CONTENT OF A SPECIAL EDUCATION TEACHER’S PROFESSIONAL COMPETENCE
Завантаження...
Дата
2022
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук з державного управління», Громадська організація «Асоціація науковців України»
Анотація
The article reveals the essence and content of professional competence of a special education teacher as an integral characteristic based on the presence of professional knowledge, skills and abilities, as well as personal qualities in the implementation of diagnostic, psychological, pedagogical, correctional, counselling support for children with special educational needs, their parents and teachers in educational institutions, and is manifested in the ability to carry out effective professional communication and interaction with participants in the educational process, as well as with members of the team of psychological and pedagogical support of a child with SEN. It is found that the formation of professional competence of a special education teacher is influenced by external and internal factors. Internal factors are personal (subjective) individual psychological qualities: responsibility for professional development and learning outcomes combined with a positive attitude to the profession and the desire for continuous self-improvement, focus on success in the chosen profession; objective self-esteem with a high level of normative behaviour and communication culture; ability to learn, intellectual skills. External determinants include: improving the content and organization of the educational process, providing opportunities for productive practical activities, favourable socio-psychological climate, innovations in the teaching staff, and modern educational and methodological and scientific and psychological support for training. The structure of professional competence of a special education teacher was worked out. Types of professional competence of a special education teacher can be divided into three groups. The first group consists of competencies that enable the organization of the correctional and educational process at a high level: healthsaving, organizational, psychological and pedagogical, cultural. The second group consists of competencies that reflect the activities of special education teachers as a separate category of teachers, namely: professional (competencies in the field of correctional psychopedagogy: typhlo-, deaf, ortho-, oligophrenic pedagogy, speech therapy; rehabilitation, psychology, etc.), communicative (social, advisory, reflective competencies), operational-technological (expert-diagnostic, information-analytical, methodological, educational competencies), and the third group – from the competencies related to the management of correctional and educational process (strategic, functional, facilitative, managerial). У статті розкрито суть та зміст професійної компетентності вчителя-дефектолога як інтегральної характеристики, що ґрунтується на наявності професійних знань, умінь і навичок, а також особистісних якостей щодо здійснення діагностичного, психолого-педагогічного, корекційно-розвивального, консультативного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, їх батьків і педагогів у закладах освіти, та виявляється в здатності до здійснення ефективної професійної комунікації і взаємодії з учасниками освітнього процесу, а також із членами команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП. З’ясовано, що формування професійної компетентності вчителя-дефектолога відбувається під впливом зовнішніх і внутрішніх чинників. Внутрішніми чинниками є особистісні (суб’єктивні) індивідуально-психологічні якості: відповідальність за професійне становлення та результати навчання у поєднанні з позитивним відношенням до професії та прагненням до постійного самовдосконалення, спрямованість на досягнення успіхів у обраній професії; об’єктивна самооцінка з високим рівнем нормативності поведінки та культури спілкування; здатність до навчання, інтелектуальні вміння. До зовнішніх детермінант належать: удосконалення змісту та організації освітнього процесу, забезпечення можливості для продуктивної практичної діяльності, сприятливий соціально-психологічний клімат, інновації в діяльності педагогічного колективу, сучасне навчально-методичне та науково-психологічне забезпечення професійної підготовки. Було розроблено структуру професійної компетентності вчителя-дефектолога. Види професійної компетентності вчителя-дефектолога можна умовно поділити на три групи. Першу групу складають компетентності, які вможливлюють організацію корекційно-освітнього процесу на високому рівні: здоров’язбережувальна, організаційна, психолого-педагогічна, загальнокультурна. Друга група складається з компетентностей, які відображають діяльність учителів-дефектологів як окремої категорії педагогічних працівників, а саме: фахова (компетенції в галузях корекційної психопедагогіки: тифло-, сурдо-, орто-, олігофренопедагогіки, логопедії; реабілітології, психології тощо), комунікативна (соціальна, консультативна, рефлексивна компетенції), операційно-технологічна (експертно-діагностична, інформаційно-аналітична, методична, просвітницька компетенції), а третя – із компетентностей, пов’язаних з управлінням корекційно-освітнім процесом (стратегічної, функціональної, фасилітативної, управлінської).
Опис
Ключові слова
competence, professional competence, special education teacher, correctional and educational process, special education, inclusive education, postgraduate education, компетентність, професійна компетентність, учитель-дефектолог, корекційно-освітній процес, спеціальна освіта, інклюзивна освіта, післядипломна освіта
Цитування
Kazachiner O. S. Content of a special education teacher's professional competence / O. S. Kazachiner, Yu. D. Boychuk // Наукові перспективи. – 2022. – Вип. № 5 (23). – С. 409–420.