Наукові публікації Ю. Д. Бойчука
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Останні подання
Зараз показано 1 - 5 з 115
- ДокументПровідні методологічні підходи у розвитку профільної природничо-наукової освіти майбутніх фахівців промислової фармації(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бойчук, Ю. Д.; Омельченко, П. С.; Мірошниченко, О. М.; Бурлака, І. С.Українське суспільство висуває нові вимоги до сучасної освіти, оскільки потребує фахівців, які будуть здатні самостійно розв’язувати різного роду проблеми, приймати відповідальні рішення у ситуаціях вибору, співпрацювати з іншими тощо. Ця потреба обумовлює зміщення акцентів у сучасній системі освіти з накопичення знань до опанування способами діяльності. Сучасний фахівець має володіти не лише системою знань, а й сукупністю прийомів, умінь, спрямованих на навчання впродовж життя. У статті актуалізовано проблему формування у студентів природничо-наукових знань і досліджено вплив таких провідних методологічних підходів як системний, інтегрований, синергетичний, компетентнісний у системі закладів вищої освіти України, зокрема при підготовці майбутніх фахівців промислової фармації. Наразі освіта має стати засобом самореалізації, саморозвитку та самоствердження фахівця; гарантом його соціального захисту та адаптації; механізмом забезпечення конкурентоспроможності на ринку праці. Встановлено, що застосування системного, інтегрованого, синергетичного, компетентнісного методологічних підходів та їх раціональне і доцільне поєднання при підготовці майбутніх фахівців промислової фармації буде спрямоване на перехід до нових галузевих стандартів та створить передумови для більшого зближення результатів освіти до потреб суспільства та вимог ринку праці. Ukrainian society puts forward new requirements for modern education, as it needs specialists who will be able to independently solve various problems, make responsible decisions in situations of choice, cooperate with others, etc. This need determines the shift of emphasis in the modern education system from the accumulation of knowledge to the mastery of methods of activity. A modern specialist must possess not only a system of knowledge, but also a set of techniques and skills aimed at lifelong learning. The article updates the problem of students' formation of natural-scientific knowledge and examines the impact of such leading methodological approaches as systemic, integrative, synergistic, and competence-based in the system of higher education institutions of Ukraine, in particular, in the training of future specialists in industrial pharmacy. Currently, education should become a means of self-realization, self-development and self-affirmation of a specialist; guarantor of his social protection and adaptation; a mechanism for ensuring competitiveness in the labor market. It has been established that the application of systematic, integrative, synergistic, competence-based methodological approaches and their rational and expedient combination in the training of future specialists in industrial pharmacy will be aimed at the transition to new industry standards and will create prerequisites for closer convergence of education results with the needs of society and the requirements of the labor market.
- ДокументФеномен академіка Неллі Ничкало(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бойчук, Ю. Д.У статті розглянуто діяльність Неллі Григорівни Ничкало, що охоплює надзвичайно широке коло питань і розв’язує цілу низку наукових, освітянських і соціальних проблем, які важко переоцінити. Н. Г. Ничкало — дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, академік-секретар відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України. Під науковим керівництвом Н. Г. Ничкало розроблено Концепцію розвитку професійної освіти в Україні (1991), Концепцію Державного стандарту професійної освіти (2004). Вона є співавтором Державної національної програми «Освіта» («Україна XXI століття») (1993), Національної доктрини розвитку освіти (2002) і Закону України «Про професійно-технічну освіту» (1998), одним з організаторів створення Центрально-Східноєвропейського клубу професійної освіти, фундатор освіти дорослих як нової самостійної освітньої галузі в нашій державі. Академік Н. Г. Ничкало — засновник наукової школи з професійної педагогіки. Серед її учнів багато відомих учених, державних і громадських діячів. The article deals with the activities of Nelli Hryhorivna Nychkalo, which cover an extremely wide range of issues and solve a number of scientific, educational and social problems that are difficult to overestimate. N. H. Nychkalo is a full member (academician) of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Honoured Worker of Science and Technology of Ukraine, Academic Secretary of the Department of Vocational and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Under her scientific guidance, N. Nychkalo developed the Concept of Vocational Education Development in Ukraine (1991) and the Concept of the State Standard of Vocational Education (2004). She is a co-author of the State National Programme ‘Education’ (‘Ukraine of the XXI Century’) (1993), the National Doctrine of Education Development (2002) and the Law of Ukraine ‘On Vocational Education’ (1998), one of the organisers of the Central and Eastern European Vocational Education Club, the founder of adult education as a new independent educational sector in our country. Academician N. H. Nychkalo is the founder of the scientific school of vocational pedagogy. Among her students are many well-known scientists, statesmen and public figures.
- ДокументГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК РЕСУРС ДЛЯ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-06-13) Бойчук, Ю. Д.; Боярська-Хоменко, А. В.Стаття присвячена аналізу ролі громадянської освіти у процесі соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в умовах воєнних дій в Україні. Громадянська освіта виступає як інструмент зміцнення соціальної згуртованості, сприяє розвитку критичного мислення, соціальної відповідальності та активної участі ВПО у суспільному житті. У статті розглядається досвід Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди щодо реалізації програм громадянської освіти, зокрема через волонтерські проєкти, що допомагають ВПО інтегруватися в нові спільноти та покращити їх психоемоційний стан. Стаття акцентує на важливості волонтерської діяльності для розвитку соціального капіталу та підтримки процесів демократизації на місцевому рівні. The article analyzes the role of civic education in the social adaptation of internally displaced persons (IDPs) during the ongoing war in Ukraine. Civic education serves as a tool for strengthening social cohesion, fostering critical thinking, social responsibility, and active involvement of IDPs in public life. The article presents the experience of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in implementing civic education programs, particularly through volunteer projects that assist IDPs in integrating into new communities and improving their emotional well-being. The paper highlights the importance of volunteer activities for developing social capital and supporting democratization processes at the local level.
- ДокументСКОВОРОДИНІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ: ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ ПОПРИ ВІЙНУ(Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2022-12-30) Бойчук, Ю.; Борисов, В.; Бережна, С.; Борисенко, Н.; Рибалко, Л.У статті розкрито потужний потенціал Сковородинівського університету як освітнього осередку Харківщини, що протистоїть труднощам війни та здійснює підготовку висококваліфікованого вчителя нової формації. Мета статті –розкрити особливості професійної підготовки вчителя на основі аналізу змісту, методів і форм організації освітнього процесу в закладі вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану в Україні. Дослідження базується на ідеї навчання впродовж життя, реалізація якої відбувається в процесі професійної підготовки вчителя. Методи дослідження –аналіз, узагальнення, проєктування шляхів саморозвитку й самовдосконалення особистості як ключових орієнтирів процесу навчання впродовж життя.Результатами дослідження є презентація іміджевої політики Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, розкриття особливостей організації освітнього процесу у вищій школі в екстрених умовах війни. Практичне значення –представлення змісту, інноваційних методів і форм професійної підготовки вчителя у відкритому доступі, що створює умови для обміну досвідом між закладами вищої педагогічної освіти. Висновки –підготовка вчителя-миротворця із сформованим стійким моральним духом перемоги у війні, здатним до відновлення рідного краю, є одним з головних завдань Сковородинівського університету; пріоритетними напрямами організації навчальної, наукової, організаційно-виховної роботи в умовах воєнного стану в Україні є: відкритість досвіду, активізація акредитаційних процесів унікальних освітніх програм для здобувачів різних рівнів вищої освіти, використання ІКТ у освітньому процесі, партнерство з вітчизняними та зарубіжними науковцями та освітянами. Перспективами подальших наукових досліджень є аналіз змісту та унікальності освітніх програм для здобувачів різних рівнів вищої освіти з метою підвищення ефективності процесу підготовки вчителя на сучасному рівні. The article reveals the powerful potential of Skovoroda University as an educa-tional center of Kharkiv Region, which resists the difficulties of the warand trains highly qualified teachers of the new formation.The aim of the article is to consider the specific features of professional teacher training based on the analysis of the content, methods and forms of organization of the educational process in the institution of higher pedagogical education during the war time in Ukraine.The study follows the idea of lifelong learning, which is implemented in the process of profes-sional teacher training. The research methods include analyzing, summarizing, and designing the ways of personal self-development and self-improvement as the key objectives of lifelong learning.The research findings consist in the presentation of the image policy of H.S.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, and in the consideration of the educational process spe-cifics in higher educational institutions in the extreme conditions of the war.The practical significance lies in the presentation of content, innovative methods and forms of professional teacher training in open access, which creates conditions for the exchange of expe-rience between institutions of higher pedagogical education.Conclusions present the idea that training a teacher-peacemaker with a stable moral spirit of victory in the war, capable of restoring the native land, is one of the main tasks of Skovoroda Uni-versity; the priority directions of educational, scientific, organizational and educational work dur-ing the war time in Ukraine are: openness of experience, activation of accreditation processes of uniqueeducational programs for students of various levels of higher education, use of ICT in the educational process, partnership with domestic and foreign scolars and educators.Prospects for further scientific research presuppose analysis of the content and uniqueness of educational programs for students of various levels of higher education in order to increase the effectiveness of teacher training process at the current level.
- ДокументОсвітній хаб ХНПУ імені Г. С. Сковороди: мета, функції, напрями і зміст роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бойчук, Ю. Д.; Борисов, В. А.; Рибалко, Л. С.; Дідоренко, Г. С.Узагальнено досвід організації і проведення освітнього хабу, метою якого є створення умов для надолуження освітніх втрат під час соціальних викликів (пандемії, війни), підвищення якості освіти та повноцінної самореалізації учасників освітнього процесу. Освітній хаб є поліфункціональним, а головною функцією є розвивальна. Заняття в хабі розкривають внутрішній потенціал учасників освітнього процесу, поглиблюють знання й уміння з різних галузей, формують здатність співпрацювати та надихатися новими ідеями. Визначен о освітній хаб як осередок сприятливого оточення й спілкування, задоволення власних потреб, пізнання нового і саморозвитку в нових видах діяльності. Робота здійснюється за декількома напрямами: інклюзивна освіта, Еnglish Speaking Club, STEM-освіта для всіх, підготовка до мовних тестів, підготовка до НМТ–2024, підготовка до сертифікації, післядипломна освіта і менеджмент, правова грамотність для всіх, психологічна допомога, тренінги для вчителів за напрямами НУШ, цифрова грамотність для всіх. Зміст кожного напряму роботи підбирається з урахуванням потреб відвідувачів, вікових особливостей, професійної майстерності викладачів. Так, зміст інклюзивної освіти спрямовано на запобігання мовленнєвим порушенням у дітей, зниження рівня тривожності здобувачів загальної середньої освіти засобами арттерапії в умовах воєнного стану. Акцентовано на проведенні вебінарів, просвітницьких лекцій, семінарів, індивідуальних корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами та надання консультативної допомоги їхнім батькам стосовно оптимізації процесів соціалізації та розвитку. Зазначено, що Сковорода-хаб виконує функцію профорієнтації і популяризації професії вчителя нової формації, здатного сприймати нове й транслювати кращі ідеї сучасній молоді. Хаб збирає небайдужих людей до освітніх процесів, зацікавлених у підвищенні якості освіти в Україні. The article summarises the experience of organising and conducting sessions in an educational hub, which aims at creating conditions for making up for educational losses during social challenges (pandemics, war), improving the quality of education and full self-realisation of participants of the educational process. The educational hub is multifunctional; its main function is developmental. Sessions in the hub reveal the internal potential of participants in the educational process, deepen knowledge and skills in various fields, and develop the ability to cooperate and be inspired by new ideas. The educational hub is defined as a centre of favourable environment and communication, designed to satisfy personal needs, learn new things, and selfdevelop in new activities. The work is carried out in several directions, such as inclusive education, English Speaking Clubs, STEM education for all, preparation for language tests, preparation for NMT 2024, preparation for certification, postgraduate education and management, legal literacy for all, psychological assistance, trainings for teachers in the areas of the NUS, and digital literacy for all. The content of each work direction is selected considering attendees’ needs, their age, and professional skills. For example, inclusive education aims at preventing children’s speech disorders and reducing anxiety among secondary school students via art therapy in martial law. Emphasis is placed on conducting webinars, educational lectures, seminars, individual correctional and developmental sessions with children with special educational needs, and counselling for their parents to optimise socialisation and development. It is noted that the Skovoroda Hub performs the function of career guidance and promotion of the profession of a new teacher, capable of perceiving new things and transmitting the best ideas to modern youth. The hub brings together people who are not indifferent to educational processes and are interested in improving the quality of education in Ukraine.