ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИКИ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ КНР

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022-04-17
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Анотація
В статті висвітлені питання, що пов’язані з підготовкою вчителів музики до їх подальшої професійної діяльності китайських та українських учених. Розкрито зміст професійної підготовки музично-педагогічних кадрів у системі закладів вищої освіти в КНР. Визначено: особливості навчально-педагогічна практики, яка включає виконавську, науково-дослідну практичну підготовку майбутніх учителів музики; вимоги щодо виконання певних функцій фахівців; інноваційність в оновленні освітньої системи ЗВО за рахунок запровадження нових дисциплін та переробки навчальних програм; тенденції вирішення стратегічних завдань сучасного суспільства, що виражені в визначенні соціального призначення, можливості забезпечення основних позицій у підготовці педагогічних кадрів і в вихованні громадянина. The relevance of the article is seen in the fact that the leading role in the formation of musical culture, as an important part of the spiritual culture of the individual, is the training of future music teachers for professional activities. The article notes that modern music and pedagogical education in China involves the creation of conditions for psychological, personal and professional development of future music teachers. Purpose. The aim of the article is to reveal the peculiarities of the content of professional training of future music teachers in China and to identify promising trends in its development. Methods. A set of general scientific and special scientific methods of cognition is used, in particular comparative, structural-logical, analysis and synthesis. Results. The article states that the main thing in the process of communication between teacher and student is the education of a person who is able to navigate in society, who is able to find their own system of cultural values and be a worthy representative of the culture of their country. The implementation of such tasks requires an innovative approach to the organization of the teaching process a bachelor of music education in the Free Economic Zone, especially - to prepare it for further professional activity. Creating conditions for the formation of bachelors of music education professional competencies, professional development and creative self-realization, the availability of innovative forms of education are becoming one of the main tasks of higher education. The article reveals different approaches of Chinese and Ukrainian scientists to determine the essence of professional training of future music teachers, describes the priorities of modern music and pedagogical education, as well as ways to address the practical training of higher education in China. Originality. The semantic approach to studying the problem of training music teachers in the system of higher pedagogical education in China has been improved. Conclusion. Trends in strategic educational tasks are expressed in the expansion of educational areas and influences of national and world art and culture, which is expressed in the definition of social purpose, the ability to provide key positions in teaching and educating citizens, expanding the network of pedagogical institutions, information field of the content of professional training provides professional training of future music teachers in China.
Опис
Ключові слова
вчитель музики, музична освіта, КНР, музично-педагогічна підготовка, music teacher, music education, China, music-pedagogical training
Цитування
Чжоу Тінтін. Підготовка майбутніх вчителів музики в системі вищої педагогічної освіти КНР / Тінтін Чжоу // Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Сер. : Педагогічні науки. – Черкаси, 2022. – Вип. 1. – С. 63–67.