The transformation of methodological guidelines in a scientific research in the context of art education
Завантаження...
Дата
2020
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Międzynarodowe Wydawnictwo East European Institute of Psychology (Ukraine – France)
Анотація
The article examines the methodological guidelines in scientific research based on scientific reflection, their changes connected with the growth of science selfconsciousness and widening the forms of its reflection, the priority of axiological, anthropo and cultural centeredness in the educational and scientific environment, the transformation of the whole style of thinking based on the new paradigm of cognition, which is characterized by a general tendency for synthesis, interdisciplinarity, integrativeness, methodological pluralism. The new ideals of scientific knowledge as a combination of certain conceptual, value and methodological strategies, which form the basis of the new methodology of scientific knowledge acquisition in the context of artistic theory and practice are outlined. У статті на основі наукової рефлексії розглянуто методологічн орієнтири у науковому дослідженні, їх зміни, пов’язані із зростан ням самосвідомості науки і розширенням форм її рефлексії, пріори тетом аксіологічної, антропо і культуроцентрованості в освітньо му і науковому середовищі, трансформацією усього стилю мисленн на основі нової парадигми пізнання, якій властива загальна тенден ція до синтезу, міждисциплінарності, інтегративності, методоло гічній плюралістичності. Окреслено нові ідеали наукового пізнанн як сукупності певних концептуальних, ціннісних, методологічни установок, які транслюючись в дослідницьку діяльність, складают основу нової методології наукового пізнання в контексті мистецько теорії і практики.
Опис
Ключові слова
scientific knowledge acquisition, methodological guidelines of scientific knowledge acquisition, integrativeness, interdisciplinarity, polyparadigmal approach, cultural knowledge, anthropological knowledge, synergistic knowledge, наукове пізнання, методологічні орієнтири наукового пізнання, інтегративність, міждисциплінарність, поліпарадигмальний підхід, культурологічне знання., антропологічне знання., синергетичне знання.
Цитування
Tusheva V. The transformation of methodological guidelines in a scientific research in the context of art education / V. Tusheva // European Humanities Studies: State and Society = Europejskie Studia Humanistyczne: Państwo i Społeczeństwo. – 2020. – Iss. 3 (II). – Р. 135–148.