ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Мета: У статті розглядаються результати емпіричного дослідження впливу пандемії COVID-19 на та психологічне і професійне благополуччя. Методи: Вибірку дослідження склали 176 працівників загальної та корекційної освіти, загальною. У дослідженні були використані наступні методики: 1) «Індекс ставлення до здоров'я» розроблений С. Дерябо та В. Ясвіним; 2) «Шкала психологічного благополуччя» К. Ріфф; 3) «Методика професійного благополуччя (МОПБ) Є. Рут. Методи математичної обробки емпіричних даних: аналіз середніх значень, t-критерію Ст’юдента, χ²-розподілу. Результати: Проведене дослідження дало змогу встановити зменшення відчуття психологічного благополуччя серед фахівців психолого-педагогічного напрямку роботи, водночас було виявлено погіршення параметрів професійного благополуччя для представників сфери загальної освіти, та відсутність статистично достовірних змін для спеціалістів корекційної освіти. Висновки: Результати аналізу дозволили зробити висновок, що дослідження визначено відмінності у ставленні до здоров’я між фіхівцями загальноосвітньої сфери та дефектологами за емоційною та поведінковою складовою. Визначено наявність суміжності погіршення рівня психологічного благополуччя із зниженою інтенсивністю функціональних особливостей здоров’я у поведінковій та емоційній сферах у дефектологів. Встановлено, що обставини пандемії негативно вплинули на рівень психологічного благополуччя фахівців психолого-педагогічного напрямку, вплив на професійне благополуччя представників загальноосвітніх закладів виявився більш значним для педагогів загальноосвітніх закладів, ніж для спеціалістів корекційної освіти. The Aim. The article presents the results of an empirical study of the impact of the COVID-19 pandemic on both psychological and professional well-being. Research sample and Methodology. The sample of the study consisted of 176 employees of general and correctional education, general. The following methods were used in the study: 1) "Health Attitude Index" developed by S. Deryabo and V. Yasvin; 2) "Scale of psychological wellbeing" K. Riff; 3) "Methods of Professional Welfare (MOSP) E. Ruth. Methods of mathematical processing of empirical data: analysis of mean values, Student's t-test, χ²-distribution. Results. The study revealed a decrease in the feeling of psychological well-being among specialists in psychological and pedagogical work, while the deterioration of the parameters of professional well-being for general education, and the lack of statistically significant changes for correctional education. Conclusions. There was identified differences in attitudes between health professionals and special educators in emotional and behavioral components. Defectologists have been found to have a correlation between the deterioration of the level of psychological well-being and the reduced intensity of functional features of health in the behavioral and emotional spheres. It was found that the circumstances of the pandemic negatively affected the level of psychological well-being of psychological and pedagogical specialists, the impact on the professional well-being of representatives of secondary schools was more significant for teachers than for correctional education specialists.
Опис
Ключові слова
суб’єктивне благополуччя, задоволеність працею, здоров’я, стрес, COVID, subjective well-being, job satisfaction, health, stress
Цитування
Жукова Л. В. Особливості психологічного благополуччя фахівців психолого-педагогічного профілю в умовах пандемії COVID-19 / Л. В. Жукова // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків, 2021. – Вип. 65. – С. 75–90.