Перегляд за Автор "Козін, С. В."
Зараз показано 1 - 9 з 9
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВплив застосування нетрадиційних засобів відновлення працездатності на функціональний стан юних гребців 11-12 років(Health, sport, rehabilitation, 2018) Козіна, Ж. Л.; Собко, І. М.; Козін, С. В.; Гармаш, І.Автор у своїй статті експериментально обґрунтував ефективність застосування нетрадиційних педагогічних, психологічних та медико-біологічних засобів відновлення для підвищення функціонального стану юних гребців 11-12 років. Автор в своей статье экспериментально обосновал эффективность применения нетрадиционных педагогических, психологических и медико-биологических средств восстановления для повышения функционального состояния юных гребцов 11-12 лет. The author in his article experimentally substantiated the effectiveness of the use of non-traditional pedagogical, psychological and medical-biological means of restoration to increase the functional state of young rowers 11-12 years old.
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних і семінарських занять з дисципліни "Біомеханіка рухової діяльності"(Національний фармацевтичний університет (НФаУ), 2021) Невелика, А. В.; Козін, С. В.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни «Біомеханіка рухової діяльності» і містять перелік основних теоретичних питань, питання для самостійного вивчення, практичні завдання, питання для самоконтролю знань студентів за темами програми дисципліни, рекомендовану літературу. Методичні рекомендації призначені для здобувачів вищих навчальних закладів, що навчаються за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія». Методические рекомендации разработаны в соответствии с учебной программой дисциплины «Биомеханика двигательной деятельности» и содержат перечень основных теоретических вопросов, вопросы для самостоятельного изучения, практические задания, вопросы для самоконтроля знаний студентов по темам программы дисциплины, рекомендованную литературу. Методические рекомендации предназначены для соискателей высших учебных заведений, обучающихся по специальности 227 "Физическая терапия, эрготерапия". Methodical recommendations are developed in accordance with the curriculum of the discipline "Biomechanics of motor activity" and contain a list of basic theoretical questions, questions for independent study, practical tasks, questions for self-control of students' knowledge on the topics of the discipline and recommended literature. Methodical recommendations are intended for the students of higher educational institutions studying on speciality 227 "Physical therapy, ergotherapy".
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних і семінарських занять з дисципліни "Основи кінезіології"(Національний фармацевтичний університет (НФаУ), 2021) Невелика, А. В.; Козін, С. В.Методичні рекомендації розроблено відповідно до навчальної програми дисципліни «Основи кінезіології» і містять перелік основних теоретичних питань, питання для самостійного вивчення, практичні завдання, питання для самоконтролю знань студентів за темами програми дисципліни, рекомендовану літературу. Методичні рекомендації призначені для здобувачів вищих навчальних закладів, що навчаються за спеціальністю 227 "Фізична терапія, ерготерапія". Методические рекомендации разработаны в соответствии с учебной программой дисциплины «Основы кинезиологии» и содержат перечень основных теоретических вопросов, вопросы для самостоятельного изучения, практические задания, вопросы для самоконтроля знаний студентов по темам программы дисциплины, рекомендованную литературу. Методические рекомендации предназначены для соискателей высших учебных заведений, обучающихся по специальности 227 "Физическая терапия, эрготерапия". Methodical recommendations are developed in accordance with the curriculum of the discipline "Fundamentals of Kinesiology" and contain a list of basic theoretical questions, questions for self-study, practical tasks, questions for self-control of students' knowledge on the topics of the discipline program, recommended literature. Methodical recommendations are intended for applicants of higher educational institutions studying in the specialty 227 "Рhysical therapy, ergotherapy".
- ДокументМетодичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни "Біомеханіка рухової діяльності"(Національний фармацевтичний університет (НФаУ), 2021) Невелика, А. В.; Козін, С. В.Методичні рекомендації розроблено відповідно до навчальної програми дисципліни «Біомеханіка рухової діяльності» і містять перелік основних теоретичних питань за темами програми дисципліни, практичні та ситуаційні завдання для самостійної роботи студентів, питання для самоконтролю знань студентів, що дають можливість студентам перевірити рівень підготовки з відповідної теми, тестові завдання, перелік питань для підготовки до підсумкового модульного контролю, рекомендовану літературу. Призначено для здобувачів спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» у закладах вищої освіти. Методические рекомендации разработаны в соответствии с учебной программой дисциплины «Биомеханика двигательной деятельности» и содержат перечень основных теоретических вопросов по темам программы дисциплины, практические и ситуационные задания для самостоятельной работы студентов, вопросы для самоконтроля знаний студентов, дают возможность студентам проверить уровень подготовки по соответствующей теме, тестовые задания, перечень вопросов для подготовки к итоговому модульному контролю, рекомендованную литературу. Предназначено для соискателей специальности 227 «Физическая терапия, эрготерапия» в учреждениях высшего образования. Methodical recommendations are developed in accordance with the curriculum of the discipline "Biomechanics of motor activity" and contain a list of basic theoretical questions on the topics of the discipline program, practical and situational tasks for independent work of students, questions for self-control of students' knowledge, enable students to check the level of training on the relevant topic, test tasks, a list of questions to prepare for the final modular control, recommended literature. Intended for applicants for the specialty 227 "Physical therapy, occupational therapy" in institutions of higher education.
- ДокументМетодичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни "Основи кінезіології"(Національний фармацевтичний університет, 2021) Невелика, А. В.; Козін, С. В.Методичні рекомендації розроблені відповідно до навчальної програми дисципліни "Основи кінезіології" і містять перелік основних теоретичних питань за темами програми дисципліни, практичні та ситуаційні завдання для самостійної роботи студентів, питання для самоконтролю знань студентів, що дають можливість студентам перевірити рівень підготовки з відповідної теми, тестові завдання, перелік питань для підготовки до підсумкового модульного контролю, рекомендовану літературу. Призначено для студентів спеціальності 227 "Фізична терапія, ерготерапія" у закладах вищої освіти. Методические рекомендации разработаны в соответствии с учебной программой дисциплины "Основы кинезиологии" и содержат перечень основных теоретических вопросов по темам программы дисциплины, практические и ситуационные задачи для самостоятельной работы студентов, вопросы для самоконтроля знаний студентов, дают возможность студентам проверить уровень подготовки по соответствующей теме, тестовые задания, перечень вопросов для подготовки к итоговому модульному контролю, рекомендованную литературу. Предназначено для студентов специальности 227 "Физическая терапия, Эрготерапия" в учреждениях высшего образования. Guidelines are developed in accordance with the curriculum of the discipline "Fundamentals of kinesiology" and contain a list of basic theoretical questions on the topics of the discipline, practical and situational tasks for students' independent work, questions for self-control of student knowledge, allow students to check the level of preparation for the relevant topic, test tasks, a list of questions to prepare for the final module control, the recommended literature. It is intended for students of the specialty 227 "Physical Therapy, Ergotherapy" in institutions of higher education.
- ДокументПоєднання гри Го і фізичних вправ як фактор розвитку когнітивних і нейродинамічних функцій дітей 6 років(Health, sport, rehabilitation, 2018) Абросімов, Є. О.; Козіна, Ж. Л.; Козін, С. В.В данній статті автор виявив вплив застосування гри Го всполученні з фізичними вправами на показники когнітивних і нейродинамічних властивостей дітей 6 років. Показано достовірний вплив характеру занять в групах (гра Го; Гра Го в сполученні з фізичними вправами; звичайні заняття за програмою продовженого дня) на когнітивні та нейродинамічні функції дітей 6 років. В данной статье автор обнаружил влияние применения игры Го всполученни с физическими упражнениями на показатели когнитивных и нейродинамических свойств детей 6 лет. Показано достоверное влияние характера занятий в группах (игра Го; Игра Го в сочетании с физическими упражнениями; обычные занятия по программе продленного дня) на когнитивные и нейродинамических функции детей 6 лет. In this article, the author has discovered the influence of the application of the game Go combining with physical exercises on the indicators of cognitive and neurodynamic properties of children 6 years. The significant influence of the nature of the classes in the groups (Guo's game, Gore's play in combination with physical exercises, regular classes in the program of the extended day) is shown on the cognitive and neurodynamic functions of children 6 years.
- ДокументПідготовка юних волейболісток на етапі спортивного вдосконалення на основі розвитку психофізіологічних функцій(Health, sport, rehabilitation, 2018) Стрельнікова, Е. Я.; Козіна, Ж. Л.; Собко, І. М.; Нужна, А.; Поліщук, С. Б.; Рєпко, О. О.; Козін, С. В.Автор у данній статті розробив методику підготовки волейболісток 16-17 років із застосуванням засобів розвитку психофізіологічних можливостей. На підставі результатів педагогічного тестування розроблено шкали оцінок результатів тестування та визначено модельні характеристики для гравців різного ігрового амплуа. Автор в данной статье разработал методику подготовки волейболисток 16-17 лет с применением средств развития психофизиологических возможностей. На основании результатов педагогического тестирования разработаны шкалы оценок результатов тестирования и определены модельные характеристики для игроков всех игрового амплуа. The author of this article has developed a methodology for training volleyball players 16-17 years with the use of means of development of psychophysiological capabilities. Based on the results of pedagogical testing, scales of evaluation of the test results were developed and model characteristics for the players of different game roles were determined.
- ДокументТехнологія профілактики травматизму майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту в процесі професійної підготовки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Козін, С. В.Мета дослідження – розробити, обґрунтувати та експериментально перевірити біомеханічну технологію профілактики травматизму майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту в процесі професійної підготовки. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, метод біомеханічного аналізу техніки спортивних рухів, метод експертної оцінки спортивної техніки, метод реєстрації травм, метод визначення ризику травматизму, методи математичної статистики. В дослідженні взяли участь: при аналізі техніки в обраному видів спорту (скелелазінні) 20 провідних скелелазів Миру і України і 20 початківців скелелазів-любителів чоловічої статі; при експериментальному обґрунтуванні ефективності застосування біомеханічної технології профілактики травматизму 84 студента чоловічої статі, що займаються скелелазінням на аматорському рівні в містах України (Харків, Дніпропетровськ, Львів, Вінниця, Кам'янець-Подільський, Київ) від 2 до 4 років віком 18-19 років. Всі спортсмени були також студентами факультетів фізичного виховання університетів України, з яких 44 увійшли до контрольної групи, 40 – до експериментальної. Topicality At the present stage, the development and implementation of health technologies in the training of specialists in various fields (Cretu, Borysenko, Ushmarova, Grynyova & Masych, 2021; Gavrysh, Ushmarova, & Kholtobina, 2021; Lynall et al., 2018; Martinez-de-Quel-Perez et al., 2019; McLoughlin et al., 2019; Nonoyama et al., 2016; O'Connor et al., 2017; Russell et al., 2019; Sang, 2019; Slater et al., 2019; Sommerfield et al., 2020; Stanley et al., 2016; Street and Jacobsen, 2017; Wanke et al., 2014). The process of training specialists in physical education and sports is no exception, which has its own specifics, which differs significantly from the process of training specialists in other specialties (Goossensb et al., 2019). This specificity is that the future specialist in physical education and sports should not only improve their skills in the chosen sport, but also learn on a basic basis other sports (athletics, gymnastics, swimming, basketball, volleyball, football, handball, music -rhythmic education, etc.) (Xiaofei, W., Korobeinik, V.A., Kozina, Z.L., 2021; Kozina, Z., Borysenko, I., Grynyova, V., Masych V, Ushmarova, V., 2021; Kanishchev, O., Kozina, Z., Grynyova, V., & Masych, V., 2021). The process of training specialists in physical education and sports is structured in such a way that students have a large number of practical disciplines in various sports along with the chosen one (Goossens et al., 2019). In practical classes, students learn technical skills, develop physical qualities, and learn to conduct classes not only in the chosen sport, but also in others. Therefore, the schedule of 11 students - future specialists in physical education and sports is built in such a way that in one day there can be 2-3 pairs of practical classes in different sports, and in the evening - training in the chosen sport. This puts a heavy burden on the cardiovascular system, which overtraining creates the conditions for injury. In addition, each sport has its own characteristics (Kozina et. al, 2018a). When mastering the basics of a particular sport from childhood, the process of learning motor skills is easier compared to adulthood, when the sensitive periods of natural learning are over. And so the nervous system and musculoskeletal system of students with mastery of skills in various sports receive a heavy load. It should be noted that different movements in their biomechanical structure require the formation of different connections in the nervous system, and this is quite a difficult task. And the constant switching from one movement to another, which occurs when changing the type of activity, chaotic activity of the nervous system, and, accordingly, the musculoskeletal system. This creates the conditions for increased injuries. That is why the question of developing such learning technologies that will provide reliable prevention of injuries to students - future professionals in physical education and sports. For the prevention of injuries it is necessary to form rational movements in the most optimal way (Bahrani et al., 2015; Chan et al., 2020; Liang and Zhang, 2014; Yin et al., 2020). That is why the technology of preserving the health of students - future specialists in physical education and sports should contain universal approaches to the process of learning technical skills, which will ensure the prevention of injuries and, consequently, the preservation of health. First, it is necessary to form in students the concept of biomechanically rational movements in general (LaBella et al., 2011; Pasanen et al., 2008; Parkkari et al., 2011; Steffen et al., 2013). Secondly, it is necessary to create conditions for students to master modern means of self-analysis of movement techniques (LaBella et al., 2011; Pasanen et al., 2008). Third, it is necessary to introduce into the learning process of students practical tools, ie, exercises that will promote the formation of biomechanically rational movements in any sport, and thus prevent injury (Lynall, et al. 2018; Martinez-de -Quel-Perez et al., 2019; Wanke et al., 2014). These provisions determine the great importance of research on the prevention of injuries of students - future professionals in physical education and sports, and based on these provisions, we can conclude that this work is timely and relevant. The purpose of the research is to develop, substantiate and experimentally test the biomechanical technology of injury prevention of future specialists in physical education and sports in the process of professional training. Research methods: analysis of literature sources, method of biomechanical analysis of sports equipment, method of expert evaluation of sports equipment, method of injury registration, method of determining the risk of injury, methods of athematical statistics. The study involved: in the analysis of equipment in selected sports (climbing) 20 leading climbers of the World and Ukraine and 20 novice male climbers; in the experimental substantiation of the effectiveness of biomechanical technology of injury prevention 84 male students engaged in climbing at the amateur level in the cities of Ukraine (Kharkiv, Dnepropetrovsk, Lyuvov, Vinnytsia, Kamyanets-Podilsk, Kyiv) from 2 to 4 years old aged 18-19. All athletes were also students of physical education faculties of Ukrainian universities, of which 44 were included in the control group, 40 - in the experimental. Results Based on biomechanical analysis, the main features of movement techniques (for example, certain sports) that affect the level of student injuries, in particular - the need to include muscles not only limbs but also the torso and other muscles to movements. Developed biomechanical technology for injury prevention in the training of specialists in physical education and sports, which contains 3 areas: 1 - theoreticalvand methodological (creating a basis for students to understand the mechanisms of movement without risk of injury, students' concept of biomechanically rational movements in general); 2 - analytical (providing students with knowledge about modern means of self-analysis of the level of technical skills); 3 - practical (students' mastery of practical means of injury prevention, ie, exercises that will promote the formation of biomechanically rational movements in any sport, and thus prevent injury); The use of biomechanical technology for injury prevention has shown high efficiency to improve the technique of the chosen sport and reduce the risk of injury for climbing students majoring in "Physical Education and Sports". There was a significant decrease in the angle between the shoulder and clavicle in climbing students majoring in "Physical Education and Sports", the experimental group (p <0,001), while in the control group these changes are not significant (p> 0,05). The groups before the experiment did not differ significantly in the angle between the shoulder and clavicle (p> 0.05). After the experiment, a significant difference was found between the control and experimental groups in terms of the angle between the shoulder and clavicle (p <0.05). There was also a significant improvement in the results of biomechanical analysis of climbing technique in athletes of the experimental group as a result of the experiment: after the experiment in athletes of the experimental group the angle between the shoulder and clavicle decreased significantly (p <0,001), while in the control group not reliable (p> 0.05). Recording the number of injuries of the upper extremities received by amateur climbers studying in the specialty "Physical Education and Sports" at the initial stage of training showed that during the year the following number of injuries was observed: among finger injuries: in the control group: 13 - low complexity, 11 - medium complexity, 9 - high complexity; in the experimental group: 5 - low complexity, 3 - medium complexity, 1 - high complexity; among injuries and diseases of the elbow: in the control group: 12 - low complexity, 10 - medium complexity, 7 - high complexity; in the experimental group: 3 - low complexity, 2 - medium complexity, 0 - high complexity; among injuries and diseases of the shoulder: in the control group: 8 - low complexity, 7 - medium complexity, 6 - high complexity; in the experimental group: 2 - low complexity, 1 - medium complexity, 0 - high complexity. It is established that the use of the developed technology of injury prevention for rock climbing students majoring in "Physical Education and Sports" reduces the risk of finger injuries: low complexity in 2,364 (95% CI = 0,925-6,041, P> 0.05) times; medium complexity - 3,333 times (95% CI = 1,001-11,096, P (Fisher) = 0,030); high complexity - 8,182 times (95% CI = 1,084-61,749, P (Fisher) = 0,011). The use of the developed technology of injury prevention reduces the risk of injuries and diseases of the elbow: low complexity by 3.64 times; medium complexity - 4,545 times (95% CI = 1,059-19,506, P (Fisher) = 0,02); high complexity was not determined, because in the experimental group no injury of the elbow of high complexity was detected. The use of the developed technology of injury prevention reduces the risk of injuries and diseases of the shoulder: low complexity - 3,636 times (95% CI = 1,106-11,959, P (Fisher) = 0,017); medium complexity - 6,364 times (95% CI = 1,818-49,487, P (Fisher) = 0,039); high complexity - was not determined, because in the experimental group was not found any shoulder injury of severe complexity. The applied technology of injury prevention significantly affects both the reduction of the number of injuries and the level of technical skills of athletes - students majoring in "Physical Education and Sports". The use of injury prevention technology has helped to increase the level of professional knowledge of students in the subjects of medical and biological cycle. The differences between the control and experimental groups by categories of the level of knowledge before the experiment were not significant (p> 0.05); the differences between the control and experimental groups after the experiment were significant (p <0.001). In the experimental group after the experiment, the majority of students (81.4-81.6%) took tests at the average level of knowledge (50-60% of correct answers). The experimental group also included students (18.2-18.6%) who took tests with a high level of knowledge (more than 60% correct answers), while the control group did not have such students after the experiment; in the control group the change in the level of knowledge of students as a result of the experiment is not significant (p> 0.05), in the experimental group - significant at p <0.001. Scientific novelty of the research. In this work for the first time: - developed biomechanical technology of injury prevention in the training of specialists in physical education and sports, which contains 3 areas: 1 - theoretical and methodological (creating a basis for students to understand the mechanisms of movement without risk of injury, students' concept of biomechanically rational movements in general); 2 - analytical (providing students with knowledge about modern means of self-analysis of the level of technical skills); 3 - practical (students' mastery of practical means of injury prevention, ie, exercises that promote the formation of biomechanically rational movements, and thus prevent injuries); - the algorithm of revealing of the basic kinematic parameters of various models of technics characteristic of students with various level of possession of technics of sports movements is developed; - the principles of application of means for prevention of injuries are defined: 1 - strengthening of the muscles participating in performance of the movement; 2 - the formation of functional movement, ie coordinated work of the muscles of the torso, upper and lower extremities; - developed and demonstrated the effectiveness of the technology of injury prevention in climbing, in particular - students majoring in "Physical Education and Sports"; developed and systematized tools to prevent injuries to students - future professionals in physical education and sports. All remedies are conventionally divided into two groups: sports remedies and remedies specific to physical therapy, namely: Feldenkrais methods, Redcord therapy, PNF therapy. For the first time, physical therapy was used in a non-traditional way: to improve movement technique and to prevent injuries; - it was found that the application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports has a positive effect on the formation of technical skills of students in the chosen sport and in non-core sports; - it is shown that the application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports significantly reduces the risk of injury to students; shows the effectiveness of biomechanical technology in the use of neuromuscular training using exercises in a closed kinematic chain, eccentric exercises in combination with strength exercises to prevent injuries and the formation of effective movement techniques for climbing students majoring in "Physical Culture and Sports" ; - the positive influence of the application of injury prevention technology on the level of professional knowledge of students - future specialists in physical education and sports. The paper confirms the data on the need for the formation of biomechanically sound movement techniques for the prevention of injuries in sports, the theory of movement control on the need for the formation of rational techniques for injury prevention. The paper expands and supplements the data on the use of neuromuscular training for the prevention of injuries in various sports, including climbing. The practical significance of the study. The application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports has helped to improve movement techniques and reduce the number and severity of injuries The use of injury prevention technology has helped to increase the level of professional knowledge of students in the subjects of medical and biological cycle. The results of the research were introduced into the educational process of training specialists in physical education and sports of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical, specialists in physical education and sports of the Black Sea National University named after Petro Mohyla, Vinnytsia State Pedagogical University, also the results of research implemented in the process of physical rehabilitation of students-athletes in Alef Clinic. Seminars "Biomechanics of the musculoskeletal system", "Biomechanics of fitness", "Biomechanics of physical therapy" 18-19.07.2020, 10-11.10.2020, 7-8.11.2020 were held.
- ДокументТЕХНОЛОГІЇ ПІШОХІДНОГО ТУРИЗМУ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ ШКОЛЯРІВ СТАРШИХ КЛАСІВ(Health, sport, rehabilitation, 2015-12-23) Спицький, А. А.; Тімко, Є. М.; Козін, С. В.; Антонов, О. В.Дана робота присвячена розробці та експериментальному обґрунтуванню ефективності методики розвитку витривалості учнів старших класів. В експериментальній методиці були використані засоби пішохідного туризму, зокрема, авторська методика побудови мотузкових парків та занять із застосуванням елементів пішохідного туризму в мотузкових парках, яка застосовувалась у навчальному процесі з фізичного виховання школярів старших класів. Данная работа посвящена разработке и экспериментальному обоснованию эффективности методики развития выносливости учеников старших классов. В экспериментальной методике были использованы средства пешеходного туризма, в частности, авторская методика построения веревочных парков и занятий с применением элементов пешеходного туризма в веревочных парках, которая применялась в учебном процессе по физическому воспитанию школьников старших классов.