Some issues of teacher professional development in the cientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine” under russian aggression

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2024
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
The article summarizes the experience of solving one of the most pressing problems of continuing teacher education under martial law — increasing teachers’ readiness to develop students’ ability to learn within the framework of the scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine.” The results of the survey of 4752 teachers of the “Intellect of Ukraine” project classes (April 2022 and 2023) clearly show that there is a contradiction between the significant increase in the share of independent work in the students’ learning load under martial law and the insufficient training of Ukrainian teachers to use effective technologies for developing students’ ability to learn as a key competence. It is substantiated that the module “Technology of formation of the key competence of learning skills as a priority area for the implementation of the competence-based approach in education in wartime and post-war times” should be included in the educational program of the annual in-service training courses for teachers of the project classes “Intellect of Ukraine” (30 hours). The content of the module includes the following topics: the relevance of the problem under consideration, normative, theoretical and methodological as well as practical issues of its solution. It is proved that it is expedient to prepare teachers for the implementation of a systemic model of mastering students’ ability to learn, which organically combines the subject and thematic, interdisciplinary and educational models. In 1 – 11th grade project classes of “Intellect of Ukraine”, this key competence is developed during the study of subjects in all educational areas (the interdisciplinary model), morning meetings and communication lessons (the educational model), as well as during the study of the discipline “Studying Together” (the subject and thematic model). The systemic component of this model is the subject “Studying Together”, which is a part of the curriculum of 1–9 project classes “Intellect of Ukraine” and is an integral part of the curriculum. It is concluded that mastering by teachers of the technology of forming the ability to learn, which is based on a systemic model and aimed at developing students’ motivation for learning and cognitive activity, the desire for lifelong learning, the formation of rational reading skills, the ability to apply behavioural models based on moral values and positive thinking, will help to improve the quality of general secondary education in the conditions of war and the post-war period. Узагальнено досвід розв’язання однієї з найактуальніших проблем безперервної педагогічної освіти в умовах воєнного стану — підвищення готовності вчителів до формування у дітей уміння вчитися у рамках науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». На основі аналізу результатів анкетування 4752 вчителів проєктних класів «Інтелект України» (квітень 2022 р. та 2023 р.) виявлено уперечність між значним збільшенням частки самостійної роботи в навчальному навантаженні учнів в умовах воєнного стану та недостатньою підготовкою українських учителів до використання ефективних технологій формування у здобувачів освіти уміння вчитися як ключової компетентності. Обґрунтовано доцільність включення до освітньої програми щорічних курсів підвищення кваліфікації вчителів проєктних класів «Інтелект України» (30 годин) модуля «Технологія формування ключової компетентності уміння вчитися як пріоритетний напрям реалізації компетентнісного підходу в освіті в умовах воєнного та післявоєнного періодів». Зміст навчального модуля охоплює питання актуальності проблеми, нормативні, теоретико-методологічні та практичні аспекти її вирішення. Доведено доцільність підготовки вчителів до реалізації системної моделі опанування учнями умінням вчитися, яка органічно поєднує предметно-тематичну, міжпредметну та виховну моделі. У 1 – 11-х проєктних класах «Інтелект України» формування цієї ключової компетентності здійснюється під час вивчення навчальних предметів усіх освітніх галузей (міжпредметна модель), проведення ранкових зустрічей і годин спілкування (виховна модель), а також під час вивчення дисципліни «Навчаємося разом» (предметно-тематична модель). Системотворним компонентом цієї моделі є предмет «Навчаємося разом», який входить до інваріантної частини навчальних планів 1 – 9 проєктних класів «Інтелект України». Зроблено висновок, що опанування вчителями технології формування уміння вчитися, яка базується на системній моделі та спрямована на розвиток у учнів мотивації до навчально-пізнавальної діяльності, прагнення до освіти впродовж життя, формування навичок раціонального читання, здатності застосовувати моделі поведінки, орієнтовані на моральні цінності та позитивне мислення, сприятиме підвищенню якості загальної середньої освіти в умовах війни та післявоєнного періоду.
Опис
Ключові слова
continuous pedagogical education, scientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine”, teacher professional development, motivation, quality of education, key competencies, New Ukrainian school, безперервна педагогічна освіта, науково-педагогічний проєкт «Інтелект України», мотивація, якість освіти, підвищення кваліфікації вчителів, ключові компетентності, Нова українська школа
Цитування
Gavrysh I., Dovzhenko T., Shyshenko V. Some issues of teacher professional development in the cientific and pedagogical project “Intellect of Ukraine” under russian aggression. Новий колегіум. 2024. № 3 (115). С. 7–13.