До питання про особливості структури українських фірмонімів

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2019
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Стаття присвячена питанню створення окремого класу власних назв – фірмонімів, що зокрема в структурі ономастичного простору української мови виступають номенами виробничо-комерційних організацій. Специфіка творення онімів цього типу пояснюється екстра- та інтралінгвальними чинниками. Це можна пояснити особливими функціями фірмонімів: окрім власне номінативної, ідентифікаційної та індивідуалізувально-диференційної, вони покликані виконувати функцію активізації уваги споживачів і впливу на їхню емоційну сферу; функцію передачі необхідної інформації, реалізації оцінного сприйняття об’єкта найменування, а також естетичну, що мають відповідати вимогам комерційного неймінгу, який синтезує маркетингові, лінгвістичні й психологічні критерії до назв об’єктів діяльності людини. This article deals with the problem of structure of Ukrainian companies and enterprises proper names. The analysis of the proper names of Ukrainian companies and enterprises in Kharkiv showed the prevalence of regional peculiarities in naming as the owners preferred Russian words to name. It is because of the Russian language priority as the language of everyday business communication in Kharkiv. In addition, the choice of foreign language to write the name of the company is often due not so much to the popularity and reputation of the firm as the prestige of the Western mass culture in brand-naming. As for the structure, company names are divided into one-component names, nouns-appositions, two-component proper names, that are word combinations of different syntactic types. The most part of one-word brand names meet the basic criterion of naming – conciseness, because such personal names of commercial objects are easy to remember, more convenient to use, are not shortened in the documents and therefore are potentially more attractive to the consumers. The lexical filling of the companies names is not always justified when to speak about content of the proper name, its relation to the real motivational base, and the effectiveness of brand names as one of the means of successful business development. Neglect of the Ukrainian standard language norms, which nominators sometimes use, may be successful in creating brand names. As a result of the naming, the companies names can be divided into three groups – informative but obscure; figurative but uninformative; informative and imaginative, in which they differently actualize the attractive function. It is the pragmatic aspect in the study of this group of proper names that needs more analysis in perspective.
Опис
Ключові слова
фірмонім, неймінг, екстра- та інтралінгвальний чинник, комерційна власна назва, структура, proper noun, name of company, name of enterprise, naming, extraand intralinguistic factor, commercial proper name, structure
Цитування
Щербакова Н. В. До питання про особливості структури українських фірмонімів / Н. В. Щербакова // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків, 2019. – Вип. 51. – С. 30–39.