Кафедра психології
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра психології за Тема "adaptation"
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументPsychological characteristics of professional adaptation of novice teachers(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Yelchaninova, T. M.; Zhvania, T. V.; Blagoy, R. R.; Malykhina, O. E.; Zhdanyuk, L. O.Relevance of the research. The relevance of scientific analysis of the problem of adaptation of teachers in modern educational institutions during the pandemic is high, timely and necessary in the issue of development and application to this category of employees of special programs and technologies of adaptation, which would take into account all modern requirements and positive experience in the domestic and foreign field. This necessitates a previous comprehensive study of the phenomenon and the phenomena that cause it. Aim of the study: to determine the features of psychological adaptation of novice teachers, the factors of its formation, to develop recommendations for the prevention of disadaptation of a young teacher. Methods: theoretical methods: analysis, synthesis, systematization of theoretical data; empirical methods: observation, interview, testing; methods of mathematical and statistical data processing. In order to determine the features of psychological adaptation of teachers the following methods were used: questionnaire to assess the level of socio-psychological adaptation of a secondary school teacher (M. Dmitriev); a technique to assess professional disadaptation (M. Dmitriev); the method "Integral satisfaction with work" (A. Batarshev); test " Neuro-mental adaptation" (I. Gurvich). Sample of the study: 60 teachers of secondary education institutions the city of Kharkiv. Results and conclusions. The idea of socio-psychological adaptation of novice teachers has been deepened by clarifying the characteristics of differently adapted teachers. The notion of socio-psychological adaptation of teachers to professional activity has been expanded by comparing the refined characteristics of teachers' adaptation with different work experience. It was determined that the majority of teachers are divided into those with a pronounced and low level of socio-psychological adaptation. The factors of disadaptation of novice teachers have been established: emotional excitement, feeling of fatigue, violation of the sleep-wake cycle and decreased motivation for activity. The general tendency that is connected with the fact that the worse the state of mental health of the novice teacher, the worse is his adaptation to professional activity. It was found that the majority of teachers are satisfied with the work (and dissatisfied with its conditions), but among novice teachers, compared with other groups of teachers by length of experience, the highest percentage of dissatisfied teachers was revealed. A significant relationship between psychophysiological professional disadaptation and socio-psychological adaptation has been proved to be inverse and strong. The influence of socio-psychological factors on the manifestation of neuro-psychological adaptation was proved. It is proved that the length of service affects the socio-psychological and professional adaptation of teachers. A number of methodological recommendations to ensure the success of adaptation of novice teachers has been proposed. Актуальність дослідження. Актуальність наукового аналізу проблеми адаптації педагогів у сучасних навчальних закладах в період пандемії є високою, своєчасною та необхідною у питанні розробки та застосування до цієї категорії працівників спеціальних програм та технологій адаптації, які б враховували усі сучасні вимоги та позитивний досвід на вітчизняному та закордонному полі. Це обумовлює попереднє всебічне вивчення явища та феноменів, які його обумовлюють. Мета дослідження: визначити особливості психологічної адаптації педагогів-початківців, фактори її становлення, розробити рекомендації для профілактики дезадаптації молодого викладача. Методи: теоретичні методи: аналіз, узагальнення, систематизація теоретичних даних; емпіричні методи: спостереження, опитування, тестування; методи математичної і статистичної обробки даних. З метою визначення особливостей психологічної адаптації педагогів були застосовані наступні методики: опитувальник для оцінки рівня соціально-психологічної адаптації вчителя середньої школи (М. Дмитрієва); методика для оцінки професійної дезадаптації (М. Дмитрієва); методика «Інтегральна задоволеність працею» (А. Батаршева); тест «Нервово-психічна адаптація» (І. Гурвіч). Вибірка дослідження: 60 педагогів закладів середньої освіти м. Харкова. Результати і висновки. Поглиблено уявлення про соціально-психологічну адаптацію педагогів-початківців завдяки уточненню характеристики різноадаптованих педагогів. Розширено уявлення про соціально-психологічну адаптацію педагогів до професійної діяльності через порівняння уточнених характеристик адаптації педагогів з різним стажем роботи. Визначено, що більшості своїй педагоги поділяються на осіб з вираженим та з низьким рівнем соціально-психологічної адаптації. Встановлені фактори дезадаптації педагогівпочатківців: емоційні хвилювання, відчуття утоми, порушення циклу «сон-неспання» та зниження мотивації до діяльності. Відмічена загальна тенденція, яка пов’язана з тим, що чим гіршим є стан психічного здоров’я у педагога-початківця, тим гірше відбувається його адаптація до професійної діяльності. Встановлено, що більшість педагогів задоволені працею (та не задоволені її умовами), але серед педагогів-початківців, в порівнянні з іншими групами педагогів за стажем, виявлено найбільший відсоток незадоволених. Доведений значущий взаємозв'язок між психофізіологічною професійною дезадаптацією та соціально-психологічною адаптацією, який має зворотній та сильний характер. Доведений вплив соціальнопсихологічних чинників на вияв нервово-психічної адаптації. Доведено, що стаж праці впливає на соціально-психологічну та професійну адаптацію педагогів. Запропоновано низку методологічних рекомендацій для забезпечення успішності адаптації молодих педагогів.
- ДокументАДАПТАЦІЯ ДИСПОЗИЦІЙНОЇ ШКАЛИ ПОТОКУ С. А. ДЖЕКСОНА(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Фоменко, К. І.; Рочняк, А. Ю.У статті розглянуто проблему адаптації диспозиційної шкали потоку С. А. Джексона. Оригінальний опитувальник «Диспозиційна шкала потоку. Повна версія» (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) був представлений С. А. Джексон в 2010 р. Теоретичною основою даної методики є дев’ятивимірна концептуалізація потоку М. Чіксентміхайі (M. Csikszentmihalyi). В статье рассмотрена проблема адаптации диспозиционной шкалы потока С. А. Джексона. Оригинальный опросник «Диспозиционная шкала потока. Полная версия» (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) был представлен С. А. Джексон в 2010 г. Теоретической основой данной методики является девятивимерная концептуализация потока М. Чиксентмихайи (M. Csikszentmihalyi). The article deals with the problem of adapting the dispositional flow scale of S. A. Jackson. This article considers the problem of adapting S. A. Jackson's Dispositional Flow Scale. The original questionnaire "LONG Dispositional Flow Scale. Full Version" (LONG Dispositional Flow Scale (DFS-2) was introduced by S. A. Jackson in 2010. The theoretical basis of this methodology is M. Csikszentmihalyi's nine-dimensional conceptualization of flow.
- ДокументВзаємозв’язок самосвідомості підлітків з рівнем їх адаптації(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Постельник, М. В.У статті розглянуто проблему взаємозв’язку самосвідомості підлітків з рівнем їх адаптації. Досліджено, що молодші підлітки вже виявляють у переважній своїй більшості достатній адаптаційний потенціал. В цей період становлення самосвідомості підлітків напряму залежить від їх вміння адаптуватися до мінливих умов життя, самосприйняття та емоційного комфорту, які здебільшого пов’язані з вправністю керування власною поведінкою, вмінням спілкуватися, сприйняттям власної зовнішності, які формують тверду впевненість у собі, прагненням вирішувати свої проблеми, а не втікати від них. В статье рассмотрена проблема взаимосвязи самосознания подростков с уровнем их адаптации. Исследовано, что младшие подростки уже выявляют в большинстве своем достаточный адаптационный потенциал. В этот период становление самосознания подростков напрямую зависит от их умения адаптироваться к изменяющимся условиям жизни, самовосприятия и эмоционального комфорта, которые в основном связаны с сноровкой управления собственным поведением, умением общаться, восприятием собственной внешности, которые формируют твердую уверенность в себе, стремлением решать свои проблемы, а не убегать от них. The article deals with the problem of the relationship between self-awareness of adolescents and the level of their adaptation. It has been researched that young adolescents already identify, for the most part, sufficient adaptive potential. During this period, the development of adolescents' self-awareness depends directly on their ability to adapt to changing living conditions, self-perception and emotional comfort, which are mainly related to a knack for managing their own behaviour, communication skills, perception of their own appearance, which form a firm confidence in themselves, a desire to solve their problems rather than run away from them.
- ДокументСТАНОВЛЕННЯ САМОСВІДОМОСТІ Й СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ЯК ЧИННИКІВ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ ЖИТТЄВІ СТРАТЕГІЇ ПІДЛІТКІВ(Херсонський державний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2019-03-25) Аркатова, О. С.; Єльчанінова, Т. М.; Постельник, М. В.У статті здійснено теоретичний та емпіричний аналіз чинників, які обумовлюють формування життєвих стратегій підлітків, серед яких акцент зроблено на особливостях самосвідомості, адаптаційних та аттенційних здібностях. Доведена актуальність дослідження проблеми життєвих стратегій у підлітковому віці. Описані складові самосвідомості та аттенційні здібності у підлітків з різною виразністю соціальної адаптації. Підкреслена необхідність формування особистісних компетенцій в підлітковому віці. В статье проведен теоретический и эмпирический анализ факторов, обуславливающих формирование жизненных стратегий, среди которых акцент сделан на особенностях самосознания, адаптационных и аттенционных способностях. Обоснована актуальность исследования проблемы жизненных стратегий в подрастковом возрасте. Описаны составляющие самосознания и аттенционные способности у подростков с разной выраженностью социальной адаптации. Подчеркнута необходимость формирования личностных компетентностей в подрастковом возрасте. Article is devoted to a problem of identification of features of consciousness of teenagers with different expressivenes of adaptation fnd attention abilities as factors which cause formation of their vital strategy. In this research vital strategy are understood as the dynamic system of perspective orientation of the personality directed to designing of the future life. They need accurately definite purposes and valuable orientations, the developed ability to adapt to living conditions, ability to reinterpret and understand own essens andopportunities, ability to make the actiev intelligent choice and to use own resources. Socio-political transformations caused "rejuvenescence" of the sensitive period of formation of vital strategy. It demands new researches of teenage age, enrichment of psychological characteristic of this period through specification of contents, orientation, and conditionality of strategic plans for life of younger generation of Ukrainians. Results of theoretical and experimental study demonstrate that the ability of the teenager to build own vital strategy is caused by both internal, and external factors, is based on development and formation of all components of consciousness, adaptation and cognitive abilities. It is revealed that teenagers with the created positive I-concept who are well adapted to the social environment and also are open to aceptance of other people, have the developed internal control (internality) over the actions and feel psychological comfort, show ambivalence of lines of the personality — from domination to conformation. It confirms discrepancy of the personal sphere of teenagers and also indicates flexibility of dispositions of the personality. The developed adaptation abilities, emotional comfort, self-acceptance, acceptance of others, snternality and aspiration to solve the problems are recognized as favorable sn formation consciousness and vital strategy. Need of formation of personal competences of teenage age is emphasized sn article.