Перегляд за Автор "Роговський, О. М."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПОЛІТАНАЛІЗ ФОРМ ДЕМОКРАТІЇ: УКРАЇНСЬКИЙ ВИБІР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Роговський, О. М.У статті розглянуті основні форми сучасної демократії (від ліберальної до комунітарної) із урахуванням досягнень західної політологічної думки. Встановлено, що ліберальна та інші форми демократії не виконують представницькі функції, це обумовлює необхідність поширення провідних елементів прямої демократії та інших її форм. З врахуванням особливостей політичної ситуації та традиції України пропонується для застосування в ній такі форми сучасної демократії як деліберативна (дорадча) (за Д. Хелдом), яка відповідає переважно однорідному суспільству, а також «спільницька» (комунітарна) форма (за А. Лейпхартом), яка відповідає багатоскладному суспільству. Розглянуті їх переваги і недоліки, а також основні фактори та умови розвитку демократії в країні у цілому. The article considers the main forms of modern democracy from liberal, polyarchic up to deliberative, communitarian with taking into account achievement of western political sciences. One ascertains that liberal and other the rights forms democracy don`t fulfils representatives functions, that leads to crisis states of society and search of new forms and methods of democracy. There fore, polyarchic (liberal) form democracy not relevant to Ukraine. From here it follows the necessity research of the forms and elements of the direct democracy and spread out its in entire world. One defines the followings factors of the democratization process in society: army and policecontrol, absence of outside conflicts; developed, concurrent market; pluralism and tolerance and so on. Also ascertained main characteristics of the Ukrainian political situations and culture: direct (people`s) democracy; etatism, paternalism, nationalpopulism together with distrust to the state (paradoxe), as well as commercialization of politics and personalization of parties; absence of strategies and ideologies. In a whole very important advantages of democracy (flexibility, openness, dynamisм of life`s spheres) and possibility of the reforming of the society remains unrealized. Under this peculiarities Ukrainian politics considered the most appropriate form of democracy such as deliberative model of D. Held and communitarian model of A. Lijphart. The first has own advantages (thorough investigation of problems, participation all subjects, pluralism, openness of process, corresponding to traditions and modern technologies) and disadvantage (possibility of a collective irresponsibility, slowdown of process) and corresponds to a relatively homogeneous (monoculture) society. But the second model with his advantages (legitimation of the elements direct, participative, electronical democracy, using of plebiscites) and disadvantages (danger of a social disintegration) corresponds to a heterogeneous (polyculture) society.
- ДокументПотенціал практичної філософії у реалізації завдань модернізації української освіти(Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогіки НАПН України, 2019-05-16) Роговський, О. М.У статті здійснено аналіз наукових пошуків потенціалу практичної філософії у реалізації завдань модернізації української освіти. Реформування освіти відбувається в складних умовах не лише зовнішніх викликів і загроз, а й внутрішніх дилем, які ставлять молодь у становище складного вибору між практичними, моральними імперативами і власними потребами і бажаннями, тобто проблемами, які носять переважно філософсько-етичний характер. В статье проведен анализ научных изысканий потенциала практической философии в реализации задач модернизации украинского образования. Реформирование образования происходит в сложных условиях не только внешних вызовов и угроз, но и внутренних дилемм, которые ставят молодежь в положение сложного выбора между практическими, нравственными императивами и собственными потребностями и желаниями, то есть проблемами, которые носят преимущественно философско-этический характер.The article analyzes scientific research on the potential of practical philosophy in the implementation of the tasks of modernization of Ukrainian education. Education reform is taking place in a complex environment of not only external challenges and threats, but also internal dilemmas It is not only external challenges and threats, but also internal dilemmas which The reform of education is taking place in a complex context of NOT only external challenges and threats, but also internal dilemmas which place young people in the position of having to make difficult choices between practical moral imperatives and their own needs and desires, i.e. problems that are essentially of a philosophical and ethical nature ethical and philosophical issues.
- ДокументСвобода в системі європейських цінностей(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-17) Роговський, О. М.У данній статті автор розглянув свободу в системі європейських цінностей, а також значення свободи в української свідомості. В данной статье автор рассмотрел свободу в системе европейских ценностей, а также значение свободы в украинском сознании. In this article, the author considered freedom in the system of European values, as well as the importance of freedom in Ukrainian consciousness.
- ДокументСвобода особистості в освітньо-культурному просторі: між Сходом і Заходом(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-06) Роговський, О. М.У статті висвітлюється тема Свободи особистості в освітньо-культурному просторі: між Сходом і Заходом. В статье освещается тема Cвободи личности в образовательно-культурном пространстве: между Востоком и Западом. The article highlights the topic of Personal freedom in the educational and cultural space: between East and West.
- ДокументХронотопологія російського формалізму(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2013) Роговський, О. М.У статті розглядаються ключові філософсько-естетичні проблеми формалізму, і,зокрема, думки щодо ролі часу в художній творчості основних представників формальної школи в літературознавстві (мистецтві) – В. Б. Шкловського і Ю. Н. Тинянова на матеріалі їх теоретичних і художніх творів. В статье рассматриваются ключевые философско-эстетические проблемы формализма, и, в частности, взгляды на роль времени в художественном творчестве основных представителей формальной школы в литературоведении (искусстве) – В. Б. Шкловского и Ю.Н. Тынянова – на материале их теоретических и художественных произведений. The article considers key philosophical and aesthetical formalist problems and particularly the views of the role of the time in the artwork by main literary (artistic) formal school representatives – V. B. Shklovskiy and J. N. Tynianov basing on the material of their theoretical works and works of art.
- ДокументІНКЛЮЗИВНЕ СУСПІЛЬСТВО: СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ ВИМІРИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Роговський, О. М.В статті йдеться про форми функціонування і особливості інклюзивного суспільства. Розглянуті особливості процесів інклюзії-ексклюзії як включення-виключення, які разом здійснюють селекційний відбір у всіх сферах суспільства, серед яких виділяється соціокультурна і політична сфери. Показані основні ознаки різниці між процесами інклюзії, інтеграції та ексклюзії, диференціації, а також основні форми селекції: паттерни, функціональність, освіта та комплексність. Виявлено, що інклюзивність є основним атрибутом і формою розвитку демократичного суспільства. The article considers the forms of functioning and the peculiarities of the inclusive society. The details of the processes of inclusion-exclusion that together fulfill the selection in all the spheres of society are considered. The significant attention is given to the revealing of the specificity of selective process in the social and cultural and political spheres of society, that are related in a compensatory way between themselves: the predominance of the exclusion in one sphere is compensated by the inclusivity of the second sphere. There was identified a significant difference in the way of the selection in traditional, totalitarian and democratic societies. In the first one it is homogeneous and linear, in the second - open and heterogeneous with a possibility of goal and value changing, including (self)denial and the risks of instability. With P. Sorokin's work as an example the unity of the processes of inclusivity growth and the democratization of the education and of the society in general is shown. The main differences between the processes of inclusion, integration and exclusion, differentiation and the centered and centrifugal flows in society are shown. It is important that the processes of differentiation and integration are multiple and include both inclusive and exclusive aspects, that is a double effect and consequences. That is why the modern society is developing basing itself not only on the differentiation (according to N. Luhmann), but on the mobile balance and the regulation of the contradictory processes including differentiation-integration, ecxlusion-inclusion by means of «modalization» of the difference between them and the possibility of their mutual conversion and combination. The inclusivity facilitates bringing together, coordination of different subjects' activity and the integrative processes in general. These last ones are necessary for the solving of global problem of nowadays. The processes of selection and inclusion taking place in different spheres facilitate the transforming of the power and traditionally hierarchical structures into the democratic ones. The main forms of selection are shown: patterns, functionality, education, complexity. It is identified that the inclusivity is the main attribute and form of development of a democratic society.