Перегляд за Автор "Kovalenko, V."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументFeatures of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities(Editorial Authors and Associated Researchers (EAAR), 2021) Kovalenko, V.; Bystrova, Yu.; Sinopalnikova, N.The article presents the results of the features of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities during primary, secondary, and senior school. The research was carried out during the analytical-ascertaining, analytical-searching, and generalizing stages. It is established that pupils with intellectual disabilities have a situational, insufficiently aware, an uncritical attitude toward moral social norms. In secondary school, children with intellectual disabilities do not sufficiently understand the essence of moral norms and qualities, have difficulty analyzing, comparing, determining their essential features, substantiating their opinions. At senior school, children with intellectual disabilities demonstrate knowledge of moral and social norms, but their moral judgments are characterized by egocentrism and are at the preconventional level of development, less often acquire the character of the conventional level. У статті наведено результати вивчення особливостей розуміння та емоційного ставлення до морально-соціальних норм учнів з порушеннями інтелекту в початковій, середній та старшій школі. Дослідження проводилося на аналітико-констатуючому, аналітико-пошуковому та узагальнюючому етапах. Встановлено, що вихованці з порушеннями інтелекту мають недостатньо усвідомлене, некритичне ставлення до моральних соціальних норм. У загальноосвітній школі діти з порушеннями інтелекту недостатньо розуміють сутність моральних норм і якостей, важко аналізують, порівнюють, визначають свої суттєві ознаки, обґрунтовуючи свої думки. У старшій школі діти з вадами розумового розвитку демонструють знання моральних і соціальних норм, але їх моральні судження характеризуються егоцентризмом і знаходяться на доконвенційному рівні розвитку, рідше набувають характеру звичайного рівня. В статье представлены результаты изучения особенностей понимания и эмоционального отношения к морально-социальным нормам учащимися с ограниченными интеллектуальными возможностями в начальной, средней и старшей школе. Исследование проводилось на аналитико-констатирующем, аналитико-поисковом и обобщающем этапах. Установлено, что у школьников с интеллектуальной недостаточностью ситуативное, недостаточно осознанное, некритическое отношение к нравственным социальным нормам. В средней школе дети с ограниченными интеллектуальными возможностями недостаточно понимают сущность нравственных норм и качеств, испытывают затруднения в анализе, сравнении, определении их существенных признаков, обосновывая свое мнение. В старших классах дети с ограниченными интеллектуальными возможностями демонстрируют знание моральных и социальных норм, но их моральные суждения характеризуются эгоцентризмом и находятся на до конвенциональном уровне развития, реже приобретают характер обычный уровня.
- ДокументSocial and pedagogical support of children with disabilities in conditions of general secondary educational establishment(Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, 2021) Bystrova, Yu.; Kovalenko, V.; Kazachiner, O.The article is devoted to the analysis of the problem of social and pedagogical support of children with visual impairments in the conditions of secondary education establishments. The article presents social and pedagogical support method of children with profound visual impairments in the educational and rehabilitation center. 113 children took part in the ascertaining stage of the study to assess the level of socialization of children with visual impairments as an indicator of the effectiveness of social and pedagogical support of children with visual impairments in the educational institution. The control group (CG) 57 respondents and experimental group (EG) 56 respondents were formed according to such parameters as: degree of visual impairment, age, place of residence, type of educational institution, etc. The main components of the methodology of socio-pedagogical child support are determined: experimental, productive, normative, corrective, informational, and its functions within the educational process: diagnostic support, counseling, informational and methodological support, organization and management. The effectiveness of experimental technology introduction was confirmed: the success rate in children's educational activities, the level of integrative skills’ development, the average indicators of social activity and morality were increased. The number of children with a high level of socialization has increased. Стаття присвячена аналізу проблеми соціально-педагогічного супроводу дітей з вадами зору в умовах загальноосвітніх навчальних закладів. У статті представлена методика соціально-педагогічної підтримки дітей з глибокими вадами зору в навчально-реабілітаційному центрі. У констатуючому етапі дослідження з оцінки рівня соціалізації дітей з вадами зору як показника ефективності соціально-педагогічного супроводу дітей з вадами зору брали участь 113 дітей. навчального закладу. Контрольну групу 57 респондентів та експериментальну групу 56 респондентів сформували за такими параметрами як: ступінь порушення зору, вік, місце місце проживання, тип навчального закладу і т. д. Визначено основні складові методики соціально-педагогічної підтримки дитини: експериментальну, продуктивну, нормативну, корекційну, інформаційна, та її функції в рамках навчально-виховного процесу: діагностичне забезпечення, консультування, інформаційно-методичне забезпечення, організація та управління. Ефективність підтверджено впровадження експериментальної технології: успішність у навчальній діяльності дітей, рівень розвитку інтегративних навичок, середні показники соціальної активності та моральність була підвищена. Зросла кількість дітей з високим рівнем соціалізації. Статья посвящена анализу проблемы социально-педагогической поддержки детей с нарушениями зрения в условиях общеобразовательных учреждений. В статье представлена методика социально-педагогического сопровождения детей с глубокими нарушениями зрения в образовательно-реабилитационном центре. В констатирующем этапе исследования приняли участие 113 детей учебного заведения. Контрольную группу 57 респондентов и экспериментальную группу 56 респондентов сформировали по таким параметрам как: степень нарушения зрения, возраст, место жительства, тип учебного заведения и т. д. Определены основные составляющие методики социально-педагогической поддержки ребенка: экспериментальную, продуктивную, нормативную, коррекционную , информационную и ее функции в рамках учебно-воспитательного процесса: диагностическое обеспечение, консультирование, информационно-методическое обеспечение, организация и управление. Эффективность подтверждена внедрением экспериментальной технологии: успешность в учебной деятельности детей, уровень развития интегративных навыков, средние показатели социальной активности и нравственность была повышена. Возросло количество детей с высоким уровнем социализации.
- ДокументThe current state of involvement of children with special educational needs in out-of-school education in Ukraine(Revista Amazonia Investiga, 2021) Kovalenko, V.; Syniov, V.; Peretiaha, L.; Halii, A.The paper considers the current state of involvement of children with special educational needs in out-of-school education. The purpose of the article is to study the qualitative composition of groups of children with special educational needs who are involved in out-of-school education based on the type of developmental disorder; forms of involvement ; areas of out-of-school education in which children with special educational needs are studied; determining the impact of out-of-school education on the development and socialization of children with special educational needs. At the first stage, the state of the problem development in domestic science was studied ; at the second stage - the author's questionnaire and expert evaluation procedures were developed ; a statement experiment was conducted using the survey method and the method of expert assessments; at the third stage, the analysis, systematization, processing of the accumulated empirical material is conducted. It has been determined that children with musculoskeletal disorders, mental disorders, autism spectrum disorders, mental retardation, severe speech disorders, hard of hearing, deafness, the visually impaired, and children with blindness are involved in out-of-school educational institutions. Children with special educational needs are involved in clubs (creative associations) of artistic and aesthetic, physical culture and sports, art, tourism and local lore, social rehabilitation, ecological and naturalistic, scientific and technical, health, humanitarian, research, and experimental and military-patriotic areas of out-of-school education. У статті розглядається сучасний стан залучення дітей з особливими освітніми потребами до позашкільної освіти. Метою статті є вивчення якісного складу груп дітей з особливими освітніми потребами, які залучаються до позашкільної освіти за ознакою типу порушення розвитку; форм залучення; напрямів позашкільної освіти, за якими здійснюється навчання дітей з особливими освітніми потребами; визначення впливу позашкільної освіти на процеси розвитку та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. На першому етапі вивчався стан розробленості проблеми у вітчизняній науці ; на другому етапі – здійснювалась розробка авторського опитувальника та процедури експертного оцінювання; проводився констатувальний експеримент із використанням опросного методу та методу експертних оцінок; на третьому етапі здійснюється аналіз, систематизація, обробка накопиченого емпіричного матеріалу. Встановлено, що до закладів позашкільної освіти залучаються діти з порушеннями опорно-рухового апарату, інтелектуальними порушеннями, розладами аутистичного спектру, із затримкою психічного розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, слабочуючі, діти з глухотою, слабозорі та діти зі сліпотою. Діти з особливими освітніми потребами залучаються до гуртків (творчих об’єднань) художньо-естетичного, фізкультурно-спортивного, мистецького, туристсько-краєзнавчого, соціально-реабілітаційного, еколого-натуралістичного, науково-технічного, оздоровчого, гуманітарного, дослідницько-експериментального та військово-патріотичного напрямів позашкільної освіти. Позитивний вплив залучення дітей до позашкільної освіти, на думку педагогів та експертів виявляється в сприянні їх соціалізації; соціальному, духовному, моральному розвитку; наданні можливостей дитині для самореалізації тощо. В статье рассматривается современное состояние привлечения детей с особыми образовательными потребностями к внешкольному образованию. Целью статьи является изучение качественного состава групп детей c особыми образовательными потребностями, которые вовлекаются во внешкольное образование по признаку типа нарушения развития; форм привлечения; направлений внешкольного образования, по которым осуществляется обучение детей с собыми образовательными потребностями; определение влияния внешкольного образования на процессы развития и социализации детей с особыми образовательными потребностями. На первом этапе изучалось состояние разработанности проблемы в отечественной науке; на втором этапе – осуществлялась разработка авторского опросника и процедуры экспертного оценивания; проводился констатирующий эксперимент с использованием опросного метода и метода экспертных оценок; на третьем этапе осуществляется анализ, систематизация, обработка скопленного эмпирического материала. Установлено, что в учреждения внешкольного образования привлекаются дети с нарушениями опорно-двигательного аппарата, интеллектуальными нарушениями, расстройствами аутистического спектра, с задержкой психического развития, тяжелыми нарушениями речи, слабослышащие, дети с глухотой, слабовидящие и дети со слепотой. Дети с особыми образовательными потребностями вовлекаются в кружки (творческие объединения) художественно-эстетического, физкультурно-спортивного, художественного, туристско-краеведческого, социально-реабилитационного, эколого-натуралистического, научно-технического, оздоровительного, гуманитарного, исследовательско-экспериментального и военно-патриотического направлений внешкольного образования. Положительное влияние привлечения детей к внешкольному образованию, по мнению педагогов и экспертов, проявляется в содействии их социализации; социальном, духовном, нравственном развитии; предоставлении возможностей ребенку для самореализации и т. д.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.