Підготовка майбутніх учителів хімії до професійної самореалізації з позиції акмеологічного підходу

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020-12
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Анотація
Розкрито змістові характеристики професійної самореалізації майбутніх учителів хімії (особистісно-професійний потенціал, готовність майбутніх учителів хімії до професійної самореалізації в освітньому процесі, прагнення досягати нових вершин у навчанні і вихованні). Зазначено, що особистісно-професійний потенціал майбутнього вчителя хімії є багатогранним феноменом, що охоплює мотиваційно-ціннісну сферу (інтерес, прагнення, бажання, потреби, мотиви, установка), когнітивно-пізнавальні здібності (здатність пізнавати нове й цікаве, фахові й психолого-педагогічні знання, знання про способи передавання власного досвіду учням), уміння (загальнонавчальні, спеціальні), особистісні й професійні якості. Автором розроблено вправи і завдання акмеологічного тренінгу з метою стимулювання майбутніх учителів хімії до самовдосконалення особистісно-професійних якостей і подолання ними бар’єрів самореалізації особистості. The article states that from the standpoint of acmeological approach training of future chemistry teachers for professional selfrealization should acquire new educational guidelines regarding the demand for such specialists in society, compliance with higher education institutions’ requirements for employers to form general and professional competencies, understanding the practical significance of educational material, motivating young people for career growth. The content characteristics of professional selfrealization of future chemistry teachers are revealed (personal-professional potential, the readiness of future chemistry teachers for professional self-realization in the educational process, aspiration to reach new heights in teaching and education), motivationalvalue sphere (interest, aspirations, desires, needs, motives, attitude), cognitive-cognitive abilities (ability to learn new and interesting, professional and psychological-pedagogical knowledge, knowledge of ways to transfer one’s own experience to students), skills (general-educational, special), personal and professional qualities. The author has developed exercises and tasks of acmeological training to stimulate future chemistry teachers to self-improvement of personal and professional qualities and to overcome barriers to self-realization of the individual. Tasks were developed and used, such as: to make a list of wishes for oneself, to write them down in the order in which they should be fulfilled in turn; write a letter from another person who is successful and satisfied with their profession; get an unexpected letter from a student and give him an answer; write a fairy tale based on the modern realities of school life, which should reveal the educational environment with its inherent features (friendship/hostility, democracy/authoritarianism), to express their point of view on the career of a teacher from the standpoint of gender policy in education.
Опис
Ключові слова
акмеологія, самореалізація особистості, професійна підготовка майбутніх учителів хімії, освітній процес, творчий потенціал учителя, успішний учитель, професіоналізм, акмеологічний тренінг, позитивне мислення, візуалізація, проєктування, acmeology, self-realization of personality, professional training of future chemistry teachers, educational process, creative potential of teacher, successful teacher, professionalism, acmeological training, positive thinking, visualization, design
Цитування
Ісюань Хоу. Підготовка майбутніх учителів хімії до професійної самореалізації з позиції акмеологічного підходу // Хоу Ісюань // Імідж сучасного педагога. – 2020. – № 6 (195). – С. 37–41.