Кафедра освітології та інноваційної педагогіки
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра освітології та інноваційної педагогіки за Автор "Bashkir, O. I."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументPedagogisation trend in Ukrainian education in the first third of the XX century(Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności (WSIU), Łódź, 2016) Bashkir, O. I.; Vakulenko, T. S.On the basis of analysis of reference and archival materials dealing with the processes of reformation which took place in Ukraine in the early XX century number of educational institutions involved in the process of training of teachers have been revealed. The resolutions, which indicated the necessity of mass education for people, raised the necessity to create a large number of schools. However, assuring the quality of educational process was not possible because of the lack of professionally trained teachers. Obviously, one institution functioning in the whole district could not prepare enough teachers. Therefore, to fulfill the need of qualified teachers a lot of teacher training courses were opened at universities and vocational schools. These courses were conducting trainings for future teachers using theoretical developments of departments of education. Since the beginning of public education institutions in Ukraine the departments of pedagogy and psychology have become the core of pedagogisation. Based on scientific experience and educational achievements in the training of future teachers Institutes of Education develop curricular in pedagogy, which become the basis of teacher preparation in educational institutions. У статті на основі аналізу літературних джерел й архівних матеріалів з огляду на ряд реформацій, які відбулися в Україні на початку XX сторіччя, виявлено ряд навчальних установ, котрі займалися процесом підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності. На ґрунті постанов щодо масової освіченості народу, виникла потреба в створені великої кількості навчальних закладів. Однак забезпечити навчальний процес неможливо було через банальну відсутність професійно підготовлених учителів, підготовкою яких один університет на весь навчальний округ зайнятися не міг. Створюється велика кількість педагогічних курсів як при університеті, так і при училищах, які на базі теоретичних розробок кафедри педагогіки займалися підготовкою вчителів. З моменту виникнення інститутів народної освіти осередком педагогізації стають кафедри педології, педагогіки й психології. На основі наукового досвіду та педагогічних надбань у галузі підготовки студентів-майбутніх учителів в інститутах народної освіти розроблюються навчальні програми з педагогіки, які стають основою для підготовки вчителів педагогічних інститутів. В статье на основании анализа литературных источников и архивных материалов с учетом реформаций, которые произошли в Украине в начале XX столетия, определены учебные заведения, которые занимались процессом подготовки будущих учителей к профессиональной деятельности. На основании постановлений относительно массового образования народа, возникла надобность в создании большого количества учебных заведений. Однако обеспечить учебный процесс было невозможно из-за банального отсутствия профессионально подготовленных учителей, подготовкой которых один университет на весь учебный округ заняться не мог. Создается большое количество педагогических курсов и при университете, и при училищах, которые на базе теоретических разработок кафедры педагогики занимались подготовкой учителей. С момента возникновения институтов народного образования центром педагогизации становятся кафедры педологии, педагогики и психологии. На основании научного опыта и педагогических достояний в области подготовки студентов - будущих учителей в институтах народного образования разрабатываются учебные программы по педагогике, которые стали основой для подготовки учителей педагогических институтов.
- ДокументThe program of pedagogical disciplines in pedagogical educational institutions in Ukraine (the 30s of the 20th century)(SciPress, Switzerland, 2016-11-30) Bashkir, O. I.The process of forming program provision for teaching pedagogical disciplines, pedagogy in particular, in pedagogical educational institutions has been characterized in the article on the basis of analyzed pedagogical literature, archival records, and scientific researches in periodicals. Pedagogical educational institutions in Ukraine were reorganized from the institutes of public education to “the united pedagogical institutes” at the beginning of the 30s of the 20th century (1933). The content of programs for disciplines of pedagogical direction (pedagogy, paedology, didactics, and history of pedagogy) has been revealed. They had undergone some changes due to the reformation of higher pedagogical education in Ukraine before the creation of classical pedagogical educational institution. У статті описується процес формування програмного забезпечення викладання педагогічних дисциплін, педагогіки, в педагогічних навчальних закладах, на основі аналізованої педагогічної літератури, архівних записів і наукових досліджень в періодичних виданнях. Педагогічні освітні установи в Україні були реорганізовані з інститутів народної освіти в «об'єднані педагогічні інститути» на початку 30-х років XX століття (1933). Виявлено зміст програм для дисциплін педагогічного спрямування (педагогіка, педологія, дидактика та історія педагогіки). Вони зазнали деяких змін через реформування вищої педагогічної освіти в Україні до створення класичного педагогічного навчального закладу. В статье описывается процесс формирования программного обеспечения преподавания педагогических дисциплин, педагогики, в педагогических учебных заведениях, на основе анализируемой педагогической литературы, архивных записей и научных исследований в периодических изданиях. Педагогические образовательные учреждения в Украине были реорганизованы из институтов народного образования в «объединенные педагогические институты» в начале 30-х годов XX века (1933). Выявлено содержание программ для дисциплин педагогического направления (педагогика, педология, дидактика и история педагогики). Они претерпели некоторые изменения из-за реформирования высшего педагогического образования в Украине до создания классического педагогического образовательного учреждения.