Знакові системи біблійної герменевтики в площині поетики творів давньої української літератури

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум»
Анотація
Стаття присвячена висвітленню та аналізу основних типів знакових системи біблійної герменевтики в структурі поетики творів давньої української прози. У дослідженні наголошується, що канон тлумачення Біблії віддавна передбачав однозначність висло- вів і непомильність розуміння тексту, що уточнювався й коментувався в межах герменевтичного вчення. Розуміння Біблії ускладнювалося співавторством Бога й людини, необхідністю розкодування sensus plenior у Святому Письмі паралельно із тим сенсом, який вкладала в Біблію людина-автор, різночитаннями слова-знака, слова-алегорії чи слова-символу як елементів окремої мовної фігури, уривка чи всього тексту. Біблійна герменевтика пропонувала як один із засобів, що має усунути непевні категорії розуміння, поняття однозначності в межах біблійного канону. Авторкою здійснена спроба використати як інструмент тлумачення біблійних текстів у творах української барокової літератури структуралістську модель лінгвістичного знака у нерозривній єдності позначника та означуваного Ф. де Сосюра, а також удосконалену тріадичну систему знака Ч. Пірса, де знак складається з репрезентамену – форми, якої набуває знак, причому вона не обов’язково повинна бути матеріальною, інтерпретанти, яка, не зважаючи на назву, здебільшого, є не інтерпретацією, а радше сенсом, отриманим від знаку і надає знакові сенсу навіть за відсутності інтерпретатора, об’єкту –того, на що посилається знак. Давні екзегети цілісний зміст Біблії, тобто узго- дженість її окремих частин та книг, вважали безпе- речним наміром Бога, який неможливо осягнути поза межами sensus plenior. Контроверсійність прочитання окремих частин тексту Святого Письма мала знімати запроваджена чотирисенсова біблійна герменевтика. The article is devoted to highlighting and analyzing the main types of symbolic systems of biblical hermeneutics in the structure of poetics of works of ancient Ukrainian prose. The study emphasizes that the canon of interpretation of the Bible long ago assumed the unequivocalness of statements and the infallibility of the understanding of the text, which was specified and commented on within the limits of hermeneutic teaching. Understanding the Bible was complicated by the co-authorship of God and man, the need to decode the sensus plenior in the Holy Scriptures in parallel with the meaning that the human author put into the Bible, different readings of the word-sign, word-allegory or word-symbol as elements of a separate figure of speech, a passage or the entire text. Biblical hermeneutics proposed as one of the means to eliminate uncertain categories of understanding, the concept of unambiguity within the biblical canon. The author made an attempt to use F. de Saussure's structuralist model of the linguistic sign in the insepaneutics in the structure of poetics of works of ancient Ukrainian prose. The study emphasizes that the canon of interpretation of the Bible long ago assumed the unequivocalness of statements and the infallibility of the understanding of the text, which was specified and commented on within the limits of hermeneutic teaching. Understanding the Bible was complicated by the co-authorship of God and man, the need to decode the sensus plenior in the Holy Scriptures in parallel with the meaning that the human author put into the Bible, different readings of the word-sign, word-allegory or word-symbol as elements of a separate figure of speech, a passage or the entire text. Biblical hermeneutics proposed as one of the means to eliminate uncertain categories of understanding, the concept of unambiguity within the biblical canon. The author made an attempt to use F. de Saussure's structuralist model of the linguistic sign in the inseparable unity of the signifier and the signified as a tool for interpreting biblical texts in the works of Ukrainian baroque literature, as well as the improved triadic system of the sign of Ch. Peirce, where the sign consists of the representamen – the form that the sign takes, and it does not necessarily have to be material, the interpretant, which, regardless of the name, is mostly not an interpretation, but rather a meaning obtained from a sign and gives the sign meaning even in the absence of an interpreter, the object – thаt which the sign is sent. Ancient exegetes considered the complete content of the Bible, i.e. the coherence of its individual parts and books, to be the indisputable intention of God, which cannot be understood outside the sensus plenior. The controversial reading of certain parts of the text of the Holy Scriptures was supposed to be removed by the introduced four-way biblical hermeneutics.
Опис
Ключові слова
знак, біблійна герменевтика, екзегет, Біблія, канон, sign, biblical hermeneutics, exegete, Bible, canon
Цитування
Левченко Н. М. Знакові системи біблійної герменевтики в площині поетики творів давньої української літератури // Новий колегіум. – 2022. – № 3 (108). – С. 79–83.