Перегляд за Автор "Скидан, Я. А."
Зараз показано 1 - 7 з 7
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКогнітивний та комунікативний аспекти художнього дискурсу(WayScience, 2021-08) Скидан, М. С.; Скидан, Я. А.Одним із провідних принципів сучасного українського й зарубіжного мовознавства є антропоцентризм і розуміння літературного тексту як художнього дискурсу. Вивчення дискурсу з позицій антропоцентризму виявляє тісні зв’язки між лінгвістикою тексту, комунікативною лінгвістикою, когнітивною лінгвістикою та лінгвокультурологією; вивчення дискурсу з позицій когнітивної лінгвістики виявляє складну когнітивну структуру цього явища, в основі побудови й інтерпретації якого закладені певні когнітивні принципи розподілу інформації, а також процеси її 433 концептуалізації та категоризації; аналіз дискурсу в лінгвокультурологічному аспекті передбачає виявлення системи лінгвокультурологічних одиниць, які формують своєрідне лінгвокультурологічне поле тексту, дослідження культурних концептів як змістовнотематичних домінант тексту, розгляд дискурсу як індивідуально-авторської мовної картини світу, що відображає широкий спектр концептуальних смислів загальнолюдського, національно-специфічного й індивідуально-особистісного характеру. Одним из ведущих принципов современного украинского и зарубежного языкознания является антропоцентризм и понимание литературного текста как художественного дискурса. Изучение дискурса с позиций антропоцентризма обнаруживает тесные связи между лингвистикой текста, коммуникативной лингвистикой, когнитивной лингвистикой и лингвокультурологией. В изучение дискурса с позиций когнитивной лингвистики обнаруживается сложная когнитивная структуру этого явления, в основе построения и интерпретации которого заложены определенные когнитивные принципы распределения информации, а также процессы ее концептуализации и категоризации. Анализ дискурса в лингвокультурологическом аспекте предполагает выявление системы лингвокультурологических единиц, формирующих своеобразное лингвокультурологическое поле текста, исследования культурных концептов как содержательнотематических доминант текста, рассмотрение дискурса как индивидуально-авторской языковой картины мира, отражает широкий спектр концептуальных смыслов общечеловеческого, национально-специфического и индивидуально-личностного характера. One of the leading principles of modern Ukrainian and foreign linguistics is anthropocentrism and understanding of the literary text as an artistic discourse. The study of discourse from the standpoint of anthropocentrism reveals close links between text linguistics, communicative linguistics, cognitive linguistics and cultural linguistics. In the study of discourse from the standpoint of cognitive linguistics reveals a complex cognitive structure of this phenomenon, based on the construction and interpretation of which certain cognitive principles of information distribution are laid down, as well as the processes of its conceptualization and categorization. Discourse analysis in the linguistic and cultural aspect involves the identification of a system of linguoculturological units that form a kind of the linguoculturological field of the text, the study of cultural concepts as substantive and thematic dominants of the text, the consideration of discourse as an individual author's linguistic picture the world, reflects a wide range of conceptual meanings of the universal, nationally-specific and individual-personal character.
- ДокументКОЛЬОРОНІМИ ЯК ВЕРБАЛІЗАТОРИ КОНЦЕПТУ СЛОВО В ПОЕЗІЇ П. МОВЧАНА Й С. САПЕЛЯКА(Ужгородський національний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2023-09) Скидан, Я. А.У статті на матеріалі віршів С. Сапеляка й П. Мовчана зроблено спробу дослідити художньо-смислове наповнення СЛОВО-КОЛІР, а також з’ясувати особливості вербалізації концепту слово через кольороніми в поетичних текстах аналізованих авторів. Однією з найактивніших і найпродуктивніших є лексико-семантична група кольорономенів. Семантика колірних ознак надає мові своєрідності, асоціативних і конотативних властивостей. До того ж кольороніми є важливим ідейно-художнім і виражальним засобом, особливо в мові художніх текстів. Мовні засоби на позначення кольору в художньому тексті формуються під впливом культурного й індивідуально-авторського осмислення, тому семантика колірних ознак надає мові своєрідності, асоціативних, конотативних, символічних і метафоричних властивостей. У кольорознавстві всі кольори поділяють на хроматичні, або забарвлені, й ахроматичні, або незабарвлені. До хроматичних кольорів належать кольорові відтінки спектра, до ахроматичних – білий, відтінки сірого та чорний. Поняття кольору тісно пов’язане з поняттям світла, адже саме світлові хвилі дають можливість оку розрізняти кольори. У поетичній мовотворчості С. Сапеляка й П. Мовчана світлі й темні гами поєднується з такими номінативними одиницями, як слово, голос, молитва, увиразнюються метафорами й епітетами, не виходить за межі загальномовної семантики і є подібною для мовотворчості обох авторів. Кольоролексика, що вербалізує концепт слово, значною мірою представлена основними хроматичними кольорами в поезії П. Мовчана, однак майже відсутня у віршах С. Сапеляка. Це вмотивовано особливістю життєвих обставин і світосприйняття поета, для якого слово є втіленням божественного начала, а відтак переважно біле. На противагу цьому в мовотворчості П. Мовчана більш широка палітра кольорів, серед яких у поезії рівною мірою представлені синій, зелений, жовтий, жовтогарячий, червоний. The article uses the material of poems by S. Sapeliak and P. Movchan to explore the artistic and semantic content of the word-colour, as well as to find out the peculiarities of verbalisation of the word concept through colour in the poetic texts of the analysed authors. One of the most active and productive is the lexical and semantic group of colour nouns. The semantics of colour features gives the language its originality, associative and connotative properties. In addition, colour nouns are an important ideological, artistic and expressive means, especially in the language of literary texts. The linguistic means of denoting colour in a literary text are formed under the influence of cultural and individual authorial comprehension, so the semantics of colour features gives the language originality, associative, connotative, symbolic and metaphorical properties. In colour science, all colours are divided into chromatic, or coloured, and achromatic, or uncoloured. Chromatic colours include colour shades of the spectrum, while achromatic colours include white, shades of grey and black. The concept of colour is closely related to the concept of light, because it is light waves that allow the eye to distinguish colours. In the poetic language of S. Sapeliak and P. Movchan, light and dark scales are combined with such nominal units as word, voice, prayer, and are expressed by metaphors and epithets, which does not go beyond the common language semantics and is similar for both authors. The colour vocabulary that verbalises the concept of word is largely represented by the main chromatic colours in P. Movchan's poetry, but is almost absent in S. Sapeliak's poems. This is motivated by the peculiarity of the poet's life circumstances and worldview, for whom the word is the embodiment of the divine principle, and therefore is mostly white. In contrast, P. Movchan's language has a wider palette of colours, among which blue, green, yellow, orange, and red are equally represented in his poetry.
- ДокументМОВНЕ ВИРАЖЕННЯ КОНЦЕПТУ СЛОВО В ПОЕЗІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-16) Скидан, Я. А.У статті досліджено використання концепту слово в поетичних творах. Сучасна лінгвістика, розвиваючись в антропологічному напрямі, вивчає індивідуально-авторські мовні картини світу, закодовану інформацію, своєрідність засобів і способів вербалізації концептосфери окремого митця, ментально-культурні зв’язки мови з мисленням, внутрішнім світом, загальнолюдськими та національними цінностями індивіда. Зазначено, що концепт слово в поетичних текстах постає в різних художньо-семантичних наповненнях і знаходить вираження через різноманітні художні засоби (метафора, персоніфікація, епітет тощо), що досягається передусім використанням засобів переносного значення. Це дає авторові змогу створити індивідуальну поетичну картину світу, в якій слово стає і предметом зображення, і його способом. The article examines the use of the word concept in poetic works. Modern linguistics, developing in the anthropological direction, studies individually-authored language pictures of the world, coded information, the originality of the means and ways of verbalizing the conceptual sphere of an individual artist, the mental and cultural connections of language with thinking, the inner world, universal and national values of the individual. It is noted that the word concept in poetic texts appears in various artistic and semantic contents and finds expression through various artistic means (metaphor, personification, epithet, etc.), which is achieved primarily by using figurative means. This enables the author to create an individual poetic picture of the world, in which the word becomes both the subject of the image and its method.
- ДокументМовне вираження концепту слово в поезії С. Сапеляка(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Скидан, Я. А.Тема слова належить до традиційних у поезії, проте і до сьогодні не втрачає своєї важливості. Трансцендентна сутність слова знаходить своє вираження і на мовному полотні поезій С. Сапеляка. У статті здійснено спробу дослідити особливості мовного вираження концепту СЛОВО в поетичних текстах С. Сапеляка. Сьогодні творчість цього поета в аспекті мовознавства залишається малодослідженою, що зумовлює актуальність статті. Мовно-поетична картина світу С. Сапеляка наповнена образами слова, мовне вираження якого й стало предметом нашого дослідження. The word is one of polysemantic linguistic concepts and in linguistic science is a significant unit of language and form of human existence. Modern world and national linguistics actively uses the notion of ‘concept’ as information about a unit of memory and sum total of knowledge about the object of cognition. The language picture of the world comprises of concepts which in turn include smaller semantic units, namely images. The topic of word is traditional in poetry, but still does not lose its relevance. The transcendental essence of a word is also reflected in the language of S. Sapeliak’s poetry. This article focuses on the study and analysis of peculiarities of lingual expression of the concept WORD in poetic texts by S. Sapeliak. The poetic picture of the world of S. Sapeliak is filled with images of word, whose lingual expression has become the subject of our research. The basis of the study are the poems by S. Sapeliak. The research is relevant due to insufficient research on the concept WORD in the poet’s work. The purpose of the article is to analyse the artistic and semantic content of the concept WORD. In his creative work S. Sapeliak often refers to the lexeme WORD, the figurative expression of which in different texts, though has common features, is constantly changing and gaining new meanings. In the linguistic design of the poetic text, the word is verbalized by lexemes of sound and voice, mother and Ukraine. The linguistic expression of the concept WORD is embodied in new poetic images and is conveyed through the use of artistic means such as metaphor and artistic meaning, or epithet. Thus, the linguistic expression of the concept WORD in S. Sapeliak’s creative work is often used and metaphorized, which enables the author to create an individual poetic picture of the world in which the word becomes both the subject of the portrayal and its means.
- ДокументПОМИЛКИ В МОВІ РЕКЛАМНИХ ТЕКСТІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-13) Скидан, Я. А.У статті розглянуто культуру мовлення сучасної реклами. Моніторинг мовних помилок є одним із засобів підвищення культури мовлення. Розрізняють шість видів помилок: змістові, лексичні, граматичні, стилістичні, орфографічні та пунктуаційні. Питання культури мовлення надзвичайно важливі в сучасному мовному українському просторі. Не останню роль у цьому процесі відіграють рекламно-інформаційні носії, які так чи інакше впливають на лінгвосвідомість мовців. Тому важливо дбати про мовну досконалість таких текстів, адже від правильності мовного оформлення реклами, оголошень, вивісок, контенту тощо залежить їхня ефективність і результативність. В статье рассмотрена культура речи современной рекламы. Мониторинг речевых ошибок является одним из средств повышения культуры речи. Различают шесть видов ошибок: содержательные, лексические, грамматические, стилистические, орфографические и пунктуационные. Вопросы культуры речи чрезвычайно важны в современном языковом украинском пространстве. Не последнюю роль в этом процессе играют рекламно-информационные носители, которые так или иначе влияют на лингвосознание говорящих. Поэтому важно заботиться о языковом совершенстве таких текстов, ведь от правильности языкового оформления рекламы, объявлений, вывесок, контента и тому подобное зависит их эффективность и результативность. The article considers the speech culture of modern advertising. Monitoring language errors is one of the means of improving speech culture. There are six types of errors: semantic, lexical, grammatical, stylistic, spelling and punctuation. Issues of speech culture are extremely important in the modern Ukrainian language space. Not the last role in this process is played by advertising and information carriers, which in one way or another affect the linguistic consciousness of speakers. Therefore, it is important to take care of the linguistic perfection of such texts, because of the correctness of the language design advertising, ads, signs, content, etc. depends on their effectiveness and efficiency.
- ДокументСлово в мовотворчості Степан Сапеляка(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Скидан, Я. А.; Голобородько, К. Ю.Авторами досліджено лексема СЛОВО в в поетичних текстах українського поета Степана Сапеляка. The authors investigated the lexeme WORD in the poetic texts of the Ukrainian poet Stepan Sapelyak.
- ДокументТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОТОЛЕРАНТНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-04-07) Скидан, М. С.; Скидан, Я. А.Будучи інструментом пізнання навколишнього світу, мова відображає різноманітні процеси, які спричиняють низку лінгвістичних тенденцій. Гендерна проблематика також тісно пов'язана з темою фемінізму. Однією з цілей феміністичної теорії є розвиток мови з точки зору свідомого переосмислення мовних норм, які будуть адекватно та повноцінно репрезентуватимуть жінок. Вживання фемінітивів у багатьох стилях мовлення стає все більш поширеним, хоча в українській мові все ще існує низка професій і посад, які продовжують називатися формами чоловічого роду, незважаючи на те, що жінки опановують різні професії і займають високі посади. Вживання фемінітивів у науковому та офіційно-діловому стилях досі не врегульовано нормативно. Варто зазначити, що Український правопис 2019 року подає моделі творення слів на позначення жіночої статі, але не містить поняття "фемінітиви" та не надає рекомендацій щодо їх вживання на всіх рівнях мови. На нашу думку, одним із важливих завдань сучасної лінгвістики є створення та вивчення гендернотолерантної мови, вільної від сексизму, андроцентризму та будь-яких інших дискримінаційних форм і значень. As a tool for learning about the world around us, language reflects various processes that trigger a number of linguistic trends. Gender issues are also closely related to the topic of feminism. One of the goals of feminist theory is the development of language in terms of conscious rethinking of language norms that will adequately and fully represent women. The use of femininitives in many styles of speech is becoming more common, although there are still a number of professions and positions in the Ukrainian language that continue to be named with masculine forms, despite the fact that women master various professions and hold high positions. The use of femininitives in scientific and official business styles is still not regulated by regulations. It is worth noting that the Ukrainian spelling of 2019 provides models for constructing words to denote the female sex, but does not contain the concept of "femininitives" and does not provide recommendations for their use at all levels of language. In our opinion, one of the important tasks of modern linguistics is the creation and study of gender-tolerant language, free from sexism, androcentrism and any other discriminatory forms and meanings.