the formation of typical models of relations between lyrical characters. The third part focuses on the stylistic potential of pronominatives. It is proved that personal pronouns I, YOU (2nd person singular), WE, YOU (2nd person plural) and their corresponding possessives as a universal of intimate lyrics, around which the text of the poem is built, form the centre and dominate in a number of stylistic figures, and can act as independent stylestemes. The thesis reveals the broad semantic and stylistic capacity of pronominatives in Ukrainian intimate lyrics. The map of Ukrainian poets’ artistic-linguistic thinking is represented by certain pronominative models of linguistic-stylistic (formal-semantic) reproduction of the sensory sphere, which testifies to the longevity of linguistic-poetic traditions within the Ukrainian intimate narrative, which appears as an integral artistic representation of the world.
- ДокументПрономінативи як складники семантичних полів свій / чужий у сучасній інтимній поезії(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2017) Калашник, О. В.Статтю присвячено дослідженню ролі прономінативів у творенні семантичного поля свій/чужий. Окреслено питання, яких торкалися науковці, досліджуючи проблему особливостей вербалізації понять свій/чужий. Розглянуто місце і функції прономінативів у формуванні згаданого поля. Визначено семантичне наповнення займенників, які беруть участь у формуванні семантичного поля свій/чужий в інтимній поезії. Статья посвящена исследованию роли прономинативив в создании семантического поля свой / чужой. Определены вопросы, которые касались ученые, исследуя проблему особенностей вербализации понятий свой / чужой. Рассмотрены место и функции прономинативов в формировании упомянутого поля. Определены семантическое наполнение местоимений, которые участвуют в формировании семантического поля свой / чужой в интимной поэзии. The article is devoted to the study of the role of promominates in the creation of his / another's semantic field. The questions, which scientists have touched upon, are outlined, studying the problem of the peculiarities of verbalization of the concepts of one's / another's. The place and functions of promominates in the formation of the mentioned field are considered. The semantic content of the pronouns involved in the formation of his / another's semantic field in intimate poetry is determined.
- ДокументРедукція семантико-граматичних ознак займенника в поетичному мовленні(Київський національний університет імені Т. Шевченка, Видавничий дім Дмитра Бураго, 2018) Калашник, О. В.Стаття присвячена дослідженню міжчастиномовної транспозиції, зокрема явищу партикуляції займенників як характерної ознаки інтимізації ліричного тексту. Зʼясовано транспозиційні спроможності займенника в поетичному тексті, зокрема процеси партикуляції. Окреслено пріоритетні розряди займенників, що зазнають партикуляції в текстах інтимної лірики. Статья посвящена исследованию межчастиречевой транспозиции, в частности явлению партикуляции местоимений как характерного признака интимизации лирического текста. Выяснено транспозицийные способности местоимения в поэтическом тексте, в частности процессы партикуляции. Определены приоритетные разряды местоимений, испытывающих партикуляции в текстах интимной лирики. The article is devoted to the study of inter-parietal transposition, in particular the phenomenon of partial specification of pronouns as a characteristic feature of the intimization of lyrical text. The transpositional abilities of the pronoun in the poetic text, in particular the processes of partialization, have been clarified. The priority rankings of pronouns experiencing specification in the texts of intimate lyrics are determined.
- ДокументСемантичне наповнення заперечних займенників в інтимній поезії(Міжнародний гуманітарний університет (МГУ), м. Одеса, 2017) Калашник, О. В.Статтю присвячено дослідженню семантичного наповнення заперечних займенників у текстах інтимної лірики як найбільш емоційно насиченого жанру поезії. Виділено прономінативи, які найчастіше трапляються в текстах сучасної інтимної лірики, зокрема визначено семантичне наповнення заперечних займенників НІХТО, НІЩО у текстах інтимної поезії. Указано на особливості вживання зазначених займенників як засобів вираження категорії заперечення. Статья посвящена исследованию семантического наполнения отрицательных местоимений в текстах интимной лирики как наиболее эмоционально насыщенного жанра поэзии. Выделено прономинативы, которые чаще всего встречаются в текстах современной интимной лирики, в частности определены семантическое наполнение отрицательных местоимений НИКТО, НИЧТО в текстах интимной поэзии. Указано на особенности употребления указанных местоимений как средств выражения категории отрицания. The article is devoted to the study of the semantic content of negative pronouns in the texts of intimate lyrics as the most emotionally rich genre of poetry. The proonymities that are most often encountered in the texts of modern intimate lyrics are singled out, in particular the semantic content of denied pronouns is NECESSARY, Nothing in the texts of intimate poetry. Specifies the use of these pronouns as means of expressing the category of objection.
- ДокументСемантичне наповнення особових прономінативів в інтимній ліриці Олександра Високого(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Калашник, О. В.У статті проаналізовано шляхи семантизації особових займенників у мові інтимної лірики Олександра Високого, зокрема прономінативів Я, ТИ, МИ, ВИ та 3-ї особи, що розкривають індивідуальну мовну картину світу О. Високого у контексті романтичного світу поета на матеріалі поетичних збірок «Любити серцем», «Образ твій вигадувать не стану». Розглянуто контекстуальну семантику особових прономінативів як рису поетики цього письменника. Окреслено індивідуально-авторські особливості їх уживання. Визначено семантичне поле особових займенників у мові інтимної поезії Олександра Високого. В статье проанализированы пути семантизации личных местоимений в языке интимной лирики Александра Высокого, в частности прономинативов Я, ТЫ, МЫ, ВЫ и 3-го лица, которые раскрывают индивидуальную языковую картину мира А. Высокого в контексте романтического мира поэта на материале поэтических сборников «Любить сердцем», «Образ твой выдумывать не стану». Рассмо- трена контекстуальная семантика личных прономинативов как черта поэтики этого писателя. Очерчены индивидуально-авторские особенности их применения. Определено сематическое поле личных местоимений в языке интимной поэзии Александра Высокого. The article is devoted to the ways of semantization of personal pronouns in the language space of Olexander Vysoky’s intimate lyrics, in particular, pronominatives I, YOU (denoting the singular forms), WE, YOU (denoting the plural forms) and the 3rd person, which reveal Olexander Vysoky’s individual language picture of the world in the context of poet’s romantic world, on the base of poetry collections «To love by heart», «Not going to dream up your portrait». The contextual semantics of personal pronominative units is considered as the author’s poetics feature. The individual author’s peculiarities of their use are outlined. The semantic field of personal pronouns in the language of Olexander Vysoky’s intimate poetry is defined. Relevance of the research is determined by the need to identify a set of semantic peculiarities of this class of words in poets’ idiostyle in order to build a general system of pronoun literary implicational space and generalize its style-composing opportunities. The main purpose of the article is to determine the semantic field of personal pronouns in the language of Olexander Vysoky’s intimate poetry. The object of the study occurs in the field of Olexander Vysoky’s individual language picture of the world. The subject of the investigation concerns contextual semantics of personal pronouns as a feature of Olexander Vysoky’s poetics. Material for study is based on Olexander Vysoky’s collection of poems «To love by heart», «Not going to dream up your portrait». As the analysis of Olexander Vysoky’s collection of poems «To love by heart», «Not going to dream up your portrait» reveals, the semantics of personal pronouns in his intimate poetry comes.
- ДокументХудожня семантика й стилістика займенника в українській інтимній поезії ІІ пол. ХХ – поч. ХХІ ст.(Харківське історико- філологічне товариство, 2022) Калашник, О. В.; Олексенко, О. А.; Халіман, О. В.У монографії висвітлено низку теоретичних проблем, пов'язаних із визначенням морфологічного статусу займенника, його системних семантичних ознак. Змодельовано здатність цього класу слів до семантичної реалізації в текстах української інтимної лірики. З'ясовано стилістичний потенціал займенників, їхню участь у творенні художніх фігур і тропів. Для науковців, викладачів, здобувачів філолгічного фаху в закладах вищої освіти, учителів української мови і літератури. The monograph highlights a number of theoretical problems related to the definition of the morphological status of the pronoun, its systemic semantic features. The ability of this class of words to semantic realization in the texts of Ukrainian intimate lyrics is modeled. The stylistic potential of pronouns, their participation in the creation of artistic figures and tropes is clarified. For scientists, teachers, applicants for philological specialties in higher education institutions, teachers of Ukrainian language and literature.