Перегляд за Автор "Князь, Г. О."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументГрафічний роман як нова форма художньої літератури(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-18) Місостов, Т. Є.; Князь, Г. О.Авторами досліджено новий синтетичний жанр постмодерної літератури – графічний роман. The authors researched a new synthetic genre of postmodern literature - the graphic novel.
- ДокументГригорій Сковорода в англомовних студіях та перекладах(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2023) Зосімова, О. В.; Князь, Г. О.В умовах подальшої євроінтеграції України особливої актуальності набуває питання популяризації нашої культури, осмислення її здобутків у контексті світового цивілізаційного поступу. Мета цієї розвідки — з’ясувати, наскільки відомим є ім’я Григорія Сковороди в гуманістиці США, Канади й Великої Британії та в який спосіб творчість філософа популяризувалася в англомовному світі. Дослідження засвідчило, що вивчення філософських ідей та літературних творів Сковороди в англомовних країнах розпочалося в другій половині ХХ століття, передусім на теренах Сполучених Штатів і Канади, що засвідчують студії Карен Л. Блек, Ричарда Гантули, Тараса Закидальського, Джорджа Кляйна, Наталії Пилип’юк, Стівена Шерера та ін. Важливим чинником, який сприяє зацікавленню творчістю Г. Сковороди та суттєвому розширенню кола її дослідників, є переклади текстів філософа англійською мовою, які також почали з’являтися в 1960 — 1970-х роках. На сьогодні перекладено байки письменника, деякі з його філософських трактатів, листи, а також поетичні твори. Зокрема, збірка «Сад божественних пісень» у перекладі Майкла М. Найдана побачила світ у Лондоні у 2016 р. In the context of Ukraine’s further European integration, the issue of popularizing our culture and understanding its achievements in terms of the world’s civilization progress is gaining particular relevance. The purpose of this research is to find out whether Hryhorii Skovoroda’s name is well-known to the readers and scholars in the USA, Canada, and the UK, and how his ideas and works were popularized in the English-speaking world. The present study shows that the research into Skovoroda’s philosophy and literary works in English-speaking countries began in the second half of the 20th century, primarily in the United States and Canada, as evidenced by the studies of Karen L. Black, Richard Hantula, Taras Zakydalskyi, George Kline, Natalia Pylypiuk, Stephen Scherer and others. In 1994 “An Anthology of Critical Articles” dealing with various aspects of H. Skovoroda’s work was published by Canadian Institute of Ukrainian Studies. This volume is a collection of symposium papers that focus on the unique figure of the Ukrainian writer from different perspectives: historical, social, literary, theological, philosophical, pedagogical, and linguistic. The book of papers also includes a vast bibliography of Skovoroda studies compiled by R. Hantula. In 1997 a special issue of the “Journal of Ukrainian Studies” was devoted to Hryhorii Skovoroda’s creative work, its sources, basic ideas, and the influence on further development of Slavic philosophy and literature. Translations of the philosopher’s texts into English, which also began to appear in the 1960–1970s, are an important factor contributing to the growing interest in H. Skovoroda’s work and the significant expansion of the circle of its researchers. To date, the writer's fables, some of his philosophical treatises, letters, as well as poetic works were translated. A breakthrough in the popularization of Skovoroda’s name in the Englishspeaking world is the translation of his collection of verses “The Garden of Divine Songs” and collected poetry (translated by Michael M. Naydan) as well as his complete correspondence (translated by Eleonora Adams and Michael M. Naydan), which were published in London in 2016. The overview of English-language studies and translations of Hryhorii Skovoroda’s works proves that Western scholars made a valuable contribution to the research on the philosopher’s legacy as well as popularization of his works by translating them into English.
- ДокументКонцепція «кокоро» в спартанських освітньо-виховних умовах Японії(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Князь, Г. О.В доповіді йде мова про японську школу, що відрізняється суровими умовами навчання. Проте в системі японської освіти є унікальна складова концепція всього освітнього процесу – «кокоро» – яка зберігає суспільну ціннісну орієнтацію на формування особистості з гуманним світобаченням. В докладе речь идет о японской школе , которая характеризуется суровыми условиями обучения. Однако в системе японского образования есть уникальная составляющая концепция всего образовательного процесса – «кокоро» – которая сохраняет общественную ценностную ориентацию на формирование личности с гуманным мировоззрением.The report deals with the phenomenon of a Japanese school that is characterized by its strict educational conditionals. However, there is a unique concept of the whole educational process in the system of Japanese education – “kokoro” – it maintains public value focus on identity formation with humane world outlook.
- Документ«Мінотавріана» ХХІ століття: осучаснене минуле чи трансформація теперішнього (на матеріалі роману С. Шеррілла «Мінотавр вийшов покурити»)(Державна вища професійна школа в Коніні, Ужгородський національний університет, Херсонський факультет Одеського державного університету внутрішніх справ, 2021) Князь, Г. О.Поняття «мінотавріана» як літературної лінії об’єднує твори з включенням міфу про Мінотавра та його образу. Сучасна масова культура оприявнює фізіологічний та психологічний аспекти класичних персонажів. У романі С. Шеррілла «Мінотавр вийшов покурити» античний образ змальований безсмертним сентиментальним людинобиком, який представлений через сучасні проблеми байдужості, самотності, замкненості. Мінотавр, попри свою тваринну фізіологію, виявляє суголосні асоціації з сучасною людиною, з пошуками власного «я» і свого місця в світі, усвідомлення історичного досвіду і спробами виправдати насильство й жорстокість сучасного світу. Понятие «минотавриана» как литературной линии объединяет произведения с включением мифа о Минотавре и его образа. Современная массовая культура демонстрирует физиологический и психологический аспекты классических персонажей. В романе С. Шеррилла «Минотавр вышел покурить» античный образ изображен бессмертным сентиментальным человекобыка, который представлен через современные проблемы равнодушия, одиночества, замкнутости. Минотавр, несмотря на свою животную физиологию, обнаруживает созвучные ассоциации с современным человеком, с поисками собственного «я» и своего места в мире, осознание исторического опыта и попытками оправдать насилие и жестокость настоящего мира. The notion of “Minotauriana” as a literary trend combines literary works with the myth of the Minotaur and its image. Modern mass culture reveals the physiological and psychological aspects of classical characters. In S. Sherril’s novel “The Minotaur Takes a Cigarette Break” the classical character is depicted by an immortal sentimental humanoid, which is represented through modern problems of indifference, loneliness, isolation. The Minotaur, despite its animal physiology, correlates with a modern human, in the search for their own “I” and their place in the world, awareness of historical experience and attempts to justify the violence and cruelty of the modern world.
- ДокументФАКУЛЬТЕТ ІНОЗЕМНОЇ ФІЛОЛОГІЇ ХНПУ імені Г. С. СКОВОРОДИ: ІСТОРІЯ І СЬОГОДЕННЯ(Харківський національний університет радіоелектроніки ; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Борисов, В. А.; Князь, Г. О.У статті йдеться про історію факультету іноземної філології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди від витоків до сьогодення. Схарактеризовано основні напрями діяльності факультету: навчальна, наукова, методична та виховна робота; участь у міжнародних проектах і програмах обміну; розробка та укладання навчальних посібників і підручників. На факультеті традиційним є проведення науково-практичних конференцій, круглів столів, дискусійних клубів серед студентів, які вивчають іноземні мови. Вагомим аспектом у роботі факультету є співпраця зі школами (участь у олімпіадах, підготовка робіт МАН, проведення методичних семінарів). Виховна робота як невід’ємний складник освітнього процесу уможливлює якісну підготовку майбутнього вчителя іноземних мов в умовах НУШ. В статье идет речь об истории факультета иностранной филологии Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды от истоков до современности. Охарактеризованы основные направления деятельности факультета: учебная, научная, методическая и воспитательная работа; участие в международных проектах и программах обмена; разработка и заключение учебных пособий и учебников. На факультете традиционным является проведение научно-практических конференций, круглых столов, дискуссионных клубов среди студентов, изучающих иностранные языки. Весомым аспектом в работе факультета является сотрудничество со школами (участие в олимпиадах, подготовка работ МАН, проведение методических семинаров). Воспитательная работа как неотъемлемая составляющая образовательного процесса позволяет качественную подготовку будущего учителя иностранных языков в условиях НУШ. he article deals with the history of the Faculty of Foreign Philology at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University from origins to the present. The main directions of the faculty are figured out: academic, scientific, methodological, educational work; engagement in international exchange projects and programs; development and compilation of manuals and textbooks. At the faculty, it is traditional to hold scientific and practical conferences and discussion clubs among students who study foreign languages. An important aspect in the work of the faculty is cooperation with schools (participation in Olympiads, preparation of the Junior Academy of Sciences research papers, holding methodological seminars). Educational work being an integral part of the educational process enables qualitative training of a future foreign language teacher in the context of New Ukrainian School.
- ДокументХУДОЖНІЙ ОБРАЗ У ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВІ ТА ЛІНГВІСТИЦІ(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023-02-23) Князь, Г. О.; Коваль, К. О.У тезах розглядається поняття художнього образу, його класифікація та функції. Автори стверджують, що художній образ є важливою складовою літературного твору, яка виконує пізнавальну, естетичну та виховну функції. The thesis deals with the concept of an literary image, its classification and functions. The authors claim that an literary image is an important component of a literary work, which performs cognitive, aesthetic and educational functions.