Основні вектори європеїзації сучасної вищої освіти в Україні

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність поданої статті полягає в необхідності й доцільності визначення базових напрямів європеїзації сучасної вищої освіти в Україні, що зумовлюються об’єктивними чинниками, пов’язаними з глобалізацією та євроінтеграцією всіх сфер сучасного суспільства, й які задекларовані в низці міжнародних документів щодо стратегічних напрямів європейської політики у галузі вищої освіти, що суттєво впливають на розвиток вищої освіти в Україні. Метою статті є аналіз сучасних напрямів європеїзації вітчизняної вищої освіти. Використано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення, зіставлення й узагальнення наукових та нормативних джерел із метою розгляду основних векторів європеїзації української вищої освіти. Розкрито конвергенцію ключових показників, які визначають вектори та сутність розвитку національної вищої освіти з європейськими показниками. З’ясовано, що такими показниками виступають ключові компетентності, зафіксовані в оновленій редакції ключових компетентностей для навчання впродовж життя та Рамці цифрової компетентності для громадян України (2021 р), що була розроблена на основі європейської концептуально-еталонної моделі цифрової компетентності для громадян, що містить чотири виміри: 1) сфери компетентностей; 2) назви і дескриптори компетентностей; 3) рівні володіння компетентностями; 4) знання, вміння, навички, що містить кожна компетентність. Висвітлено сучасні підходи до трактування якості вищої освіти як критерію європеїзації змісту вищої освіти, що акцентовані на аксіологічних аспектах вищої освіти, на зростанні свідомого ставлення до здобуття якісної освіти як базової європейської цінності у контексті культури якості вищої освіти. Розкрито студентоцентровані орієнтири та ціннісну спрямованість як перспективні напрямами європеїзації української вищої освіти, що базуються на турботі про студентів, повазі до їх самобутності, принципі академічної культури, врахуванні індивідуальних якостей студента у межах побудови його індивідуальної освітньої траєкторії, набутті здобувачами вищої освіти певних конкурентних переваг, партнерській взаємодія зі студентами. The relevance of this article lies in the necessity and expediency of determining the basic directions of Europeanization of modern higher education in Ukraine, due to objective factors associated with globalization and European integration of all spheres of modern society and which are declared in a number of international documents on strategic directions of European policy in the field of higher education, which have essential influence on the development of higher education in Ukraine. The purpose of the article is to analyze the directions of Europeanization of the domestic education. A complex of research methods was used, namely: analysis, synthesis, comparison, generalization for the study, comparison and generalization of scientific and regulatory sources in order to consider the main vectors of Europeanization of the Ukrainian higher education. The convergence of key indicators that determine the vectors and essence of the development of the national higher education with European indicators has been disclosed. It has been found out that such indicators are the key competencies recorded in the updated edition of key competencies for lifelong learning and the Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine (2021), which was developed on the basis of the European conceptual reference model of digital competence for citizens, containing four measurements: 1) areas of competence 2) names and descriptors of competencies; 3) the level of competence proficiency; 4) knowledge, abilities, skills contained in each competence. Modern approaches to the interpretation of the quality of higher education as a criterion for the Europeanization of the content of higher education have been highlighted, they are focused on the axiological aspects of higher education, on the growth of a conscious attitude towards obtaining quality education as a basic European value in the context of the culture of quality in higher education. The student-centered orientation and value-based orientation have been disclosed as promising directions of Europeanization of the Ukrainian higher education, based on care for students, respect for their identity, theoretical culture, taking into account the individual qualities of a student within the framework of his individual educational trajectory, certain competitive advantages acquired by applicants for higher education, partner interaction with students.
Опис
Ключові слова
європеїзація вищої освіти, конвергенція ключових показників, ключові компетентності для навчання впродовж життя, Рамка цифрової компетентності для громадян України, культура якості вищої освіти, студентоцентровані орієнтири вищої освіти, Europeanization of higher education, convergence of key indicators, key competencies for lifelong learning, Digital competence framework for citizens of Ukraine, quality culture of higher education, student centering benchmarks of higher education
Цитування
Желанов Д. В. Основні вектори європеїзації сучасної вищої освіти в Україні / Д. В. Желанов // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2021. – № 50. – С. 55–64. – DOI: 10.34142/23128046.2021.50.05