Нормативно-правове врегулювання процедури нагородження вчителів (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Стаття присвячена проблемі стимулювання діяльності вчителя, який перебував на державній службі на території України в другій половині ХІХ – початку ХХ ст. Розглядається один із найважливіших аспектів, а саме: нормативно-правове врегулювання нагородження та заохочення вчителів у досліджуваний період. З’ясовано, що дана система носила складний та місцями заплутаний характер, оскільки мала цілий ряд труднощів та виключень. Установлено, що порушене питання висвітлювалося у дослідженнях Т. Єреміної («Законодавча регламентація системи нагороджень у навчальному відомстві в ХІХ – на початку ХХ ст.»), М. Вязьмітінова («Система матеріального забезпечення та заохочення викладачів і вчителів в освітніх установах імператорської Росії», «Відзнаки та медалі імператорської Росії за громадянські заслуги»), М. Винник («Усі вчительські нагороди»). Під час дослідження, було звернено увагу на такий важливий вид винагороди як право вчителів здобути чин та звання особистого або родового дворянства, що було визначено нормами законодавства Російської імперії. Нагородження вчителів різних типів навчальних закладів було обумовлене нормами законодавства, що розвивалися впродовж ХІХ – початку ХХ ст. у Російській імперії, воно мало поступовий характер і в більшості випадків пов’язано з вислугою років на посаді. Важливим фактором було те, що присудження винагороди зумовлювало надання прав і привілеїв для вчителів, що у свою чергу давало можливість поліпшити їх матеріальне та суспільне положення. Таким чином, у Російській імперії, зокрема й на території України, в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. існувала розгалужена система нагород для вчителів, які знаходилися на державній службі. У цій системі було багато виключень, що ускладнювала процес нагородження гідних учасників навчального процесу. Для вчителя кожен вид нагороди був кроком уперед для покращення свого соціального статусу, правового та матеріального положення. Важливими для подальшого розгляду вважаємо проблему надання пільг вчителям як особливий різновид нагороди, що є неодмінною складовою системи стимулювання діяльності вчителя. The article is devoted to the problem of stimulating the activity of teachers who were in public service on the territory of Ukraine in the second half of the XIXth – the beginning of the XXth century. One of the most important aspects which is regulatory environment of the awarding and encouraging of teachers in the studied period is being considered. It has been found that this system was complex and sometimes undefined because it had a number of difficulties and exceptions. It has been established that the raised issue was covered in the researches of T. Yeremina ("Legislative Regulation of the System of Awarding in the Educational Department in the XIXth – the Beginning of the XXth Century"), M. Viazmitinov ("System of Material Support and Encouragement of Teachers in Educational Institutions of Russia", "Awards and Medals of Imperial Russia for Civil Service"), M. Vynnik ("All Teacher's Awards"). In the study, attention has been drawn to such an important type of awarding as the right of teachers to obtain the rank and title of a personal or tribal nobleman, which was determined by the laws of the Russian Empire. It has been established that the awarding of teachers of different types of educational institutions was due to the norms of the legislation that were developed during the XIXth – the XXth century in the Russian Empire, it was gradual and in most cases related to time in service. An important factor was that the awarding led to the granting of rights and privileges to teachers, which in turn made it possible to improve their financial and social status. Thus, there was an extensive system of awards for teachers’ public service in the Russian Empire, including the territory of Ukraine, in the second half of the XIXth – the beginning of the XXth century. There were many exceptions in this system, which made it difficult to award decent participants of the educational process. For teachers, each type of awarding was a significant step forward in improving their social status, legal and financial position. We consider the problem of providing benefits to teachers as a special kind of awarding important for the further consideration, which is an indispensable part of the system of stimulating teachers’ activity.
Опис
Ключові слова
вчитель, система нагород і заохочень, винагорода, класний чин, teacher, system of awarding and encouraging, reward, class rank
Цитування
Цебренко А. В. Нормативно-правове врегулювання процедури нагородження вчителів (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / А. В. Цебренко // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2020. – Вип. 48. – С. 146–154.