Признаки авторского присутствия в персональном повествовании (на материале романа Александра Солженицына "В круге первом")

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
В статье проанализирована роль автора как субъекта всеведения в персональном повествовании романа А. Солженицына «В круге первом». Показано, что эта роль вербализируется в форме авторских вставок и афористичных формул, которыми автор вторгается в повествование персонажей. Отмечено, что авторский субъективный взгляд, оценочный мотив присутствуют не только в пределах повествования персонажа, но и в обособленных авторских монологах-вставках, отличающихся другим темпом в рамках общего повествования, а также в описаниях окружающей обстановки, интерьера и психологических черт действующих персонажей.Констатировано, что в диалогах и полилогах авторское присутствие определяется в ремарках, которые могут быть расширены до объема смыслового фрагмента, и в афористичных формулах. И персональное повествование, и внутренний монолог персонажей находятся под общим контролем автора – основного повествователя, а внешний диалог представляет собственно речь персонажей с возможными авторскими ремарками или репликами-вставками. Отмечено, что в тексте романа общий полемический контекст (преимущественно в диалогической форме) дополняется и конкретизируется авторскими публицистическими вставками в форме коротких монологов или афористичных формул, часто иронически окрашенных. В качестве выводаотмечено, что диалоги и монологи персонажей (формально расширенные диалогические реплики), а также авторские вставки (реплики, комментарии, ремарки) в романе направлены непосредственно на читателя, что не только помогает полнее понять авторские интенции, но и мотивирует развитие собственного познания. У статті проаналізовано роль автора як суб’єкта всевідання в персональній оповіді роману О. Солженіцина «У колі першому». Показано, що ця роль вербалізується у формі авторських вставок і афористичних формул, якими автор втручається в оповідь персонажів. Відзначено, що авторський суб’єктивний погляд, оцінний мотив присутні не лише в межах оповіді від персонажаоповідача, але й у відокремлених авторських монологах-вставках, що відрізняються іншим темпом у межах загальної оповіді, а також в описах довколишньої обстановки, інтер’єру та психологічних рис дійових персонажів. Констатовано, що в діалогах і полілогах авторська присутність визначається в ремарках, які можуть бути розширені до обсягу смислового фрагменту, та в афористичних формулах. І персональна оповідь, і внутрішній монолог персонажів перебувають під загальним контролем автора – основного оповідача, а зовнішній діалог репрезентує власне мовлення персонажів із можливими авторськими ремарками чи репліками-вставками. Відзначено, що в тексті роману загальний полемічний контекст (переважно в діалогічній формі) доповнюється й конкретизується авторськими публіцистичними вставками у формі коротких монологів або афористичних формул, часто іронічно забарвлених. Як висновок зазначено, що діалоги й монологи персонажів (формально розширені діалогічні репліки), а також авторські вставки (репліки, коментарі, ремарки) у романі спрямовані безпосередньо до читача, що не лише допомагає повніше зрозуміти авторські інтенції, але й мотивує на розвиток власного пізнання. The article deals with the role of the author as a subject of omniscience in the personal narration of Solzhenitsyn's novel "In the First Circle". It is shown that this role is verbalized in the form of the author's inserts and aphoristic formulas, by which the author intervenes in the narrative of the characters. It is noted that the author's subjective view and the evaluative motive are present not only within the narrative of the narrator, but also in separate author's monologues-inserts, which differ at a different pace within the general narrative, as well as in descriptions of the surrounding environment and psychological traits of the protagonists. It was determined that the author's presence in dialogues and polylogs is determined in remarks, which can be expanded to the extent of a message fragment, that in aphoristic formulas. Both the personal narrative and the internal monologue of the characters are under the general control of the author - the main narrator, and the external dialogue represents the actual speech of the characters with possible author's remarks or inserts. It is noted that the general polemical context (mostly in dialogical form) is supplemented and concretized by the author's journalistic inserts in the form of short monologues or aphoristic formulas, often ironically colored in the text of the novel. In conclusion, it is noted that the dialogues and monologues of the characters (formally expanded dialogic cues), as well as the author's inserts (cues, comments, remarks) in the novel are aimed directly at the reader, which not only helps to better understand the author's intentions, but also motivates.
Опис
Ключові слова
А. Солженицын, роман «В круге первом», автор, персонаж, субъект всеведения, повествование, вставка, афористичная формула, О. Солженіцин, роман «У колі першому», суб’єкт всевідання, оповідь, афористична формула, O. Solzhenitsyn, novel "In the First Circle", author, character, subject of omniscience, narrative, insert, aphoristic formula
Цитування
Меняйло Н. В. Признаки авторского присутствия в персональном повествовании (на материале романа Александра Солженицына "В круге первом") / Н. В. Меняйло // Русская филология. Вестник Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. – Харьков, 2021. – № 1 (73). – С. 67–73.