Перегляд за Автор "Дьякова, О. В."
Зараз показано 1 - 13 з 13
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВисвітлення постаті Богдана Хмельницького у сучасному освітньому процесі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-14) Дьякова, О. В.; Жилін, С. В.У статті розкрито, що провідними ідеями козацької педагогіки з часів її заснування є виховання підростаючого покоління для боротьби за незалежність України, суверенність особистості, народовладдя, непорушність демократичних прав людини і народу. На сучасному етапі козацька педагогіка широко використовує у навчальному процесі постать Богдана Хмельницького та пов’язані з ним події другої половини XVII ст. не тільки на уроках вітчизняної історії, а й на інших уроках. Це дає можливість на прикладах відданості Україні виховати достойного громадянина своєї держави. В статье раскрыто, что ведущими идеями казацкой педагогики со времен ее основания является воспитание подрастающего поколения для борьбы за независимость Украины, суверенность личности, народовластие, незыблемость демократических прав человека и народа. На современном этапе казацкая педагогика широко использует в учебном процессе фигуру Богдана Хмельницкого и связанные с ним события второй половины XVII в. не только на уроках отечественной истории, но и на других уроках. Это дает возможность на примерах преданности Украине воспитать достойного гражданина своего государства. The article reveals that the leading ideas of Cossack pedagogy since its founding are the education of the younger generation to fight for the independence of Ukraine, the sovereignty of the individual, democracy, the inviolability of democratic human rights and the people. At the present stage, Cossack pedagogy widely uses the figure of Bohdan Khmelnytsky and related events of the second half of the XVII century in the educational process. not only in lessons of national history, but also other subjects. This gives an opportunity to raise a worthy citizen of their country on the examples of devotion to Ukraine.
- ДокументДІЯЛЬНІСТЬ БОРИСА ГМИРІ ПІД ЧАС ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ(Консенсус, 2024) Бережна, С. В.; Дьякова, О. В.Метою роботи є висвітлення життя Бориса Романовича Гмирі у роки Другої світової війни. Методологічною основою роботи є принципи історизму, об’єктивності й системності. Стаття ґрунтується на філософських і спеціально-наукових методах соціогуманітарної сфери наукового пізнання. Наукова новизна полягає у дослідженні діяльності Б. Гмирі під час Другої світової війни. Відтворено біографію співака 1939-1945 рр., визначено важливі події, що сталися в його житті у цей час і у повоєнний період. Висновки. Життя Бориса Романовича Гмирі у роки Другої світової війни можна поділити на три етапи: до гітлерівської окупації (1.09.1939–22.10.1941), під час гітлерівської окупації (24.10.1941–25.03.1944) і після гітлерівської окупації (25.03.1944–2.09.1945). Усі три етапи і післявоєнне життя об’єднують виступи на сцені, удосконалення творчого потенціалу, любов публіки. Однак є особливості. На початку війни кар’єра Б. Гмирі тільки розпочиналася і була вдалою, про що говорить присудження 1941 р. звання Заслуженого артиста УРСР. Другий етап відзначається тим, що співак перебував на правах цивільного полоненого (про що йому говорив шеф Полтавської опери З. Вольфер) і змушений був виступати у тих театрах, де наказували. Цей період негативно вплинув на подальше життя чоловіка. Оскільки після визволення України від німецьких окупантів ставлення декого з колег до Бориса Романовича було негативним. Не дивлячись на підтримку радянського уряду і безмежну любов публіки, гоніння в театрі призвели до передчасної смерті артиста. Слід відзначити, що біографія Б. Гмирі була типовою для акторів, що пережили гітлерівську окупацію, і відрізнялась лише тим, що він не пережив арешту і тюремного терміну, як багато інших. Він мав можливість емігрувати на Захід, але безмежна любов до України змусила залишитись на рідній землі. The work’s aim is to highlight Boris Romanovych Hmyria’s life during the Second World War. The methodological basis of the work are the principles of historicism, objectivity and systematicity. The article is based on philosophical and special scientific methods of the socio-humanitarian sphere of scientific knowledge. The scientific novelty consists in the study of the activities of B. Hmyria during the Second World War. The singer’s biography of 1939-1945 is recreated, and important events that happened in his life at that time and in the post-war period are determined. Conclusions. The life of Boris Romanovych Hmyria during the Second World War can be divided into three stages: before the Nazi occupation (1.09.1939–22.10.1941), during the Nazi occupation (24.10.1941–25.03.1944) and after the Nazi occupation (25.03.1944–2.09.1945). All three stages and post-war life unite performances on stage, improvement of creative potential, and love of the public. But there are peculiarities. At the beginning of the war, B. Hmyria’s career was beginning and was successful, as evidenced by the award of Honored Artist of the Ukrainian SSR in 1941. The second stage is marked by the fact that the singer was a civilian prisoner (as told to him by the head of the Poltava Opera Z. Wolfer) and was forced to perform where he was ordered. This period negatively affected the future life of the man. After the liberation of Ukraine from the German occupiers, the attitude of some of the colleagues towards Boris Romanovych was negative. Despite the support of the Soviet government and the boundless love of the public, persecution in the theatre led to the premature death of the artist. It should be noted that the biography of B. Hmyria was typical for actors who survived the Nazi occupation, and differed only in that he did not survive the arrest and prison term, like many others. He had the opportunity to emigrate to the West, but his boundless love for Ukraine forced him to stay in his native land.
- ДокументЗАКОНОДАВЧА БАЗА ЗБРОЙНИХ СИЛ ГЕТЬМАНАТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Дьякова, О. В.; Бондаренко, А. Б.Метою даної статті є аналіз нормативної бази Збройних сил часів Гетьманату Павла Скоропадського. Методологічна основа статті базується на принципах історизму, об’єктивності й системності, з використанням загальнонаукових, спеціально-історичних та міждисциплінарних методів. Аналізуючи ситуацію, що склалася у досліджуваний період, можна зробити наступні висновки, що короткотривалий термін існування Української Держави законодавча база щодо формування Збройних сил була невеликою і не охоплювала багато напрямів військового будівництва. А деякі закони, особливо прийняті восени 1918 року, вже не могли де-факто бути втіленими у життя через стрімке падіння гетьманського режиму. The purpose of this article is to analyze the regulatory framework of the Armed forces of the period of the Hetmanate of Pavel Skoropadsky. The methodological basis of the article is based on the principles of historicism, objectivity and consistency, using General scientific, special historical and interdisciplinary methods. Analyzing the situation that developed during the period under study, we can draw the following conclusions: during the short period of existence of the Ukrainian State, the legislative base related to the formation of the Armed forces was small and did not cover many areas of military construction. And some laws, especially those adopted in the autumn of 1918, could no longer be de facto implemented due to the rapid fall of the Hetman regime.
- ДокументМОДЕРНІЗАТОР ІСЛАМСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ІСМАЇЛ ГАСПРИНСЬКИЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Топчій, Д. С.; Дьякова, О. В.У публікації висвітлено політико-культурницьку діяльність Ісмаїла Мустафи-огли Гаспринського. Констатовано, що знайомство із західноєвропейською цивілізацією сильно вплинуло на І. Гаспринського і привело до необхідності модернізації мусульманського світу, до якого належав чоловік. У своїй просвітницькій діяльності він зміг поєднати західну вченість і цивілізованість зі східною духовністю, що спирається на іслам. The publication covers political and cultural activities Ismaila Mustafa-ogly Gasprinskyi. It was established that acquaintance with Western European civilization strongly influenced I. Gasprinsky and led to the need modernization of the Muslim world, to which the man belonged. In his educational activities, he was able to combine Western scholarship and civilization with Eastern spirituality based on Islam.
- ДокументРЕЛІГІЙНА ПОЛІТИКА А. ГІТЛЕРА ТА ЙОГО ОТОЧЕННЯ НА ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ УРСР (1941 – 1944 рр.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Топчій, Д. С.; Дьякова, О. В.У публікації розглянуто релігійну політику А. Гітлера на окупованих територіях УРСР. Зазначено, що у різних зонах окупації релігійна політика мала свої особливості. Найбільш жорсткою вона була в райхскомісаріаті «Україна». На територіях, які контролювала військова адміністрація (куди входила Харківщина), тиск з боку влади чинився значно менший. Таким чином, протягом всього періоду окупації німці приділяли церкві велику увагу. Для втілення ідеї «розвитку церкви у власних інтересах» окупанти розробили цілий комплекс заходів. Вони не перешкоджали, а навпаки сприяли розвитку релігії. The publication examines A. Hitler's religious policy in the occupied territories of the Ukrainian SSR. It is noted that religious policy had its own characteristics in different zones of occupation. It was the most severe in the Reichskommissariat "Ukraine". In the territories controlled by the military administration (which included Kharkiv Oblast), the pressure from the authorities was much less. Thus, throughout the entire period of occupation, the Germans paid great attention to the church. In order to implement the idea of "developing the church in its own interests", the occupiers developed a whole set of measures. They did not hinder, but on the contrary contributed to the development of religion.
- ДокументСходознавчі дослідження М. В. Горбаня(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-06) Дьякова, О. В.У статті висвітлюються сходознавчі публікації українського історика доби Розстріляного Відродження Миколи Васильовича Горбаня. The paper highlights the orientalist publications of the Ukrainian historian of the Executed Renaissance Mykola Horban.
- ДокументСХІДНІ ГІДРОНІМИ ХАРКІВЩИНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Бережна, С. В.; Дьякова, О. В.У публікації проаналізовано номінації річок (потамонімів) Харківської області тюркомовного походження. Констатовано, що більшість їх має тлумачення ріка, вода, холодна, чиста або брудна вода. Лише у деяких випадках гідроніми мають історичне забарвлення, як-то річки Ізюмець або Дуванка. The article analyses the nominations of rivers (potamonyms) of Kharkiv region of Turkic origin. It is stated that most of them have the interpretation of river, water, cold, clean or dirty water. Only in some cases do the hydronyms have a historical colouring, such as the rivers Izyumets or Duvanka.
- ДокументТрансформації державного устрою Гетьманщини у другій половині ХVІІ ст.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Стешенко, Н. Л.; Стешенко, О. В.; Дьякова, О. В.В статті простежено еволюцію державності Гетьманщини у другій половині XVII ст. На підставі аналізу історичних фактів та досліджень на цю тему, зроблено висновок, що у період національно-визвольного руху, який охопив майже всю територію України протягом 1648–1657 рр., Б. Хмельницький намагався утворити незалежну державу. З самого початку боротьби у середовищі козацької старшини йде постійне протистояння двох основних форм правління: республіканської і монархічної, а також демократичних та авторитарних начал. В статье прослежена эволюция государственности Гетманщины во второй половине XVII в. На основании анализа исторических фактов и исследований на эту тему, сделан вывод, что в период национально-освободительного движения, охватившего почти всю территорию Украины в течение 1648–1657 гг., Б. Хмельницкий пытался создать независимое государство. С самого начала борьбы в среде казацкой старшины идет постоянное противостояние двух основных форм правления: республиканской и монархической, а также демократических и авторитарных начал. The article traces the evolution of Hetmanshchyna statehood in the second half of the 17th century. Based on the analysis of historical facts and researches on the subject, the conclusion is made that during the national liberation movement that embraced almost the whole territory of Ukraine in 1648–1657, B. Khmelnitsky tried to create an independent state. From the very beginning of the struggle there was a constant confrontation of the two main forms of government: republican and monarchical, as well as democratic and authoritarian principles among the Cossack petty officers.
- ДокументУкраїнське вільне козацтво(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05-28) Дьякова, О. В.У статті висвітлюється становлення Вільного Козацтва в Україні. У роки революції 1917 – 1921 рр. українське населення зорганізувалося у загони Вільного Козацтва, згадавши свій минулий досвід самозахисту: спершу для охорони правопорядку на місцях, а пізніше – і для захисту національних інтересів. Але підпорядкування його органам влади Української Центральної Ради призвело до ліквідації цього руху. The article highlights the formation of the Free Cossacks in Ukraine. During the years of the revolution of 1917-1921, the Ukrainian population organized itself into the units of the Free Cossacks, remembering their past experience of self-defense: first to protect law and order on the ground, and later to protect national interests. But its subordination to the authorities of the Ukrainian Central Rada led to the liquidation of this movement.
- ДокументФормування західного кордону України(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Дьякова, О. В.; Топчій, Д. С.Метою даної роботи є висвітлення формування західноукраїнського кордону за радянських часів і в період незалежності України. Наукова новизна виявляється у дослідженні європейської дипломатії 1939-2009 рр., коли межа західного кордону України зазнавала змін. Аналізуючи ситуацію, що склалася у досліджуваному регіоні, можна зауважити, що формування західних кордонів сучасної України відбувалося протягом 70 років, з 1939 по 2009 рр. між лідерами країн у різні часи були укладені міждержавні договори, що стали основною базою для зміни рубежів України. Найбільш активно ці процеси відбувалися наприкінці 1930-х – 1940-ві рр. Кордон формувався за рахунок передачі певних площ територій сусідніх держав переважно мирним шляхом. The purpose of this work is to highlight the formation of the Western Ukrainian border in Soviet period and during the independence of Ukraine. The methodological basis of the article is based on the principles of historicism, objectivity and systematization, using general scientific, special-historical and interdisciplinary methods such as: periodization, problem-chronological, comparative-historical, retrospective, diachronic and others. Scientific novelty is determined in the study of European diplomacy in 1939-2009, when the western border of Ukraine underwent changes. Analyzing the situation in the study region, the following conclusions can be drawn. The formation of the western borders of modern Ukraine took place over 70 years (from 1939 to 2009, interstate agreements were concluded between the leaders of the countries at different period of history, which became the main basis for changing the borders of Ukraine). These processes were most active in the late 1930s and 1940s. The border was formed due to the transfer of certain areas of the territories of neighboring states, mostly by peaceful means.
- ДокументХАРКІВСЬКИЙ ПЕРІОД У ЖИТТІ ДМИТРА НИТЧЕНКА(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2024) Бережна, С. В.; Дьякова, О. В.Метою даного дослідження є реконструкція життя українського письменника Д. Нитченка в Харкові й аналіз чинників зміцнення переконань під час його перебування в цьому місті. Методологічною основою роботи є принципи історизму, об’єктивності й системності. Стаття ґрунтується на філософських і спеціально-наукових методах соціогуманітарної та соціологічної сфери. Наукова новизна полягає у виділенні окремого етапу в діяльності Д. Нитченка. На підставі мемуарної та наукової літератури відтворено біографію письменника в період його перебування в Харкові, визначено події, що сталися в його житті в цей час, та їх вплив на подальше життя. Дмитро Васильович Нитченко (1905–1999) – український письменник, що багато років прожив у Австралії. Та його становлення як національно свідомого українця відбувалося на Полтавщині та в Харкові. На підставі зібраних джерел і публікацій можна зробити деякі висновки. Д. Нитченко прожив у Харкові з 5-місячною перервою майже 15 років. До переїзду в це місто чоловік уже мав усталені ідеологічні переконання, сформовані в роки революції, коли він жив у Зінькові. Його світобачення базувалось на любові до української культури. Аналізуючи час перебування Д. Нитченка (Ниценка) в Харкові, можна виділити два періоди: перший, радянський – листопад 1927-го – липень 1941-го і другий, під час німецької окупації – грудень 1941-го – лютий 1943 року. Важливі події в житті письменника сталися в першому періоді перебування в Харкові. Тут слід зауважити три ключових моменти, що вплинули на його подальше життя. По-перше, знайомство з видатними українськими письменниками, спілкування з якими збагатило творчий досвід літератора. Також слід відзначити його співпрацю з часописами, що сталося завдяки вмінню писати статті, нариси або замальовки. По-друге, отримання гуманітарної освіти і, відповідно, спеціальностей перекладача та педагога, що полегшувало спілкування з німцями як під час перебування в концтаборі, так і під час знаходження в Німеччині. По-третє, створення родини, яка підтримувала чоловіка протягом усього життя. У другий харківський період і в період еміграції Д. Нитченку стали в нагоді отримані знання в журналістиці та педагогіці. Таким чином, на нашу думку, літературний та педагогічний досвід, освіта і сімейний стан, отримані в Харкові, мали важливе значення в житті письменника. The purpose of this study is to reconstruct the life of the Ukrainian writer D. Nytchenko in Kharkiv and analyze the factors that strengthened his beliefs during his stay in this city. The methodological basis of the work is the principles of historicism, objectivity and systematicity. The article is based on philosophical and special scientific methods of the socio-humanitarian and sociological sphere. The scientific novelty consists in highlighting a separate stage in the activity of D. Nytchenko. On the basis of memoirs and scientific literature, the biography of the writer during his stay in Kharkiv is reproduced, the events that happened in his life at that time and their impact on his later life are determined. Dmytro Vasyliovych Nytchenko (1905–1999) is a Ukrainian writer who lived in Australia for many years. But his formation as a nationally conscious Ukrainian took place in Poltava Oblast and Kharkiv. Based on the collected sources and publications, the following conclusions can be drawn. D. Nytchenko lived in Kharkiv for almost 15 years with a 5-month break. Before moving to this city, the man already had established ideological beliefs, formed during the years of the revolution, when he lived in Zinkov. His worldview was based on love for Ukrainian culture. Having analyzed D. Nitchenko's stay in Kharkiv, it can be divided into two periods: the first, the Soviet period - November 1927 - July 1941, and the second, the time of German occupation - December 1941 - February 1943. Important events in the writer's life took place during the first period of his stay in Kharkiv. Three key points that influenced his further life should be noted here. First, acquaintance with outstanding Ukrainian writers, communication with whom enriched the creative experience of the writer. It should also be noted his cooperation with magazines, which happened thanks to the ability to write articles, essays or sketches. Secondly, receiving a humanitarian education and, accordingly, the specialties of an interpreter and a teacher, which facilitated communication with the Germans, both during the stay in the concentration camp and during the stay in Germany. Thirdly, the creation of a family that supported the man throughout his life. In the second Kharkiv period and during the period of emigration, D. Nytchenko came in handy with the acquired knowledge in journalism and pedagogy. Thus, in our opinion, the literary and pedagogical experience, education and family status obtained in Kharkiv were of great importance in the writer's life.
- ДокументЮлія Василівна Холодняк(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-29) Дьякова, О. В.У статті розповідається про невеликий відтинок життя випускниці Харківського педагогічного інституту Юлії Василівни Холодняк. На прикладі її біографії показано, що люди, перш за все викладачі, у радянський період життя змушені були приховували свої справжні політичні, ідеологічні погляди і як пізніше, під час гітлерівської окупації вони змогли продемонструвати своє дійсне ставлення до радянської влади та здійснюваних нею заходів. The article tells about a small part of the life of a graduate of the Kharkiv Pedagogical Institute Yulia Vasylivna Kholodnyak. Using the example of her biography, it is shown that people, first of all teachers, during the Soviet period of life were forced to hide their true political and ideological views and how later, during the Hitler occupation, they were able to demonstrate their true attitude towards the Soviet government and its measures.
- Документ"Я такий щасливий, адже теж послужив Батьківщині!"(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Дьякова, О. В.; Топчій, Д. С.Стаття присвячена випускнику Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди українському поету Олексі Андрійовичу Веретенченкові. Автори простежили його життєвий шлях від народження до смерті. О. Веретенченко пережив усі перипетії, що випали на долю багатьох представників творчої інтелігенції його покоління, яке народилося на початку XX століття: голодомор, Друга світова війна, еміграція, поневіряння на чужій землі, важка праця і радість звістки про незалежність України. This article is dedicated to the Ukrainian poet Oleksa Andriiovych Veretenchenko, a H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University graduate. The authors trace his life path from birth to death. O. Veretenchenko experienced all the hardships that befell many representatives of the creative intelligentsia of his generation, who were born at the beginning of the 20th century: the Holodomor, the Second World War, emigration, wandering in a foreign land, hard work and the joy of the news of Ukraine's independence.