Pedagogic technology of formation of readiness for self-development in students from the occupied territories and delimitation line in the east of Ukraine in conditions of temporarily displaced higher education institutions
Завантаження...
Файли
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Journal of Educational Sciences & Psychology
Анотація
The topicality of the research is connected with the need to develop a technology of preparing students for learning for life, developing their professional self-development at a temporarily displaced higher education institution in conditions when students’ primary and basic needs are insufficiently satisfied. The methods of the research included analysis, synthesis, comparing, systemizing, interviewing, pedagogic experiment, modelling, prognostication, mathematic statistics methods. The level of the analyzed phenomenon turned out much lower than that in students from the safety zone by the following parameters: self-management, gnostic, motivation, moral-and-will, and communicative components of readiness, conditions, mechanisms, and general level of self-development. The scientific novelty: the efficiency of such a technology was proved and justified, and its content was revealed. Актуальність дослідження пов'язана з необхідністю розробки технології підготовки студентів до навчання впродовж життя, розвитку їхнього професійного саморозвитку в умовах тимчасово переміщеного закладу вищої освіти. Методами дослідження були аналіз, синтез, порівняння, систематизація, інтерв'ювання, педагогічний експеримент, моделювання, прогнозування, методи математичної статистики. Рівень досліджуваного явища виявився значно нижчим, ніж у студентів із зони безпеки за такими параметрами: самоуправлінський, гностичний, мотиваційний, морально-вольовий та комунікативний компоненти готовності, умови та механізми формування загального рівня саморозвитку. Наукова новизна: доведено та обґрунтовано ефективність такої технології, розкрито її зміст.
Опис
Ключові слова
readiness for self-development, pedagogical technology, students of higher educational institutions, temporarily displaced universitie, готовність до саморозвитку, педагогічні технології, студенти вищих навчальних закладів, тимчасово переміщені вищі навчальні заклади
Цитування
Pedagogic technology of formation of readiness for self-development in students from the occupied territories and delimitation line in the east of Ukraine in conditions of temporarily displaced higher education institutions / V. Kurylo, I. Trubavina, O. Karaman, V. Stepanenko, Ya. Yurkiv // Journal of Educational Sciences & Psychology. – 2021. – Vol. 11 (73), Is. 2. – Pp. 39–53.