Виконавська інтерпретація оперних вокальних жанрів у процесі вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва
Завантаження...
Дата
2021
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум»
Анотація
На основі аналізу музично-педагогічної та мистецтвознавчої літератури розглянуто проблему
вокальної підготовки майбутніх учителів музичного
мистецтва, визначено особливості створення здобувачами інтерпретації окремих вокальних номерів
оперних творів. The question of the formation of a holistic worldview in the younger generation based on artistic and
aesthetic value orientations, which will contribute to
creative self-realization and artistic self-expression of
the individual throughout life, is relevant at the present
stage of development of Ukrainian society.
Therefore, special attention is paid to basic secondary education. The state standard defines a complex of
musical competencies that schoolchildren must master.
Based on the learning outcomes, schoolchildren should
be able to analyze, interpret and critically evaluate
artistic images, develop their own emotional and sensory sphere based on the perception of art and the creation of musical artistic images by means of a variety of
performing activities.
In this regard, the importance of the teacher
of musical art is increasing, the requirements for
his professional training, the formation of skills in
creating his own interpretation of musical works, and
“transferring” spiritual values by means of his own
vocal skills are increasing.
Based on the analysis of musical pedagogical and
art history literature, the article considers the problem
of using vocal numbers from operas in the process of
vocal training of future teachers of musical art.
It is noted that the inclusion of solo performances
from operas (aria, arioso, cavatina, song) in the training repertoire in Voice Production classes will play an
effective role in the professional growth of the future
teacher of musical art, the formation of his interpretive competencies, the development of emotional and
artistic culture.
The components have been identified that will help
the student to brighten up the artistic image and create a perfect interpretation of a separate vocal number
from the opera.
Опис
Ключові слова
опера, вокальні номери оперних творів, інтерпретація, художній образ, opera, vocal numbers of operas, interpretation, artistic image
Цитування
Соколова А. В. Виконавська інтерпретація оперних вокальних жанрів у процесі вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва / А. В. Соколова, Д. Бахова // Новий Колегіум. – 2021. – № 4 (106). – С. 54–58.