Тенденції розвитку вищої освіти в Норвегії

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність поданої статті полягає в необхідності й доцільності вивчення зарубіжного досвіду організації та функціонування систем освіти певних країн в умовах глобалізації та інтеграції сучасного освітнього простору та ризиків, пов’язаних з ними. У цьому сенсі викликає науковий і практичний інтерес система вищої освіти Норвегії, як однієї з найбільш розвинутих скандинавських країн, що є «соціальною державою», яка побудувала «суспільство добробуту» з пріоритетом освіти як інституції. Метою статті є вивчення тенденцій розвитку вищої освіти в Норвегії. Використано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення для вивчення, зіставлення й узагальнення наукових та нормативних джерел з метою визначення особливостей та тенденцій вищої освіти в Норвегії. Розкрито сутність освітньої політики Норвегії, а саме: пріоритетність освіти в структурі соціально-економічних інституцій; егалітарність освіти; акцент на педагогічній освіті; забезпечення рівності освітніх можливостей норвежців. Розкрито базові тенденції розвитку вищої освіти в Норвегії: впровадження антиринкової моделі, що передбачає блокування ринкових відносин у сфері освіти й повну відповідальність держави за організацію та фінансування вищої освіти; відсутність у вищій освіті приватного сектору, як засобу її комерціалізації; поєднання глобального та національного в норвезькому освітньому просторі; плідний зв’язок вищої освіти й ринку праці, що дозволяє ефективно вирішувати актуальну для країни проблему зайнятості населення; реалізація «освіти впродовж життя», де ключову позицію займає вища освіта, якій передують «просунуті школи» або коледжі, а наступною виступає освіта дорослих; участь системи вищої освіти Норвегії в реалізації інноваційної політики держави, що передбачає передачу технологій, створених в університетах, промисловим підприємствам з метою їх практичного впровадження. Висвітлено можливості імплементації позитивного досвіду вищої освіти Норвегії в Україні у процесі усунення проблем та ризиків сучасної вищої освіти, з урахуванням реалій світових та євроінтеграційних процесів, а також інтернаціоналізації освіти. The relevance of this article lies in the necessity and expediency of studying foreign experience of organizing and functioning of the education systems of specific countries in the context of globalization and integration of the modern educational space, and the risks associated with them. In this sense, the higher education system of Norway, one of the most developed Scandinavian countries, is of scientific and practical interest. The purpose of the article is to study the trends in the development of higher education in Norway. A set of research methods has been used, namely analysis, synthesis, comparison, generalization of scientific and regulatory sources. The essence of the educational policy of Norway has been revealed, namely the priority of education in the structure of socio-economic institutions; egalitarianism of education; emphasis on pedagogical education; ensuring equal educational opportunities for the Norwegians. The basic trends in the development of higher education in Norway have been revealed: the introduction of an anti-market model providing for the blocking of market relations in the field of education; the absence of private sector in higher education as a means of its commercialization; a combination of the global and national aspects in the Norwegian educational space; a fruitful connection of higher education and the labour market which allows efficient solving of the urgent problem of employment for the country’s population; the implementation of «education throughout life» where the key position is occupied by higher education preceded by «advanced schools» or colleges, and the next is adult education; participation of the Norwegian higher education system in the implementation of the state innovation policy. The possibilities of implementing positive experience of higher education of Norway in Ukraine in the process of eliminating the problems and risks of modern higher education have been highlighted, taking into account the realities of global and European integration processes, as well as the internationalization of education.
Опис
Ключові слова
«суспільство добробуту», тенденції, вища освіта, Норвегія, глобалізація, антиринкова модель освіти, освіта впродовж життя, глобальне й національне в освіті, «welfare society», trends, higher education, Norway, globalization, anti-market model of education, lifelong education, global and national aspects in education
Цитування
Желанов Д. В. Тенденції розвитку вищої освіти в Норвегії / Д. В. Желанов // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2020. – Вип. 48. – С. 64–73.