Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології за Тема "a future teacher"
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО СТВОРЕННЯ ЕКОЛОГО- ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ОСНОВИ ЗДРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ УЧНІВ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019) Щербак, І. М.; Дрожик, Л. В.У статті розглядаються основні питання створення еколого-валеологічного освітнього середовища в умовах формування нової моделі освіти для сталого розвитку. Наведено основні характеристики та функції еколого-валеологічного освітнього середовища, особливості його впливу на особистість учня, процес формування його екологічної культури. Визначено і описано блоки еколого-валеологічного освітнього середовища: інтелектуальний, соціально-психологічний, ресурсний, духовно-культурний, екологічний блок, здоров’язбережувальний. В статье рассматриваются основные вопросы создания эколого-валеологической образовательной среды в условиях формирования новой модели образования для устойчивого развития. Приведены основные характеристики и функции эколого-валеологической образовательной среды, особенности ее влияния на личность ученика, процесс формирования его экологической культуры. Определены и описаны блоки эколого-валеологической образовательной среды: интеллектуальный, социально-психологический, ресурсный, духовно-культурный, экологический блок, здоровьесберегающий. The article examines the main issues of the creation of eco-valeological educational environment in the formation of a new model of education for sustainable development. The basic features and functions of eco-valeological educational environment are given, especially it’s influence on the individuality of a pupil, the process of formation of his environmental culture. Considered the basis of training of future teacher to creation of eco-valeological educational environment in secondary school, which is an environmental training and psycho-pedagogical process that aims purposeful formation of ecological competent person. Deals with the principles of training of teachers to creation ecovaleological educational environment, the main basis of which are the following: cooperation of teachers and students in the process of professional training, joint productive activity, orientation on the formation of ecological and valeological competence of future teacher; humanization of education as a rejection of technocratic approach to training of future teachers, the formation of students’ thinking, based on environmental values. The role of entity is described: teachers, class teachers, heads of groups, families (parents, relatives, friends), school psychological services, school administration in creation of eco-valeological environment. It is proved that to the group of main functions can refer conservation, restoration and health saving. To the group of developmental functions in relation to the entities of the educational process include the following: integrative, regulative, compensating, structural, socialized. Defined and described blocks of eco-valeological educational environment: intellectual, social and psychological resources, spiritual, cultural, ecological block, health saving.