Мовний образ простору в оповіданні М. Вінграновського «Первінка»

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022-06
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті досліджено специфіку художнього номінування простору в мові оповідання М. Вінграновського «Первінка»: описано семантичне наповнення й функційне навантаження лексичних одиниць, що вербалізують просторові образи в тексті. Визначено, що в процесі творення художнього простору яскраво проявляються три важливі для ідіостилю М. Вінграновського риси: 1) призма наївного дитячого сприйняття; 2) кінематографічність; 3) глибока поетичність в описі природи. Органічне поєднання антропогенного та природного простору відіграє важливу роль в організації сюжету, створенні образів та характерів, формуванні емоційного забарвлення твору. Our research is devoted to the peculiarities of the artistic embodiment of space in the language of Mykolai Vingranovskyi’s short story «Pervinka». The urgency of the study is due to the need to analyze the nominations of space in the text of the story as a separate fragment of the linguistic picture of the world, as well as the fact that the specifics of space in Mykola Vingranovskyi’s short prose is little studied. The object of our study is lexical means of expression of spatial concepts. The purpose of our research is to determine the specifics of the artistic nomination of space in the language of Mykola Vingranovsky’s short story «Pervinka». The task is to describe the semantic content and functional load of lexical units that create spatial images in the text. As the story «Pervinka» depicts life during the war, Mykola Vingranovskyi creates an artistic space in accordance with historical time and reality and the inner psychological state of seven-year-old Mykolka – the protagonist of the work. In general, the background of the events are three loci: the district center with a market, the way home through the steppe, the boy’s village, the first of which is someone else’s space. Both anthropogenic and natural space appear not only as a background, but also as an expression of the epoch. M. Vingranovskyi creates artistic space regardless of the points on the map, only sometimes using specific symbols of distances and onyms. Despite the frequent use of nominations for anthropogenic space, the work is dominated by natural space. At the same time, the explicants of natural space are endowed with greater psychologism, sometimes even humanized in the author’s own metaphorical constructions, which fully corresponds to the artistic idea of the work. It is determined that in the creation of artistic space three important features of M. Vingranovskyi’s idiostyle are clearly manifested: 1) the prism of naive children’s perception; 2) cinematography; 3) deep poetry in the description of nature. The organic combination of anthropogenic and natural space plays an important role in the organization of the plot, the creation of images and characters, the formation of emotional color of the work.
Опис
Ключові слова
художній простір, кінематографічність, природний простір, антропогенний простір, ідіостиль, Вінграновський М. С., аспірантські роботи, artistic space, cinematography, onyms, natural space, anthropogenic space, idiostyle, Vingranovsky Mykolai, postgraduate work
Цитування
Скидан М. С. Мовний образ простору в оповіданні М. Вінграновського «Первінка» / М. С. Скидан // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: О. В. Халіман (голов. ред.) та ін.]. – Харків : ФОП Андреєв К. В., 2022. – Вип. 56. – С. 306–317.