Кафедра музичного мистецтва
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Останні подання
Зараз показано 1 - 5 з 591
- ДокументОСНОВНІ МАРКЕРИ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ У МИСТЕЦЬКІЙ ПРОЕКЦІЇ(Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, Комунальний заклад вищої освіти «Академія культури і мистецтв» Закарпатської обласної ради, 2025) Тушева, В. В.У статті обґрунтовано філософський і педагогічний контексти феномену полікультурної освіти у мистецькій проєкції, висвітленні її головні маркери, які співвідносяться з такими поняттями як «культурні цінності», «культурна ідентичність», «культурна самосвідомість», «національна культура». Виділені структурні компоненти полікультурної мистецької освіти у вигляді взаємопов’язаних блоків, що вибудовуються на основі таких рівнів цінностей як етнокультурний, загальнонаціональний та загальнолюдський (планетарний). In the article the philosophical and pedagogical contexts of the phenomenon of multicultural education are reasonable in artistic проєкції, illumination of her main markers, that is correlated with such concepts as «cultural values», «cultural identity», «cultural consciousness», «national culture». It is marked that modern in a civilized manner-civilization development in the conditions of globalization results in omnifying of cultural values. Universals of culture are the ontological and existential constants of human existence, fundamental categories of the world picture, create that «focus» round that and the standards of every culture are crystallizable in that. Principle of multiculturalness envisages the construction of higher education on principles of cultural pluralism, where a cultural variety appears not only as a variety of ethnic cultures, it is a variety of cultural traditions, vital styles, valued orientations. The multiculturalness appears not only as certain strategy of educational space, him metaprincsple but also original property of consciousness of teacher that sends to application of polyparadigmatic approach in the created educational models. In this context a man becomes crossing of many cultures, and that is why it is necessary to talk about a presence for the individual of a few identities, id est man of multi- or polyidentical. Understanding of artistic education becomes firmly established as to the process and means of deepening of cultural identity of personality of future teacher-musician. A cultural identity envisages the comprehension of the in a civilized manner-valued dominants of society; self-identifying of itself with cultural standards exactly of this society. A cultural identity equates with cultural consciousness that is characterized synthetic and appears as self-knowledge, self-relation, self-determination, self-appraisal. Multicultural education does not contradict cross-country race to cultural literacy, vice versa she can be interpreted as a constituent of global education that provides multidimensionalness of approaches and cultural pluralism. The distinguished structural components of multicultural artistic education are in the form of interconnected blocks, that line up on the basis of such levels of values as ethnocultural, national and common (planetary) to all mankind.
- ДокументРобота над партіями дерев’яних духових інструментів у ансамблі (на прикладі нонету ор. 31, октету ор. 32 та септету ор. 147 Л. Шпора)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Смірнова, І. В.В методичних рекомендаціях для самостійної роботи студентів вищіх педагогічних навчальних закладів за спецеціальністю «014 Середня освіта (Музичне мистецтво)» досліджено камерно-інструментальні твори для змішаних складів видатного німецького композитора та диригента Л. Шпора: нонет ор. 31, октет ор. 32 та септет ор. 147. Проаналізовано моделі та різноманітні прийоми ансамблевого письма. In the methodical recommendations for independent work of students of higher pedagogical educational institutions on the specialty "014 Secondary education (Musical art)" chamber and instrumental works for mixed compositions of the outstanding German composer and conductor L. Spor are investigated: nonet op. 31, octet op. 32 and septet op. 147. Models and various methods of ensemble writing are analyzed.
- ДокументМЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ГАЛУЗІ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Калашник, М. П.; Фомін, В. В.; Генкін, А. О.Програма дисципліни «Методологія наукових досліджень у галузі музичного мистецтва» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки фахівців освітнього рівня «магістр», галузь знань 02 Культура і мистецтво, спеціальності 025 Музичне мистецтво та галузь знань 01 Освіта, спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Предметом є методологічні підходи досліджень у галузях музичного мистецтва, освіти, технологія організації та проведення науково-дослідницької діяльності. Курс «Методологія наукових досліджень у галузі музичного мистецтва» тісно пов’язаний із загальноосвітніми дисциплінами гуманітарного напряму, зокрема, філософією, культурологією, психологією, історією світової та української культури, а також низкою професійно орієнтованих фахових дисциплін з музично-теоретичного, музично-історичного, теоретико-методологічного циклів, зокрема, музичною естетикою, музичною психологією, музичною соціологією, історією світової та української музики, історією та теорією виконавського мистецтва, педагогічною майстерністю, музичною педагогікою, методикою музичного виховання, практикумом роботи з хором тощо. The programme of the discipline ‘Methodology of Scientific Research in the Field of Musical Art’ is drawn up in accordance with the educational and professional training programme for specialists of the educational level ‘Master’, field of knowledge 02 Culture and Art, speciality 025 Musical Art and field of knowledge 01 Education, speciality 014 Secondary Education (Musical Art). The subject is methodological approaches to research in the fields of musical art, education, technology of organising and conducting research activities. The course ‘Methodology of Research in the Field of Musical Art’ is closely related to general humanities disciplines, in particular, philosophy, cultural studies, psychology, history of world and Ukrainian culture, as well as a number of professionally oriented specialised disciplines in the music-theoretical, music-historical, theoretical and methodological cycles, in particular, music aesthetics, music psychology, music sociology, history of world and Ukrainian music, history and theory of performing arts, pedagogical pedagogical skills, music pedagogy, methods of music education, workshops on working with choirs, etc.
- ДокументОсобливості ансамблевого письма в аспекті тембрової специфіки (на прикладі змішаних ансамблів Й. Брамса)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Калашник, М. П.; Смірнова, І. В.В методичних рекомендаціях для самостійної роботи студентів вищих педагогічних навчальних закладів за спецеціальністю «025 Музичне мистецтво» надано аналіз тембрової специфіки й техніки ансамблевого письма в змішаних ансамблях Й. Брамса. The methodical recommendations for independent work of students of higher pedagogical educational institutions in the specialty "025 Musical Art" provide an analysis of the timbre specifics and techniques of ensemble writing in mixed ensembles by J. Brahms.
- ДокументРОБОТА НАД АНСАМБЛЕВОЮ ВЗАЄМОДІЄЮ У ТВОРАХ ЗМІШАНОГО СКЛАДУ Ф. РИСА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Калашник, М. П.; Смірнова, І. В.Навчально-методичні рекомендації присвячено вивченню творчості Ф. Риса – композитора, диригента, піаніста, педагога, музичного діяча, учня Л. ван Бетховена. У процесі самостійної роботи студенти повинні зосередитися на композиційно-драматургічних та виконавських аспектах творів. The methodological recommendations are devoted to the study of the work of F. Rice - composer, conductor, pianist, teacher, musician, and student of L. van Beethoven. In the process of independent work, students should focus on the compositional, dramatic and performance aspects of the works.