Psychological features of the city image (on the example of Kharkiv)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
The article defines specific psychological features of the image of the city depending on the age and experience of living in it city. The study of the city image has been carried out through the semantic differential to assess the perception of the city image «City in the perception of the residents» (O. E. Pronina, N. S. Goncharova, 2016). Scale to assess the degree of compliance of an ideal city image and the city of residence of personality by O. S. Shemelina and O. E. Tsigankova (2016) was used to determine the difference between the image of the ideal city and the city of Kharkiv. The respondents were originally asked to assess the image of an ideal city and then the image of Kharkiv on two separate forms. It was further analyzed the differences in evaluation of descriptors subject to the variation vector of the real image of a city and the ideal one. In contrast to the older age group, students characterize the city image of Kharkiv to a greater extent through such descriptors as «womanly», «dirty», «boring», «ugly», «monotonous», «dull-witted», while mature respondents more frequently estimate it as «manly», «clean», «interesting», «beautiful», «motley», «witty». The experience of living in the hometown has a positive effect on the assessment of its image since the residents of Kharkiv describe it as more positive compared to visitors. In addition the residents’ city image coincides with the image of an ideal city by a larger number of parameters. The city image within the students generally is more critical and distant from the ideal compared to older respondents. The cumulative effect of the respondents’ age and their territorial belonging, that determines the experience of living in the city, reflects on the indicators of its friendship, warmth, beauty, naturalness, humanity and inspiring effect. The city image among the visiting students has negative descriptors as the dominant - aggressive, cold, ugly, artificial, officious and suppressing. В статті визначено психологічні специфічні особливості образу міста залежно від віку та досвіду проживання у місті. Вивчення образу міста було проведено через семантичний диференціал для оцінки сприйняття образу міста «Місто у сприйнятті мешканців» (О. Е. Проніна, Н. С. Гончарова, 2016). Шкала для оцінки ступеня відповідності ідеального образу міста та місту проживання особистості О. С. Шемеліною та О. Є. Циганковою (2016) була використана для визначення відмінностей між образом ідеального міста та реального образу міста Харкова. На відміну від старшої вікової групи студенти в більшій мірі характеризують образ міста Харкова за допомогою таких дескрипторів, як «жіночий», «брудний», «нудний», «потворний», «монотонний», «тупий», в той час як зрілі респонденти частіше оцінюють це як «мужній», «чистий», «цікавий», «красивий», «строкатий», «дотепний». Досвід життя у рідному місті позитивно впливає на оцінку його іміджу, оскільки жителі Харкова характеризують його як більш позитивний порівняно з відвідувачами. Образ міста у студентів, як правило, більш критичний і далекий від ідеального порівняно зі старшими респондентами. Сукупний ефект від віку респондентів та їх територіальної приналежності, що визначає досвід життя у місті, позначається на показниках його дружелюбності, теплоти, краси, природності, людяності та надихаючого ефекту. Образ міста серед приїжджих учнів характеризується домінуванням негативних дескрипторів - агресії, холоді, потворності, штучності, офіційності та пригнічення.
Опис
Ключові слова
city image, perception, the experience of living in the hometown, students, real and ideal city, образ міста, сприйняття, досвід життя у рідному місті, студенти, реальне та ідеальне місто
Цитування
Psychological features of the city image (on the example of Kharkiv) / K. O. Kudryavtsev, A. V. Podenko, S. A. Bashkstova, A. I. Khodeyeva, V. E. Pavlikova // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків, 2019. – Вип. 61. – С. 81–94.