Перегляд за Автор "Тяпкіна, Ю. О."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАРМІЯ & СУСПІЛЬСТВО: ДО ВИЗНАЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Тяпкіна, Ю. О.Стаття присвячена визначенню ефективної стратегії дослідження взаємодії між армією і суспільством у нових соціокультурних та соціально-політичних контекстах його розвитку. У контексті досягнення зазначеної мети аналізуються найбільш відомі в сучасному соціально-політичному дискурсі дослідницькі стратегії аналізу взаємодії між суспільством і армією: через побудову концептуальних моделей взаємозв’язку, що існує між силовими структурами і політикою в умовах різних політичних режимів; через розкриття функціонального потенціалу військового інституту в різних соціально-політичних і соціокультурних контекстах розвитку соціуму. Обґрунтовується, що за нових умов розвитку сучасного суспільства його взаємовідносини з армією доцільно розглядати з позиції застосування провідних положень неоінституціонального підходу. The article is devoted to the definition of an effective strategy for studying the interaction between the army and society in the new sociocultural, social and political contexts of its development. In the process of achieving this goal, the most famous research strategies in modern social and political discourse for analyzing the interaction between society and the army are analyzed: by building conceptual models of the relationship that exists between the security forces and politics in the context of various political regimes; through the disclosure of the functional potential of the military institution in various socio-political and socio-cultural contexts of the development of society. As well-known theoretical constructions of the first direction, the model proposals of A. R. Lekhem, M. Trebin, U. Ilnitska. As examples of the second direction in the study of the relationship between society and military structures, the theoretical developments of domestic researchers are considered. It is substantiated that all two versions of scientific intelligence in this direction leave out of the attention of researchers the study of the relationship of various elements of the military bloc with other social structures, and above all institutions and quasi-institutions of civil society. It is substantiated that in the new conditions of development of modern society, its relationship with the army should be considered from the position of applying the leading provisions of the neo-institutional approach. It is this research strategy that allows us to consider the army at the same time as a kind of organization that performs specific functions to achieve state goals, and as a system that carries out activities in the direction of satisfying its specific goals in the context of active interaction with other systemic formations of socio-political reality (in their the number includes institutions and quasi-institutions of civil society).
- ДокументАРМІЯ СУЧАСНОЇ ДЕРЖАВИ: ВИЗНАЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Денисенко, І. Д.; Тяпкіна, Ю. О.Стаття містить спробу визначитися щодо стратегії дослідження армії сучасної держави в контексті аналізу еволюції інституційного підходу в західному соціальнополітичному дискурсі. Обґрунтовується, що перспективність цієї пропозиції базується на таких моментах, як: існування досить успішної практики розгляду армії як певного політичного інституту в сучасному науковому дискурсі; розробка нового (більш конструктивного) варіанту інтерпретації концепту «політичний інститут»; формування в межах неоінституціоналізму базової дослідницької установки, «яка дозволяє розглядати колективні, організаційні та ментальні структури і процедури, а також індивідуальну поведінку з єдиних аналітичних позицій». The article contains an attempt to determine the strategy of research of the army of the modern state in the context of analyzing the evolution of the institutional approach in Western social and political discourse. The emphasis is on the content of changes that allowed institutional theory not only to transform into a non-institutional, but also to become the leading methodological basis for modern political research at all levels. It is about a change: in the categorical and conceptual apparatus of the research (for example, the new interpretation of the content of the main concepts (from the institute to the rational choice and the introduction into the scientific circulation of the concepts institutional space, institutional practice, rules of the game and etc.); principles of research; levels of research (identification of institutional, organizational and individual levels); subject field of research (first of all, introduction of individual behavior of actors into it); methods and procedures of analyze (use of tools of rational choice theory, structural and functional analysis, behavioral approach). It is substantiated that the perspective of using the main provisions of this approach to analyze the problem field of the modern army is based on such moments as: the existence of a fairly successful practice of considering the army as a specific political institution in modern scientific discourse; development of a new (more constructive) version of the interpretation of the concept of political institution; the formation, within the framework of neoinstitutionalism, of a basic research set, which allows considering collective, organizational, and mental structures and procedures, as well as individual behavior from a unified analytical position.
- ДокументАрмія та суспільство: політико-інституційний вимір(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Тяпкіна, Ю. О.У роботі здійснено комплексний аналіз взаємодії армії та суспільства, що трансформується, у політико-інституційному вимірі. Практичне значення роботи полягає в можливості використання результатів дисертації в прикладних, навчальних та наукових цілях. Прикладне значення роботи для України обумовлене необхідністю пошуків шляхів адекватного реагування на нові загрози та ризики, що продукуються за сучасних умов розвитку суспільства, що трансформується. Процес нормалізації розвитку таких загроз та ризиків пов'язаний зі структурної трансформації державних інститутів, що повинна бути усвідомлена та конструктивно скерована для забезпечення життєздатності нашої країни в нових умовах світової політики. Результати дослідження можуть бути використані в розробці концептуальних документів з питань національної безпеки, воєнного будівництва, розробки шляхів реформування силових структур України під впливом нових асиметричних загроз, удосконаленні законодавства в питаннях боротьби з тероризмом та незаконними збройними формуваннями, підвищення ефективності миротворчої діяльності вітчизняних збройних контингентів тощо. The paper provides a comprehensive analysis of the interaction between the army and the transforming society in the political and institutional dimension. The practical significance of the work lies in the possibility of using the results of the dissertation for applied, educational and scientific purposes. The practical significance of the work for Ukraine is due to the need to find ways to adequately respond to new threats and risks produced by the current conditions of a transforming society. The process of normalization of the development of such threats and risks is associated with the structural transformation of state institutions, which must be understood and constructively directed to ensure the viability of our country in the new conditions of world politics. The results of the study can be used in the development of conceptual documents on national security, military construction, development of ways to reform Ukraine's security forces under the influence of new asymmetric threats, improving legislation on counter – terrorism and illegal armed groups, improving the peacekeeping of domestic armed forces and more.
- ДокументКОНЦЕПЦІЯ ВІЙНИ ТА МИРУ РЕЙМОНА АРОНА: ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЕВРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Денисенко, І. Д.; Тяпкіна, Ю. О.У статті здійснюється спроба проаналізувати зміст концепції війни і миру Р. Арона в контексті визначення її евристичного потенціалу для сучасних досліджень в області полемології та іренології. У якості провідних елементів цього потенціалу пропонується розглядати: використання так званого «методу концептуалізацій», заснованому на провідних теоретичних, соціологічних, історичних і праксіологічних позиціях; виокремлення трьох груп причин виникнення воєнних дій; заперечення щодо визначення миру як повної відсутності війни; застосування при визначенні конкретного виду воєнних дій певної комплексної процедури, яка враховує, насамперед, загальновідомі варіанти класифікацій війни, миру та їхніх функціональних потенціалів. The article attempts to analyze the content of the concept of war and peace of R. Aron in the context of determining its heuristic potential for modern research in the field of polemology and yrenology. The content of the theoretical structure is represented by the following blocks: definition of the concept of «conflict»; determination of the groups of reasons that form the basis for the outbreak of military conflict; analysis of each of the groups that have been identified - biological factors, psychological factors and social factors; the formation of the author’s version of the classification of the world; the formation of copyright options for the classification of war; development of an author’s version of the classification of the functions of a military conflict; an attempt to synthesize various classification options for military operations. It is proposed to consider the following as the leading elements of this potential: the use of the so-called «conceptualization method» (which was used by the researcher to construct his desired concept)), which allows us to consider the connections and interactions between the basic concepts of the problem field of war and peace in the context of the implementation of a specific method of reconstruction of social realities from leading theoretical, sociological, historical and praxeological positions; highlighting among the causes of the outbreak of hostilities factors having a biological, psychological and social nature and are peculiarly intertwined under the conditions of a specific social reality; denial of the definition of peace as the complete absence of war; the application in determining the specific type of military operations of a complex procedure that takes into account the systematization and analysis of the foundations for combining the already known classifications of war, peace and their functional potentials. Further studies suggest the above elements of the heuristic potential of the concept of war and peace of R. Aron to be used to analyze specific processes of the present, having signs of military clashes and in their development lead to certain socio-political changes.
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з профілактики проявів агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку в загальноосвітньому навчальному закладі(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, кафедра соціальної педагогіки ; Владимирский государственный университет имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых, Педагогический институт, 2014-04-22) Тяпкіна, Ю. О.Обгрунтована соціально-педагогічна діяльність з профілактики проявів агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку в загальноосвітньому навчальному закладі. Обоснована социально-педагогическая деятельность по профилактике проявлений агрессивного поведения детей младшего школьного возраста в учебном заведении.
- ДокументТеоретичні основи підготовки майбутніх соціальних педагогів до профілактики агресивної поведінки молодших школярів у загальноосвітніх навчальних закладах(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015-04-21) Тяпкіна, Ю. О.Визначені теоретичні основи підготовки майбутніх соціальних педагогів до профілактики агресивної поведінки молодших школярів у загальноосвітніх навчальних закладах. Определены теоретические основы подготовки будущих социальных педагогов по профилактике агрессивного поведения младших школьников в общеобразовательных учебных заведениях.