Кафедра освітології та інноваційної педагогіки

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 1477
  • Документ
    ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ КАФЕДР ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Башкір, О.
    У статті проаналізовано діяльність педагогічних кафедр закладів вищої педагогічної освіти України, що є вкрай важливою як для освітніх установ, так і для суспільства загалом. Вони забезпечують педагогічну підготовку здобувачів усіх факультетів вишів та водночас виконують низку ключових функцій, спрямованих на підготовку висококваліфікованих педагогічних кадрів, розвиток освітніх технологій, проведення наукових досліджень і вдосконалення освітнього процесу на всіх ланках освіти. Зазначені напрями діяльності педагогічних кафедр закладів вищої педагогічної освіти України (освітній, методичний, зв’язку з іншими закладами освіти та науковими установами, громадсько-просвітницький, науковий) не є вичерпними для перспективної діяльності досліджуваних кафедр. Однак саме вони задають вектори, зокрема й інноваційного характеру, котрі забезпечують конкурентоспроможність як професорсько-викладацького корпусу зазначених кафедр, так і випускників закладів вищої освіти, яких вони готують до професійної діяльності на всіх ланках освітньої системи України. The article analyzes the activities of pedagogical departments of higher pedagogical education institutions of Ukraine, which are extremely important both for educational institutions and for society as a whole. They provide pedagogical training for applicants of all faculties of universities and at the same time perform a number of key functions aimed at training highly qualified pedagogical personnel, developing educational technologies, conducting scientific research and improving the educational process at all levels of education. The indicated areas of activity of pedagogical departments of higher pedagogical education institutions of Ukraine (educational, methodological, relations with other educational institutions and scientific institutions, public and educational, scientific) are not exhaustive for the prospective activities of the departments under study. However, it is they who set the vectors, including those of an innovative nature, which ensure the competitiveness of both the teaching staff of the aforementioned departments and the graduates of higher education institutions, whom they prepare for professional activity at all levels of the educational system of Ukraine.
  • Документ
    ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ КНР
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Бао, Шуцзюань
    У статті проаналізовано інтелектуальний розвиток дітей, що є однією з ключових задач дошкільної освіти, яка має істотне значення для формування базових когнітивних та навчальних навичок. У Китаї дошкільна освіта має свої специфічні аспекти, які формуються під впливом культурних традицій, соціально-економічних умов та політики держави. Психолого-педагогічні засади інтелектуального розвитку дітей у дошкільних закладах освіти КНР включають специфічні методики, стратегії та підходи, що враховують особливості китайської системи освіти. Забезпечення сприятливого навчального середовища та регулярна оцінка розвитку дітей є ключовими для успішного формування інтелектуальних навичок. The article analyzes the intellectual development of children, which is one of the key tasks of preschool education, which is of significant importance for the formation of basic cognitive and educational skills. In China, preschool education has its own specific aspects, which are formed under the influence of cultural traditions, socio-economic conditions and state policy. The psychological and pedagogical principles of the intellectual development of children in preschool educational institutions of the PRC include specific methods, strategies and approaches that take into account the peculiarities of the Chinese education system. Providing a favorable learning environment and regular assessment of children's development are key to the successful formation of intellectual skills.
  • Документ
    ОРГАНІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ З ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВʼЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ: КОНСТАТУЮЧИЙ ЕТАП
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-10) Азаренкова, Л.
    У статті проаналізовано формування здоровʼязбережувальної компетентності студентів, особливо в контексті технічних спеціальностей, де фізичне виховання подекуди не отримує достатньої уваги. Педагогічний експеримент, що проводиться на констатуючому етапі, має на меті оцінити початковий рівень здоровʼязбережувальної компетентності студентів технічних спеціальностей та виявити основні проблеми і потреби, які потрібно врахувати для подальшого вдосконалення навчального процесу. Здоровʼязбережувальна компетентність охоплює знання, навички та особистісні якості, необхідні для підтримки і збереження здоровʼя. Фізичне виховання є ключовим компонентом у формуванні здоровʼязбережувальної компетентності. The article analyzes the formation of health-preserving competence of students, especially in the context of technical specialties, where physical education sometimes does not receive sufficient attention. The pedagogical experiment, conducted at the ascertaining stage, aims to assess the initial level of health-preserving competence of students of technical specialties and identify the main problems and needs that need to be taken into account for further improvement of the educational process. Health-preserving competence encompasses the knowledge, skills and personal qualities necessary to maintain and preserve health. Physical education is a key component in the formation of health-preserving competence.
  • Документ
    Методологія, технологія науково-педагогічного дослідження та презентація його результатів
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2025) Башкір, О. І.
    У курсі лекцій, розробленому за програмою однойменної дисципліни «Методологія, технологія науково-педагогічного дослідження та презентація його результатів» для здобувачів освітньо-наукового ступеня доктора філософії в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди, представлено зміст лекцій нормативної дисципліни циклу «Універсальні навички дослідника». Курс лекцій адресується викладачам, здобувачам другого (магістерського) та третього (освітньо-наукового) рівня підготовки доктора філософії за спеціальністю А1 Освітні науки. The course of lectures, developed according to the programme of the discipline of the same name ‘Methodology, Technology of Scientific and Pedagogical Research and Presentation of its Results’ for applicants for the degree of Doctor of Philosophy at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, presents the content of the lectures of the normative discipline of the cycle ‘Universal Skills of a Researcher’. The course of lectures is addressed to teachers, applicants for the second (master's) and third (educational and scientific) levels of Doctor of Philosophy in the speciality A1 Educational Sciences.
  • Документ
    ОСВІТНІЙ ПОТЕНЦІАЛ МАСОВИХ ВІДКРИТИХ ОНЛАЙН-КУРСІВ (МООС) У СТАНОВЛЕННІ ФАХІВЦЯ
    («Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2023) Собченко, Т. М.; Желізняк, О. А.
    У науковій статті проводиться дослідження потенціалу MOOC у формуванні спеціалістів. У статті міститься аналіз досвіду вітчизняних та зарубіжних науковців. Методологія дослідження базується на теоретичних та емпіричних методах. За допомогою спостереження та математичних розрахунків виявлено динаміку змін у кількості користувачів інтернету та кількості видань у світі. Проаналізовано електронні ресурси закладів освіти всіх рівнів, які мають досвід впровадження МООС в освітній процес. Досліджено існуючі цифрові платформи з відкритими масовими онлайн-курсами в Україні. Сформовано етапи проєктування МООС. Розглянуто досвід навчання в онлайн-середовищі авторами статті та виявлено відмінності в результатах теоретичного та емпіричного дослідження. Знайдено успішний проєкт з найкращими показниками ефективності. Виявлено та запропоновано шляхи покращення якості освіти в онлайн-середовищі. The article investigates the potential of mass open online courses (MOOCs) in the formation of specialists and identifies the ways to improve the quality of education in an online environment. The possibilities of optimizing teaching methods, course structure, assessment system and interaction between students in the context of MOOCs are investigated. The article includes an overview of previous research in this area, as well as the work of domestic and foreign scientists studying various aspects of MOOCs, including characteristics, student’s satisfaction and pedagogical aspects of MOOC training. The research methodology is based on theoretical methods, such as analysis of scientific and pedagogical sources and generalization of the results of previous studies, as well as empirical methods, including data analysis and research on the practical use of MOOCs. With the rapid development of digital technologies, the question of studying the real number of Internet users in the world and the dynamics of their growth arises. The Worldometers website was used for the study as a reference. With the help of observation and mathematical calculations, the dynamics of changes in the number of Internet users and the number of printed publications in the world have been revealed. The electronic resources of educational institutions of all levels of education that have experience in implementing MOOCs in the educational process are analyzed. The existing digital platforms with mass open online courses in Ukraine are studied. The results of the study are covered in the article. Based on the results of the study, the stages of designing open online courses have been formed. The article also examines the experience of learning in an online environment by the authors of the article and identifies differences in the results of theoretical and empirical research. A hypothesis was put forward about the reasons for the difference in the results of the study. In the process of further searching for practical cases of the implementation of MOOCs in the educational process, a successful state project with the best performance indicators was found. Ways to improve the quality of education in the online environment are also identified and proposed. The results of this study can be useful for developing strategies for improving the educational environment and training specialists in Ukraine and abroad.