Перегляд за Автор "Zhernovnykova, O."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументConditions of blended learning implementation in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University: experience of Physics and Mathematics Faculty(EDP Sciences, 2021-05-04) Ponomarova, N.; Gulich, O.; Zhernovnykova, O.; Olefirenko, N.; Masych, V.The entire education system of Ukraine in the realities of the COVID-19 pandemic in 2020 found itself in a situation of the challenge for the immediate implementation of distance learning in educational institutions of all levels. Despite the presence of a relatively large number of scientific studies on the features of distance education, they were not enough for its practical implementation. A blended form of learning requires a combination of asynchronous and synchronous modes of distance learning, finding optimal tools and ways to interact with students, adapting traditional methods of studying disciplines to new conditions, overcoming inequality of participants in the educational process in technical support, mastering digital technologies. Analysis of the experience of the Faculty of Physics and Mathematics at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University showed that the conditions for the introduction of blended learning in institutions of higher pedagogical education are: advanced training and appropriate retraining of teaching staff; building a model of blended learning as a starting point for distance learning; development of educational and methodical support of educational disciplines taking into account the requirements of blended learning; implementation of all elements of the educational process in blended learning; providing participants of the educational process with organizational, methodological, technical and psychological support. Вся система освіти України в реаліях пандемії COVID-19 2020 року опинилася в ситуації виклику негайного впровадження дистанційного навчання в навчальних закладах усіх рівнів. Незважаючи на наявність відносно великої кількості наукових досліджень щодо особливостей дистанційної освіти, їх було недостатньо для її практичної реалізації. Змішана форма навчання вимагає поєднання асинхронного та синхронного режимів дистанційного навчання, пошуку оптимальних засобів і способів взаємодії зі студентами, адаптації традиційних методів вивчення дисциплін до нових умов, подолання нерівності учасників навчального процесу в технічному забезпеченні, засвоєння цифрових технологій. Аналіз досвіду роботи фізико-математичного факультету Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди показав, що умовами впровадження змішаного навчання у вищих педагогічних навчальних закладах є: підвищення кваліфікації та відповідна перепідготовка педагогічних кадрів; побудова моделі змішаного навчання як відправної точки для дистанційного навчання; розроблення навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін з урахуванням вимог змішаного навчання; реалізація всіх елементів навчального процесу у змішаному навчанні; забезпечення учасників навчально-виховного процесу організаційно-методичним, технічним та психологічним забезпеченням. Вся система образования Украины в реалиях пандемии COVID-19 в 2020 году оказалась в ситуации вызова немедленного внедрения дистанционного обучения в образовательных учреждениях всех уровней. Несмотря на наличие относительно большого количества научных исследований, посвящённых особенностям дистанционного обучения, их оказалось недостаточно для его практической реализации. Смешанная форма обучения требует сочетания асинхронного и синхронного режимов дистанционного обучения, поиска оптимальных инструментов и способов взаимодействия со студентами, адаптации традиционных методов изучения дисциплин к новым условиям, преодоления неравенства участников образовательного процесса в техническом обеспечении, освоении цифровых технологий. Анализ опыта физико-математического факультета Харьковского национального педагогического университета им. Г. С. Сковороды показал, что условиями для внедрения смешанного обучения в высших педагогических учебных заведениях являются: повышение квалификации и соответствующая переподготовка педагогических кадров; построение модели смешанного обучения как отправной точки для дистанционного обучения; разработка учебно-методического обеспечения учебных дисциплин с учётом требований смешанного обучения; реализация всех элементов образовательного процесса в смешанном обучении; оказание участникам образовательного процесса организационной, методической, технической и психологической поддержки.
- ДокументDETERMINATION OF DIGITAL COMPETENCE OF TEACHERS OF MEDICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE PERIOD OF DIGITAL TRANSFORMATION IN EDUCATION(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Batyuk, L.; Zhernovnykova, O.The purpose of the study is to determine the perception of teachers of medical institutions of higher education of educational processes during the period of digital transformation in education. It is shown that the education system formed in the previous technological society does not meet the needs of modernity, the implementation of digital technologies and, in particular, the transition from the traditional «auditory» model of education to online education. The study used a nonexperimental, descriptive design based on surveys of teachers of the Kharkiv National Medical University. The results show a positive correlation between the empowerment of digital pedagogy and the digital environment, students' motivation for digital education, and recent changes in university teaching. The implementation of technological and organizational solutions in the field of education, aimed at adapting the educational system to the dynamically changing needs of the labor market and individualizing educational trajectories and increasing the involvement of students in the educational process are contribute to experience for self-learning and the promotion of initiatives that increase the level of development of digital competences of teachers. Метою дослідження є визначення сприйняття викладачами медичних закладів вищої освіти навчальних процесів в період цифрової трансформації в освіті. Показано, що система освіти, сформована у попередньому технологічному суспільстві, не відповідає потребам сучасності, впровадженню цифрових технологій і зокрема переходу від традиційної «аудиторної» моделі навчання до онлайносвіти. У дослідженні використовувався неекспериментальний, описовий дизайн на основі опитувань викладачів Харківського національного медичного університету. Результати показують позитивну кореляцію між розширенням можливостей цифрової педагогіки і цифрового середовища, мотивацією студентів щодо цифрової освіти, та останніми змінами в університетському викладанні. Впровадження технологічних та організаційних рішень у сфері освіти, спрямованих на адаптацію освітньої системи до динамічне мінливих потреб на ринку праці, індивідуалізація освітніх траєкторій та підвищення залучення студентів у навчальний процес, сприяють досвіду, самонавчанню та просуванню ініціатив, що підвищують рівень розвитку цифрових компетентностей викладачів.
- ДокументEvaluation of the professional teaching competence: chinese experience(Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland, 2020) Zhernovnykova, O.; Kovalenko, O.; Mkrtichian, O; Zelenska, L.The article describes the rules and procedures for hiring and evaluating the professional competence of teachers on the example of China, where there is a system for evaluating the professional competence of teachers. Стаття описує правила та процедури прийняття на роботу та оцінки професійна компетентність викладачів на прикладі Китаю, де існує система для оцінювання професійної компетентності вчителів. Статья описывает правила и процедуры принятия на работу и оценки профессиональной компетентности преподавателей на примере Китая, где существует система для оценки профессиональной компетентности учителей.
- ДокументInnovative vector of education development in the era of global challenges(European institute of further education, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2023-06) Kurylo, V.; Karaman, O.; Omelchenko, S.; Grinyova, M.; Yurkiv, Ya; Zhelanova, V.; Kniazian, M.; Dovzhenko, T.; Mkrtichian, O.; Tkachova, N.; Zhernovnykova, O.; Sobchenko, T.; Davydova, Zh.; Vienievtseva, Y.The monograph defines the methodological, theoretical and practical foundations for the development of education in the modern era of global challenges. Pedagogical theory and practice as a tool for the transition of mankind to digital civilization are anasized. The theoretical basis of training the future teacher to work in a modern school is characterized. The monographic study is intended for scientists, teachers of higher and secondary schools, future teachers, as well as anyone who is interested in the problems of modern education. У монографії визначено методологічні, теоретичні та практичні засади розвитку освіти в сучасну епоху глобальних викликів. Проаналізовано педагогічну теорію і практику як інструмент переходу людства до цифрової цивілізації. Охарактеризовано теоретичні засади підготовки майбутнього вчителя до роботи в сучасній школі. Монографічне дослідження розраховане на науковців, викладачів вищої та середньої школи, майбутніх учителів, а також усіх, хто цікавиться проблемами сучасної освіти.